Skydestok
Fra : Lars Ibsgaard Olesen

Dato : 14-05-02 08:24

Hej Alle
Er der nogen her der kan komme med en god ide
hvordan man laver en god skydestok, eller kender en hjemmeside hvor
man kan se hjemmelavet skydestokke. (på tre ben)

Hilsen Lars

Fra : Torben Møller-nielse~

Dato : 14-05-02 08:40

Hej Lars,
Jeg har lavet en udmærket skydestok med to ben af to hasselgrene (meget
lige, tynde og stærke). Jeg har boret et tyndt hul igennem begge grene
ca. 15 cm fra den ene ende, og samlet dem med to splitter. Man stikker
benet fra den ene split gennem øjet på den anden, sætter benene igennem
de borede huller i hver sin gren, og bøjer benene ud til hver sin side
rundt om grenen. Den ene pind har jeg spidset til for neden, så den står
bedre fast i terrænet. Denne skydestok givet er fint stabilt sigte, er
billig, let at medbringe, hurtig at lave og kan tilpasses ens
evventuelle ønsker om højde og drøjde. At den virker ved jeg, for jeg
brugte den til riffelprøven i lørdags. Alle seks skud sad inden for
skiven, og jeg var suverænt hurtigst til at få skudt (det er noget
lettere at repetere, når man sidder op).
God fornøjelse!
Torben

Fra : Per Herholdt Anderse~

Dato : 14-05-02 10:51

Jeg vil anbefale dig at "nøjes" med to ben på stokken. Det er meget lettere
at få den stillet op uden alt for meget fumleri, og det giver meget god
støtte.
Jeg har også lavet en af hassel og en kortere af et par rundstokke fra
byggemarkedet. Stokkene er høvlet lidt flade på den side hvor de ligger mod
hinanden og holdes sammen af en gennemgående bolt med en selvlåsende møtrik
(undersænket). Stokkene fra byggemarkedet har fået en gang bejdse så de ikke
"skriger" for meget op.

MVH Per

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 14-05-02 23:09

"Lars Ibsgaard Olesen" <hpc@klimax.dk> wrote in news:3ce0badb$0$97331
> [...]

> hvordan man laver en god skydestok, eller kender en hjemmeside hvor
> man kan se hjemmelavet skydestokke. (på tre ben)

Min far har lige lavet en af en teltstang (bambus) fra et iglo telt, dejlig
nem at folde sammen og have med og meget let, bare huske at folde den ud
inden du går ind i skoven :-]
jeg har ikke selv prøveskudt med den, men han siger at den fungerer fint.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den" - Dalai Lama

Ps. Fjern _nospam_ fra min mailadresse, hvis du vil sende en e-mail til mig.

Fra : Mickey

Dato : 14-05-02 23:14

Jeg lavede en udemærket 2 benet skydestok af et gammeldags trækosteskaft som blev savet (flækket) på en rundsav med tynd klinge og
"samlet" med en selvlåsende møtrik efter maling...
\!/
(@@)

Med venlig hilsen

Michael Nielsen