Hvor langt ned ejer man sin grund?
Fra : M@rk

Dato : 14-05-02 06:19

Hej alle,

en lystig debat på jobbet i går (faktisk afledt af Helles spørgsmål om
Ræve) har affødt et spørgsmål, som jeg ikke har nogen anelse om, hvad
svaret er - men det kan da være, at nogen her i gruppen ved det:

Mange grundejere har servitutter på deres ejendom, som beskriver hvor
højt man må opføring ting på sin grund. Hvis det ikke står i en
servitut, ja så står det typisk i en lokalplan eller lignende.

Men, hvor står det beskrevet, hvor langt ned man som grundejer ejer sin
ejendom - ejer man den helt ned til jordens absolutte midtpunkt .......
eller er det kun halvvejen )

Jeg glæder mig til, at se om nogen i denne gruppe, kan kaste lys over
dette meget vigtige og eksistentialistiske spørgsmål

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : H. Olesen

Dato : 14-05-02 07:48

On Tue, 14 May 2002 07:19:01 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>en lystig debat på jobbet i går (faktisk afledt af Helles spørgsmål om
>Ræve) har affødt et spørgsmål, som jeg ikke har nogen anelse om, hvad
>svaret er -

Om ikke andet, så kan jeg da sætte en livlig debat igang og gang i
folks fantasi

> [...]
>
>Jeg glæder mig til, at se om nogen i denne gruppe, kan kaste lys over
>dette meget vigtige og eksistentialistiske spørgsmål

Jeg har på et tidspunkt hørt - om det passer ved jeg ikke - at man
ejer jorden så langt ned, som man kan grave. Så hvis du på et
tidspunkt dukker op i en kinesremands gulerodsbed, så kan du hævde at
gulerødderne er dine

--
Mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Alladin

Dato : 14-05-02 07:54

Hvad så med jordens indhold, hvad ejer man da?? (og hvor langt ned)

Jeg har hørt at hvis der liggen en sand / grusgrav kan man bare gå igang med
at grave det op og sælge det, MEN hvis det er olie tilhører det staten.
Nogen der har en logisk forklaring???

Fra : H. Olesen

Dato : 14-05-02 08:28

On Tue, 14 May 2002 08:53:56 +0200, "Alladin" <ab@a.dk> wrote:

>Jeg har hørt at hvis der liggen en sand / grusgrav kan man bare gå igang med
>at grave det op og sælge det, MEN hvis det er olie tilhører det staten.
>Nogen der har en logisk forklaring???

Money, money, money

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 14-05-02 12:33

"Alladin" <ab@a.dk> wrote in message news:abqcd6$quc$1@news.cybercity.dk...
> [...]
med
> at grave det op og sælge det, MEN hvis det er olie tilhører det staten.

Jeg mener nu, at du skal have en tilladdelse fra amtet, før du må 'udvinde'
grus...
(Miljøplan + Reetablering)

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 14-05-02 18:02

> [...]

>Men, hvor står det beskrevet, hvor langt ned man som grundejer ejer sin
>ejendom - ejer man den helt ned til jordens absolutte midtpunkt .......

Det gør der i "Bekendtgørelse af lov om anvendelse af Danmarks
undergrund"

Herved bekendtgøres lov nr. 293 af 10. juni 1981 om anvendelse af
Danmarks undergrund med de ændringer, der følger af lov nr. 310 af 17.
maj 1995 (* 1)

Kapitel 1

Almindelige bestemmelser

§ 1. Ved loven tilstræbes en hensigtmæssig anvendelse og udnyttelse af
Danmarks undergrund og af dens naturforekomster.

Stk. 2. Loven finder anvendelse på

1) forundersøgelse, efterforskning og indvinding af råstoffer i
undergrunden, som ikke har været undergivet privatøkonomisk udnyttelse
her i landet før den 23. februar 1932,
2) anvendelse af undergrunden til lagring eller andre formål end
indvinding af råstoffer og
3) videnskabelige undersøgelser af undergrunden af betydning for den
under nr. 1 og 2 nævnte virksomhed.
Stk. 3. Loven gælder også på dansk kontinentalsokkelområde.

§ 2. De råstoffer, der er nævnt i § 1, tilhører den danske stat.
Råstofferne kan kun udforskes og indvindes af andre efter tilladelse
meddelt af miljø- og energiministeren efter reglerne i denne lov.
Virksomhed som nævnt i § 1, stk. 2, nr. 2 og 3, kan kun finde sted
efter tilladelse meddelt af miljø- og energiministeren.

osv. osv.

Fra : M@rk

Dato : 14-05-02 22:07

Tue, 14 May 2002 19:02:03 +0200, berigede lcj@wanadoo.dk
dk.fritid.hus-og-have med:

[Snip - en masse §'er]

Okay, lad os antage at der _ikke_ ligger en masse spændende mineraler
i undergrunden - må man så gerne grave ud til en svømmepøl 2 x 2 x 195
meter?

/Mark

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 15-05-02 14:59

I artiklen <7nvhPNxM+S8MlyPGyYRXRaIfjcp2@4ax.com>,
skrev M@rk <unknown@get2net.dk>:
> [...]

> Okay, lad os antage at der _ikke_ ligger en masse spændende mineraler
> i undergrunden - må man så gerne grave ud til en svømmepøl 2 x 2 x 195

Hmm, hvis ikke kan du måske bygge den op på et fundament, og så rejser
spørgsmålet sig lige, hvor langt op i luften ejer man sin grund. Kan jeg
f.eks. forlange bompenge af et lavtgående fly?

--
Helge.