Jaguar - Helt nyt X koncept
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-05-02 04:06

Hej!
- Så sprang der alligevel en mindre bombe på WWDC! - med introduktionen
af det helt nye styresystem "Jaguar"...!!

Apple Previews “Jaguar,” the Next Major Release of Mac OS X

Features Major New Technologies and Applications

WWDC 2002, San Jose, California—May 6, 2002—Apple® today previewed the
next major version of Mac® OS X, code-named “Jaguar,” to more than 2,500
Macintosh developers at its Worldwide Developers Conference. “Jaguar”
will be available to customers in late summer 2002, and will further
establish Mac OS X as the most advanced operating system in the world.

“Jaguar is packed with incredible new features that Mac OS X users are
going to love, including our iChat instant messaging software,” said
Steve Jobs, Apple’s CEO. “Jaguar takes the world’s highest-volume
UNIX-based operating system to the next level, adding amazing new
technologies never before seen in any operating system.”

“Jaguar” includes many innovative new features, such as: iChat, Apple’s
new AIM-compatible instant messaging software that is built into Mac OS
X and integrated with the new Mail and Address Book applications;
QuickTime® 6, the first complete solution for industry standard MPEG-4
video and AAC audio streaming;
Rendezvous, Apple’s proposed new industry standard for automatic
discovery of computers, devices, and services on IP networks (i.e.,
Ethernet, AirPort®);
Address Book, Apple’s new system-wide database for managing contact
information;
Finder™, now enhanced with spring-loaded folders and new instant
searching;
Sherlock® 3, Apple’s all-new Internet search and services tool;
Quartz™ Extreme, the hardware accelerated Quartz graphics and
compositing engine;
UNIX Tools, the latest UNIX advancements including FreeBSD 4.4 updates,
the new GCC 3 compiler, IPv6 and IPSec; and Windows Support, for
increased compatibility with Windows networks with SMB browsing and
sharing as well as built-in PPTP VPN security.

Apple ignited the personal computer revolution in the 1970s with the
Apple II and reinvented the personal computer in the 1980s with the
Macintosh. Apple is committed to bringing the best personal computing
experience to students, educators, creative professionals and consumers
around the world through its innovative hardware, software and Internet
offerings

Press Contacts: Bill Evans
Apple (408) 974-0610, bevans@apple.com

Nicole Scott,
Edelman Worldwide (650) 429-2764
nicole.scott@edelman.com

NOTE TO EDITORS: For additional information visit Apple's PR website
(www.apple.com/pr/), or call Apple's Media Helpline at (408) 974-2042.

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jesper

Dato : 14-05-02 05:38

> [...]
>
> Apple Previews "Jaguar,” the Next Major Release of Mac OS X
>
> Features Major New Technologies and Applications

[SNIPPENIP]

Lyder som en opdatering der kommer til koste $

--
Jesper. Email: pinebox [a] myreabox [.] com
"He who is wise should never engage the week for any length of time"

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-05-02 07:26

in article 3CE07EE9.BAEAB364@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 14/05/02 5:05:

> Hej!
> - Så sprang der alligevel en mindre bombe på WWDC! - med introduktionen
> af det helt nye styresystem "Jaguar"...!!

Ja for en uge siden.

--
/peter

"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,
Superman! "
Homer Simpson.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-05-02 09:26

> - Så sprang der alligevel en mindre bombe på WWDC! - med introduktionen
> af det helt nye styresystem "Jaguar"...!!

Jaguar var nu ingen bombe, men omfanget ef opdaterinen kan vel defineres
som sådan.

Det indbyggede zoomview må være af speciel interesse for dig Erik.

<http://www.thinksecret.com/features/jaguarfindersystem/images/uazoomvie
w.html>
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-05-02 20:16

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Jaguar var nu ingen bombe, men omfanget ef opdaterinen kan vel defineres
> som sådan.

Det kan godt siges på den måde, og det var nok også det, jeg havde i
tankerne, - for X konceptet er jo bevaret, men med et hav af ændringer,
opdateringer, forbedringer osv..

> Det indbyggede zoomview må være af speciel interesse for dig Erik.
>
> <http://www.thinksecret.com/features/jaguarfindersystem/images/uazoomvie
> w.html>

Den overså jeg lige i farten! - Men det er da helt klart en ting, der gør,
at jeg nu vil overveje meget seriøst at gå over til Jaguar. Det ser faktisk
rigtig godt ud! Den har jo samtlige funktioner fra CloseView med - både i
zoomfunktioner og normal/omvendt kontrast.

Én ting, der glæder mig særdeles ved den, er, at kommandoerne til ON/OFF er
ændret fuldstændig. Der har jo i mange år været problemer med de normale
kommandoer COM+ALT+K for ON/OFF. Opr. var kommandoen jo COM+ALT+O, men den
havde Berkeley Systemss andet program (InLarge) åbenbart en form for patent
på. Den blev ihvertfald ændret, da Apple overtog licensen/ejendomsretten til
CloseView, - og sikke de problemer, der har givet...(-

- Og så viste det sig jo, at Henrik Ipsen fra Apple DK alligevel havde ret i
det, han fortalte mig sidste efterår...-)

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-05-02 22:16

> - Og så viste det sig jo, at Henrik Ipsen fra Apple DK alligevel havde ret i
> det, han fortalte mig sidste efterår...-)

Var det ikke Thorkild Ipsen og tør jeg sige at CloseView og Jaguars
ZoomView stadig ikkke har noget med Pixie at gøre?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-05-02 23:52

Hej Michael

> Var det ikke Thorkild Ipsen

Undskyld! - Det er mig, der skrev forkert... Selvfølgelig 'Thorkild'

> og tør jeg sige at CloseView og Jaguars ZoomView
> stadig ikkke har noget med Pixie at gøre?

Det 'tør' og 'gør' du jo..-) - Men det har de nu alligevel. Men ret skal være
ret, så det ser ud til, at Apple har valgt ikke at udvikle Pixie/PixelView til et
fuldt færdigt zoomsystem, men derimod har de valgt at omskrive CloseView
fuldstændig istedet for. Og det tror jeg heller ikke vil gøre ZV dårligere -
tværtimod! - CV er et godt og grundigt gennemprøvet system med næsten 13 års
'erfaring' på bagen, så det skulle da gerne være bedre end et lille nyskrevet
program.

Jeg har faktisk en 'grundversion' af ZoomView' - eller 'CloseViewMP®', som de
kalder den. Den skulle virke på OS 9.x med CarbonLib 1.3 eller nyere, men det gør
den nærmest ikke. Det er lykkedes mig at starte den 2 gange, og selve interfacet
i den minder meget om ZV - dog uden 'knaprækken' øverst.

Svjh. - var der ikke noget med, at jeg nævnte det engang, at jeg havde det
liggende et eller andet sted, men at jeg ikke kunne finde den, men det har jeg
altså nu, - og rent faktisk lå den i min 'Developer' mappe...(-. Den hører til i
pakken 'Multiprocessing 2.1v2 SDK', hvor den ligger under 'Demo Apps'.

- Og helt ærligt, - nu er det lige før, jeg endda begynder at glæde mig til at
skifte fra 'Mercedes' til 'Jaguar'...-)! - Og så håber jeg bare, at den 'tyske'
grundighed vil blive overført til det engelske 'fartmonster', - hvis du kan
forstå sammenligningen?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 15-05-02 21:02

In article <3CE194D7.1D1065DC@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> 'erfaring' på bagen, så det skulle da gerne være bedre end et lille nyskrevet

Dette er hvad Pixie fortæller om sig selv:

"Pixie is a magnifying glass utility for Mac OS X. It is useful for
doing pixel-perfect layout, checking the correctness of graphics and UI,
and getting magnified screen shots."

I mine ører lyder det som et udviklerværktøj og IKKE et
forstørrelsesprogram til svagtseende.

Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-05-02 16:47

In article <3CE1625F.6C978CE4@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> rigtig godt ud! Den har jo samtlige funktioner fra CloseView med - både i
> zoomfunktioner og normal/omvendt kontrast.

Efter sigende: og mere til.. Zoom funktionen skulle være helt flydende
og uden forsinkelse eller flimmer.

Fra : Thorbjoern Andersen

Dato : 15-05-02 18:47

Morten Reippuert wrote:

> Efter sigende: og mere til.. Zoom funktionen skulle være helt flydende
> og uden forsinkelse eller flimmer.

Det lyder temmeligt som om det kræver et godt, accelleret grafikkort.
Måske endda med Quicktimeunderstøttelse?

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-05-02 21:58

In article <3CE29F08.60608@bigfoot.com>,
Thorbjoern Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det lyder temmeligt som om det kræver et godt, accelleret grafikkort.
> Måske endda med Quicktimeunderstøttelse?

hvilket alle understøttede kort har (dvs. fra rage128 og op)