Farum igen
Fra : Lars

Dato : 14-05-02 00:51

Hej gruppe

Set i lyset af den seneste udvikling synes jeg der rejser sig et par interessante juridisk-politiske spørgsmål:

1. Gælder der de samme suspensionsregler for den nyligt indsatte borgmester som for den gamle? Eller kan den nye borgmester til
enhver tid afsættes et byrådsflertal?

2. Findes der nogen omstændigheder der ifølge loven kan berettige et nyvalg i en kommune? Jeg er sikker på at vælgerne i Farum
ville have stemt anderledes hvis de havde haft kendskab til alle de oplysninger der er kommet frem de seneste måneder. Når
vælgerne er blevet ført bag lyset i så høj grad som det er tilfældet her, synes jeg det mest rigtige ville være at udskrive
nyvalg. Men en ting er hvad man synes er moralsk rigtigt, noget andet er selvfølgelig hvad loven giver mulighed for.

Jeg håber der er nogen der kan kaste lidt lys over ovenstående.

Med venlig hilsen, Lars Kramer

Fra : Lars

Dato : 14-05-02 01:31

> Set i lyset af den seneste udvikling synes jeg der rejser sig et par interessante juridisk-politiske spørgsmål...

Hmm, ved nærmere eftertanke burde jeg måske have postet i politik-gruppen...

Lars Kramer

Fra : Gert Philipsen

Dato : 14-05-02 04:25

"Lars" <lars_kramer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hmm, ved nærmere eftertanke burde jeg måske have postet i
politik-gruppen...

Det kommer vel an på, om du gerne vil vide hvad lovgivningen siger om de to
spørgsmål du rejste eller om du ønsker at vide hvad folk mener lovgivningen
burde sige.

Gert Philipsen, http://members.fortunecity.com/philipseng
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Lars Kramer Kristens~

Dato : 15-05-02 03:10

> Det kommer vel an på, om du gerne vil vide hvad lovgivningen siger om de to
> spørgsmål du rejste eller om du ønsker at vide hvad folk mener lovgivningen
> burde sige.

Først og fremmest det første!

Mvh. Lars

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 14-05-02 13:04

Lars <lars_kramer@hotmail.com> skrev i artiklen
<ClYD8.4860$HN.182217@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>
> 1. Gælder der de samme suspensionsregler for den nyligt indsatte
borgmester som for den gamle? Eller kan den nye borgmester til

Der gælder de samme regler.

> 2. Findes der nogen omstændigheder der ifølge loven kan berettige et
nyvalg i en kommune?

Nej.

Fra : Lars Kramer Kristens~

Dato : 15-05-02 03:14

> borgmester som for den gamle? Eller kan den nye borgmester til
>
> Der gælder de samme regler.

Ok, tak for svaret. Så er det jo med at tænke sig godt om - så det må vi håbe de har gjort.

> nyvalg i en kommune?
>
> Nej.

OK, så det er altså heller aldring nogensinde sket at der i en kommune er blevet holdt valg "før tiden"?

Mvh. Lars

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-05-02 08:19

Lars Kramer Kristensen <lars_kramer@hotmail.com> skrev i artiklen
<YxjE8.3990$4f4.240430@news000.worldonline.dk>...

Fra : padre

Dato : 14-05-02 13:10

> 1. Gælder der de samme suspensionsregler for den nyligt indsatte borgmester
> som for den gamle? Eller kan den nye borgmester til enhver tid afsættes et
> byrådsflertal?

Reglerne er de samme. hvois du læser loven vil du se, at der ikke er
lavet en undtagelse til bestemmelsen om afsættelse af borgmesteren. Da
der ikke er en undtagelse, vil den gælde for den til enhver tid
siddende borgmester, uanset hvordan han så er landet i stolen.

> 2. Findes der nogen omstændigheder der ifølge loven kan berettige et nyvalg i
> en kommune? Jeg er sikker på at vælgerne i Farum

Nej, loven foreskriver valg hver 4. år og giver ikke mulighed for valg
i utide.

Padre

Fra : Lars Kramer Kristens~

Dato : 15-05-02 03:20

> [...]
> der ikke er en undtagelse, vil den gælde for den til enhver tid
> siddende borgmester, uanset hvordan han så er landet i stolen.

Ok, tak for svaret. Hvor i loven står der egentlig hvad der skal ske hvis en borgmester vælger at gå frivilligt, og er det mon de
samme regler der gør sig gældende, hvis han havde valgt at vente på den endelige afgørelse fra Indenrigsministeriet?

> Nej, loven foreskriver valg hver 4. år og giver ikke mulighed for valg
> i utide.

Nu vil jeg tillade mig at være lidt udspekuleret: Hvad nu hvis en eller anden tosse (ja, der bliver jo flere af dem, lader det
til), finder på at dræbe et helt byråd, og der fra et parti ikke findes nok suppleanter?

Mvh. Lars

Fra : Lars Christensen

Dato : 15-05-02 21:28

On Wed, 15 May 2002 04:19:40 +0200, "Lars Kramer Kristensen"
<lars_kramer@hotmail.com> wrote:

>Nu vil jeg tillade mig at være lidt udspekuleret: Hvad nu hvis en eller anden tosse (ja, der bliver jo flere af dem, lader det
>til), finder på at dræbe et helt byråd, og der fra et parti ikke findes nok suppleanter?

I et sådan tilfælde vil pladsen blive indtaget af et parti som det
andet parti var i listeforbund med.

Lars

Fra : Fribytteren Lars J. ~

Dato : 16-05-02 15:53

Det vil være muligt at afholde ny-/omvalg i en kommune. Dette kræver
blot at der er det antal stemmer i byrådet som dets forretningsorden
kræver, der stemmer for ny-/omvalg til byrådet.

Et byråd kan ikke være fungerende når antallet af medlemmer i byrådet
er under de i forretningsordenen fastsatte retningslinier og som
normalt er 50%.

Et flertal af byrådsmedlemmer kan nedlægge deres mandat og deres
supleanter kan gøre ligeså, da er et ny-/omvalg faktisk nødvendigt for
at byrådet kan være fungerende.

Med venlig hilsen

Fribytteren Lars J. Kristensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-05-02 08:10

Fribytteren Lars J. Kristensen <fribytteren@ofir.dk> skrev i artiklen
<d868bd7f.0205160653.2a2bef8d@posting.google.com>...
> [...]
>
> Et flertal af byrådsmedlemmer kan nedlægge deres mandat og deres
> supleanter kan gøre ligeså, da er et ny-/omvalg faktisk nødvendigt for

Man kan IKKE nedlægge sit mandat, med mindre man har en gyldig grund til
det. Der er eksempler på kandidater, som i skuffelse over, ikke at have
fået forskellige tillidsposter (typisk borgmesterposten), bagefter har
ønsket at trække sig. Det har de imidlertid ikke fået lov til.