Ny HD i 7200/90
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-05-02 22:52

Tilgiv mig, hvis spørgsmålet er helt ude på overdrevet.
Sidder med en Maxtor N256 (model 91362U3) på 13,6 Gb i hånden. Den er
blevet 'til overs' fra en iMac 400MHz DVD.

Kan jeg få den til at virke i ovennævnte PPC, der jo vist har flere
pladser (eller har den?) - eller bare erstatte den indbyggede, som er
ganske lille, vistnok på 250 Mb (som jeg syntes var kolossal, da
maskinen blev købt).

Har ikke lige nu mulighed for at åbne 7200'eren, da den er i fuldt sving
med en opgave.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-05-02 23:03

In article <1fc59tz.gqo60a6rgs5cN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Kan jeg få den til at virke i ovennævnte PPC

Kun hvis du putter et ATA-kort i den.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-05-02 21:00

> Kun hvis du putter et ATA-kort i den.

Er det noget der skal loddes på bundkortet? (så er det opgivet på
forhånd, tror jeg)

Er sådan en fætter så dyr, som Erik nævner (1200-1300)?

Måske er det alligevle værd at overveje, for nævnte Maxtor er ikke mere
end et par år gammel, den er på _hele_ 13,6 Gb - og, det bedste, den har
været (næsten) gratis, da den blev til overs ved installeringen af en ny
HD i en iMac. Den har kun kostet min arbejdskraft.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-05-02 21:23

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> Er det noget der skal loddes på bundkortet? (så er det opgivet på
> forhånd, tror jeg)

Nej, det er et PCI kort, der monteres i en af de 3 PCI slots.

> Er sådan en fætter så dyr, som Erik nævner (1200-1300)?

Det er ikke bare, noget jeg siger, jeg har selv kigget efter én til den ene
af mine 7600. Du kan måske være heldig at finde en brugt til 7-800kr., men
mindre skal du ikke regne med.

> [...]
> været (næsten) gratis, da den blev til overs ved installeringen af en ny
> HD i en iMac. Den har kun kostet min arbejdskraft.

Jeg véd ikke hvor stabile en PCI ATA controller vil være, men hvis den er
stabil, er det da helt givet, at du vil få enormt meget ud af netop en 7200
som en backup-, fil- og printserver med en 13gb disk.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-05-02 22:18

> Det er ikke bare, noget jeg siger, jeg har selv kigget efter én til den ene
> af mine 7600. Du kan måske være heldig at finde en brugt til 7-800kr., men
> mindre skal du ikke regne med.

Det var nu ikke udtryk for, at jeg ikke stoler på din prisangivelse. Det
var mere, at jeg var overrasket. Skulle selvfølgelig have spurgt _dig_
direkte og ikke Martin. Det var en klar uhøflig bommert af mig.

> [...]
> stabil, er det da helt givet, at du vil få enormt meget ud af netop en 7200
> som en backup-, fil- og printserver med en 13gb disk.

Stabilitet eller ej, så har du da en pointe med backup, men der stoler
jeg mere på medier, der bliver sat hen i en mappe (sådan en af pap og
plast, ikke en virtuel) i boghylden end på en HD. Filserver véd jeg ikke
om jeg har brug for (der er ikke så mange fælles filer og slet ikke
fællles programmer på de to maskiner). Printserver har jeg næppe brug
for, da min Laserprinter er koblet op i mit Lan via en ISDN router. Og
derrfor kan printe fra begge maskiner.

Må jeg henvise dig til mit svar til Martin i denne tråd vedr. andre
overvejelser? Jeg behøver ikke skrive de samme ting to gange.

Har du bemræket, at jeg for én gangs skyld slet ikke har været OT endnu?
Men OK, det kan nok nåes, for tråden er jo ikke særligt lang! Jeg
skal gøre, hvad jeg kan for at styre mig :)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-02 00:10

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> Det var nu ikke udtryk for, at jeg ikke stoler på din prisangivelse. Det
> var mere, at jeg var overrasket. Skulle selvfølgelig have spurgt _dig_
> direkte og ikke Martin. Det var en klar uhøflig bommert af mig.

Alt forladt -) - Jeg opfattede det faktisk, som om du ikke troede på prisen - og
ikke at du ikke troede på mig...

> [...]
> fællles programmer på de to maskiner). Printserver har jeg næppe brug
> for, da min Laserprinter er koblet op i mit Lan via en ISDN router. Og

Som jeg opfattede Martins svar, så var/er han lidt skuffet over den, og det er
som sagt også det, jeg har fået at vide andetsteds fra med de 'billige' PCI
kort.

Du kunne jo også sætte den op som din egen webserver med din egen hjemmeside på.
Det ville måske være en endnu bedre idé end at bruge den til backup...

> Må jeg henvise dig til mit svar til Martin i denne tråd vedr. andre
> overvejelser? Jeg behøver ikke skrive de samme ting to gange.

Har læst den, og hvis du mangler en køber, så var det da ikke umuligt, at jeg
kunne være interesseret til min G3/233, men det kan vi komme tilbage til. Eller
skulle du engang 'komme hjem' igen, så kunne det måske også lade sig gøre at
montere den i min maskine og brænde data ud derfra. Jeg har jo et par
brændere...

> Har du bemræket, at jeg for én gangs skyld slet ikke har været OT endnu?
> Men OK, det kan nok nåes, for tråden er jo ikke særligt lang! Jeg
> skal gøre, hvad jeg kan for at styre mig :)

-)) - Vi kunne jo begynde at diskutere, hvad du i givet fald ville lægge op på
din 'server'...

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-05-02 21:22

In article <1fc70k0.eslviplxkuy3N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Er det noget der skal loddes på bundkortet? (så er det opgivet på
> forhånd, tror jeg)

Nej, ikke i den version normale mennesker anvender - du smider det i en
PCI-slot. Jeg har selv lige fået tusket mig til sådan et kort, men jeg
blev meget skuffet over at "udskifteligt medie drev" ikke er
understøttet.

> Er sådan en fætter så dyr, som Erik nævner (1200-1300)?

1.186,25

> [...]
> været (næsten) gratis, da den blev til overs ved installeringen af en ny
> HD i en iMac. Den har kun kostet min arbejdskraft.

Det er da i så fald billigere end en SCSI HD, men hvad skal du bruge al
pladsen til?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-05-02 22:18

> [...]
> PCI-slot. Jeg har selv lige fået tusket mig til sådan et kort, men jeg
> blev meget skuffet over at "udskifteligt medie drev" ikke er

Tusket? Det lyder lidt billigere end at købe fra nyt?

> 1.186,25

Imponeret over din paratviden (også med priser).

> Det er da i så fald billigere end en SCSI HD, men hvad skal du bruge al
> pladsen til?

Der har du en vigtig pointe. Næh, jeg ved egentlig ikke,. hvad al den
megen plads skal bruges til, for maskinen fungerer 'kun' som server og
sekundær maskine (ganske få programmer og kun lidt tekstfiler +
midlertidigt det, som skal brændes fra min PBG4 til backup).
Så, jo, det er overkill. Men når man nu _har_ den Maxtor (i parantes
bemærket indeholder den nogle personlige filer fra den tidligere bruger,
hun stoler på mig og jeg vil gerne selv slette dem - derfor er HD'en nok
ikke til salg til andre, før der er lavet en ekstra backup og den er
slettet/omformatteret). Nå, men der er en anden Mac-Michael her i
nærheden, som har en G3 (mini?) Tower og en brænder, men der lige det
med kablet fra de mange pins > de færre pins. Men det er jo til at løse
.... :)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-05-02 22:30

In article <1fc73ce.c3sqdnfjk5cN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Tusket? Det lyder lidt billigere end at købe fra nyt?

Det var sådan noget byttebyttekøbmand-agtigt noget.

> Imponeret over din paratviden (også med priser).

Det tjekkede jeg nu lige efter

> Der har du en vigtig pointe. Næh, jeg ved egentlig ikke,. hvad al den
> megen plads skal bruges til, for maskinen fungerer 'kun' som server

Hvad serverer den?

> og
> sekundær maskine (ganske få programmer og kun lidt tekstfiler +
> midlertidigt det, som skal brændes fra min PBG4 til backup).
> Så, jo, det er overkill.

Det var det jeg tænkte.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-05-02 03:32

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> Tilgiv mig, hvis spørgsmålet er helt ude på overdrevet.
> Sidder med en Maxtor N256 (model 91362U3) på 13,6 Gb i hånden. Den er
> blevet 'til overs' fra en iMac 400MHz DVD.
>
> Kan jeg få den til at virke i ovennævnte PPC,

Nej, Maxtor disken er en ATA disk og i PM 7200 er der kun en SCSI-2
kontroller, så du skal bruge diske af samme type - altså SCSI-2 Narrow
50-pins montering. Ultra-2 SCSI 68-pins diske kan dog også bruges med en
68->50-pins adapter.

> der jo vist har flere pladser (eller har den?) - eller bare erstatte
> den indbyggede, som er ganske lille, vistnok på 250 Mb (som
> jeg syntes var kolossal, da maskinen blev købt).

Som sagt, så skal du have en ATA/IDE kontroller til den for at kunne
montere IDE diske i en af de ældre PPC PowerMacs. Ingen af dem er 'født'
med IDE kontroller. Men der er direkte plads til en disk mere, og der
ligger også et løst kabel i bunden af maskinen til samme formål.

Rent prismæssigt kan det _ikke_ betale sig at ofre en IDE kontroller, da de
koster omkring 11-1300kr., - så skal du ihvertfald være endda meget glad
for din 7200. Jeg er stadig meget glad for min egen 7200/90, men jeg kunne
ikke drømme om at smide så mange penge efter en IDE kontroller til den.

> Har ikke lige nu mulighed for at åbne 7200'eren, da den er i fuldt sving
> med en opgave.

Ja, det er en af forcerne ved netop en 7200. Det er en meget robust og
stabil maskine, som hvis den er i orden godt kan være en slags
'nervecenter' i et netværk. Du må hellere prøve om du evt. kan få fat i fx.
en brugt Quantum Fireball eller en Seagate Medallist i SCSI-2 version i en
passende str. 2gb eller 4gb.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-05-02 21:00

> [...]
> ikke drømme om at smide så mange penge efter en IDE kontroller til den.

Jo, men HD'en har praktisk talt været gratis (se mit svar til Martin),
såååå ... 1100-1300 er selvfølgelig i overkanten, når jeg netop har
installeret en Barracuda (?) på 40Gb (?) til o. kr. 800,- som afløser
for Maxtoren ...

> Du må hellere prøve om du evt. kan få fat i fx.
> en brugt Quantum Fireball ...

Nej, den har jeg ikke særlig tillid til, sidder med en her på
skrivebordet, hvor en Phillips chip er brændt af (se tidligere tråd -
søger stadigvæk et printkort til den for at redde data ud ... anyone?)

>eller en Seagate Medallist i SCSI-2 version i en
> passende str. 2gb eller 4gb.

Er de ikke ved at være noget gamle? Ligesom mig og 7200? Nej, måske ikke
helt _så_ gamle

Tak for din mail .... skal nok svare ved lejlighed.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-05-02 23:26

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> såååå ... 1100-1300 er selvfølgelig i overkanten, når jeg netop har
> installeret en Barracuda (?) på 40Gb (?) til o. kr. 800,- som afløser

Tja, jeg synes, det er for meget at give ud på den. - Men OK, jeg har lige
kigget lidt på min normale leverandør OWC i USA og de har faktisk ATA/IDE
controllers ned fra ca. $48USd, så det er muligt at få en forholdsvis billig
controller. Den billigste, de har er fra VST, og den vil jeg ikke anbefale. VST
har et lidt dårligt ry for stabilitetsproblemer., men tag selv et kig.
<http://eshop.macsales.com/Catalog_Page.cfm?Parent=96&Title=SCSI%20%26%20IDE%20Controllers&Template=>.

> Nej, den har jeg ikke særlig tillid til, sidder med en her på
> skrivebordet, hvor en Phillips chip er brændt af (se tidligere tråd -
> søger stadigvæk et printkort til den for at redde data ud ... anyone?)

Nå ja...-)) - eller skulle det være ((-... Men du kan jo bare holde dig fra CX
serien. Det er mig bekendt den eneste type fra Quantum, der har haft de
problemer. - Men der er da også andre... - Barracuyda i SCSI-2Narrow, Seagate
Chetah i både alm. SCSI-2 og i Ultra-2, som også kan monteres i en 7200 med det
kabel, der ligger i bunden af den. Det vil gøre den lidt hurtigere.

Eller hvad med en Fujitsu 18,4gb 10k til ca. 1600kr.?

Tag selv et kig på
<http://eshop.macsales.com/Catalog_Page.cfm?Parent=88&Title=3%2E5%22%20SCSI%20Narrow%2050%20Pin&Template=>.

Prøv at se det på den her måde... Du sparer min. 600kr. til en kontroller + at
du nok kan sælge den disk, du har nu til omrking 3-400kr.. Og ved fx. at købe
den Fujitsu, så har du reelt en 10k disk til omk. 1200kr....

Hvis du vælger evt. at købe noget i USA, så skal du regne med en omregningskurs
på ca. 11,4, så har du den danske pris inkl. moms og told, men porto er ikke
medregnet. Fx. tager OWC $25USd for forsendelse + forsikring. Så en ATA
controller til fx. $69,97USd vil koste ca. - 69,97 + 25 = 94,97 x 11,4 =
1082,66Dkr.

> Er de ikke ved at være noget gamle? Ligesom mig og 7200? Nej, måske ikke
> helt _så_ gamle

Hehe...-) - godt nok er vi nogle stykker, der er ved at komme derop ad, meeen...
slet så gammel er disken nu heller ikke. Den jeg har i IDE ver. er da kun 3 1/2
år gammel, og det er en disktype, der er bundsolid og usandsynlig stabil. Jeg
har også en tilsvarende i SCSI ver. (4,3gb) i en 7600. Det er den hurtigste
disk, jeg har bortset fra de nye Barracuda IV! - og den er fra 97 eller lige
deromkring.

Hos www.smalldog.com kan man være heldig at få fabriksrenoverede diske til under
halv pris af en tilsvarende ny disk, så det er da også en mulighed.