LAN problemer
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-05-02 22:52

Mærkeligt. Har fået etableret et LAN, der nu har virket upåklageligt i
flere måneder.
Men pludseligt i dag, ville serveren (en 7200/90) ikke tillade en
kopiering af en bestemt mappe (min backup > 7200 > scsi-brænder). Fejl
-37.
Prøvede så at hente en mappe _fra_ serveren til PB'en, det gik uden
problemer. Andre mapper fra PB _til_ server gik også.
Ændrede navnet på back-up mappen (sådan bare af gammel Mac-vane: "prøv
dog et eller andet, noget må jo virke"). Nixen.
Genstartede begge maskiner, loggede ind og loggede ud (sådan går tiden
jo så herligt).
Intet hjalp.
Men _så_ tog mappen i den anden hånd (som man siger). Nu skulle det
problem altså løses. Kopierede filerne _inde_ fra back-up mappen i små
grupper til serveren. Dét virkede, men den famøse mappe (nu tom) med
navnet (En dobbelt backup 1400c apr02 - ud?) ville ikke noget som helst.
Er der noget suspekt ved sådan et navn?

Eller hvad kan der have været galt?

NB Proceduren for kopiering over LAN er den som jeg altid bruger: når
fobrindelsen er oprettet trækker jeg den ønskede mappe fra skrivebordet
hen over ikonen for HD på servermaskinen. Det har virket upåklageligt
hidtil.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-05-02 23:02

In article <1fc59cw.mhweh6ds5a4gN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Eller hvad kan der have været galt?

Fejl på disken. Kør først Disk First Aid og se om den finder nogen fejl.
Hvis ikke, så prøv med et værktøj der kan finde bad blocks.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-05-02 20:47

> Fejl på disken. Kør først Disk First Aid og se om den finder nogen fejl.
> Hvis ikke, så prøv med et værktøj der kan finde bad blocks.

Mener du på serverens disk (7200)? Det skal nok kunne passe, det er
årevis siden den sidst blev "repareret" Det er MacOS 8 - skulle ND 4.0
mon kunne gøre tricket?

Nu er der kommet et nyt underligt problem, som måske/måske ikke har med
LAN'en at gøre.
Har lige sat serveren op til at gå på nettet og hente fruens post (som
hun ellers kun bruger fra sit arbejde, men der er ged i bynettet !) ....
kunne godt hente de seneste meddelelser. Ville lige tjekke funktionen.
Ville sende en testmail, men nixen-bixen. Servermaskinen ville ikke
sende.

Endnu mærkeligere, min blærbare vil nu heller ikke sende via Mail ....
Nogle umiddelbare forslag?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-05-02 21:13

In article <1fc6zyp.hne2oj1o1zttwN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Mener du på serverens disk (7200)?

Ja.

> Det skal nok kunne passe, det er årevis siden den sidst blev
> "repareret" Det er MacOS 8 - skulle ND 4.0 mon kunne gøre tricket?

Svjh, ja.

> [...]
> sende.
>
> Endnu mærkeligere, min blærbare vil nu heller ikke sende via Mail ....

Hvordan kobler du maskinerne på nettet?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-05-02 21:36

> Ja.

Er tjekket med Disk First Aid: Seems to be Okay ... eller sådan noget.
Har lige teste mit LAN, det vil gerne kopiere begge veje nu, men det går
ikke så hurtigt, som det gjorde tidligere (subjektivt set)

> Svjh, ja.

Andre der husker mere præcist end Martin ? for der er vist noget med
at en ældre ND kan gøre mere skade end gavn, eller?

> Hvordan kobler du maskinerne på nettet?

Tjah, de kører over routeren 3com ISDN LAN Modem 3C891. Har fungeret
fint nok i meget lang tid (bortset fra noget bøvl med telefonernes
service, der _ikke_ virker, men det er en helt anden historie)*

7200: PPP og TCP/IP .... med TCP/IP sat til Ethernet. Posten kører via
(ja, hold nu fast!) NS 3.0

PBG4: TCP/IP og alle indstillingerne i MacOSX's internet indstillinger
(den hedder vist ikke Internet Config mere?). Posten via Mail (som nu
står og kører med to pile i cirkel, for den vil så gerne sende en mail
fra Outboxen, men den ka' sgutte)

Men måske er det i virkelligheden TDC SMTP for udgåënde post der er
nede?

* Det er en lidt pudsig fætter den router, for den ringer op f.eks. ved
opstarten af Classic fra OS X. Den har været et spøjst bekendtskab, men
har virket upåklageligt i mit LAN - indtil nu (hvis det da, er den?)
--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-05-02 21:47

In article <1fc728p.1lz0wvvqzkiyuN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> Har lige teste mit LAN, det vil gerne kopiere begge veje nu, men det går
> ikke så hurtigt, som det gjorde tidligere (subjektivt set)

Brugte du Disk First Aid fra OS 9.x? Den er noget bedre end tidligere
versioner.

> Andre der husker mere præcist end Martin ? for der er vist noget med
> at en ældre ND kan gøre mere skade end gavn, eller?

Man kan jo altid gå ind på producentens hjemmeside og tjekke efter.

> Tjah, de kører over routeren 3com ISDN LAN Modem 3C891. Har fungeret
> fint nok i meget lang tid (bortset fra noget bøvl med telefonernes
> service, der _ikke_ virker, men det er en helt anden historie)*

Kører de med fast IP, eller med DHCP?

From: TDC Internet Kundeservice <listmail@post.tele.dk>
Newsgroups: tele.internet.info
Subject: Opgradering af mailservere.
Date: 14 May 2002 16:16:00 +0200

Der er lagt nye filtre på vores mailservere for at stoppe den nye virus
W32.klez.
Dette kan have følgende effekter:

1. Forsinkelse på mail.

2. POP, SMTP & Webmail kan virke langsom.

Følgende kan være med til at forebygge problemet:

5. Fjern adressebøger.

6. Updater Internet Explorer, Installer virusscan.

Mere information kan fås på :
http://sikkerhed.opasia.dk/artikel.php?id=38243

Der endnu ingen tidshorisont for hvornår driften er normailseret.

Vi beklager de gener dette kan medføre for vore kunder.

Venlig hilsen
TDC Internet kundeservice
/STKR /DOF

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-05-02 22:39

> Brugte du Disk First Aid fra OS 9.x? Den er noget bedre end tidligere
> versioner.

Nej, da, det er serveren, som er sat op med MacOS 8, og jeg brugte den
installerede First Aid fra mappen Utilities. Er det noget lalleværk,
der bare luller mig i søvn?
Har ikke prøvet ND 4.0 endnu .... :)

> Man kan jo altid gå ind på producentens hjemmeside og tjekke efter.

Av, den sved sgu', men den var berettiget. Dovne mig skal lige på
nettet, når jeg har svaret her.

> Kører de med fast IP, eller med DHCP?

Kan man da køre fast IP på en ISDN? Jo, det er sat op til DHCP ...

> [...]
>
> Der endnu ingen tidshorisont for hvornår driften er normailseret.
> Vi beklager de gener dette kan medføre for vore kunder.

Flot gået, Martin. "Hvor fanden får du det fra ?" (det var et retorisk
spørgsmål og en kompliment). I øvrigt en morsom ting den der med
normailsering, men det burde vel - in casu - være normailisering, ik'?

Men hvad angår Klez Mac-brugere? Den er vel næppe skrevet i AS?
Det er da ærgerligt, at vi Macfolk skal døje med problemer som vist kun
angår mindretallet med en anden platform

Men OK jeg slår koldt vand i blodet og venter. Det er jo en af
net-brugernes fremmeste egenskaber, eller tager jeg fejl? stort:

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-05-02 23:03

In article <1fc7546.oue9s59ioclN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> Nej, da, det er serveren, som er sat op med MacOS 8, og jeg brugte den
> installerede First Aid fra mappen Utilities. Er det noget lalleværk,

Nøeh, men de nyere versioner finder og reparerer lidt flere fejl.

> Av, den sved sgu', men den var berettiget. Dovne mig skal lige på
> nettet, når jeg har svaret her.

God ide

> Kan man da køre fast IP på en ISDN?

Ja, på LAN-siden.

> Jo, det er sat op til DHCP ...

Fino.

> Flot gået, Martin. "Hvor fanden får du det fra ?" (det var et retorisk
> spørgsmål og en kompliment). I øvrigt en morsom ting den der med
> normailsering, men det burde vel - in casu - være normailisering, ik'?

Hæhæ, endelig en stavefjel der forhøjer opfattelsen.

> Men hvad angår Klez Mac-brugere? Den er vel næppe skrevet i AS?
> Det er da ærgerligt, at vi Macfolk skal døje med problemer som vist kun
> angår mindretallet med en anden platform

Den generer nu også Mac-brugere. Hvis en PC-bruger har din email-adresse
i sin adressebog, kan du risikere at der bliver afsendt vire med din
email-adresse som afsender. Det kan resultere i nogen ret uhøflige
beskeder fra uvidende folk.

> Men OK jeg slår koldt vand i blodet og venter. Det er jo en af
> net-brugernes fremmeste egenskaber, eller tager jeg fejl? stort:

Den skulle fungere fint nu.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-05-02 21:41

> God ide

For så vidt, ja, men nu er dovne mig blevet til fordummede mig. Mage til
uoverskueligt cirkus som Symantec HP skal man vist (ikke) lede længe
efter.
Jeg får garanteret et meget mere kvalificeret og hurtigere svar ved at
starte en ny tråd her i gruppen ! Det overvejer jeg.

> Ja, på LAN-siden.

Igen var jeg for dum. Den er sat op med fast IP på LAN siden ...

> Fino.

På ydersiden op mod indernes net, atlså.

> [...]
> i sin adressebog, kan du risikere at der bliver afsendt vire med din
> email-adresse som afsender. Det kan resultere i nogen ret uhøflige

Jo, dét har jeg oplevet, men jeg synes ikke, at jeg har fået uhøflige
henvendelser. Og når jeg ringer folk op, som ufrovarende har mailet mig
(af samme automatiserede grund), er de umådeligt venlige.

> Den skulle fungere fint nu.

Du har ganske ret, den rettede sig sent i går aftes. Når man er en
adict, er det jo svært at undervære

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-05-02 19:19

In article <1fc8vyk.1llnyuhc56f5sN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> For så vidt, ja, men nu er dovne mig blevet til fordummede mig. Mage til
> uoverskueligt cirkus som Symantec HP skal man vist (ikke) lede længe

Pjat med dig:
<http://service2.symantec.com/SUPPORT/num.nsf/docid/2001030710044511>

> Jeg får garanteret et meget mere kvalificeret og hurtigere svar ved at
> starte en ny tråd her i gruppen ! Det overvejer jeg.

Det krævede ikke andet end 3-5 klik med musen.

> Igen var jeg for dum. Den er sat op med fast IP på LAN siden ...

OK, men nu var der jo heldigvis ikke problemer hos dig. Jeg overvejde om
du var kommet til at give samme IP til 2 maskiner.

> Jo, dét har jeg oplevet, men jeg synes ikke, at jeg har fået uhøflige
> henvendelser. Og når jeg ringer folk op, som ufrovarende har mailet mig
> (af samme automatiserede grund), er de umådeligt venlige.

Det har jeg nu heller ikke selv, det var bare noget jag havde læst.

> Du har ganske ret, den rettede sig sent i går aftes. Når man er en
> adict, er det jo svært at undervære

Endnu en fordel ved at køre sin egen mailserver.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-05-02 23:02

> Pjat med dig:
> <http://service2.symantec.com/SUPPORT/num.nsf/docid/2001030710044511>

Tak for den direkte henvisning. Var nu inde på support, meeeen .... jeg
tjekker den senere.

> Det krævede ikke andet end 3-5 klik med musen.

Ja, tak, det kan du da sagtens sige. Det er jo din mus og din
lågenedbryder. Min mus har to knapper og det gør jo sagen lidt
vanskeligere .... man bliver lettere skizofren

> OK, men nu var der jo heldigvis ikke problemer hos dig. Jeg overvejde om
> du var kommet til at give samme IP til 2 maskiner.

Nej, det var jeg dog opmærksom på .... men med Mac og Mich kan alt lade
sig gøre (!?), min anarkistiske natur taget i betragtning

> Endnu en fordel ved at køre sin egen mailserver.

Jo, det kunne jeg egentligt godt tænke mig, men jeg skal ikke have flere
IKEA (støjisolerede)skabe her i huset (medmindre fruen vrider armen om
på mig)
Jeg har det med firmaet som de tyskere der kalder det: Ich Krieg Ein
Anfall

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-05-02 16:54

> Andre der husker mere præcist end Martin ? for der er vist noget med
> at en ældre ND kan gøre mere skade end gavn, eller?

Version 4 /er/ fin. Den kan endda klare HFS+ formatet som blev
introduceret med Mac OS 8.1

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-05-02 21:41

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Version 4 /er/ fin. Den kan endda klare HFS+ formatet som blev
> introduceret med Mac OS 8.1

Tak, Morten. Den skal straks få lov at spille ..... på serveren.

Men så er der jo lige PB'en med X 10.1.4 og Classic 9.2.2 - er det
nødvendigt at anvende sådan et reparationsværktøj?

Jeg hælder måske mere til DiskWarrior end til Norton - efter læsning af
gruppen her. Men det er jo en beslutning. der _måske_ skal træffes,
inden udskrivningen.

Men kan X'eren ikke reparere sig selv (via den der indstilling der gerne
vil køre om natten)? Hos mig sker der en masse klikke-li-klik, når
tv-avisen starter (for det er den stillet til)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-05-02 22:54

In article <1fc8w90.1bib6ol10iq6siN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Men så er der jo lige PB'en med X 10.1.4 og Classic 9.2.2 - er det
> nødvendigt at anvende sådan et reparationsværktøj?

Disk Utility på Mac OS X Cd'en burde kunne klare opgaven - jeg vil ikke
anbefale at du reparerer en Mac OS X disk med en gammel Norton, slet
ikke at du kører Speed Disk.

> Jeg hælder måske mere til DiskWarrior end til Norton - efter læsning af
> gruppen her. Men det er jo en beslutning. der _måske_ skal træffes,
> inden udskrivningen.

Jeg vil helt klart anbefale DW, da den i kombination med Apples Disk
Firstaid gør et glimrende job. Med DW følger envidere et simpelt
defragmenteringsværktøj hvis man er til den slags. Jeg ville dog vente
og se om Alsoft ikke snart er færdig med en Mac OS X version - Drive 10
er også en mulighed...

> Men kan X'eren ikke reparere sig selv (via den der indstilling der gerne
> vil køre om natten)? Hos mig sker der en masse klikke-li-klik, når
> tv-avisen starter (for det er den stillet til)

Nej - det er andre opgaver der kører. Mac OS X tjekker disken og
forsøger at reparere den under opstart. Det er dog ikke helt så
effektivt, som hvis der bootes i "single usermode", æble+S og kør
mac-fsck /dev/rdisk0 manuelt (langhåret komadolinie akrobatik) eller som
hvis man booter fra Mac OS X CD'en og kører Disk Utility.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-05-02 21:03

> [...]

> Disk Utility på Mac OS X Cd'en burde kunne klare opgaven - jeg vil ikke
> anbefale at du reparerer en Mac OS X disk med en gammel Norton, slet

OK, forstået, afholder mig fra at bruge 4.0, men hvad med version 6.0 ?
Er den for gammel?

> [...]
> defragmenteringsværktøj hvis man er til den slags. Jeg ville dog vente
> og se om Alsoft ikke snart er færdig med en Mac OS X version - Drive 10

Er DW OK til X 10.1.4?

> Nej - det er andre opgaver der kører. Mac OS X tjekker disken og
> forsøger at reparere den under opstart.

OK

> Det er dog ikke helt så
> effektivt, som hvis der bootes i "single usermode", æble+S og kør
> mac-fsck /dev/rdisk0 manuelt (langhåret komadolinie akrobatik) <snip>

Nu går den altså ikke længere. Nu må jeg altså komme til frisøren ....
:) ... det der alt for langhårede er 'spildte Guds ord på Balle Lars'
for mit vedkommende. Jeg _er_ nyundfanget hvad X angår.

Håber der er andre læsere, der får udbytte af dine guldkorn. Det er der
sikkert.

Tak, Morten

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-05-02 22:04

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Er DW OK til X 10.1.4?

Mente DW version 2 ... undskyld forglemmelsen

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-05-02 22:14

In article <1fcan04.14hl2ckoj7bg6N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> OK, forstået, afholder mig fra at bruge 4.0, men hvad med version 6.0 ?
> Er den for gammel?

6.03 er fin til X (slå tjek af filnavne fra i DD), men lad være med at
bruge SD til at optimere efter filtyper - stort set alle mac OS X's
systemfiler vil blive lagt sammen med dokumenterne da SD ikke kan
identificere dem som systemfiler & programmer fordi mac OS X ikke bruger
type/creator.

> Er DW OK til X 10.1.4?

Ja, version 2.x er er helt fin - du skal dog boote fra CD med mindre din
PB er partitioneret. (og så er det ikke længere så væsenligt om der
CD'en er en X CD eller en 9 CD)

> Nu går den altså ikke længere. Nu må jeg altså komme til frisøren ....
> :) ... det der alt for langhårede er 'spildte Guds ord på Balle Lars'
> for mit vedkommende.

alt forladt...