Beretning fra 1. løp i Seriensport på Nürb~
Fra : origo@earthling.net

Dato : 13-05-02 22:16

I weekenden ble årets første løp i tyske Seriensport avholdt på Nürburgrings
GP
bane, hvor Claus og jeg skulle delta for første gang. Jeg på min Suzuki
1000,
og Claus på sin til formålet nyinnkjøpte Mille R

Lørdag gikk vi igang med den siste klargjøring av maskinene, men
i klassisk stil tok det 3 ganger så lang tid som forventet, hvorfor vi ikke
rakk teknisk kontroll, men istedet arbeidet til kl. 1.20 om natten. Neste
morgen stod vi opp kl. 6 og var på GP banen kl. 7 for å rekke teknisk
kontroll.

Teknisk kontroll forløp uten problemer, men det skulle oppstå andre
forhindringer.
Det viste seg at under montering av framesliders på Millen, hadde
hovedkabelet kommet
i klemme mellom stel og framslider. Dermed var en rekke av kablene skåret
over.
Redningen kom i form av en gut som hadde måleutstyr og et godt utvalg av
kabelsko.
Han fant feilen på et øyeblikk, og fikk spleiset sammen samtlige kabler som
var defekte.
Millen ble klar 2 minutter for den kvalifikasjonen gikk igang.

Kvalifikasjonskjørselen, som i Seriensport heter Dauerprüfung, består i at
man skal kjøre et minium antall runder på fastsatt tid. Et Seriensport løp
skal som minimum utgøre en lengde på 201km, hvorav selve løpet skal være
minimum 40 km og maks 50km langt. Dauerprüfung var på søndag satt til 43
runder tilsvarende ca. 155km. Inklusive pitstop hadde vi 102 minutter til
rådighet. Været var imidlertid av en sådan karakter, at antall påkrevde
runder ble redusert til 33. Vi hadde dog ingen formening om hvorvidt det
betød at vi hadde god eller dårlig tid.

Presis kl. 8 kjørte vi ut på banen, og regnet stod ned i stenger. Jeg tror
aldri jeg har kjørt MC i så dårlig vær tidligere, og hadde mine tvil til
hvordan mine Metzeler Rennsport skulle klare de temmelig heftige vannmassene
som veltet ned.

Det startet da også riktig dårlig. Gixxeren slidet rundt ved
den minste berøring på gassen, og etter et par runder var jeg overbevist om,
at enten kom jeg til å styrte, eller også ville jeg aldri klar å kjøre det
fornødne antall runder i tide. Det var nok formentlig kun belegningen etter
støpningen som skulle slites vekk, for grepet ble gradvis bedre og dekkene
viste seg å bli mitt minste problem. Sikten var derimot et problem for oss
alle. Det er unektelig en særlig opplevelse å akselere forbi 200km/t når man
knapt kan se banen pga regn og dugg på visiset. Enda mere "spennende" var
det når man skulle bremse ned etter langsiden(e), for å oppdage at det var
en annen fører som hadde bremset litt tidligere enn en selv, og man derfor
ble nødt til enten å styre utenom eller bremse enda hardere for å unngå å
komme alt for tett på. Man vente seg dog hurtig til det, og etter 8-10
runder var det som om man aldri hadde gjort annet. Claus hadde tydeligvis
vent seg til det meget hurtig. Etter kvalifiseringen var over, fant jeg ut
at han hadde praktisert utbremsinger på konkurentene i en meget
overbevisende stil. Til siste så overbevisende at det lokale
avkjørselsområde i chikanen skulle tas i bruk for å stanse mann og maskine.
Dog uten skade av nevneverdig art. Godt gået

Omtrent midtveis i Dauerprüfungen følte jeg at jeg fikk god kontroll på
maskinen. Jeg hadde en indre ro som
gjorde at jeg virkelig fikk fart på, og de mange førerne som hadde passert
meg i starten, ble hentet og passert, en etter en. Det var en ren fornøyelse
å passere
en annen fører utenom i en snever kurve, eller foreta en meget sen
innstyring, således at man kunne knipe seg innenom på vei ut. Da jeg endelig
bestemte meg for at jeg ville kjøre inn i pit for å fylle bensin, viste det
seg at jeg manglet kun 4 runder før jeg hadde kjørt det tilstrekkelige
antall.
Jeg bestemte meg derfor for å kjøre de siste 4 rundene i rolig tempo,
jeg så ingen grunn til å forsøke å komme i fart igjen med så få runder
tilbake. Det skulle dog gå annerledes.

Iløpet av de første 30 rundene, hadde jeg ikke sett noe til Claus, men etter
at jeg hadde kjørt ut for å avslutte mine 4 runder, ble jeg overhalt av ham
like etter start. Sådan noe kan man jo ikke akseptere, og det gikk
selvfølgelig "race i den". Med forenden slidende på vei inn i kurvene, og
bakenden driftende på vei ut, fulgte vi hverandre med hårfin klaring, kurve
etter kurve. 1½ runde senere klarte jeg å liste meg forbi Claus, og regnet
med at nå var han satt. Men svinet hadde fått farten opp, og presset seg
forbi innenom i en snever venstresving. Jeg hadde forlengst passert de 4
runder som gjenstod, men nå skulle bare Millen settes på plass. Det lyktes
meg i en
halvsnever høyre å komme innenom og forbi, mest fordi Claus valgte et spor
hvor han ble litt forhindret av en langsommere fører. Men jeg var ihvertfall
først, og med barnlig tilfredshet kjørte jeg inn i pit. Claus
hadde visst glemt alt om de 34 runder, for han ble ved med å kjøre.
Selv om vår "team manager" forsøkte å få ham vinket inn, syntes han visst
at 39 runder var mere passende. Hvorfor stoppe når man har det så sjovt?

Løpet gikk av stabelen halvannen time senere. Pga av forskjellen i effekt,
startet Claus og jeg i hver vår klasse. Det hadde nok vært en fordel hvis vi
kunne startet sammen, så neste år tror jeg Gixxeren skiftes til en Mille R

Starten gikk godt, jeg klarte å møve meg forbi noen stykker på pitlangsiden
og kom i innerspor inn i den første 180 graders kurve etter langsiden. Med
29 førere kjempende om det samme spor inn på den nye Mercedes arenaen, skal
det selvsagt bli kaos. Det var dog ingen som styrtet, men det var tett på
for et par stykkers vedkommende. Etter en runde med meget tett kjørsel, hvor
man var millimetre fra å gnide kåpesidene inn i motpartens maskiner, dannet
det seg en gruppe på 5 førere som utgjorde 4-9 posisjon. Denne gruppen hang
jeg på med i løpets første havldel, og det var jeg egentlig meget tilfreds
med. Jeg glemte dog helt å slappe av, men stresset meg selv
opp til uante høyder. Det tæret på kreftene, og kjøreselen ble meget
upresis. Jeg tapte terreng til gruppen foran, og ble også overhalet av 3
andre fører. Jeg var utmerket godt klar over at jeg kjørte dårlig, men
formåede ikke å endre på det. Resultatet ble en 13 plass blant de 29 førerne
som deltok. Det var dog tilstrekkelig til å sikre meg 3 poeng, hvorfor jeg
på Oschersleben neste weekend starter markant lengre frem i feltet. Alt i
alt en plassering jeg ikke kan klage over.

JS

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-02 22:31

On Mon, 13 May 2002 23:16:08 +0200, <origo@earthling.net> wrote:

Hey Jørund.

> [...]
>på Oschersleben neste weekend starter markant lengre frem i feltet. Alt i
>alt en plassering jeg ikke kan klage over.

Tillykke med placeringen.
Men dette ka du sgutte' være bekendt -- Hvad blev der af Claus ??

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Peder

Dato : 14-05-02 11:55

On Mon, 13 May 2002 23:30:32 +0200, Steen Gruby <> wrote:

>Tillykke med placeringen.
>Men dette ka du sgutte' være bekendt -- Hvad blev der af Claus ??

AOL
Men god beretning ellers. Rart at høre det gik uden uheld.

--
Peder - m/Suzi
"Inside every old person is a young person wondering what happened"

Fra : origo@earthling.net

Dato : 14-05-02 12:52

<Steen Gruby> wrote in message
> Men dette ka du sgutte' være bekendt -- Hvad blev der af Claus ??

Han kjørte i en annen klasse, og der var konkurransen enda hardere. Husker
ikke hans presise plassering, men han og jeg hadde omtrent samme totaltid.
Min beste runde var 1 sekund hurtigere, mens differensen totalt var i
underkant av 1 sekund. I selve løper kjørte han dermed mere stabilt enn hva
jeg gjorde.

JS

Fra : Sports-MC / Claus Be~

Dato : 14-05-02 20:18

Jørund gengiver jo det hele fantastisk godt, men jeg kan da tilføje lidt af mine
egne erfaringer.

Selve Dauerprüfungen var en fantastisk oplevelse. Jeg havde aldrig set banen, før
samme morgen vi skulle køre kvalifikation, og jeg var selvsagt *meget* i tvivl om
jeg overhovedet kunne kvalificere mig til løbet.

Jeg var ganske godt tilfreds med regnvejret da jeg altid har fundet det sjovt, på
våd vej, at køre til dækkene 'fedter' - lige på grænsen til at skride. Da jeg
sammen med alle de andre omkring 100 kørere, blev lukket ud på banen var jeg
ekstremt nervøs, men allerede for enden af langsiden hvor der er en skarp
højrekurve, kan jeg huske at jeg tænkte 'det her bliver a piece of cake'.
Selvsikkerheden og fornemmelsen af at jeg vidste præcist hvordan dækkene ville
opføre sig i den meget kraftige regn, gjorde at jeg i løbet af meget få runder
kom op i et tempo hvor jeg overhalede folk på stribe. Jeg tror ikke jeg kørte et
eneste sving i løbet af den 1 time og 42 minutter hvor jeg ikke overhalede nogen.
Det er sgu lækkert at køre så man endda passerer A-kørere inden om, uden om,
ovenover og nedenunder... *ss*

Omkring 12.-14. omgang forsøgte jeg, på vej mod chikanen, en voldsom udbremsning
af en GSX-R 1000 som jeg ikke kunne passere på det lige stykke og allerede da jeg
gik i gang med nedbremsningen tænkte jeg 'Ooooups, måske liiidt for sent...'.
Ganske rigtig! Forhjulet smuttede væk under mig og jeg endte i gruset...
Heldigvis tog mine framesliders hele skraldet og mindre end 2 minutter senere var
jeg igen på vej rundt i regnen.

På grund af den tætte regn kunne jeg ikke læse hvad der stod på min triptæller så
jeg havde ingen idé om hvor mange omgange jeg havde kørt, så jeg besluttede at
køre til jeg mindst havde gennemført halvdelen af omgangene. Da min benzinlampe
begyndte at blinke anede jeg nok at jeg var ved at have kørt nok omgange og da
jeg kom i pit var 'team-chefen' helt ekset af stress. Jeg havde kørt 39 omgange
og der var kun 3 minutter tilbage til at fylde tanken og køre en omgang inden
kvalifikationstiden udløb... (man *skal* køre mindst én omgang efter et
pit-besøg, ellers bliver man disset).

Nå, men jeg nåede det lige med r**** i vandskorpen og glædede mig til at få et
solidt måltid mad inden løbet skulle starte 2 timer senere (nåede ikke at få
morgenmad grundet problemet med el-systemet på millen).

Jeg nåede dog kun lige på toilettet før min mobiltelefon ringede. Efter to gange
at have afbrudt den tænkte jeg 'nå, det må vel være vigtig', og ganske rigtigt:
Da jeg tog telefonen råbte Jørund med stress i stemmen 'De har ændret planen; du
skal køre om 5 min!'.

Nærmest med bukserne om haserne strøg jeg tilbage til bilen og fik kastet mig i
en drivvåd læderdragt og ditto støvler, handsker og hjelm. I løbet af kort tid
blev vi linet op til start, og jeg var så nervøs at jeg næsten ikke havde kræfter
til at skubbe cyklen rundt. Mine hænder rystede og jeg greb mig selv i at sidde
og hyperventilere... Der er sgu forskel på hvordan folk lader op til et løb

Da starten gik var det som om det hele kørte i slow-motion, og jeg kom enormt
hurtig afsted. For enden af langsiden har jeg vel været nr. 10 men ligeså snart
svingene begyndte ændrede det sig hurtigt. Gosh, der er *stor* forskel på at køre
hurtigt på en våd og en tør bane. På anden omgang highsidede jeg næsten fordi jeg
blev presset ud i en vandpyt midt i en skarp venstre, og hvis jeg havde haft
noget som helst koncentration før, mistede jeg resten der. I løbet af de
resterende omgange faldt jeg tilbage til en 21. plads som det lykkedes mig at
holde til løbet blev flaget af.

Hvad har jeg så lært?
1. Cyklen skal være 100% klar *og* testet senest midt på dagen før løbet
2. Det er en god idé at spise før man kører i alt 2 timers race...
3. Den værste fjende før og under løbet er en selv. Jeg tænker på stressen og
nervøsiteten som fik mig til at glemme alt om hurtige liner og smooth kørsel. I
stedet knoklede jeg rundt og tænkte 'jeg må køre hurtigere', 'jeg må bremse
senere' osv. Som de fleste ved er det *ikke* nøglen til hurtige omgangstider.
4. Jeg glæder mig til et decideret regnvejrsløb

Den fedeste oplevelse ved turen var klart de sidste 6-7 runder af kvalifikationen
hvor Jørund og jeg pacede hinanden rundt på banen med slidende dæk, og spin ud af
svingene. Den mentale skarphed og totale koncentration jeg oplevede der, vil jeg
*meget* gerne lære at overføre til selve løbet. Jørund truer med at købe en Mille
R næste år og så tror jeg nok vi skal få peppet hinanden op til noget
kvalificeret kørsel under løbet også

Næste løb er på Oschersleben søndag den 19. maj, og jeg glæder mig som et lille
barn. De fleste siger at banen passer perfekt til Millen, og samtidig får vi 3
timers kørsel på banen *før* vi skal køre kvalifikation. Mon ikke det skulle få
nerverne til at falde lidt mere til ro end i søndags?

-Claus

Steen Gruby wrote:

> [...]
>
> Hey Jørund.

> Tillykke med placeringen.
> Men dette ka du sgutte' være bekendt -- Hvad blev der af Claus ??

Sports-MC.dk Fax: +45 3833 4071
Tomsgaardsvej 76 - 1 Phone: +45 3833 4070
2400 Copenhagen e-mail: info@sports-mc.dk
DK - Denmark www: http://www.sports-mc.dk
VAT number: 17 70 71 40

Fra : origo@earthling.net

Dato : 14-05-02 21:21

"Sports-MC / Claus Bernth" <claus-bernth@sports-mc.dk> wrote in message

> [...]
>sidde
> og hyperventilere... Der er sgu forskel på hvordan folk lader op til et
Du glemte historien om dine hansker, så den tilføyer jeg lige:
Claus hadde lagt hanskene under motorhjelmen på bilen for å tørre dem en
smule. Det nevnte han i farten for vår "team manager" Tanja, og siden glemte
han alt om det. Når han så skulle ut og kjøre kunne han selvsagt ikke finne
dem, hvorfor panikken ble totalt fullendt. Men han rakk det da i siste
sekund.

> 2. Det er en god idé at spise før man kører i alt 2 timers race...
En banan rekker ikke langt - nei.

> 4. Jeg glæder mig til et decideret regnvejrsløb
Ditto. Jeg har egentlig aldri vært spesielt begeistret for regnvær, men
etter den 1½ time Daueroprüfung gider jeg engang ikke tjekke værmeldingen
før Oschersleben. Regnvær er en ekstra bonus

> [...]
>skulle få
> nerverne til at falde lidt mere til ro end i søndags?
4 trenings sesjoner fredag. 3*30 minutter "Bördesprint" lørdag. 44 runder
Dauerprüfung + 12 runder løp søndag. Kan ikke bli meget bedre.

Til de som kjører RR i DK/Skandinavia, kan jeg kun anbefale å prøve en serie
i utlandet. Det er ikke så meget dyrere enn arrangementer her. Gebyret for
et Dauerprüfung (kvalifikasjon) + Sonderprüfung (race) i Seriensport er 130
Euro inklusive transponder. Om man skal til Oschersleben eller Anderstorp,
Nürburgring eller Mantorp, det spiller ikke den store rolle rent
kostnadsmessig.

Bensin og mat er billigere i Tyskland, man får anledning til å kjøre på
baner av høyeste standard, og et stort antall velkvalifiserte førere møter
til start. Såfremt man oppnår resultater som er noenlunde anstendige, kan
man få rabatt på dekk fra Metzeler, men selv med standardpriser ved kjøp av
dekk på banen, er merkostnaden til transport utenom Norden dekket inn.

Har du allerede en dansk RR licens, er det en viss mulighet for å delta i
løp i Seriensport ved hjelp av en såkalt 1dags lisens. Denne koster omkring
25 Euro. Du får ingen poeng som "gjestedeltaker", men du får dine tider og
plasseringer listet sammen med de øvrige. For å delta i Seriensport på
normale vilkår, skal man erhverve seg en tysk lisens fra http://www.dmsb.de
Det krever at man avleverer sin danske lisens og får en frittstilling fra
DMU. Det er dog en ren formalitet.

Mere info om Seriensport på deres hjemmeside:
http://www.seriensport.com

JS

Fra : origo@earthling.net

Dato : 14-05-02 21:18

> [...]

sekund.

> 2. Det er en god idé at spise før man kører i alt 2 timers race...
1 banan rekker ikke langt, nei.

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-02 21:55

On Tue, 14 May 2002 21:18:11 +0200, Sports-MC / Claus Bernth
<claus-bernth@sports-mc.dk> wrote:

Hej Claus.

>Jørund gengiver jo det hele fantastisk godt, men jeg kan da tilføje lidt af mine
>egne erfaringer.

Jepper, og Jørund var flink til at fortælle om Dauerprüfung, men du
"faldt" vist ud under løbet

Og jeg var altså nysgerrig.
Tak for beretningen, min nysgerrighed er tilfredsstillet

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 14-05-02 08:51

origo@earthling.net wrote in article <abpaeq$kd9$1@sunsite.dk>...
> [...]
> 1000,
> og Claus på sin til formålet nyinnkjøpte Mille R

Hmmm, ja det lugter jo unægteligt lidt mere af race

> [...]
> rådighet. Været var imidlertid av en sådan karakter, at antall påkrevde
> runder ble redusert til 33. Vi hadde dog ingen formening om hvorvidt det

Øhm, hvordan afgøres grid positionen? Senere skriver du at pga. de 3 point
starter du længere oppe i feltet, er det gældende for hele serien (at
seneste placering giver grid positionen?)

Anyhoo, så glæder jeg mig til at læse om de næste løb

--
Mikkel

Fra : origo@earthling.net

Dato : 14-05-02 09:33

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> wrote in message
> Øhm, hvordan afgøres grid positionen? Senere skriver du at pga. de 3 point
> starter du længere oppe i feltet, er det gældende for hele serien (at
> seneste placering giver grid positionen?)

Ved årets første løp plasseres de med poeng fra forrige sesong forrest på
griden. Nye deltagere plasseres til sist, og her er tidspunktet for
tilmelding avgjørende for hvor man plasseres. Fra og med løp 2 er det de
oppsamlede poeng i årets løp som definerer ens posisjon på griden. Dog

I første løp stod jeg på plass 23, hvilket er i 6. startrekke. På kommende
søndag vil jeg med 3 poeng plasseres på posisjon 13, hvilket er 4.
startrekke.

--
JS

Fra : Steffler

Dato : 14-05-02 10:25

<origo@earthling.net> wrote in message news:abpaeq$kd9$1@sunsite.dk...
<Snip Race Report>

Glæder mig MEGET til næste afsnit

Godt skrevet Jørund.. Meget... Kommer der video klip ?

/S

Fra : origo@earthling.net

Dato : 14-05-02 10:41

"Steffler" <steffen.hansen@MYFINGERdba.dk> wrote in message
>Kommer der video klip ?

Jeg har videofilmet hele løpet. Dessverre oppstod det noe problemer under
filmingen. Mini kameraet kom ut av posisjon, hvorfor det filmet med noen
graders helning. Mere prekært var imidlertid vibrasjoner som medførte at
opptakeenheten hadde problemer. Bildet flimrer en del, og det ser ikke
spesielt godt ut. Det er dog mulig jeg legger det ut allikevel. Det er ca 22
minutter video, og videoen er et studie i dårlig kjørsel. I min stressede
tilstand glemte jeg alt om referansepunkter og bremsemerker, og jeg velger
forskjellig spor på hver eneste runde. Jeg glemmer til og med å skifte gir
et par ganger. Det kan dog sikkert benyttes som inspirasjon til hvordan
tingene ikke skal gjøres

Til neste løp blir jeg nødt til å finne en bedre måte å isolere camcorderen
på. Den skal plasseres under hekk-kåpen, og her er det flere vibrasjoner enn
på tanken (hvor jeg aldri har opplevet problemer). Jeg har fundert på å lage
et oppheng med elastikker, men det kniper med tid til å gjøre det ferdig.
Jeg skal avsted allerede torsdag aften. Hvis noen har tips til isolering av
kameraet, enten via elastikker eller annet særlig vibrasjonsdempende
materiale, vil jeg gjerne høre om dette.

JS

Fra : Steffler

Dato : 14-05-02 11:07

<origo@earthling.net> wrote in message news:abqm7c$id5$1@sunsite.dk...

> [...]
av
> kameraet, enten via elastikker eller annet særlig vibrasjonsdempende
> materiale, vil jeg gjerne høre om dette.

Du bor i Kbh området ikke?..... Vi har nogen kasser somewhere
som vi har fået sendt harddiske i.. Ser lige om jeg kan finde en og
smide et billede af isoleringen i dk.binaer.motor..

/S

Fra : origo@earthling.net

Dato : 14-05-02 12:49

> Du bor i Kbh området ikke?..... Vi har nogen kasser somewhere
> som vi har fået sendt harddiske i.. Ser lige om jeg kan finde en og
> smide et billede af isoleringen i dk.binaer.motor..

Jep, bor i Kbh. Er materialet blåt? Burde fungere utmerket.

JS

Fra : Steffler

Dato : 14-05-02 13:54

<origo@earthling.net> wrote in message news:abqtjb$fuc$1@sunsite.dk...
> "Steffler" <steffen.hansen@MYFINGERdba.dk> wrote in message
>
> Jep, bor i Kbh. Er materialet blåt? Burde fungere utmerket.

Nope det er noget hvidt stads... Jeg har smidt to billeder i dk.binaer.motor
under subjektet : Att. JS - Isolering / dæmpe skum - Undskyld der
forringede billedkvalitet Skummet er forholdsvis blødt i toppen som så
bliver hårdere mod bunden...
/S

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-05-02 19:46

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:abpaeq$kd9$1@sunsite.dk...
> [...]
> 1000,
> og Claus på sin til formålet nyinnkjøpte Mille R

Smuk beretning, Jørund, næsten som at være der selv [drømme, drømme].

Rittig