/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Opsigelse af ADSL før frist grundet mangle~
Fra : Thomas Wesley Hinton


Dato : 13-05-02 21:32

Min kammerat har et ADSL abodement hos en dansk internet udbyder, han har 3
måneders opsigelses varsel.

Nu er det dog sådan at hans linie ikke har virket siden i onsdags.

Hvornår kan man sige at internet firmaet har misligholdt sin del af aftalen
tilstrækkeligt, til at min kammerat kan kræve kontrakten ophævet?



 
 
Gert Philipsen (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Gert Philipsen


Dato : 14-05-02 04:27


"Thomas Wesley Hinton" <wesley@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:1pVD8.4763$HN.170478@news010.worldonline.dk...
> Hvornår kan man sige at internet firmaet har misligholdt sin del af
aftalen
> tilstrækkeligt, til at min kammerat kan kræve kontrakten ophævet?

Det kommer vel an på kontraktens ordlyd.

--
Med venlig hilsen
Gert Philipsen, http://members.fortunecity.com/philipseng
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.


Thomas Wesley Hinton (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Wesley Hinton


Dato : 14-05-02 05:14


"Gert Philipsen" <gert@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:abq0bo$f4o$1@sunsite.dk...
>
> "Thomas Wesley Hinton" <wesley@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> news:1pVD8.4763$HN.170478@news010.worldonline.dk...
> > Hvornår kan man sige at internet firmaet har misligholdt sin del af
> aftalen
> > tilstrækkeligt, til at min kammerat kan kræve kontrakten ophævet?
>
> Det kommer vel an på kontraktens ordlyd.

Ja, men jeg tænkte mere på hvad man som forbruger som minimum har af
rettigheder i denne forbindelse.

Lad os antage at kontrakten ikke giver nogen dispensations mulighed for den
3 måneders opsigelsesfrist, og samtidigt fastslår at det påhviler udbyderen
at levere internet til brugeren (varen der leveres).


Det er klart at der kan ske udfald på linien, og såfremt udbyderen retter
fejl inden for rimelig tid er det vel sagtens ikke nok til at se bort fra de
3 måneder. Men i det konkrete eksempel har udbyderen ikke leveret varen i 5
dage.

Husk at kontrakten, som nævnt, også stipulerer at udbyderen skal levere
internet.

Så spørgsmålet er, hvornår kan min ven opsige kontrakten, uden at skulle
hæfte for 3 måneders betaling?



Peter G C (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 14-05-02 07:46

Thomas Wesley Hinton <wesley@worldonline.dk> skrev:

[klip]

> Ja, men jeg tænkte mere på hvad man som forbruger som minimum har af
> rettigheder i denne forbindelse.

Det kommer an på kontraktens ordlyd, og så almindelige kontraktsretlige
regler.

[klip]

> Så spørgsmålet er, hvornår kan min ven opsige kontrakten, uden at skulle
> hæfte for 3 måneders betaling?

Din ven kan selvfølgelig hæve på et eller andet tidspunkt når
misligholdelsen er væsentlig. Der skal nok gå et par uger. Der skal ikke
opsiges men ophæves.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Anders Møller (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Anders Møller


Dato : 14-05-02 07:49

"Thomas Wesley Hinton" <wesley@worldonline.dk> wrote in message
news:1pVD8.4763$HN.170478@news010.worldonline.dk...
> Min kammerat har et ADSL abodement hos en dansk internet udbyder, han har
3
> måneders opsigelses varsel.

Meget normalt. Hos Cybercity jeg har derhjemme, har jeg vist endda 6 mdr.

> Nu er det dog sådan at hans linie ikke har virket siden i onsdags.

Ærgeligt. Sådan er det nogengange med privat-dsl'er - der er ikke ret god
service på set i forhold til erhvervs-linier.

> Hvornår kan man sige at internet firmaet har misligholdt sin del af
aftalen
> tilstrækkeligt, til at min kammerat kan kræve kontrakten ophævet?

Jeg synes slet ikke at der er belæg for at overveje at ophæve kontrakten
endnu. Sagen er vel slet ikke der, hvor man kan snakke om at aftalen om
leverering af produktet er decideret misligholt fra udbyderens side ? Jeg
vil mene, at han kan/bør gøre opmærksom på sagen løbende, og rette
henvendelse om utilfredshed efter ca. 14 dage. Så har han ihvertfald ikke
gjort noget overilet.

Jeg sidder til dagligt og servicerer et landsdækkende netværk af
tdc-proaccess'er (ca. 400 stk.), hvor der ind i mellem kan gå op til 14 dage
førend fejlretning er udført, og dette endda på trods af 3 timers service på
alle linier.

--
Anders D. Møller



Kasper Mejlgaard (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Kasper Mejlgaard


Dato : 14-05-02 14:03

It seems Anders Møller wrote:
> Meget normalt. Hos Cybercity jeg har derhjemme, har jeg vist endda 6 mdr.

De 6 måneders opsigelse er kun i forbindelse med oprettelsen. Efter de
første 6 måneder er opsigelsesfristen igen 1 måned svjh.

--
Kasper Mejlgaard

Anders Møller (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Anders Møller


Dato : 14-05-02 14:28


"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> wrote in message
news:slrnae22oi.e85.nntpspam1@bsd.in-addr.dk...

> De 6 måneders opsigelse er kun i forbindelse med oprettelsen. Efter de
> første 6 måneder er opsigelsesfristen igen 1 måned svjh.

Tak, det var jeg ikke engang opmærksom på. Du har ret, kontakten forklarer
lige præcis det du skriver.

--
Anders D. Møller




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste