[OS9] Internet Explorer crasher computeren~
Fra : Mads Pedersen

Dato : 06-02-01 22:12

Hej folkens,

Jeg kører OS 9.0.4 på en G4/400. Jeg synes at computeren er temmeligt
ustabil - i hvert fald i forhold til min gamle 8600 der kørte OS 8.6 og
aldrig gik ned.

Problemet opstår typisk når jeg benytter Internet Explorer 5. Nogle gange
quitter applikationen uden nogen grund og computeren bliver meget ustabil og
skal genstartes. Andre gange (og det er det mest irriterende) kommer der
bare en hvis kasse på skærmen og computeren går helt i baglås.

Jeg har prøvet at geninstallere systemet og IE (formatterede endda system
partitionen), men det har ikke hjulpet noget særligt. Jeg havde det samme
problem under System 9, men synes at det er blevet værre efter jeg har
opgraderet til 9.0.4 - meget irriterende.

Er der nogen forslag til at løse problemet. Ved godt at standard svaret er
slet alt og start forfra igen, men hvis der er nogen som ved hvad problemet
skyldes i første omgang så er jeg meget modtagelig...

// Mads

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-02-01 22:24

Mads Pedersen <mads@imv.au.dk> wrote:

> [...]
> bare en hvis kasse på skærmen og computeren går helt i baglås.
>

> Er der nogen forslag til at løse problemet.

Ja:

1. Slå "Java" fra i "indstillinger". Nøjes med at slå den til hvis du en
sjælden gang bare SKAL se Applets på en side, eller hvis det er krævet
til chat.
2. Download den nyeste Java-maskine MRJ 2.2.4 fra Apple. Den skulle være
mere stabil når du er nødt til at bruge Java alligevel.
3. Giv evt. Explorer mere Ram. 25-30 MB er godt.
4. Jeg har oplevet (og er ikke alene i verden her) at Explorer lettere
crasher hvis mac'en har været på vågeblus. Derfor: Slut/Quit programmet
og åbn det igen i forbindelse med vågeblus.
5. Slet cachen indimellem. (Ligger i "avanceret" i "indstillinger")

Det er hvad jeg sådan lige kan komme på.

Håber det forbedrer situationen.

Martin

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-02-01 22:40

in article B6A626C0.15656%mads@imv.au.dk, Mads Pedersen at mads@imv.au.dk
wrote on 06/02/01 22:11:

> [...]
> slet alt og start forfra igen, men hvis der er nogen som ved hvad problemet
> skyldes i første omgang så er jeg meget modtagelig...

Opgrader til 9.1 og opdater MRJ til 2.2.4.

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 07-02-01 21:49

Mads Pedersen <mads@imv.au.dk> skrev:

> Problemet opstår typisk når jeg benytter Internet Explorer 5.
Mit råd er at slå Java fra i Internet Explorer 5. Det betyder desværre,
at nogle sites ikke fungerer helt som forventet, men som regel kan de
alligevel godt bruges. Irriterende, ja, men ikke så slemt, som at det
går ned hele tiden.

Mere hukommelse til Internet Explorer 5 kan måske også hjælpe. Jeg har
givet den 26 Mbyte.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Mads Pedersen

Dato : 07-02-01 23:35

in article 1eohao9.1keqvph17lv9yjN%jjj@cyrk.dk, Jesper Juellund Jensen at
jjj@cyrk.dk wrote on 07/02/01 21:49:
> Mit råd er at slå Java fra i Internet Explorer 5.
> Mere hukommelse til Internet Explorer 5 kan måske også hjælpe. Jeg har
> givet den 26 Mbyte.

Det er ikke der problemet ligger. Java ER slået fra og IE har 26 Mb.

Mht. til at opgradere til 9.1 så lyder det til at det ikke ligefrem er en
stabilitetsgevinst man henter

Hvis jeg kunne køre os 8.6 på min G4 så havde jeg helt sikkert kørt med den
istedet for - det er det mest stabile system jeg har kørt med!

// Mads (http://www.doubleloop.dk)
--------------------------------------
If thine eye offend thee...
http://imv.au.dk/~mads/

Site news 27-02-2001:
The newsgroup alt.design.graphics has completed "14 days of art". Go check
out the submissions - great stuff!

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-01 00:05

Mads Pedersen <mads@imv.au.dk> wrote:

> Mht. til at opgradere til 9.1 så lyder det til at det ikke ligefrem er
> en stabilitetsgevinst man henter

Nu ved jeg ikke, hvordan jeg skal tyde din smiley, men hvis du
mener det alvorligt, så forstår jeg ikke, hvordan du kan få det indtryk,
at Mac OS 9.1 ikke er stabilt. Alle taler da om, at det er mere stabilt
og hurtigere end 9.0.4. Det er bestemt også min erfaring.
Jeg tror, at der ofte opstår problemer, når folk opgraderer
oveni et gammelt system. Ud over inkompatibiliteter, når man blander
gamle og nye kontrolpaneler og udvidelser, kan en fil nemt være blevet
korrupt (Det betyder vist ikke, at den tager mod bestikkelse) efter
nogen tids brug. Den beholder man så i det nye system. Jeg opgraderede
f.eks. engang min mors computer fra Mac OS 8.0 til 8.1. Den blev enormt
ustabil, selv om alle sagde, at 8.1 var langt bedre end 8.0. Der kan
således nemt opstå problemer, når man installerer og opgraderer. Hver
gang der kommer ny version af Mac OS, er der masser af mennesker, der
opgraderer på én gang, og så kommer der også masser af skriverier om
problemer og inkompatibiliteter. Læg mærke til, hvor hurtigt de dør ud.
Der er ikke længere nogen der råder folk til at gå tilbage til 8.5 eller
måske 8.1, selv om der var en masse bøvl, da Mac OS 9 blev lanceret. Den
samme historie havde vi med Mac OS 8. Det tyder på, at problemerne ikke
er langvarige, men blot skyldes problemer med selve opgraderingen.
Jeg har selv formateret min harddisk og installeret Mac OS 9.1
helt forfra. Jeg synes, det er godt at gøre hovedrent en gang imellem,
og nu var anledningen der. Jeg følte også, at mit gamle system var lidt
flosset i kanten. Og jeg må sige, at det hjalp. Mac OS 9.1 kører bare
helt perfekt. Nå ja, bortset fra Softwareopdatering, men hvem havde
regnet med det? Den var som standard sat til at gå i gang hver tirsdag
kl. 10.19. Det gjorde den også, men så ud til at slutte med det samme.
Da jeg noget senere ville slukke iMac, blev den hængende i Finder. En
Alt-Æble-Esc fremkaldte spørgsmålet, om jeg ville lukke
Softwareopdatering. Den blev både lukket og slukket. Så jeg vil kun råde
folk til at opgradere, hvis deres hardware kan klare det. Men som altid
bør man lave en clean install (ny systemmappe), og man skal bruge
hovedet lidt mht. diverse udvidelser.
Er der i øvrigt nogen, der kan få Softwareopdatering til at
virke?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-01 02:49

> Er der i øvrigt nogen, der kan få Softwareopdatering til at
> virke?

Har du slået security og keychain udvidelserne til? Software opdatering
1.2 kræver at de er aktive.

Da jeg kørte 9us + sorftwareupdate 1.2 på min G3 brugte jeg det ofte til
at opdatere _uden_ problemer. Jeg har ikke prøvet det med den danske 9.0
og 9.1 på min iBook, da jeg ikke længere har ADSL - Når jeg betaler per
minut ønsker jeg, at kunne gemme mine downloadede opdateringer.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-01 14:26

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Har du slået security og keychain udvidelserne til? Software opdatering
> 1.2 kræver at de er aktive.

Mit nuværende system er helt nyt, så jeg har ikke fået slået noget fra
endnu. Jeg er ikke helt sikker på de tidligere forsøg med
Softwareopdatering, men Hovednøglering har jeg i hvert fald altid brugt. I
denne omgang med Mac OS 9.1 crashede det jo ikke, men jeg kunne bare ikke
lukke computeren bagefter. Sjovt nok var der ikke nogen tegn på, at
Softwareopdatering var aktivt, mens computeren kørte, men måske var det bare
kontrolpanelet, der drillede. Det kan man jo ikke se i listen over
applikationer (programmer), der kører.

> [...]
> og 9.1 på min iBook, da jeg ikke længere har ADSL - Når jeg betaler per
> minut ønsker jeg, at kunne gemme mine downloadede opdateringer.

God idé. Jeg har også en mappe med alle de opdateringer eller shareware, som
jeg har hentet. Det er smart, når man af en eller anden grund bliver nødt
til at geninstallere noget. Mappen holder jeg synkroniseret med en
SuperDisk. Så har jeg back-up, og jeg kan låne den ud til en af de mange
SuperDisk-brugere, der findes. Så skal vi ikke allesammen bruge tid på at
hente store programmer og opdateringer. Men nu har Erik Aalund fået
cd-brænder, og han har bestilt Internet-forbindelse via fællesantennen. Jeg
regner med, at han vil forsyne mig med en ugentlig cd med den slags fremover

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Aalund

Dato : 12-02-01 11:53

> Men nu har Erik Aalund fået
> cd-brænder, og han har bestilt Internet-forbindelse via fællesantennen. Jeg
> regner med, at han vil forsyne mig med en ugentlig cd med den slags fremover

Selvfølgelig Hr. Dr. Münster......du sender bare en
bestillingsseddel.

--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Erik Aalund

Dato : 11-02-01 10:56

> Nå ja, bortset fra Softwareopdatering, men hvem havde
> regnet med det? Den var som standard sat til at gå i gang hver tirsdag
> kl. 10.19.

Min stod til hver søndag kl. 17.44!!!
Og det er nu slået fra.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-01 14:28

Erik Aalund wrote:

> Min stod til hver søndag kl. 17.44!!!
> Og det er nu slået fra.

Mon ikke den står til den dag og det klokkeslet, hvor den er blevet
installeret?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 12-02-01 08:33

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Mere hukommelse til Internet Explorer 5 kan måske også hjælpe. Jeg har
> givet den 26 Mbyte.

Jeg har den på 20. Et tip jeg kan give er at sørge for at
cachestørrelsen er en hel del under den tildelte RAMmængde. SÅ hvis du
bruegr 20 MB cache, sæt RAMMEN til 32 MB osv.

--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!