Skal det være en zibro eller hvad ?
Fra : Marisol & Bjarne Kun~

Dato : 06-02-01 21:55

Godt inspireret af vejret og min rødglødende el radiator har jeg været ude
og se på petroleums ovne.
Her i gruppen har der tidligere været talt _varmt_ for zibro ovne, og de ser
da også gode ud, men
jeg kom tilfældigvis forbi Harald Nyborg, og her havde de et andet mærke med
funktioner som
jeg gerne vil have (timer og termostat styring).

Den hedder heat + electronic og har følgende data
KW min 1.3 max 3,7
Rum strl. 20 - 55 m2
Forbrug 0,15 - 0,39 Liter i timen
Tank indhold 4,5 l

Men det bedste er prisen 1995,- eller ca. 4000 kr.,- billigere end den
billigste zibro model
med timer (zibro 166 til 5995,-)

Den brugen mere olie en zibro'en, men man kan jo købe en del olie for de
4000,- man sparer.

Er der nogen der har hørt noget godt/dårligt om omtalte model, eller har
hørt om andre modeller
med tilsvarende data og pris.

Og lige til sidst.. Er det bare almindelige lampe olie man alternativt kan
fylde på istedet for det
olie der sælges specielt til disse ovne ?

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : per

Dato : 06-02-01 22:06

On Tue, 6 Feb 2001 21:54:56 +0100, "Marisol & Bjarne Kunckel"
<marbja@mail.tele.dk> wrote:

>Og lige til sidst.. Er det bare almindelige lampe olie man alternativt kan
>fylde på istedet for det
>olie der sælges specielt til disse ovne ?

ja billigst i netto.

--
Per

Fra : Torbenth

Dato : 06-02-01 22:16

Marisol & Bjarne Kunckel skrev i meddelelsen
<95po3v$j7u$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>og se på petroleums ovne.

>Den brugen mere olie en zibro'en, men man kan jo købe en del olie for de

Efter det du skriver, bruger den ikke mere olie end zibro'en.
Jeg tror du roligt kan købe denne ovn. Du sparer mere end ovnens pris
allerede det første år.
Og du kan roligt bruge lampeolie fra Netto. Det bruger jeg selv, har prøvet
forskellige mærker og Netto's er den der lugter mindst. Kun en lille bitte
smule ved start og sluk.

Hygge
Torben

Fra : Marisol & Bjarne Kun~

Dato : 06-02-01 23:02

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

Først undskyld til Torben for at jeg har sendt undestående direkte som
email, men jeg
har aldrig brugt outlook express før så jeg fjollede lidt rundt inden jeg
ramte den rigtige
knap. Men her er mit svar:

> Efter det du skriver, bruger den ikke mere olie end zibro'en.

Jo lidt. F.eks zibro laser sre 166 til 5.995 bruger fra 0,083 til 3,2 og
176'eren
bruger 1,11 til 0,39

> Jeg tror du roligt kan købe denne ovn. Du sparer mere end ovnens pris
> allerede det første år.

Jeg bliver helt varm om pengepungen.

> [...]
prøvet
> forskellige mærker og Netto's er den der lugter mindst. Kun en lille bitte

Lyder godt.
Og tak for inspirationen (det var dine indlæg der gjorde mig opmærksom på
disse ovne)

Så med mindre der kommer nogle grumme historier om dette mærke vil jeg i
morgen
købe ovnen.

Med venlig hilsen
Bjarne Kunckel
Undskyld hvis mine artikler ser lidt mærkelige ud, men jeg har endnu ikke
fundet ud af at bruge
outlook express endnu.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 06-02-01 23:40

Marisol & Bjarne Kunckel skrev:

>Så med mindre der kommer nogle grumme historier om dette mærke vil jeg i
>morgen
>købe ovnen.

Det gør der så nu.
Jeg købte en ovn af HN for en 15-16 år siden, og efter bare 3 år var
der ikke mere strøm på batteriet til tændingen.
Resten fungerer såmænd vist endnu.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Marisol & Bjarne Kun~

Dato : 07-02-01 00:20

"Kaj Svenningsen" <NOSPAMsvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg købte en ovn af HN for en 15-16 år siden, og efter bare 3 år var
> der ikke mere strøm på batteriet til tændingen.
> Resten fungerer såmænd vist endnu.
> Kaj Svenningsen

Denne her bruger 220v strøm (omkring 46w) så det koster naturligvis også en
smule.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckle

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-02-01 00:07

> Og lige til sidst.. Er det bare almindelige lampe olie man alternativt kan
> fylde på istedet for det
> olie der sælges specielt til disse ovne ?

Du kan sagtens bruge lampeolie, men gevinsten er forsvindende lille - og du
må leve med lugten.

Mvh Maria

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 07-02-01 00:12

Marisol & Bjarne Kunckel wrote:

> Den brugen mere olie en zibro'en, men man kan jo købe en del olie

Mon ikke alle ovne bruger nøjagtigt lige meget olie? Hvis 1 liter olie
brænder giver det en vis energi, og det kan ikke forsvinde andre steder
hen end ud i stuen. (Med mindre at ovnen ikke forbrænder olien helt og
dermed oser)

Men brænde-ovne kan have ret forskellig virkningsgrader, fordi nogen
sender varmen ud gennem skorstenen. Uafbrændte gasser kan også forsvinde
op gennem skorstenen.

--Johan

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 07-02-01 00:25

Hej.

Jeg købte denne ovn for 2 dage siden, og er imponeret over dens
ydeevne.
Jeg satte den ud i en lade med 80 kvm. gulvareal, og 10 meter til
loftet. Efter 3 timer havde den varmet hele rummet op fra -2 grader
til +3 (mens det var forrygende snestorm). I dag, hvor det ikke
blæste, og hvor temperaturen i laden var +2 grader, havde jeg varmet
hele rummet op til 9 grader i løbet af 3 timer.

Jeg har nogle kommentarer til ovnen:

Den brænder ikke med en væge, men med forstøvet brændstof. Brug IKKE
lampeolie fra Netto. Det ryger værre end en ulykke, og får hele huset
til at hørme. Efter at have brændt 2 dl. lampeolie af med ildelugtende
hus til følge, hældte jeg ren petroleum på den, hvorefter den brændte
perfekt. Der er måske en svag duft af petroleum, som man kun kan komme
til livs ved at bruge Zibro's eget brændstof.
Ren petroleum koster 7,5 -9 kr. literen, så det er fortsat væsentligt
billigere end Zibros brændstof.
Vær opmærksom på, at ovnen kun kan brænde, hvis den er tilsluttet 220
volt. Varmen bliver blæst ud i lokalet med en relativ kraftig blæser,
som larmer temmelig meget.
Den varme luft er meget tør, og kan virke generende, hvis man er for
tæt på ovnen, eller opholder sig direkte i udblæsningsluften.

Oliebeholderen på 4,5 liter er lige det mindste. Hvis ovnen skal
præstere noget, kan den kun køre i 10 timer på en tankfuld.

Jeg ville ikke vælge denne ovn som eneste varmekilde, fordi jeg ville
blive irriteret over lyden, men som supplement, eller til hurtig
opvarmning af et koldt sommerhus er den perfekt.
Jeg føler mig overbevist om, at man kan finde Zibro dele i ovnen, hvis
man skiller den ad.

Med venlig hilsen
Henrik
mailto:henrik@postman.dk

Fra : Torbenth

Dato : 07-02-01 19:14

Henrik Davidsen skrev i meddelelsen
<7t018tgsq0b9kp72nnfcuiae8b40u53fbu@4ax.com>...

[...]

Mht. lampeolie fra Netto, så skulle der være forskel på Zibroen til 6995,00
med electronik/termostat/blæser og så denne Heat.
En af mine kammerater har en zibro til 6995,00 og han bruger Netto's
lampeolie. Der e r absolut ingen lugt andet end hvad jeg har beskrevet i
tidligere indlæg.
Zibro olien lugter meget kraftigere end Netto's.

Mvh.
Torben

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 08-02-01 10:38

In article <ifgg6.25137$fa3.1505511@news010.worldonline.dk>,
torbenth@netbruger.dk says...
> [...]
>tidligere indlæg.
>Zibro olien lugter meget kraftigere end Netto's.

Der er altså meget der taler for en zibro lazer, men de er bare så forbandet
dyre. Hvis der er nogen der kender et sted hvor de er på udsalg så
må de da godt lige skrive det her.

På deres ret sjuskede hjemmeside http://www.zibro.dk er der forøvrigt ikke
det samme antal modeller som i deres katalog, og i deres katalog er der
ikke alle de modeller der er i forretningerne.
Men det er måske fordi der er kommet nye modeller.

Jeg har ikke helt opgivet Heat + endnu. Men jeg vil helst se/høre
den i funktion inden jeg køber. Måske jeg kan overtale Harald Nyborg
til at starte deres udstillings model op.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 08-02-01 10:25

In article <7t018tgsq0b9kp72nnfcuiae8b40u53fbu@4ax.com>, henrik@postman.dk
says...

> [...]

> Vær opmærksom på, at ovnen kun kan brænde, hvis den er tilsluttet 220
> volt. Varmen bliver blæst ud i lokalet med en relativ kraftig blæser,

Dette er lidt af en showstopper. Kører den hele tiden eller er den
også temperatur styret på en eller anden måde.

> Oliebeholderen på 4,5 liter er lige det mindste. Hvis ovnen skal
> præstere noget, kan den kun køre i 10 timer på en tankfuld.

Ok mit hus er lidt utæt men til gengæld ikke ret stort, og jeg har en
brændeovn som klarer opvarmingen når jeg er hjemme, så den (h+) skal
nok ikke køre for fuld kraft hele tiden.

> Jeg ville ikke vælge denne ovn som eneste varmekilde, fordi jeg ville
> blive irriteret over lyden, men som supplement, eller til hurtig
> opvarmning af et koldt sommerhus er den perfekt.

Den skal som sagt ikke være eneste varmekilde, men min brændeovn er ikke
stor nok til at holde natten over. Om morgenen er der derfor ret koldt, hvis
alstå jeg ikke lader min el radiator køre også. Så det var her jeg
ville lade heat+ kaminen tage over via timer funktionen.
(Jeg har for tiden kun en lille radiator, så det er også koldt selv om den
kører hele tiden)

Jeg ved ikke helt om du har skræmt mig fra at købe den, men jeg skal
nok skrive her hvad jeg beslutter mig for.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Torbenth

Dato : 08-02-01 11:53

Bjarne Kunckel skrev i meddelelsen ...
>In article <7t018tgsq0b9kp72nnfcuiae8b40u53fbu@4ax.com>, henrik@postman.dk
>says...

Det lyder som om Heat er en billig udgave af zibroen.
Den zibro jeg omtaler i tidligere indlæg siger ikke ret meget. Selvfølgelig
kan man høre den men larm -nej.
Den kan sættes til at starte og slukke på tid ligesom den er
termostatstyret.
Den bruges til at hæve temperaturen fra ca. 17-18 grader op til 21-22
grader. Står i et hus på ca. 100 kvm med højt til loftet i stue/køkken.
Bruger 1 liter Netto lampeolie på 5-6 timer.
Kender også en anden som har en lidt mindre model også med termostat og
timer i sit sommerhus hvor den er eneste varmekilde. Dette s-hus bliver
brugt rigtig meget om vinteren. Heller ingen problemer her.
Håber det lykkes at få HN til at starte een op.

Mvh.
Torben

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 09-02-01 00:25

On Thu, 08 Feb 2001 09:24:36 GMT, bjjku@xaltavista.com (Bjarne
Kunckel) wrote:

> [...]
>
>Dette er lidt af en showstopper. Kører den hele tiden eller er den
>også temperatur styret på en eller anden måde.

Jeg har endnu kun prøvet at bruge ovnen under omstændigheder, hvor den
skulle brænde ved højeste ydelse, så jeg ved ikke om den skruer ned
for blæserhastigheden ved lavere ydelser.
Der er en "Power Save" funktion, som giver mulighed for at skrue ned
til hhv. 80% og 60% af max ydelsen, men jeg har endnu ikke konstateret
om det omfatter blæseren.

> [...]
>
>Jeg ved ikke helt om du har skræmt mig fra at købe den, men jeg skal
>nok skrive her hvad jeg beslutter mig for.

Jeg skal da lige understrege, at jeg ikke har forsøgt at skabe et
skræmmebillede. Jeg er særdeles tilfreds med ovnen, som jeg fremover
skal benytte som supplement til brændeovnen i sommerhuset, for at
begrænse forbruget af den noget dyrere elvarme.
Du er velkommen til at se/høre ovnen i funktion, hvis du kommer til
Midtsjælland (Borup)

>Med venlig hilsen
>
>Bjarne Kunckel

Med venlig hilsen
Henrik Davidsen
mailto:henrik@postman.dk

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 09-02-01 09:49

In article <f3a68t4kpccd7lc2me8dohbv4t4skjm1mp@4ax.com>, henrik@postman.dk
says...
>Jeg har endnu kun pr=F8vet at bruge ovnen under omst=E6ndigheder, hvor =
>den
>skulle br=E6nde ved h=F8jeste ydelse, s=E5 jeg ved ikke om den skruer ned
>for bl=E6serhastigheden ved lavere ydelser.
>Der er en "Power Save" funktion, som giver mulighed for at skrue ned
>til hhv. 80% og 60% af max ydelsen, men jeg har endnu ikke konstateret
>om det omfatter bl=E6seren.

Hvis du prøver disse funktioner snart må du da gerne lige skrive resultatet
her.

>Jeg skal da lige understrege, at jeg ikke har fors=F8gt at skabe et
>skr=E6mmebillede. Jeg er s=E6rdeles tilfreds med ovnen, som jeg fremover
>skal benytte som supplement til br=E6ndeovnen i sommerhuset, for at
>begr=E6nse forbruget af den noget dyrere elvarme.
>Du er velkommen til at se/h=F8re ovnen i funktion, hvis du kommer til
>Midtsj=E6lland (Borup)
>>
>Med venlig hilsen
>Henrik Davidsen
>mailto:henrik@postman.dk

Tak for invitationen, men jeg tror lige at jeg vil førts forsøge om jeg kan
overtale Harald N. til at tænde op i kaminen

Jeg har forøvrigt fået en email fra en herre, som har sendt sin kamin tilbage
til HN fordi der stod flammer og røg ud fra den (fra den var ny).
Men dit indlæg tyder ikke på, at det er et generelt problem.

Med mindre at du med fuldt overlæg har valgt at køre med quoted-printable
kan du så ikke ændre det i din opsætning. Hvordan det gøres i Agen ved jeg ikke
men resultatet af at du kører med det kan du se i de linier jeg har quoted fra
dit indlæg. ( Hvor mange andre der har problemer med at læse det ved jeg ikke,
men min newsreader understøtter qp).

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 09-02-01 09:58

In article <4aOg6.31698$zw.604946@twister.sunsite.dk>, bjjku@xaltavista.com
says...
> [...]
>dit indlæg. ( Hvor mange andre der har problemer med at læse det ved jeg ikke,

Hvad jeg bl.a. forsøgte at sige i min stavefejlsfyldte artikel var selvfølgelig
At min newsreader _ikke_ understøtter quoted-printable.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckle

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 12-02-01 09:03

In article <95po3v$j7u$1@news.inet.tele.dk>, marbja@mail.tele.dk says...

>Godt inspireret af vejret og min rødglødende el radiator har jeg været ude
>og se på petroleums ovne.

Det endte med en Zibro model. Jeg har i week-enden købt en Zibro Laser SRE 166
Den blev købt i råd&dåd i Aarhus, hvor jeg fik 40 liter Zibro Plus med i priser
(Om dette også gælder andre steder ved jeg ikke)

Det tog kaminen ca 2 timer for fuld skrue at hæve temperaturen fra ca 15
til 20 grader (den fik hjælp af elradiator og jeg tænde lidt op i brændeovnen).
Herefter har den stået for hele opvarmningen, og det har den gjort
overbevisende. Efter de først par timer med ret højt støjniveau kører den nu
næsten lydløs med minimum forbrug og det er endda nok til at holde temepraturen
1 grad højere end jeg har sat termostaten til.
Hvis der ikke er højlydte protester vil jeg lige skrive igen når jeg ved noget
mere om forbruget.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel