Hjemmelavet kåbeglas
Fra : Kåre Nejmann

Dato : 13-05-02 19:08

I begyndelsen af sæsonen købte jeg en Yamaha SuperTenere, som jeg er
rigtig glad for. Den havde dog det problem, at det originale kåbeglas
lavede en masse turbulenser omkring hjelmen - med en masse støj og
"hovedrysten" til følge.
Det kunne jo løses med et højere kåbeglas, men så skulle det nærmest
være model forrude-fra-en-bus, så jeg valgte at gå den anden vej.

Efter et par forsøg har jeg fået lavet et godt kåbeglas - og fundet
nogle gode tips til arbejdet.

Jeg startede med et flat stykke plexiglas (det er vist noget
polycarbonat, men jeg er ikke sikker), groft skåret til i en passende
størrelse og cirka 3 mm tykt - og behandlede det efter følgende
"opskrift".

Pladen varmes i en ovn på et stykke bagepapir ved 150 grader. Det
tager et par minutter før det bliver blødt - man kan evt. lægge noget
under et hjørne, så man kan se hvornår pladen begynder at blive blød.
Hvis plasten ligger for længe og bliver for varm, så begynder den at
"koge" og bliver fyldt med små gasbobler. Det ser meget sjovt ud, men
er ikke så pænt til kåbeglas.

Pladen tages ud (et par tykke arbejdshandsker er velegnede) og lægges
på fronten af motorcyklen, hvor glasset skal sidde (brug evt. et tyndt
stykke bommuldsstof som mellemlæg, hvis fronten ikke har det godt med
varmen).
Tryk, træk og mas, så plasten sidder nogenlunde til - det skal gå
rimelig stærkt, for temperaturen falder hurtigt.

Pladen skal nu skæres til. Tegn omridset op (en fedtpen er god til
det, og nem at tørre af igen).
Jeg har før prøvet at save i plexiglas med håndsav eller stiksav, og
det er ikke sjovt. Kanterne hakker, plasten smelter, klingen sætter
sig fast og til sidst revner hele stykket (grrrr!).
Men nu har jeg fundet det ultimative værktøj: En lille vinkelsliber
med diamantklinge (beregnet til sten)! Det er næsten, som at skære i
smør. På oversiden af pladen dannes der en hvid "grat" af smeltet
plast, men det kan nemt knækkes af efter nogle sekunders afkøling.
Snittet bliver rent og pænt, og man kan nemt slibe kanterne med siden
af skæreskiven.

Herefter skal det kommende kåbeglas måske i ovnen igen, så formen kan
rettes helt til. Kanten skal måske trimmes lidt osv.
Når formen passer, skal der bores huller til monteringsskruerne.

Marker placeringen med fedtpen, smid glasset i ovnen til det bliver
blødt (og flat) igen, og bor hullerne ved et almindeligt metalbor mens
pladen er varm og blød. På den måde undgår man, at kanten af hullerne
springer, eller at hele glasset revner (been there, done that...)
Når alle huller er boret, er glasset parat til den endelige
formgivning. I ovnen en sidst gang, og så på plads på motorcyklen. Det
kan måske hjælpe at have et par bolte ved hånden, så hullene bliver
holdt over hinanden.
Sørg for, at glasset følger fronten (i hvert fald ved
monteringshullerne), og hold glasset i den rette form til det køler
af.

Således fik jeg lavet mit kåbeglas. Jeg håber at nogen kan bruge
"opskriften". Jeg giver dog ikke nogen garanti mod ødelagte ovne,
brændte fingre, beskadigede motorcykler m.m.

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Per M. Pedersen

Dato : 13-05-02 20:03

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "opskriften". Jeg giver dog ikke nogen garanti mod ødelagte ovne,
> brændte fingre, beskadigede motorcykler m.m.

Jeg håber for dig at dit kåbeglas holder. Min bitre erfaring med plexiglas
er at det er skørt og revner, knækker og splintrer meget nemt. Jeg bruger
derfor Lexan-plade som er meget lig plexiglas, forskellen er bare at man kan
"smede" Lexanpladen med en hammer uden at det revner. det bliver bare
tyndere og tyndere, med andre ord er Lexanplade betydelig mere sejt. Uden at
vide det vil jeg tro at den metode du bruger til formgivning også kan bruges
i Lexanplade.

Jeg glæder mig til at høre om hvordan det går.

--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen....GS 450 med vindspejl på 0,8x0,6 meter.........

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 13-05-02 20:45

"Per M. Pedersen" <per_p@wanadoo.dk> wrote:

>Jeg håber for dig at dit kåbeglas holder. Min bitre erfaring med plexiglas
>er at det er skørt og revner, knækker og splintrer meget nemt. Jeg bruger
>derfor Lexan-plade
Aha. Det må jeg nok prøve en gang. Hvor har du fået fat i det?

>GS 450 med vindspejl på 0,8x0,6 meter.........
>herlig vindstille bag ved..
Og hvis den løber tør for benzin med vinden i ryggen, så kan du vel
bruge det som sejl og "blæse" til nærmeste tank

Har du et billede af den?

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Morten Dahl -

Dato : 14-05-02 11:18

> Og hvis den løber tør for benzin med vinden i ryggen, så kan du vel
> bruge det som sejl og "blæse" til nærmeste tank
>
> Har du et billede af den?

det ikke så meget hans vindspejl der ser sjovt ud, det er mere de 2 "stadion
projektører" der også er monteret på den, samt damesadlen

-
Morten Dahl

Fra : Per M. Pedersen

Dato : 14-05-02 19:31

"Morten Dahl -" <news@FJERNmekasign.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
"stadion
> projektører" der også er monteret på den, samt damesadlen

Hov hov, det er H4 projektører og et king&queen sæde du omtaler!!!!

--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen...tak fordi du ikke nævnte mashonitpladerne og

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-05-02 23:25

Per M. Pedersen wrote:

>....mashonitpladerne og acrylspisebordet )...

Hvaeh Per, tager du den med til bronzekurset i Vejle i juni? Den GS'er må
jeg bare se!

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-05-02 19:52

> [...]

"stadion
> projektører" der også er monteret på den, samt damesadlen

Og øldåseholderen og kagehylde på indersiden af sejlet...

Rittig
(som har set P på GS'en på en motocross bane)

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 14-05-02 22:16

"Morten Dahl -" <news@FJERNmekasign.dk> wrote:

>det ikke så meget hans vindspejl der ser sjovt ud, det er mere de 2 "stadion
>projektører" der også er monteret på den, samt damesadlen
Jeg vil se et billede! Hvorfor er der ikke et på motortosse.dk?

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Per M. Pedersen

Dato : 15-05-02 16:49

> Jeg vil se et billede! Hvorfor er der ikke et på motortosse.dk?
>
> --
> .: Kåre Nejmann :.
> Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Jeg beklager, men en granskning af diverse billedfiler gav intet resultat.
Jeg skal forsøge at få lavet nogle.

--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen

Fra : Per M. Pedersen

Dato : 14-05-02 19:38

> [...]
> Og hvis den løber tør for benzin med vinden i ryggen, så kan du vel
> bruge det som sejl og "blæse" til nærmeste tank

Så vidt jeg husker har du tidligere haft en GS 250 eller var det en 400 som
du deltog på, på et kørekursus i Vejle sidste eller forrige år. Grunden til
at jeg husker det er at jeg selv er med på en del af de kurser og synes at
huske dig. OG, så er det også at jeg mener at huske at dú er medlem af DMC
og der har den været afbilledet flere gange. Endda på forsiden hvos den
holder sammen med to andre på en sydtysk rasteplads første weekend i februar
sidste år på vej til Elefantetreffen.

Jeg ser lige om jeg kan finde et billede og hvis jeg har smider jeg det lige
ud på d.b.m

--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen

Fra : Orla Pedersen

Dato : 13-05-02 20:29

Per M. Pedersen skrev i meddelelsen
<3ce00d34$0$198$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

> [...]

bruges
>i Lexanplade.
>
>Jeg glæder mig til at høre om hvordan det går.

Lexan = polykarbonat Plexiglas = akryl

Akryl er noget skørt stads, men der bliver ikke så let blærer i plasten ved
opvarmning. Polykarbonat kan "tørres" ved meget langsom opvarmning derved
undgåes blærer. ved 200° C kan den vacummformes. Proffesionelle
vacummformere opbevarer vistnok polycarbonat i varmeskabe.

mvh
Orla

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 14-05-02 07:26

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote:

>Lexan = polykarbonat Plexiglas = akryl
Så fik jeg byttet om på navnene. Det er nok akryl, mit kåbeglas er
lavet af.
Kan man identificere plasttypen sikkert uden at have et helt
laboratorium?

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Orla Pedersen

Dato : 14-05-02 14:24

Kåre Nejmann skrev i meddelelsen ...
>Kan man identificere plasttypen sikkert uden at have et helt
>laboratorium?

Tag en tang og vrid et hjørne på plasten, er det acryl så står Du med
hjørnet i tangen, og en del splinter på gulvet. Er det polykarbonat bliver
Du træt inden hjørnet brækker af Polykarbonat kan koldbukkes i en
pladebukker.

mvh
Orla