Luftfilter rens
Fra : jakob

Dato : 13-05-02 16:03

Hvad skal jeg brug til at rense mit luftfilter med? Haynes siger "a high
flash-point sovent" og så er det at jeg tænker - øhh... sæbevand?!? Men hvis
det er så nemt, hvorfor har de så ikke bare skrevet det?

Det kunne jo også bare være en opløsningen med en højrer
antændingstemperatur end benzin - fx. petrolium. Eller skal det være noget
specielt filter-rens?

--
-Jakob, zx-6r

Fra : Jon Larsen

Dato : 13-05-02 16:13

> [...]
>
> Det kunne jo også bare være en opløsningen med en højrer
> antændingstemperatur end benzin - fx. petrolium. Eller skal det være noget
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jeg ved K&N har en specielt filter-rense-sæt, som man kan købe i div.
biltilbehørsforretninger..
Sættet består af 2 dele.. En rensemiddel, og en filterolie, og der er til en
hel del rensninger i sådan en pakke.. mener den koster under 100 kr men er
ikke sikker.

Filterolien har desuden den fordel at der er tilsat et rødt farvestof, som
gør at man kan se hvad man har sprøjtet og hvad man ikke har

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 13-05-02 16:20

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Filterolien har desuden den fordel at der er tilsat et rødt farvestof, som
> gør at man kan se hvad man har sprøjtet og hvad man ikke har

Lyder jo næsten som om du har et K&N filter selv?
isåfald giver det lidt ekstra på gixxeren?
med ekstra mener jeg både hypper og økonomi.

--
Jacob

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-05-02 16:33

"Jacob Stegelmann" <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Jon, kan det tænkes at din news klient sætter Sv: foran Subject istedet for
Re: ?
Jeg kan nemlig ikke se dine indlæg.

Der er forskel på filterolier, dem jeg bruger er blå (skumfiltre).
Men jeg vil anbefale filterrens, det er så let at bruge og man er sikker på
at al filterolien (som kan være ret klistret) kommer ud. Derefter vasker jeg
filtrene i sæbevand, til der ikke kommer mere sand ud af dem.

Rittig

Fra : Jon Larsen

Dato : 13-05-02 19:38

> [...]

jeg
> filtrene i sæbevand, til der ikke kommer mere sand ud af dem.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Vil det sige at der er tilsat forskellig farvestof til forsk. slags
filter-olier ????
Købte jo bare det samlede sæt hos bilforhandleren... ( i øvrigt samme slags
olie min bror brugte på hans K&N speedwayluftfilter )

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-05-02 19:58

> Vil det sige at der er tilsat forskellig farvestof til forsk. slags
> filter-olier ????

Det ved jeg ikke, jeg har aldrig set andet en blåt.

> Købte jo bare det samlede sæt hos bilforhandleren... ( i øvrigt samme
slags
> olie min bror brugte på hans K&N speedwayluftfilter )

Så er det sikkert fint, speedway-cykler er udsat for ret meget og ret fint
støv.

Rittig

Fra : Lars Henrik

Dato : 13-05-02 20:35

Claus Rittig wrote:

> [...]
> at al filterolien (som kan være ret klistret) kommer ud. Derefter vasker jeg
> filtrene i sæbevand, til der ikke kommer mere sand ud af dem.

og os dovne motocrossere bruger en gammel vaskemaskine til det.....
Lars H team-sneglefart.dk

Fra : Søren Lindholt

Dato : 13-05-02 23:07

"Lars Henrik" <lars-h@team-sneglefart.dk> skrev i en meddelelse
> og os dovne motocrossere bruger en gammel vaskemaskine til det.....
> Lars H team-sneglefart.dk

Der er noget nyt fremme i USA, en nærmet økologisk system, no-toil hedder
det, det skulle nemlig være til at hyle i vaskeren på almindelig vis, eller
hælde i kloakken uden dårlig samvittighed.

Hvorfor var I egentlig ikke med til wildwest cross ???

Søren
Der ønsker sig en gl. opvasker til ting og sager og fedtet værktøj

Fra : Bjarne Petersen

Dato : 14-05-02 05:34

> [...]
eller
> hælde i kloakken uden dårlig samvittighed.

Hej
Der var dog nogle "problemer" med nogle af de no-toil filtre som kom til
landet,
Den lim som de var samlede med kunne kun holde til lige netop no-toil's egen
rense væske.
Det fandt jeg f.eks. ud af på den hårde måde, ved at komme ind efter et heat
og så sad der kun en gummistuds tilbage på karburatoren. (lidt træls at
opdage at ens motor har ageret støvsuger
mvh Bjarne Petersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-05-02 19:54

"Bjarne Petersen" <bep@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og så sad der kun en gummistuds tilbage på karburatoren. (lidt træls at
> opdage at ens motor har ageret støvsuger

Av!
Det må have været en træls dag.

Rittig

Fra : Lars Henrik

Dato : 14-05-02 20:24

Bjarne Petersen wrote:

> [...]
> og så sad der kun en gummistuds tilbage på karburatoren. (lidt træls at
> opdage at ens motor har ageret støvsuger

fåes den også med tæpperenser ??.........surt show, hvilke filtre bruger du nu ?

Lars H team-sneglefart.dk

Fra : Bjarne Petersen

Dato : 15-05-02 11:24

> fåes den også med tæpperenser ??.........surt show, hvilke filtre bruger
du nu ?

> Lars H team-sneglefart.dk

Hej
Jeg bruger faktisk stadigvæk no-toil, men denne gang er det fra en sending
hvor limen kan holde.
Jeg har en spand med 5 liter filterrens, hvor de bliver sat i blød, og så
bliver de vasket i vand.
Herefter får de en gang filterolie og så er de klar til brug igen.
Filterrensen og filterolien er fra "Silkoline", skal muligvis staves lidt
anderledes
Hilsen Bjarne

Fra : Søren Lindholt

Dato : 15-05-02 14:52

Bjarne Petersen <bep@adslhome.dk> wrote in article
> Filterrensen og filterolien er fra "Silkoline", skal muligvis staves lidt
> anderledes

Jamen hov, det skulle jo være fidusen med notoil at bruge deres eget mærke
i rens og olie, som skulle være meget miljøvenligt...
Jeg bruger nu bare Twinair-filtre og forskelligt, det er nogenlunde til at
få fat i, og ser ud til at holde nogenlunde... jeg har dog kig på et
putolinesæt med spande, dunke og det hele til en fornuftig pris, 45 euro
De filtre der fulgte medmin yz125 ved jeg ikke hvad hedder, men faktum er
at om to timer skal de fyldes med støv i Dall... der er klubmesterskab og
nogen skal jo slutte bagest...

Søren
http://motortosse.dk
Besøg vores stand på Herning Stumpemarked - 9. november
Bliv snydt og fornærmet - for samme pris!!

Fra : Lars Henrik

Dato : 14-05-02 20:20

"Søren Lindholt" wrote:

> [...]
> hælde i kloakken uden dårlig samvittighed.
>
> Hvorfor var I egentlig ikke med til wildwest cross ???

det var meningen vi skulle til LC-Cup i Holstebro, men planer er jo til at
ændre, heldigvis...
jeg har en handicappet søn der måtte indlægges på Aalborg Sygehus, Fredag
aften........han er hjemme igen

> Søren
> Der ønsker sig en gl. opvasker til ting og sager og fedtet værktøj

ikke nogen dårlig ide, jeg snakker lige med konen om det....
Lars H team-sneglefart.dk

Fra : Jakob

Dato : 14-05-02 09:44

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> [...]

jeg
> filtrene i sæbevand, til der ikke kommer mere sand ud af dem.

Nu er der jo også forskel på filtre og det på zx-6r'en er af den flade
ram-air type og jeg tvivler på at der er ret meget sand i det (det er
vist mest fluer og andre insekter der pryder det) Der sker vel ikke noget
ved at jeg prøver at vaske det i sæbevand og ser om jeg kan få det rent på
den måde.

Hvis det lykkes skal det jo smøres igen og her anbefaler haynes at der
bruges motorolie på en klud. Jeg ved at KN-filtre kræver en speciel filter
olie for at sikre den højrer luft gennemstrømning, men er motorolie godt nok
til almindelige filtre?

-Jakob, zx-6r

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-05-02 19:57

"Jakob" <usenet@gertz.net> skrev i en meddelelse

> Der sker vel ikke noget
> ved at jeg prøver at vaske det i sæbevand og ser om jeg kan få det rent på
> den måde.

Hvis det er olieret med filterolie får du nok lang tid til at gå med at
vaske med sæbevand, men du har da ret - der sker ikke noget ved det.

> [...]
> olie for at sikre den højrer luft gennemstrømning, men er motorolie godt

Nej.
Motorolie anbefales til de fleste gadecykler, men det er altså en rigtig
ringe løsning. Det løber nemlig af filteret ret hurtigt. Det er klart bedre
at bruge en kæbende olie, som derfor ikke løber af, men bliver hvor den skal
være, og fanger støv.
Dog skal du passe på ikke at overdosere filterolie, det kan lukke filteret
totalt, hvos du bare gennemvæder filteret.

Rittig

Fra : Inkognito

Dato : 14-05-02 21:18

> [...]
rent på
> den måde.
> Hvis det lykkes skal det jo smøres igen og ........

Olieringen har et fler-dobbelt formål:
- Den olierede overflade fanger støvpartikler allerede "under
indflyvning" og væder dem op således at de selv bliver en aktiv del af
smudsfanget.
- Derved at smudset ikke ender dybt inde i filtermaskerne får man
mulighed for at bortvaske dem og genbruge filteret.
- For at få afvasket olien må man nødvendigvis benytte et middel der
opløser olien. Derved slipper man samtidig for en større mekanisk
belastning (læs: gnubberi) af filtervævet, hvilket øger
genbrugeligheden!

Hondahans

Fra : Jon Larsen

Dato : 13-05-02 19:36

> Lyder jo næsten som om du har et K&N filter selv?
> isåfald giver det lidt ekstra på gixxeren?
> med ekstra mener jeg både hypper og økonomi.
>
> --
> Jacob
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Nope.. har ikke kunnet finde nogen steder der har K&N filtre der passer på
vores mærkelige ovale karburatore, men det kunne måske fikses med et lille
overgangsstykke og lidt gummi.... Så ved desværre ikke om det giver noget..
udover lidt mere larm fra indsugningen.. Min "gamle" Peugeot Speedake
scooter ( jep var en øvertnørd før) har det man kalder et Powerluftfilter
på, og det larmer heeeeeeelt vildt.. det overdøver både den tunede motor og
raceudstødningen, så alt i alt ved jeg ikke om det er det værd... Måske det
kunne hjælpe på den lille model som i øjeblikket køre med lidt for fed
blandning..

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 13-05-02 17:21

Af hensyn til Rittig kommer Jons indlæg lige igen, selvom det hele faktisk
var med i mit spg til Jon. Derudover skriver Jons newsreader pænt "Re"

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-05-02 18:53

> Af hensyn til Rittig kommer Jons indlæg lige igen, selvom det hele faktisk
> var med i mit spg til Jon. Derudover skriver Jons newsreader pænt "Re"

Nå, så er det nok det TeleDk lort der igen har fået hikke...
Takker anyway.

Rittig