Star wars d20
Fra : Beowulf

Dato : 13-05-02 15:15

Er her nogle som har erfaring med:
d20 Star Wars rollespil????????

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 13-05-02 23:11

"Beowulf" <Beowulfdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:abohir$193d$1@news.cybercity.dk...
> Er her nogle som har erfaring med:
> d20 Star Wars rollespil????????

Ikke personligt, men på sidste Viking-Con snakkede jeg med en der havde
spillet både det gamle (WEG/D6) system og det nye (WotC/D20) system, og han
foretrak KLART det gamle system.

Blandt andet er det i D20-systemet (ligesom i D&D) meget vigtigt at gå i
rustning for at undgå at blive ramt, og det er lissom ikke i Star Wars' ånd
(Storm Troopers går i rustning, men bliver ramt hele tiden; heltene går ikke
i rustninger, men undgår at blive ramt).

Jeg synes at det gamle D6-Star Wars er et af de bedste rollespil der er
lavet: Enkelt, fleksibelt og meget tro mod sit forlæg. Det er synd og skam
at WEG mistede licensen.

- Klaus

Fra : Jan Ozimek

Dato : 14-05-02 09:56

"Klaus Æ. Mogensen" <klaudius@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> i rustninger, men undgår at blive ramt).

Det er teknisk set ikke korrekt, da man får en rimelig god defense bonus fra
sin class. Denne stiger i takt med ens levels, således at characters med
højt level er sværere at ramme. Dette er netop i Star Wars ånden! Desuden
"stacker" armor bonuses ikke med de class-relaterede defense bonuses,
hvorfor det oftest ikke kan betale sig for heroes at have armor på.
Håber ikke at det blev for regelteknisk, men det var ligesom nødvendigt for
at kunne forklare min pointe.

> Jeg synes at det gamle D6-Star Wars er et af de bedste rollespil der er
> lavet: Enkelt, fleksibelt og meget tro mod sit forlæg. Det er synd og skam
> at WEG mistede licensen.

Jeg har spillet begge systemer, men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg synes
bedst om; Der er fordele og ulemper ved begge.
Level-systemet fra D20, som giver meget stor forskel på styrkeforholdet
mellem characters passer meget godt til Star Wars, men til gengæld passer
class-begrebet ikke så godt ind. Det synes jeg også fremgår af de classes,
der findes i D20. Især de classes, som ikke er force users stinker, da de
minder for meget om hinanden og er lidt intetsigende.

Hvis du kender D20 regelsystemet fra fx. D&D, kan jeg anbefale D20 Star
Wars, da det så vil være hurtigt at komme i gang med. Hvis du ikke har
erfaringer med D20 eller ikke synes om det, er det måske en ide at prøve D6?

mvh. Jan Ozimek

Fra : Kim Holmstrøm

Dato : 14-05-02 22:38

Jeg kan faktisk bedst lide det nye (D20).

Og til det med klasserne, så er det i SW i meget højere grad end D&D lagt op
til at man multiclasser, og derfor er man ikke så "bundet" af hvilken klasse
man er.

Fra : Marianne Olsen

Dato : 30-06-02 06:24

Jeg kan også bedst lide det gamle system... Jeg synes det er ærgerligt, når
gamle systemer går tabt, det tager lidt charmen af spillet, når de alle
begynder at ligne hinanden.. Og så kan jeg nok i det hele taget ikke særligt
godt lide d20 systemet...

Mary