Andet middel til at fjerne kæde fedt med u~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 13-05-02 15:04

Findes der et Andet middel til at fjerne kæde fedt med udover
lampeolie/petroleum? Det irritere mig altid at jeg skal blande olie ind i
min MC vask også selvom jeg forsøger at gøre det i etaper.

Mvh Thomas

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 13-05-02 16:23

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der et Andet middel til at fjerne kæde fedt med udover
> lampeolie/petroleum? Det irritere mig altid at jeg skal blande olie ind i
> min MC vask også selvom jeg forsøger at gøre det i etaper.

WD40, løser alle dine problemer.......hhhmmmm måske lige med undtagelse af
de økonomiske
dog er det jo også noget "olie ligende stads".

--
Jacob

Fra : Jonas Holt

Dato : 13-05-02 16:58

> Findes der et Andet middel til at fjerne kæde fedt med udover
> lampeolie/petroleum? Det irritere mig altid at jeg skal blande olie ind i
> min MC vask også selvom jeg forsøger at gøre det i etaper.

Motorrens!
- et produkt der gør olien/fedten vandopløselig. Kan købes på enhver
tankstation.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Thomas Hjort

Dato : 13-05-02 18:33

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse

> Motorrens!
> - et produkt der gør olien/fedten vandopløselig. Kan købes på enhver
> tankstation.

Tak for det. Det prøver jeg næste gang.

Mvh Thomas

Fra : S@nd

Dato : 13-05-02 21:20

> Tak for det. Det prøver jeg næste gang.
Du skal blot være opmærksom på, at nogle typer motorrens er "hidsige", så du
risikerer at tage malingen ved hyppig brug.

Mvh. S@nd
|| SS-Racing ||

Fra : Jonas Holt

Dato : 14-05-02 06:04

> Du skal blot være opmærksom på, at nogle typer motorrens er "hidsige", så
du
> risikerer at tage malingen ved hyppig brug.

Var ikke opmærksom på at der er flere typer - og jeg har _aldrig_ været ude
for nogen som helst beskadielse af maling. Motorrens er, som navnet antyder,
beregnet til at rengøre motoren, og skal man rense hele motorrummet står der
på sprayflasken, at man skal sovse det til og lade det sidde længe. Da der
er malet mange steder i motorrummet, tror jeg ikke på den med malingen.
Er det noget du selv har oplevet?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : TA

Dato : 15-05-02 13:02

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> wrote in message

> [...]
> er malet mange steder i motorrummet, tror jeg ikke på den med malingen.

Næh, motorrens _burde_ ikke angribe malingen. Ikke desto mindre har jeg dog
for år tilbage oplevet, at Bardahls motorrens angreb malingen ...

Tips:
Du kunne overveje at anvende fælgrens istedet, som er beregnet til at fjerne
bremsestøv og tjære fra fælgen. Husk at bremsestøv virker som et
slibemiddel. Brug evt en pensel til "massere" skidtet løs.

Fjern afslynget kædefedt regelmæssigt. Jo længere tid kædefedtet får lov at
gro ind, desto sværere er det at fjerne.

Forsegl fælgen efter rengøring med voks eller silicone. Det letter den
efterfølgende rengøring. F.eks. sælger FDM en spritklar voks
("Lakkonservering") som tørrer ind på få sekunder. Voksen indeholder ikke
slibemiddel og efterlader derfor ingen grå "helligdage". Nem og hurtig at
bruge.

--
TA

Fra : Mads Lund

Dato : 14-05-02 13:12

> Motorrens!

Det er jo også petrolium ??? eller mere precist petrolium + emulgator +
vand, jeg har før blandet det selv, hvilket sænker literprisen betragteligt.

MAds Lund
Ninja9RT

Fra : Jonas Holt

Dato : 14-05-02 16:48

> Det er jo også petrolium ??? eller mere precist petrolium + emulgator +
> vand, jeg har før blandet det selv, hvilket sænker literprisen
betragteligt.

Nu bruger jeg ikke så meget af det og så køber jeg det i 'løs vægt', men
alligevel - hvilken opskrift bruger du? Og en emulgator - hvilken en bruger
du og hvor får du fat på den?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Inkognito

Dato : 13-05-02 22:30

> [...]
> lampeolie/petroleum? Det irritere mig altid at jeg skal blande olie
> ind i min MC vask også selvom jeg forsøger at gøre det i etaper.

Hvis nu du måtte blive tippet om et ultimativt middel, så skulle du jo
blande dét ind i din vaskerytme alligevel.

Brug motorrens, der er til at skylle af bagefter; men vær forberedt på
forinden
at skulle bearbejde kædesnavset mekanisk også,

Alt for snavset en bagfælg tyder på en forkert, eller for ødsel brug af
kædespray:
Kædespray skal ikke på lige inden at man kører! Den bedste brug er lige
efter at man er kommet hjem (om aftenen)!!
Kæden skal ikke sovses ind i kædespray! Kædespray'en trænger selv ind i
de kroge hvor dens smørevene er mest tiltrængt hvorved en "runde" på
hver række O-ringe skulle være tilstrækkelig!!
Det er det overskydende fedt der slynges af og ender på fælgen!
Altså: hellere lidt mindre; men oftere!

Kvaliteten af kædefedtet er også en væsentlig faktor. For tiden er den
"voksede" type populær!

Med andre ord, så kan du minimere dit problem allerede ved selve
smøringen af kæden!

--
Hondahans.

Fra : AW på TRX

Dato : 14-05-02 07:58

Jeg kunne godt være bange for at motorrens er en meget dårlig ide.
Det er jo affedtende, modsat petroleum der selv er en anelse fedtet.
Motorrens er desuden meget tyndt, og hvis man får affedtet sine o-ringe ->
farvel kæde.

Jeg ville ikke turde binde an med det.

Allan

Fra : Jonas Holt

Dato : 14-05-02 16:49

> [...]
> Det er jo affedtende, modsat petroleum der selv er en anelse fedtet.
> Motorrens er desuden meget tyndt, og hvis man får affedtet sine o-ringe ->

Jeg tror ikke der er nogen der har intentioner om at bruge det til kæden.
Jeg bruger det til bagfælgen og under det forreste tandhjul, hvor der
sommetider løber lidt sovs ned.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-05-02 20:01

"Inkognito" <hondahans@igkognito.dk> skrev i en meddelelse

> Kædespray skal ikke på lige inden at man kører! Den bedste brug er lige
> efter at man er kommet hjem (om aftenen)!!

> Med andre ord, så kan du minimere dit problem allerede ved selve
> smøringen af kæden!

Det er nemlig kloge ord!
Og ved at smøre lige når du kommer hjem (mens kæden er varm) får du også
fedtet fordelt _helt_ ind i alle kroge.

Det tager faktisk op til 20 min. for en typisk kædespray at fordampe de
tilsætningsstoffer der gør fedtet letflydende, og først derefter klæber det
til kæden (eller baghjulet).

Rittig

Fra : Rune \(Bandit600\)

Dato : 16-05-02 20:46

Autosol!

Det virker på alt

Venlig hilsen Rune
http://www.geocities.com/rromdal/

Fra : lange

Dato : 17-05-02 07:43

WD40 er midlet. Er meget effektivt og kræver mindre knofedt end Autosol.
Derudover efterlader det en let fedtet hinde det beskytter overfladen.

mvh
Lange