Q: Lotus Notes...
Fra : KoF

Dato : 13-05-02 15:04

Hejsa.

På mit (som på mange andre) bruger vi Lotus Notes. Har derfor lige
været gennem et mindre kursus i brugen af denne. Det har fået mig, til
at overveje om dette program bør afløse outlook. Ikke fordi jeg er
utilfreds med outlook, men mere fordi at med tiden ville jeg gerne
udskifte windows, uden at skulle have Mac. Men det er en anden snak.
Mit spørgsmål er nu, om Notes primært bliver lavet til firmaer, og
derfor ikke helt har sin plads i et privat hjem. Og hvis den har sin
plads i hjemmet som "privat", kan det så køre sammen med XP og på en
ADSL forbindelse.

Jeg kender ikke nogen som bruger notes som privat, men altid kun i
firmaet. Derfor hvis nogen herinde bruger Notes hjemme, uden at være i
netværk, kan i så ikke lige kort fortælle hvad i syntes.

Altså: Kan Lotus Notes bruges som "privat", og kan den købes sådan?
Kan Notes køre sammen med XP, og på en ADSL forbindelse?

MVH
KoF.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 13-05-02 19:21

KoF skrev:

> På mit (som på mange andre) bruger vi Lotus Notes.

Hvilken version?
(der er stor forskel på 4.62 og 5.08)

> Altså: Kan Lotus Notes bruges som "privat",

Ja, det kan godt opsættes til at bruge almindelig POP3/SMTP-servere.
Man kan også læse og skrive i nyhedsgrupper, ikke at jeg vil anbefale
det.

> og kan den købes sådan?

Den billigste måde er nok at købe hos f.eks. Reconnectit. Lotus Smart-
suite 97 koster f.eks. 249,- kr. (jeg kan dog ikke huske om licensen
til Notes følger med der, prøv at spørge dem):

De kan sikkert skaffe en nyere udgave til billige penge. Der plejer og-
så at være bundled Lotus Smartsuite og Lotus Notes med IBM computere,
dem har Reconnectit også.

> Kan Notes køre sammen med XP, og på en ADSL forbindelse?

Ja.

Jeg kan dog ikke se hvorfor man skulle have lyst til at gøre det. Der
hvor Lotus Notes er god, er når man udnytter mulighederne for at ud-
veksle viden, det er ikke særligt god som standalone emailprogram (jeg
vil påstå at det er langt værre end Outlook Express, men det er jo
smag og behag).

Hvis du har lyst, kan du teste Lotus Notes 6 prerealese 2 her (kræver
registrering):

Fra : Claus Kofod

Dato : 13-05-02 20:08

Takker for dine svar.
Årsagen er at jeg gerne vil prøve noget nyt, og på sigt udskifte
Windows. Men det hele kommer jo an på så meget. JA, selvfølgelig
er Outlook da helt OK, meeennn... Hvis man kun skal bruge post delen,
kan det egenligt være lige meget hvilken en jeg bruger.

Så nu jeg jeg så overveje hvad jeg skal.

MVH
KoF

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-06-02 13:10

Claus Kofod wrote:

> Årsagen er at jeg gerne vil prøve noget nyt, og på sigt udskifte
> Windows.

Du skal lige være opmærksom på, at Notesklienten ikke findes til ret
mange forskellige systemer. Faktisk findes den kun til Windows Og Mac.

Jeg vil virkelig ikke anbefale at bruge Notes som mail- og newsklient.
Dertil er den for dårlig.

- Martin

--
Martin Larsen / Cabo Communications A/S
http://www.cabocomm.dk/

Fra : JSC

Dato : 13-06-02 16:48

"Martin Larsen" <remove.this.mlarsen@cabocomm.and.this.dk> skrev i en
meddelelse news:3D088BB5.40006@cabocomm.and.this.dk...

> [...]
> mange forskellige systemer. Faktisk findes den kun til Windows Og Mac.
>
> Jeg vil virkelig ikke anbefale at bruge Notes som mail- og newsklient.

Jeg var på Lotus konference for et par år tilbage, hvor en af Lotus
medarbejderne fortalte, at de så småt arbejdede på en Linux klient. Hvornår
den var klar vidste hun dog ikke noget om.. men de arbejder tilsyneladende
på sagen..

Jeg har ikke prøvet news klient, men som mail klient er den nu suveræn!
--
Mvh/Regards
Jan Skov

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-06-02 12:56

JSC wrote:

> Jeg var på Lotus konference for et par år tilbage, hvor en af Lotus
> medarbejderne fortalte, at de så småt arbejdede på en Linux klient.

Det sidste jeg har hørt er, at den stort set er blevet droppet. Det
tætteste de er på en linuxklient er at en windowsklient kørende på en
modificeret WINE. Jeg har dog hørt om nogle, der kører Notesklienten på
en standard WINE med held.

> Jeg har ikke prøvet news klient, men som mail klient er den nu suveræn!

Jeg har virkeligt svært ved at se det suveræne i Notes som mailklient.
Søgemulighederne er gode, men quote-faciliteterne er mildest talt elendige.

Men smag er jo så forskellig.

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-06-02 13:02

Martin Larsen wrote:

> Men smag er jo så forskellig.

Hovsa... Det var så lige den forkerte tråd den røg i.

Beklager.

Fra : Paw P Larsen

Dato : 14-06-02 14:49

Martin Larsen wrote:

> [...]
> tætteste de er på en linuxklient er at en windowsklient kørende på en
> modificeret WINE. Jeg har dog hørt om nogle, der kører Notesklienten på

Der findes vist småprojekter, som arbejder på en
linux-klient, men ikke på noget officielt plan. For
ca. 2 år siden så jeg en klient som kunne læse post og
det var det.

Som news-klient er den elendig. Den følger ikke
followup-to's, har ingen quote, og lidt andre småting.

> Jeg har virkeligt svært ved at se det suveræne i Notes som mailklient.
> Søgemulighederne er gode, men quote-faciliteterne er mildest talt elendige.

Det bliver forbedret med R6. Der kan man quote med >

--
Paw P Larsen | pl @ wer.dk | http://plawer.dk/
Scribbles about security on Cisco 677 at

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 17-06-02 18:05

Paw P Larsen skrev:

> Der findes vist småprojekter, som arbejder på en linux-klient,

Tjek: <URL: http://sash.alphaworks.ibm.com/ > der kan man hente en
NotesDB viewer. Med baggrund i vieweren kan man videreudvikle lidt
så man også kan poste.

Sash er porteret til Linux.

Det skal dog sige, at Sash-programmer (kaldet Weblications) er lavet af
DHTML, ECMAscript og de underliggende mellemlag til API.

> Som news-klient er den elendig. Den følger ikke
> followup-to's, har ingen quote, og lidt andre småting.

SMÅTING, er du ravende vanvittig? Notes er langt værre end Netscape som
news-klient.

> Det bliver forbedret med R6. Der kan man quote med >

Det er ikke meget nyt der er i Prerelease 2.
--
Fix Outlook Express 5.*:

Fra : Paw P Larsen

Dato : 18-06-02 09:11

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> SMÅTING, er du ravende vanvittig? Notes er langt værre end Netscape som
> news-klient.

Jeg var bare diplomatisk.

> Det er ikke meget nyt der er i Prerelease 2.

De fleste forbedringer i R6 skulle efter sigende være
på serversiden. Jeg har endnu ikke leget særlig meget
med R6.

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-02 08:52

Du kan sagtens bruge Notes som privat - det gør jeg, du behøver så "kun" at
købe en Notes klient evt. hvis du også vil "lege" så køb Domino Developer
som er både Notes klient og udvikler klienten, så du selv kan lave dig et
par baser på sigt.

En af fordelene ved Notes er strukturen, hvor adressebogen ligger adskilt
fra postdatabasen - det gør det ikke så sjovt for dem der skriver vira!

hilsen
Sanne

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 14-05-02 15:20

skh skrev:

> En af fordelene ved Notes er strukturen, hvor adressebogen ligger
> adskilt fra postdatabasen - det gør det ikke så sjovt for dem der
> skriver vira!

Hvordan er det en fordel?

Lotusscript kan da lave ligeså mange ulykker som VB-script i OE og Out-
look.
--
Fix Outlook Express 5.*: