farvet olie
Fra : Pia

Dato : 13-05-02 13:12

Man kan jo få teakolie som indeholder lidt farve - men findes der andre
typer til træværk som er mørkere (rødbrunt)??

Jeg tænkte på, om jeg til en entre med en kirsebærfarvet ny dør, en farve vi
I øvrigt synes godt om, kunne "indfarve" den trappe i rå (formentlig fyr),
halvfedtet/nusset træ (fra 76 da huset blev renoveret forestiller jeg mig).
Og samtidig ved at give den olie gøre den mindre modtagelig for andet fedt
og snavs som kommer fra dagligt brug af gelænder, hundepoter på trin osv.

Bejdse virker måske lige for drastisk. Og jeg har erfaring med evig
afsmitning...

Jeg ved ikke nøjagtig hvad døren er behandlet med, da jeg kun har besøgt
huset 2 gange inden køb.

:Pia

Fra : John Vedsegaard

Dato : 13-05-02 21:19

Hej Pia

Det kan godt være lidt svært at svare rigtigt, når jeg ikke ved hvad der
tidligere er behandlet med.
Men hvis den ikke er behandlet kan du bare komme farvestof i en lak, så den
kommer til at ligne.
Prøv med lidt af gangen indtil den har den rigtige farve, lav dine forsøg på
et stykke træ af samme slags som trappen, inden du behandler.
Hvis trappen har fået lud, skal dette helst fjernes helt først.
Man kan bejdse, som du er inde på. Og derefter lakere, så smitter det ikke
af. Sidste løsning er nok bedst (pænest).
Man kan også give træværket en træbeskyttelse, den skal så ikke være
dækkende.
Måske sidder der et mærke på døren, så du kan se hvem der har produceret
den. Eventuelt kunne du så få bedre oplysninger hos producenten.

John

Fra : Pia

Dato : 18-05-02 18:03

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> wrote

> Det kan godt være lidt svært at svare rigtigt, når jeg ikke ved hvad der
> tidligere er behandlet med.

Ingenting tror jeg

> Men hvis den ikke er behandlet kan du bare komme farvestof i en lak, så
den
> kommer til at ligne.

Hvilket farvestof ville det være? Har jeg aldrig hørt om...

:Pia