Gulvlvarme i gammelt trægulv
Fra : Anders

Dato : 13-05-02 11:45

Hejsa

Vi er ved at lave stuen om.
Det gamle trægulv vil vi gerne beholde da det er nogle flotte 18 cm bredde
planker fra 1930.
Men vi vil gerne have gulvvarme.

Vi har taget hele gulvet op da strøerne skal skiftes. Det letteste ville
være at fylde sand + flamingo i krybekælderen og støbe beton med
gulvvarmeslanger, men kan det lade sig gøre at lægge de gamle gulvbrædder
ovenpå et betongulv så det bliver pænt ??

Er der andre muligheder ??

Anders

Fra : carlo3

Dato : 13-05-02 16:10

"Anders" skrev d. 13-05-02 11:45 dette indlæg :
> [...]
> planker fra 1930.
> Men vi vil gerne have gulvvarme.

Vi har taget hele gulvet op da strøerne skal skiftes. Det letteste ville
du skal huske at gulvvarmen aldrig må overstige 28 grader da det vil
ødelægge gulvet

http://www.kandu.dk/

Fra : Bachelor

Dato : 03-06-02 22:20

"carlo3" <carlo3.news@kandu.dk> wrote in
news:5DQD8.4669$HN.151421@news010.worldonline.dk:noget der ligner dette

> du skal huske at gulvvarmen aldrig må overstige 28 grader da det vil
> ødelægge gulvet

Det skal måske lige med, at det er på brædderne.

Fra : Bachelor

Dato : 03-06-02 22:40

"Anders" <nothanx@virker_ikke.dk> wrote in
news:3cdf9929$0$11918$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner dette

> [...]
> gulvvarmeslanger, men kan det lade sig gøre at lægge de gamle gulvbrædder
> ovenpå et betongulv så det bliver pænt ??
Problemet er ikke at få det pænt. Problemet er,
at brædderne skal have så de kan "arbejde" Derfor
må du kun fuldlime gulvbrædder hvis der er tale
om meget små gulve (værelser).

I dit tilfælde kan du vælge at opklodse nogle støer
på betongulvet (kræver ekstra højde) og oven på
støerne lægge nogle varmefordelingsplader
købes på tømmerhandel/byggemarked eller jernhandel
Wirsbo er pionerer på det punkt, se evt. her :

http://www.wirsbo.dk/ifs/files/Wirsbo/dan/Presentation/Website/Produkter/Golv
vxrme/page1000299619218.jsp

Thermisol http://www.thermisol.dk har også en løsning hvor du
kun anvendet polystyren (flamingo) og lægger strøer ind i den
og så brædderne ovenpå så de bærer både på stører og polystyren.
Det eneste men du har, er at du ikke har leverandøren af gulvet
til at garantere, at du må anvende gulvarme med det. Til
orientering kan nævnes, at stort set alle leverandører af
traditionelle brædder garanterer for deres brug ved gulvvarme.

Disse anvisninger er grove og jeg har bevist ikke nævnt
noget med isoleringsløsinger, kapilarbrydende lag, damspærre
etc. da du helt sikkert kan få vejledning hos din lokale
tømmerhandel.