Når app mister fokus [VB6]
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 13-05-02 11:27

Hejsa!

Hvordan registrerer man, når ens app mister fokus? Altså når brugeren
skifter til at andet program, og ens eget ryger i baggrunden.

Jeg har forsøgt med kode i Form_Deactivate på 'hovedformen', men den bliver
tilsyneladende ikke kaldt i den situation.

Problemet er, at jeg har en værktøjspalette liggende 'on top' (sat med
SetWindowPos), og den bliver 'on top' af fremmede programmer også. Det vil
jeg gerne undgå.

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk

Fra : Robert

Dato : 13-05-02 12:58

> Hvordan registrerer man, når ens app mister fokus? Altså når brugeren
> skifter til at andet program, og ens eget ryger i baggrunden.

Tror du kan bruge det der eksempel.

http://www.mvps.org/vbnet/index.html?code/subclass/activation.htm

Form_Deactivate og Activate events bliver i øvrigt "trigget" når man skifter
mellem Forms i ens eget program.

Robert

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 13-05-02 14:01

"Robert" <runge@fchansen.dk> skrev i en meddelelse

> Tror du kan bruge det der eksempel.
>
> http://www.mvps.org/vbnet/index.html?code/subclass/activation.htm

Tak - det virker. Principielt. Men hold da k..., hvor er det følsomt. Man
skal ikke lave meget debugging, før det går helt agurk og lukker VBs IDU
uden et ord. Eller fryser.

Jeg gætter på, at rutinen i virkeligheden kører under Break også, sådan at
den også reagerer på f.eks. 'Imidiate window', Find-dialog m.v. under
debugging. Og så går der ikke ret lang tid, før skiftet går ned.

Meget tyder på, at rutinen først skal aktiveres i EXE'en!

Men alligevel: Tak, ska du ha'

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk

Fra : Robert

Dato : 13-05-02 14:15

> Tak - det virker. Principielt. Men hold da k..., hvor er det følsomt. Man
> skal ikke lave meget debugging, før det går helt agurk og lukker VBs IDU
> uden et ord. Eller fryser.

Min erfaring er, at subclassing (som det her jo er) - gør IDEet meget
ustabilt.

> Jeg gætter på, at rutinen i virkeligheden kører under Break også, sådan at
> den også reagerer på f.eks. 'Imidiate window', Find-dialog m.v. under
> debugging. Og så går der ikke ret lang tid, før skiftet går ned.

Det gør den! Princippet er jo, at man via subclassing får registreret en
(callback) funktion som køres fra VB af. Det betyder, at VB nu er modtagelig
for Windows Messages. Callback-rutinen stopper først når man "unhooker" den.

Robert