OT (Måske) Anderledes historisk sp. om afg~
Fra : Steffler

Dato : 13-05-02 08:00

Hejsa - Og god morgen..

Kom lige til at undre mig lidt over følgende : Hvornår og
hvordan er det egentlig lykkedes staten, uden at have oplevet
det totale ramaskrig og kaos / revolution, at trække en afgift
på 180% ned over hovedet på folk ?...

Skete det sådan bare fra dag til dag ?, eller gradvist, eller hur ?..

Ved godt det er lidt tungt sådan en mandag morgen men så er da
da lidt at tænke over når man alligevel sidder på arbejde

Mvh

/S

Fra : Frederik

Dato : 13-05-02 14:33

> [...]
>
> Ved godt det er lidt tungt sådan en mandag morgen men så er da
> da lidt at tænke over når man alligevel sidder på arbejde

Jeg er ikke 100% sikker på detaljerne, men såvidt jeg ved startede det i
50'erne for at mindske importen af nye biler til Danmark. Det blev
præsenteret som en midlertidig afgift, ligesom arbejdsmarkedsbidrag og mange
andre afgifter naturligvis også er midlertidige, men problemet ligger jo
groft sagt i at så snart staten får en indtægt finder den også en fast
udgift at bruge pengene på. Så sidder de i saksen og bliver nødt til at
"finde penge" til at afvikle afgiften igen, og det betyder ekstra skatter,
for at nedsætte de offentlige udgifter er absolut sidste udvej.
Sidenhen er afgiften vokset til de urimelige højder vi har i dag, og der er
ikke noget der tyder på den er toppet, det kræver vel bare endnu en
socialdemokratisk regering ved næste valg for at få den til at stige
yderligere. Faktisk mener jeg at der i Thailand er en afgift i stil med
5-600% på motorcykler, men vist ikke på biler, så det kan blive værre endnu.
Det er sjovt når man nævner det her for f.eks. svenskere eller andre
udlændinge, de ryster virkelig på hovedet og kan ikke forstå vi finder os i
det. Men det er vel slavesindet i en nøddeskal...
Jeg har selv søgt efter noget historisk materiale om denne afgift, men det
har ikke givet resultater endnu. Emnet er vel for lille til at skrive om
for sig selv, så det skal nok ledes efter i andre værker, eller man kan
spørge sig frem som du har gjort her. Nu vil jeg håbe der er nogle, der ved
mere end jeg gør som kan give den fulde forklaring :).

Frederik
brugt CB500, som kostede mere end en brugt Ducati 750SS i Sverige

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-05-02 16:41

"Steffler" <steffen.hansen@MYFINGERdba.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvordan er det egentlig lykkedes staten, uden at have oplevet
> det totale ramaskrig og kaos / revolution, at trække en afgift

Nu er afgifter og skatter jo ret svært sammenlignelige, derfor kan du få
nogle nationaliteter til ar ryste på hovedet når du nævner dem, mens de vil
opfatte andre ting i vort samfund som rystende billige.

En interessant undersøgelse er lige blevet offentliggjort, hvor DK er
placeret på en 12. plads i "top-10" over skatte- og afgiftsplagede lande.
Frankrig (med lave MC afgifter) ligger vistnok på 1. eller 2. pladsen, så
deres skatte/afgiftstryk er en del højere end vores. England ligger langt
nede på listen, så der er skatte/afgiftstrykket ret lavt, til gengæld er det
totalt set ikke billigt at køre mc derovre. (bl.a. pga. horribelt dyre
forsikringer).

Rittig

Fra : Frederik

Dato : 13-05-02 17:38

> [...]
det
> totalt set ikke billigt at køre mc derovre. (bl.a. pga. horribelt dyre

Den undersøgelse vil jeg da gerne læse, for jeg har set flere
sammenligninger i politiken/berlingske der gang på gang har placeret Danmark
i toppen. Hvem har lavet den?
Og på hvilke områder er Frankring dyrere? Vi har Europas højeste moms,
højeste (eller tæt på) toptrækprocent, højeste bilafgifter og jeg kunne
blive ved.

Mht. forsikringer har jeg også hørt de skulle være meget dyre i visse af
udlandet. Hvordan kan det være? Folk kører vel ikke så voldsomt oftere
galt fordi deres transportmiddel er billigere?

Frederik

Fra : SLP/JM

Dato : 13-05-02 17:54

"Frederik" <glem@det.dk> skrev
> [...]
oftere
> galt fordi deres transportmiddel er billigere?

Nej, men andre ting som fx risikoen for tyveri spiller jo også ind. I
England er motorcyklister ret plagede, hvad det angår, så derovre er det
ikke et spørgsmål om, hvis ens mc bliver stjålet, men når det sker.....

Desuden kunne jeg egentligt godt forestille mig en sammenhæng mellem
billige mc'er og risikoen for ulykker, hvis der er tendens til at købe
større mc'er end man magter, fordi de er billige. Men det er blot en
tanke, ikke noget jeg har dokumentation for.

--
Susanne

Fra : james

Dato : 15-05-02 15:24

> xNej, men andre ting som fx risikoen for tyveri spiller jo også ind. I
> England er motorcyklister ret plagede, hvad det angår, så derovre er det
> ikke et spørgsmål om, hvis ens mc bliver stjålet, men når det sker.....x

Det er faktisk så slemt med tyveri til dele, at en del ophuggere har købt
NYE MCer til ophug! Delepriserne er bare alt for høje og det fører til at
stjålne, ophuggede MC er meget mere værd end cykelen samlet som
transportmiddel. Rystende!

-james

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-05-02 18:59

"Frederik" <glem@det.dk> skrev i en meddelelse

> Den undersøgelse vil jeg da gerne læse, for jeg har set flere
> sammenligninger i politiken/berlingske der gang på gang har placeret
Danmark
> i toppen. Hvem har lavet den?

Der er refereret til den på et par af online-aviserne idag - B.T. og
Jyllandsposten tror jeg det var, der kan du nok finde mere om den.
Vores "kanonhøje skattetryk" i DK er en skrøne. Det er ganske vist rigtigt
at Dyskerne har lavere skattetryk end os, men tæller man alle skatter og
afgifter med (og bidrag til sociale ydelser osv.) så ser det ikke ud til at
vi ligger voldsomt over gennemsnittet for europa.

Rittig

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 13-05-02 19:23

> [...]
at
> vi ligger voldsomt over gennemsnittet for europa.

Naturligvis er verden ikke sort/hvid, men højere tysk forsikring etc. eller
ej - de kører sgu rundt i nogen væsentligt større (og nyere) biler (og
mc'er) end danskerne gør. Og det er tyskerne ikke ligefrem de eneste der gør

Fra : Søren Lindholt

Dato : 14-05-02 10:46

Henrik Steen Larsen <SLEThsl@adslhome.dk> wrote in article
> [...]
> ej - de kører sgu rundt i nogen væsentligt større (og nyere) biler (og
> mc'er) end danskerne gør. Og det er tyskerne ikke ligefrem de eneste der

En del af min forklaring på det er at der er mange rige tyskere, og de går
utrolig meget op i biler, og bruger derved en stor del af den disponible
indkomst på det...

Belgierne kører også i utrolig flotte nye biler, jeg er blevet forklaret at
det er pga. en stor sort økonomi der får de danske smålurverier til at
blegne.

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Jonas Holt

Dato : 13-05-02 19:50

> [...]
at
> vi ligger voldsomt over gennemsnittet for europa.

Når der er opgørelser i bladet Penge & Privatøkonomi (www.penge.dk) over
hvor lang tid man skal spare op for at kunne anskaffe sig diverse ting, så
havner DK så godt som altid på sidstepladsen - her skal der arbejdes i
_majje_ lang tid for at kunne spare op!

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Jonas Holt

Dato : 14-05-02 16:45

> [...]
at
> vi ligger voldsomt over gennemsnittet for europa.

Jeg så sådan en opgørelse idag i '10 minutter' - og såvidt jeg kan se er
opgørelsen renset for alle afgifter! hvilket unægtelig vil give et noget
forkert billede med de 'grønne' afgifter, bilafgifter, soft-iceafgifter,
fuelafgifter, plastikposeafgifter osv. vi har her i landet.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : james

Dato : 15-05-02 15:34

> Vores "kanonhøje skattetryk" i DK er en skrøne.

Claus, vi flytter snart til Cypern i en periode, starter med 6 måneder og
bliver måske for altid. Jeg ved ihvertfald at i mit tilfælde, får jeg mindre
løn på Cypern, men jeg har ca 10-11000 DKK mere om måneden udbetalt! Skrøne og
skrøne. Indtil den cypriotiske ansøgning til EU, havde de heller ikke
mva....men EU har pålagt dem en mva som betingelse for optagelse(!) Den er nu
på 10%.

Landet er forresten et fint et til MC-kørsel. Mange gode fjeldveje. Jeg tænkte
faktisk på dig, da jeg kørte off-road dernede også. Det er mange år siden og
dengang havde jeg en lille 125 Yamaha. De små stier er så smalle at, er man
begyndt, så er det bare at fortsætte. Stopper du, har du et stort problem! Jeg
væltede på vej ned af den ene. Grus på sten, meget stejlt. Bremser man,
skrider du på grus; bremser du ikke får du for meget fart på. Meget spændende!

Lille forstuvning af fingeren, lidt brok fra anstrængelsen af, at få cyklen op
igen, holdt fast, kom på......jeg tror jeg får fat i en lille off-roader, når
vi flytter!

-james

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-05-02 16:35

"james" <airthy@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

cyklen op
> igen, holdt fast, kom på......jeg tror jeg får fat i en lille off-roader,

Det synes jeg du skal, den koster jo ikke alverden.
Og så har du noget at køre på, når vi kommer på besøg

Rittig
(som ser frem til en ferie på Cypern)

Fra : james

Dato : 17-05-02 01:13

> Det synes jeg du skal, den koster jo ikke alverden.
> Og så har du noget at køre på, når vi kommer på besøg
>
> Rittig
> (som ser frem til en ferie på Cypern)

I er meget velkomne!

-james

Fra : Søren Lindholt

Dato : 17-05-02 17:25

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse > Det synes
jeg du skal, den koster jo ikke alverden.
> Og så har du noget at køre på, når vi kommer på besøg
>
> Rittig
> (som ser frem til en ferie på Cypern)

Jeg er med, det er 100!!

Søren

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 14-05-02 08:20

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<3cdfe4ce$1$97299$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> England ligger langt nede på listen, så der er skatte/afgiftstrykket
> ret lavt, til gengæld er det totalt set ikke billigt at køre mc derovre.

> (bl.a. pga. horribelt dyre forsikringer).

Faktisk er deres forsikringer så dyre i England at flere fabrikanter (bla.
Yamaha) selv tilbyder at forsikre kundernes cykler.
Desværre er Danmark nok for lille et marked til sådanne ting.

--
Mikkel

Fra : james

Dato : 15-05-02 15:22

> En interessant undersøgelse er lige blevet offentliggjort, hvor DK er
> placeret på en 12. plads i "top-10" over skatte- og afgiftsplagede lande.

Hvor har du læst dette? ...det må være interessant. Også mht hvad som er taget
med på undersøgelsen.

-james

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-05-02 21:52

> Hvor har du læst dette? ...det må være interessant. Også mht hvad som er
taget
> med på undersøgelsen.

Ja, som sagt så var resultatet af undersøgelsen (og de nærmere præmisser)
omtalt i artikler i landets større aviser for nogle dage siden.
Klart, sammenligningen gik mest på "vestlige" lande, jeg er sikker på at
skattetrykket i flere nordafrikanske lande er lavere end vores, men det er
jo lidt irrelevant.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-02 17:58

On Mon, 13 May 2002 08:59:56 +0200, "Steffler"
<steffen.hansen@MYFINGERdba.dk> wrote:

Moj'n

> [...]
>hvordan er det egentlig lykkedes staten, uden at have oplevet
>det totale ramaskrig og kaos / revolution, at trække en afgift

Jeg undrer mig nu mere over at vi ikke forlængst har gjort oprør imod
systemet

> Skete det sådan bare fra dag til dag ?, eller gradvist, eller hur ?..

Det er faktisk en ganske sjov historie der går tilbage til tiden efter
2. verdenskrig.
Den danske export var ikke rigtig kommet til live.
For at kunne købe i udlandet må man nødvendigvis have indtjent
udenlandsk valuta og da det var i ret begrænsede mængder måtte der
lægges en dæmper på købekysten.
Første skridt var de såkaldte indkøbstilladelser der uddeltes til
"værdigt trængende".
Senere faldt indkøbstilladelsen bort, og afløstes af en snedig ordning
hvor de firmaer der havde indtjent fremmed valuta (dollars) fik en
premiering der kunne sælges til en person der vil købe en bil eller MC
i udlandet, de såkaldte dollars beviser.
Staten opdagede hurtigt at det var en fin malkemaskine, og skyndte sig
at fjerne "mellemmanden" og lave det om til en reel skat.
Hvornår registreringsafgiften har nået de i dag kendte astronomiske
højder ved jeg ikke, men da jeg købte min første bil i 1967 var de på
det niveau vi kender i dag.
Hvor motorcyklens afgift lå dengang dengang jeg i 1964 købte min
første MC en NSU Special MAX, kan jeg gisne om.
Jeg mindes at jeg gav 250 Kr for den og at den yderligere kostede mig
en ny motor så deri er der ikke noget svar - men den er alligevel med
til at give et fingerpeg:
Nyprisen på den MC var i midten af 50'erne ca. 4.000 Dkr, og nede i
Prøjchen koste den samtidig noget der lignede 1900 Dm.
Jeg kan huske mine første ture til München, og dengang i 1970 var Dm
kursen 1.78.
Hvis jeg skal følge den tilbage til midten af 50'erne passer det
sikkert at kursen har ligget tæt på, eller lige over, 1, idet første
større opskrivning af Dm kursen med ca 5% kom omkring 1960.
Det passer med at importafgiften i 1955 har ligget omkring 100%.
Derfra er den så langsomt gledet til det niveau på 200% for biler jeg
husker fra 1967 - det er en stigning der vil noget på kun 12 -13 år.
Kreativiteten hos skatteopkræverne har aldrig fejlet noget

Jeg venter stadig på en væbnet opstand

>Ved godt det er lidt tungt sådan en mandag morgen men så er da
>da lidt at tænke over når man alligevel sidder på arbejde

Jep, og jeg var også lidt tid om at komme til en nogenlunde
konklussion.
Helt rigtig kan den ikke være, idet den blot bygger på min hullede
hukommelse, Mogens H Damkier (motorcyklen blev redningen) og Jan Leek
(Motorräder die Geschichte mavhen --- NSU MAX).

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Søren Lindholt

Dato : 13-05-02 22:30

<Steen Gruby> skrev i en meddelelse >

Kreativiteten hos skatteopkræverne har aldrig fejlet noget

Ja, det overgås end ikke af en Asterix-historie!

> Jeg venter stadig på en væbnet opstand

Mægtig gennemgang, tak for det... jeg går ud fra du er hjemme igen, ellers
er du velkommen i værkstedet tirsdag aften ...

mvh Søren

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-02 22:45

On Mon, 13 May 2002 23:29:56 +0200, "Søren Lindholt"
<lindholt@person.dk> wrote:

Hej Søren.

>Ja, det overgås end ikke af en Asterix-historie!

Joeh - Byplanlæggeren overgår alt
Physkophatos Provokalorius glemmer man ikke så nemt )

>Mægtig gennemgang, tak for det... jeg går ud fra du er hjemme igen, ellers
>er du velkommen i værkstedet tirsdag aften ...

Yep, og undskyld at jeg forsvandt som dug for solen tidligere, men der
var "lige" noget jeg skulle nå
Jeg er der igen i morgen - Jeg melder mig.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : james

Dato : 15-05-02 15:48

> Jeg undrer mig nu mere over at vi ikke forlængst har gjort oprør imod
> systemet

> Jeg venter stadig på en væbnet opstand

Har du læst Ringene's Herre? Jeg er lige blevet færdig med den 10.
gennemlæsning (over 30 år) Jeg har altid hadet afslutningen....altid ville
læse langsommere når jeg nærmede mig denne del for at undgå den. Delvis
fordi historien er så god at jeg ville nødig være uden mulighed til at
læse mere af den. MEN også fordi beskrivelsen af samfundet i "the Shire,"
efter at Saruman er kommet dertil, ligner meget mere vores samfund end
godt er. Heltene i historien er faktisk anarkistiske, monarkister med
store dele af æresbegreb og retfærdighedssans og meget lidt respekt for
skrevne regler. Hengivne undersåtter af kongen, som man til gengæld
forventer meget af...men ikke "regler" eller regulæring af éns liv!

Jeg har også lyst til at jage "de store" ud af byen, men så længe de
brænder de kristne i Parken til underholdning og smider lidt mad til
pøbelen, får man aldrig opbakning til noget som helst. Man kan ikke finde
folk nok til regionsformænd i DMC, selvom vi, uden DMC kunne risikere
meget ødiøse regler fra både nationale og EU myndigheder. (Maks 125cc
motorer, kun godkendt tøj, cykler malet i selv-lysende farver, forbud mod
at køre i parker, på skov-veje (dvs tilsvarende Margarita-veje!!!!) osv

Så give os tom underholdning i kassen, en øl og så bliver vi pacificeret.
Du kommer til at vente længe!

-james

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-02 22:22

On Wed, 15 May 2002 16:48:29 +0200, james <airthy@post5.tele.dk>
wrote:

Hej James.

> [...]
>skrevne regler. Hengivne undersåtter af kongen, som man til gengæld
>forventer meget af...men ikke "regler" eller regulæring af éns liv!

Jeg har ikke læst Ringenes Herre.
En af mine kolleger mener faktisk det er en fejl i min opdragelse.
Men med den beskrivelse du lige har givet er jeg faktisk glad for det.
Din beskrivelse af heltene passer ganske godt til mig, og så er jeg jo
dejlig fir for at blive beskyldt for at have "adopteret" mine
firkantede holdninger

> [...]
>motorer, kun godkendt tøj, cykler malet i selv-lysende farver, forbud mod
>at køre i parker, på skov-veje (dvs tilsvarende Margarita-veje!!!!) osv

Jeg har forstået

>Så give os tom underholdning i kassen, en øl og så bliver vi pacificeret.
>Du kommer til at vente længe!

Ja og dem der vover sig ud for at hæve fanen bliver pasificeret med
tomme taler, røde pølser og øl )
Jeg er helt klar over at man ikke kan lave en revulotion i Danmark.
Hvis vi sætter en dato på kan du være sikker på at det regner

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : james

Dato : 16-05-02 09:21

> Hvis vi sætter en dato på kan du være sikker på at det regner

LOL!!!

Hvad mere kan man si'? Men det er rigtigt at din opdragelse mangler noget, mht
Ringenes Herre. men starter du snart, kan du klare at læse den 10 gange i
løbet af de næste 30 år!

Jeg tør ikke spørge så om du har læst Zen & the Art of Motorcycle Maintenance?
Den kan også få tankerne igang....især når man har både børn og MCer!

-james

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-02 19:46

On Thu, 16 May 2002 10:20:34 +0200, james <airthy@post5.tele.dk>
wrote:

Hej James

>Jeg tør ikke spørge så om du har læst Zen & the Art of Motorcycle Maintenance?
>Den kan også få tankerne igang....især når man har både børn og MCer!

Endnu en gang må jeg bedrøve dig.
Jeg må betragtes som skønlitterær analfabet.
Jeg tror jeg læste min sidste skønlitterære bog for 20 år siden.
Men faglitteratur og hobby ditto er en ganske anden sag

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Razer

Dato : 14-05-02 13:59

> [...]
> hvordan er det egentlig lykkedes staten, uden at have oplevet
> det totale ramaskrig og kaos / revolution, at trække en afgift

Ikke for at gøre dig mere ked af det, men der er faktisk tale om 240 % på
motorcykler og 180 % på biler.. ikke at det gør en gladere.

Thomas ZX-10

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-05-02 14:26

> Ikke for at gøre dig mere ked af det, men der er faktisk tale om 240 % på
> motorcykler og 180 % på biler.. ikke at det gør en gladere.
>
> Thomas ZX-10

Måske der er på tide at repetere afgiftsreglerne .... Der er ikke nogen 240%
sats men "kun" en på 105% og en på 180% og så nogle forskellige satser for
hvornår de forskellige procenter anvendes.

Men som udgangspunkt tages prisen på køretøjet incl en forhandleravance på
mindst 9%. Hertil lægges 25% moms.
For nye motorcykler er afgiften i år 105 pct. af 7.200-13.200 kr. og 180
pct. af resten, mens den for biler er 105 pct. af 57.400 kr. og 180 pct. af
resten

For biler er det dog lidt mere kompliceret med tillæg/fradrag for
ABS/airbags/katalysator/lavt_forbrug mm og brugtimport er også en lidt
speget sag

Jeg har strikket et lille program sammen der ligger på
http://www.majland.org/sw/Afgift/DKAfgift2001.exe men det er ikke blevet
opdateret med satserne for iår.

Se også "Registreringsafgift af motorkøretøjer" på www.toldskat.dk

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150, 98', 40000km

Fra : Søren Jim

Dato : 16-05-02 20:27

Snip

> [...]
det
> totalt set ikke billigt at køre mc derovre. (bl.a. pga. horribelt dyre

Hej alle
Jeg ved sgu ikke om det er så dyrt, jeg gir 223£ om året for 3rd party Fire
& theft
for en CBR1000F fra 93´ og så må jeg køre hele året......
og jeg bor endda i Belfast (hvor myg er så store som Brosten, eller også er
det brosten)

Mvh Søren Som skal køre fra DK til Hamborg - Harwich - Holyhead - Dublin -
Belfast
Mandag /Tirsdag.......
er der nogle der skal den vej så lad os da følges.....