Molybdænfri Hornumgødning
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-05-02 00:38

Selv guld kan købes for dyrt. Og der er Hornum vist ved at nærme sig.
Hvordan laver jeg en 'molybdænfri Hornumvæske' ud fra en gødning der f.eks.
hedder 24-3-7?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-05-02 18:36

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
> Selv guld kan købes for dyrt. Og der er Hornum vist ved at nærme sig.
> Hvordan laver jeg en 'molybdænfri Hornumvæske' ud fra en gødning der
f.eks.
> hedder 24-3-7?

Hmm.
Må jeg spørge hvorfor?
Molybdæn er et mikronæringsstof, men det behøver
normalt ikke at tilføres - på den anden side gør det
heller ingen skade - tværtimod.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-05-02 23:17

Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> Må jeg spørge hvorfor?
> Molybdæn er et mikronæringsstof, men det behøver
> normalt ikke at tilføres - på den anden side gør det

Nå, det var blot min måde at sige på, at det eneste der adskiller
Hornumgødning fra anden gødning er nogle få, efter min mening, og som du
også skriver, uinteressante mikronæringsstoffer, der måske kan have relevans
hvis man dyrker i rockwool. Derudover er der prisforskellen på en faktor op
mod 20-40. Jeg vil gerne have et forslag til en blanding der ud fra
kunstgødning, f.eks 24-3-7 kan give den rette kvælstofmængde til brug for
hvergangsgødning eller til brug i kapillærkasser. Lige nu slumper jeg mig
til det og gøder også ovenfra i kapillærkasserne. Det sidste bliver jeg
måske nød til at fortsætte med, hvis noget af indholdet er for
tungtopløseligt?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-05-02 18:31

> Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> skrev i en

-klip-

> [...]
> til det og gøder også ovenfra i kapillærkasserne. Det sidste bliver jeg
> måske nød til at fortsætte med, hvis noget af indholdet er for

Mange firmaer udnytter at mange haveejere ikke har specialkendskab
til gødskning, planteværn etc.
Til havebrug, hvor der ikke høstes erhvervsmæssigt og hvor en stor
del af plantematerialet ikke fjernes er NPK-gødningen den klorfrie 23-3-7
eller 25-3-10 ( el. lign - der er lidt forskelle alt efter firma) den hvor
indholdet svarer bedst til planternes behov. Der er nævnt et par enkelte
eksempler på siden:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/faq.htm

Ved gode reserver af kalium/fosfor som mange har, kan ren kvælstofgødning
anvendes med jævme mellemrum.
Det billigste er de 50 kg poser man får hos de der handler med landmænd.

Per A. Hansen