Betaling af fælles vand i ejerforening
Fra : Søren Larsen

Dato : 13-05-02 00:22

Hi,

Jeg bor i meget gammel ejendom, med 8 enheder af forskellig størrelse i
ejerforeningen. Der er en fælles vandmåler og alle betaler for vandforbruget
, over kontingentet, i forhold til lejlighedernes størrelse.
Ejererforeningen har hvad jeg mener er et meget højt fælles vandforforbrug.

Af byggetekniske grunde er det meget dyrt at at installere vandmålere i alle
lejlighederne. Dvs undtaget i min, som samtidig er den største. Jeg bor
alene, og er en sparsommelig type. Fleretallet ønsker ikke at installere
vandmålere.

På egen regning har jeg installeret vandmåler i min lejlighed. Den viser at
jeg over kontingentet belaer mindst 3-4 gange mere for vand i forhold til
det jeg rent faktisk bruger, en forskel på mange hundrede kroner hver måned.

Jeg er dybt utlifreds for jeg mener der er nogle rigtige vandsvin i de
mindre lejligheder, hvor der samtidig bor mange mennesker.

Det er naturligvis retfærdigt at ejendommens vedligligeholdelse betales i
forhold til størrelse. Men ikke forbrugsudgifter.

Hvorvidt er jeg bundet af vedtægter der siger jeg skal betale fælles
vandudgifter i forhold størrelse, uanset andres uhæmmet forbrug?

Venlig hilsen

Søren Larsen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-05-02 07:12

> Hvorvidt er jeg bundet af vedtægter der siger jeg skal betale fælles
> vandudgifter i forhold størrelse, uanset andres uhæmmet forbrug?

Dine eneste muligheder er at arbejde for at få indført vandmålere i hele
ejendommen eller få lavet om på fordelingen (vedtægterne) således at den
tager udgangspunkt i antal beboere istedet for lejlighedernes størrelse.

/A

Fra : Ove Kristensen

Dato : 13-05-02 13:57

"Søren Larsen" <bcc13340a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> jeg over kontingentet belaer mindst 3-4 gange mere for vand i forhold til
> det jeg rent faktisk bruger, en forskel på mange hundrede kroner hver

Ja det er jo smadder irreterende økonomisk, men da vi
i Danmark lever med et beboerdemokrati, kræver det et ændringsforslag på et
beboermøde.

> Jeg er dybt utlifreds for jeg mener der er nogle rigtige vandsvin i de
> mindre lejligheder, hvor der samtidig bor mange mennesker.

Det var da en kraftig udtalelse, f.eks. er min nabo alene,
hvor imod vi i vores husstand er 2 voksne og 4 børn som bader hver dag, er
vi så nogle rigtige vandsvin?

> Det er naturligvis retfærdigt at ejendommens vedligligeholdelse betales i
> forhold til størrelse. Men ikke forbrugsudgifter.

Vi er meget enige.

> Hvorvidt er jeg bundet af vedtægter der siger jeg skal betale fælles
> vandudgifter i forhold størrelse, uanset andres uhæmmet forbrug?

Det må da fremgå af de fælles vedtægter der er gældende.

Med Venlig Hilsen
OveK.

Fra : Søren Larsen

Dato : 13-05-02 14:25

> Det var da en kraftig udtalelse, f.eks. er min nabo alene,
> hvor imod vi i vores husstand er 2 voksne og 4 børn som bader hver dag, er
> vi så nogle rigtige vandsvin?
>
> OveK.

Det er meget værre end 2 voksne + 2 børn .................. det kan have
noget med oprindelses land at gøre. Ellers flinke mennesker.

vh

Søren

Fra : Morgan Jones

Dato : 13-05-02 16:47

> hvor imod vi i vores husstand er 2 voksne og 4 børn >som bader hver dag,
er
> vi så nogle rigtige vandsvin?

Ja. - Men i lugter ikke.

/morgan :)

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 14-05-02 13:09

Søren Larsen <bcc13340a@post.cybercity.dk> skrev i artiklen
<abmtf9$2p9n$1@news.cybercity.dk>...
> Det er naturligvis retfærdigt at ejendommens vedligligeholdelse betales i
> forhold til størrelse. Men ikke forbrugsudgifter.

Fordelingen af fællesudgifter kan aldrig blive helt retfærdig uden målere,
og da der ikke kan etableres målere, må man vælge noget andet i stedet -
her lejlighedernes størrelse. Den fordelingsnøgle har man sikkert valgt,
fordi det er den, der anvendes i andre sammenhænge - ex. ved fordeling af
udgifter til renovation og lignende.

Men det er nu engang den fordelingsnøgle, der gælder i din ejerforening, og
det er derfor også de præmisser, du har meldt dig ind i foreningen på. Så
med mindre, der i vedtægterne står direkte, at du kan undslå dig at betale
efter denne fordelingsnøgle, er der ikke noget at gøre ved det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-02 15:32

Christian R. Larsen skrev:

>med mindre, der i vedtægterne står direkte, at du kan undslå dig at betale
>efter denne fordelingsnøgle, er der ikke noget at gøre ved det.

.... andet end at arbejde for et andet fordelingsprincip.

--
Bertel