Sverigestur
Fra : Finn

Dato : 12-05-02 21:30

Hej NG
Jeg ved ikke om det er den rigtige NG,
men er der evt. nogen som har lidt erfaring
med kørsel i Sverige. (hastighedsgrænser m.v.)
Er der noget man skal være opmærksom
på, eller er det som at køre i DK.
Jeg tænker her på benzintanke, campingpladser,
madsteder, vejforhold og lignende.

Hilsen Finn

Fra : Søren Lindholt

Dato : 12-05-02 21:51

"Finn" <autzen@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der noget man skal være opmærksom
> på, eller er det som at køre i DK.
> Jeg tænker her på benzintanke, campingpladser,

Det faktuelle ang. fartgrænser osv er det nemmeste at få hos
vejdirektoratets trafikinfo, 70 10 10 40.
Jeg ved kun at fartbøder er meget høje, promille grænsen er meget lav, og så
har de på mange veje en slags vigespor hvor langsomme køretøjer skal køre,
knallerter mv. og de der sære ungdomsbiler EPAer eller hvad de nu hedder.

Ang camping må man jo campere hvor man vil, under nogle få forudsætninger

mvh Søren

Fra : Rune \(Bandit600\)

Dato : 12-05-02 22:09

PAS PÅ ELGENE!!!

Venlig hilsen Rune
http://www.geocities.com/rromdal/

Fra : Anneli

Dato : 12-05-02 23:55

> [...]
> Er der noget man skal være opmærksom
> på, eller er det som at køre i DK.
> Jeg tænker her på benzintanke, campingpladser,

Hej Finn!

Du skal være obs på de skiltede hastighedsbegrænsninger, man kan få nogle
massive bøder og de skal falde på stedet! På nogle benzintanke skal man
betale før man tanker. Ellers er det herligt at køre i Sverige, gode og
brede veje, hensynsfulde bilister, indhegnede skove mange steder og som
Søren skriver er der ofte et ekstra spor til de langsomme, det forventes
også, at man kører der ind, (eller bare holder langt til højre) hvis nogen
vil forbi.

På Touringklubbens hjemmeside http://www.mctc.dk/ kan du finde en oversigt
med info over MC-campingpladser. Jeg har været på Camp VMCK ved Jönköping og
friluftsbasen i Pene, og kan anbefale begge steder, sidstnævnte er dog meget
primitiv. Næste weekend går turen til Gamle Claes Camping i Skåne.

Stor hilsen Anneli og Savage :0)
www.friserverplads.dk/anneli

Fra : Jakob Brøndsted

Dato : 13-05-02 08:57

> Du skal være obs på de skiltede hastighedsbegrænsninger, man kan få nogle
> massive bøder og de skal falde på stedet!

Hmm.... jeg har andre erfaringer:
Fik for 3 år siden en bøde på 1200 Skr for at køre 153 kmt på motorvejen et
eller andet øde sted mellem Malmø og Stockholm. Pengene skulle ikke falde på
stedet og bøde-størrelsen er vel meget fair (ville have kostet 1500 Dkr
herhjemme). Det kostede dog en 3 måneders frakendelse af kørekortet i
Sverige, der heldigvis først trådte i kraft en måned senere da girokortet
kom med posten.

/Jakob
Hornet

Fra : Hans

Dato : 13-05-02 14:23

Anneli <anneli_jensen@yahoo.dk> skrev:
> Ellers er det herligt at køre i Sverige, gode og
> brede veje, hensynsfulde bilister, indhegnede skove mange steder

Helt enig, det er herligt at køre i Sverige. Men skovene er sgu ikke
indhegnede (største delen af landet er dækket af skov)! Mon ikke du
mener, at der er elghegn langs de større og mest trafikerede veje?
Som en anden nævnte, bør man tage risikoen for elgpåkørsel alvorligt.
Faren er dog størst om efteråret.

Hos den svenske Ducati klub kan man iøvrigt købe et Sveriges-kort,
hvor de bedste/sjoveste MC-veje er indtegnet.

Fra : peterl

Dato : 13-05-02 08:55

Trafik-reglerne er stort set de samme som i Danmark
De fleste forskelligheder finder man ud af ved at opleve dem, og det er der
ingen problemer i.

Jeg har dog oplevet at der i byerne er utrolig mange vigepligts-kryds (altså
uden lys-signaler) og fodgængerfælter, som man lige skal vende sig til.
Vigepligts-reglerne er stadig de samme som i Danmark, men da der ikke er
lyskurv, lægger man ikke mærke til dem på så lang afstand.

Desuden er det forbudt at køre over for gult, så vidt jeg husker...

-PeterL

Fra : Flemming Petersen

Dato : 13-05-02 12:23

[snip]
> Desuden er det forbudt at køre over for gult, så vidt jeg husker...

Og det mener du ikke det er i DK?

Flemming Petersen
CBR900RR, som måske snart er klar

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 13-05-02 16:55

> Og det mener du ikke det er i DK?

Hvis det også er ulovligt at køre over for gult, hvorfor så ikke bare skifte
fra grøn direkte til rød uden nogen form for advarsel.

Opfindsomme politikeren kunne evt. lave en sensor, som fik lyset til at
skifte til rødt (gult) præcis når bilen var på vej ud i krydset. Anlægget
skulle naturligvis suppleres med et kamera så man vidste hvor bøden skulle
sendes til

Anyway - fedt vejr )

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 13-05-02 17:31

"Henrik Steen Larsen" <SLEThsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det også er ulovligt at køre over for gult, hvorfor så ikke bare
skifte
> fra grøn direkte til rød uden nogen form for advarsel.

Her i Danmark må man kun køre overfor gult hvis man ikke kan nå at stoppe
inden krydset. Ergo "taxa gul" "jeg-kan-lige-nå-det-gult" og ligende er
ulovligt!

Nogle lande har faktisk tage konsekven(som jeg husker det): der er ikke
noget der hedder gult, lampen begynder bare at blinke lige inden den
skifter. Således får folk tid til at reagere, men ingen
"jeg-kan-lige-nå-det-gult".

> [...]
> skulle naturligvis suppleres med et kamera så man vidste hvor bøden skulle

Jeg tror selv politikerne vil finde dette svært at realisere.

Fra : Jonas Holt

Dato : 13-05-02 16:55

> [...]
> Er der noget man skal være opmærksom
> på, eller er det som at køre i DK.
> Jeg tænker her på benzintanke, campingpladser,

I sommeren '98 kørte jeg op gennem Sverige for så at køre gennem Norge
nedad - og det eneste jeg så var grantræer og vej der gik lige ud. På de
turistinformationer jeg var på vidste de ikke noget om vejrudsigter og pæne
ruter.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Morten G.N.

Dato : 13-05-02 18:15

Pas på med fotofælderne! I sverige står de mange steder på "fristende"
strækninger... God tur!

Mvh. Morten NX650

Finn <autzen@post10.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cded0d4$0$51161$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Zorilla

Dato : 13-05-02 18:52

"Morten G.N." <mgn@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Pas på med fotofælderne! I sverige står de mange steder på "fristende"
> strækninger... God tur!

Taler vi om fuldautomatiserede kameraer som man ikke kan se i forvejen ?

Peter

Fra : Hansen

Dato : 13-05-02 18:20

Hej du,

Jeg har hørt noget om at det kan koste pappet, hvis man kører over
zebrastriber når der nogen på vej ud - så pas på det, ellers er
svenskerne nogel meget hensynsfulde bilister..

God tur

Britta