Hvem ejer byens ræve?
Fra : H. Olesen

Dato : 12-05-02 18:33

X-post dk.videnskab.jura,dk.fritid.hus-og-have

Jeg jeg kom over i min kolonihave i dag opdagede jeg en død ræv i min
have. Hvor længe den har ligget der ved jeg ikke, sidste gang jeg var
derovre var for ca en måned siden og da var den der ikke. Men den har
i al fald ligget så længe at den er begyndt at lugte frygteligt.

Jeg nægter at røre ved den, så derfor mit spørgsmål om hvem det er der
ejer byens ræve, for så vil jeg bede ejeren og at sørge for at få sit
dyr afhentet.

Eller sagt på en anden måde, den skal bare væk fra min kolonihave,
uden at det er mig der skal gøre det eller at jeg skal betale nogen
for at gøre det.

Hvem er rette instans at henvende sig til, når kolonihaven er placeret
i Københavns kommune? Jeg har været lidt rundt på Københavns kommunes
hjemmeside og mit bedste gæt var
<http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/service.nsf/all/8C461F82432667B5412569DC00456381?OpenDocument>

Jeg ringer til dem i morgen tidligt men for ikke at risikere at blive
kastet rundt i systemet, så spørgsmålet her.

Og selvom det så er det rette sted, så kunne jeg da stadig af ren
nysgerrighed lide at få at vide hvem der ejer byens ræve, hvis der er
noget der ved det. Mit eget gæt er kommunen, men det er som sagt kun
et gæt.

--
Mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 12-05-02 18:55

Hej Helle

Hmm..tjahh... hvordan vil du reagere, hvis der falder en død fugl ned i din
have?? Jeg skal ikke gøre mig klog på den eksakte jura i sagen, men hvis nu
der er tale om en trækfugl, som normalt hører hjemme i Sahara eller
Nordnorge, hvem skal man så ringe til for at få "ejeren" til at komme og
hente dyret?? Jeg tror, man i så fald må affinde sig med, at sådan et kræ
"tilhører" én selv, når det har valgt sit sidste hvilested i éns have. En
anden sag ville være, hvis der var tale om skamskudt vildt, der lagde sig
til at dø i éns have (jeg kender dog ikke det konkrete regler, men sådan én
må man vist ikke bare bortskaffe eller smide i fryseren).

Mit forslag er at stoppe den i en affaldssæk, binde denne tæt sammen og
smide den i skraldespanden eller køre den på genbrugsstationen.

PS! Dit link peger på en side vedr. skadedyrsbekæmpelse, og det tror jeg
ikke, ræve hører ind under.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 12-05-02 19:49

On Sun, 12 May 2002 19:54:45 +0200, "Malmolin & Velschow"
<dr-bo@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>der er tale om en trækfugl, som normalt hører hjemme i Sahara eller
>Nordnorge, hvem skal man så ringe til for at få "ejeren" til at komme og

LOL

Det kom an på hvor stor fuglen var, hvis det var en svane, så ville
jeg reagere på samme måde som med ræven. Hvis det var en gråspurv
skulle jeg nok få den fjernet på en eller anden måde selvom jeg ikke
er meget for det.

>Mit forslag er at stoppe den i en affaldssæk, binde denne tæt sammen og
>smide den i skraldespanden eller køre den på genbrugsstationen.

Jeg har spurgt et par stykker men ingen har lyst at røre ved dyret,
der er i forrådnelse og stærkt lugtende og især ikke da man gennem de
sidste par år har kørt meget propaganda i havekolonien om hvor store
smittebærere ræven er, at de går rundt med alverdens ting på og i sig.
Personligt har jeg intet mod levende ræve og de må da meget gerne gå
gennem min have, men en død rådnende ræv, det kan jeg bare ikke have
med at gøre.

Er det iøvrigt tilladt at smide en død rådnende ræv ud med
husholdningsaffaldet? Og på genbrugsstationen, vil de modtage den der?

>PS! Dit link peger på en side vedr. skadedyrsbekæmpelse, og det tror jeg
>ikke, ræve hører ind under.

Jeg anser heller ikke ræven som skadedyr, men som jeg nævnte var det
det bedste jeg kunne finde på Københavns kommunes hjemmeside.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-02 05:39

H. Olesen skrev:

>Det kom an på hvor stor fuglen var, hvis det var en svane, så ville
>jeg reagere på samme måde som med ræven.

Det er da helt til grin. Grav et hul i haven og lemp kræet samt
den omliggende jord derned med en skovl.

--
Bertel

Fra : Peder Porse

Dato : 15-05-02 22:07

HØRT--HØRT
pp

Fra : XPgen

Dato : 12-05-02 19:04

> Eller sagt på en anden måde, den skal bare væk fra min kolonihave,
> uden at det er mig der skal gøre det eller at jeg skal betale nogen
> for at gøre det.

BINGO !

Ræven er din - dead or alive - for dansk ret siger, at døde dyr tilhører (
og dermed også påhviler ) den grundejer, på hvis grund dyret udånder.

Men rådnende ræv er da både udmærket gødning og samtidig afskrækning for
andre ræve !

Mvh

Bo K

Fra : H. Olesen

Dato : 12-05-02 19:24

On Sun, 12 May 2002 20:04:28 +0200, "XPgen" <spamfree@nospam.dk>
wrote:

>Ræven er din - dead or alive - for dansk ret siger, at døde dyr tilhører (
>og dermed også påhviler ) den grundejer, på hvis grund dyret udånder.

Hmmm, men jeg ejer altså ikke grunden. Grunden er LEJET af Københavns
kommune, så det er Københavns kommune der ejer grunden som dyret er
udåndet på. Hvad så?

Fra : Gert

Dato : 12-05-02 19:35

"H. Olesen" <esemanews@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 12 May 2002 20:04:28 +0200, "XPgen" <spamfree@nospam.dk>
> wrote:
> kommune, så det er Københavns kommune der ejer grunden som dyret er
> udåndet på. Hvad så?

Ring til Falck, du må ikke selv bortskaffe eller begrave dyr, så vidt jeg
erindre så afhenter de UB, det samme gælder nemlig hvis du får et påkørt dyr
ind i hjemmet

Med venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

Fra : H. Olesen

Dato : 12-05-02 20:43

On Sun, 12 May 2002 20:34:41 +0200, "Gert" <locate@worldonline.dk>
wrote:

>Ring til Falck, du må ikke selv bortskaffe eller begrave dyr,

Arggghhh, er dette korrekt? Så er jo på den.....

>så vidt jeg
>erindre så afhenter de UB, det samme gælder nemlig hvis du får et påkørt dyr
>ind i hjemmet

Straks efter jeg havde opdaget ræven ringede jeg til Falck, hvor jeg
fik oplyst at de havde en aftale med Dyrenes Værn om at transportere
SYGE dyr, men ligeså snart dyret var dødt, så var det ikke dem. Jeg
spurgte damen, om hun så vidste, hvor jeg så kunne henvende mig og hun
sagde at jeg skulle henvende mig i den kommune, som kolonihaven var
beliggende i.

Nu er jeg forvirret igen, der er flere der har sagt at ræven er MIN og
foreslået at bortskaffe den med skraldet, og når du nu siger at jeg
ikke selv må bortskaffe eller begrave dyr, hvad pokker gør jeg så?

Fra : Gregers Petersen

Dato : 12-05-02 20:16

> [...]
> Hmmm, men jeg ejer altså ikke grunden. Grunden er LEJET af Københavns
> kommune, så det er Københavns kommune der ejer grunden som dyret er

Jagtretten til et areal tilhører lejeren af arealet, medmindre andet er
specifikt angivet i din lejekontrakt, derfor må du nok affinde dig med at
ræven er din.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 12-05-02 20:26

On Sun, 12 May 2002 21:16:19 +0200, "Gregers Petersen"
<usenet@fjern-dettegpweb.dk> wrote:

>Jagtretten til et areal tilhører lejeren af arealet, medmindre andet er
>specifikt angivet i din lejekontrakt, derfor må du nok affinde dig med at
>ræven er din.

Efter at have læst alle indlæg indtil nu i denne tråd, tror jeg på at
I har ret. Desværre. Hvordan pokker kommer jeg så af med ræven, hvis
jeg ikke kan finde nogen jeg kender, der vil røre ved den? Findes der
professionelle folk jeg kan henvende mig til?

Og skulle det alligevel lykkes mig at finde en jeg kender, så vil jeg
stadig gerne vide om det er tilladt at smide den ud i en sort sæk i
den fælles container til husholdningsaffald, som tydeligt er mærket at
den kun må indeholde husholdningsaffald - er en død ræv
husholdningsaffald? - og en container, som iøvrigt kun tømmes 1 gang
om ugen.

Fra : Peden

Dato : 12-05-02 21:18

> [...]
> jeg ikke kan finde nogen jeg kender, der vil røre ved den? Findes der
> professionelle folk jeg kan henvende mig til?
Kender du ingen friske unge knægte der mangler penge ? ;)
Hvis det skulle være kunne jeg da godt gøre det, men da jeg befinder mig
over 500km væk er det nok umuligt i praksis. Åben en sort plastiksæk og hug
en skovl under dyret og læs det over i sækken, pak derefter sækken ind i
flere sække og brænd den, mon ikke det skulle kunne gøre det?

mvh
Peter

Fra : Peder Porse

Dato : 15-05-02 22:28

Rigtigt...1. ha. for at måtte udøve jagtret.

Og grav da for Sørend en ræv ned.

Så er den potte ude.

der er garanteretr 1000 døde regnorme på det samme areal, som ingen er
bange for.,

Jeg skal gerne begrave den, hvis ingen andre kan/vil/tør..

Bare for at slutte tråden.

Fordi du har jagtret har du jo ikke nogen pligt til at fjerne kadavre..

Hvis en elefant fra et cirkus lægger sig til at dø i den forhave på
10001 kvm. er det da ikke dit problem.

pp

pp

Fra : Calle.

Dato : 14-05-02 14:36

H. Olesen wrote:

> Hmmm, men jeg ejer altså ikke grunden. Grunden er LEJET af Københavns
> kommune, så det er Københavns kommune der ejer grunden som dyret er
> udåndet på. Hvad så?

Frem med skovlen, og begrav dyret. Det kan da ikke være nemmere. Hvad vil I
byboere ude i den fri natur, når i ikke kan magte de små stød den gir. Den
stakkels ræv gør da ingen fortræd længere. Og hvis det er smittefare du er
bange for, så kan du da roligt regne med at den har været i din have mange
gange før, hvor du har spist at det den hadet rundt og pisset på.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-02 15:31

Calle. skrev:

>stakkels ræv gør da ingen fortræd længere. Og hvis det er smittefare du er
>bange for, så kan du da roligt regne med at den har været i din have mange
>gange før, hvor du har spist at det den hadet rundt og pisset på.

Øh ... nu er der stor forskel på smittefaren fra et levende dyr
og fra et der har ligget og rådnet.

--
Bertel

Fra : H. Olesen

Dato : 12-05-02 20:15

wrote:

>Ræven er din - dead or alive - for dansk ret siger, at døde dyr tilhører (
>og dermed også påhviler ) den grundejer, på hvis grund dyret udånder.

Et par spørgsmål til dette:

Mener du virkelig - dead or alive- , eller var det en joke/talemåde?
Altså, vil det sige at ræven så har været min i hele sin levetid bare
fordi den har valgt at dø hos mig? [1]

Eller at en levende ræv tilhører den person hvis grund den befinder
sig på mens den er der?

Gælder det med det døde dyr kun for herreløse dyr eller alle dyr?
Altså, hvis min hund (hvis jeg ellers havde en) besluttede sig for at
dø i naboens have, så tilhørte min hund nu lige pludselig naboen?

[1] Egentligt så kan jeg godt forstå at den har valgt at dø hvor den
gjorde, den har lagt sig ovenpå en plantesæk der ligger opad huset, så
den har fundet sig en rigtig god og blød pude og ligger i varme og læ.

Fra : Finn

Dato : 12-05-02 19:36

> [...]
> derovre var for ca en måned siden og da var den der ikke. Men den har
> i al fald ligget så længe at den er begyndt at lugte frygteligt.

Jeg gætter på at det vel er det samme som hvis du skyder et rensdyr eller
lign. og det løber over
og udånder på naboens mark så tilhører det ham.

Mvh. Finn

Fra : Nina Hald

Dato : 12-05-02 20:57

Hej.
Jeg vil bestemt mene at det er forkert selv at skaffe sig af med ræven,
selvom den ikke er et desideret skadedyr, kan den være smittebærer for mange
ubehagelige sygdomme, at grave den ned og bruge den som gødning, ja så skal
jeg da i hvert fald ikke spise gulerødderne. Men altså hvis du nu tager en
sort sæk over armene og så ligesom pakker ræven ind, så behøver du jo ikke
at røre ved den, skaf eventuelt en støvmaske eller lignenede.
Har du forøvrigt prøvet at spørge politiet, de er vel også til for at
besvare den slags ting, det kan jo være direkte ulovligt at lægge den i
skraldespanden.
Jeg vil da under alle omstændigheder være glad for at høre resultatet, det
kunne jo være mig der stod i situationene en anden gang.

--
Venlig hilsen Nina Hald
Fjern XX fra min e-mail hvis du vil skrive privat.

Fra : H. Olesen

Dato : 12-05-02 21:24

On Sun, 12 May 2002 21:56:52 +0200, "Nina Hald" <ninahald@XXprivat.dk>
wrote:

> [...]
>ubehagelige sygdomme, at grave den ned og bruge den som gødning, ja så skal
>jeg da i hvert fald ikke spise gulerødderne.

Enig

>Men altså hvis du nu tager en
>sort sæk over armene og så ligesom pakker ræven ind, så behøver du jo ikke
>at røre ved den, skaf eventuelt en støvmaske eller lignenede.

Det var da et forslag, hvis en anden vil gøre det. Personligt går jeg
ikke tættere end 5 meter på ræven, da jeg 'desværre' har en meget god
lugtesans og selv på 5 meters afstand var jeg ved at kaste op af
lugten. Men hvor pokker skal jeg komme af med den, Gert siger jo at
man ikke selv må begrave eller bortskaffe døde dyr.

>Har du forøvrigt prøvet at spørge politiet, de er vel også til for at
>besvare den slags ting, det kan jo være direkte ulovligt at lægge den i
>skraldespanden.

Et andet godt forslag, havde ikke tænkt på dette, da jeg er news-freak
så valgte jeg at tage de kloge hoveder i dk.videnskab.jura med på råd
og har derfor lavet denne helt bevidste men måske lidt udsædvanlige
X-post mellem dk.fritid.hus-og-have og dk.videnskab.jura uden at sætte
fut til en enkelt gruppe.

Da aspekterne fra hvad der bliver kommenteret i begge grupper kan være
interessante for alle der gider at læse tråden, så har jeg igen sat
dk.videnskab.jura med på X-post i dette indlæg, selvom jeg godt kan se
at du havde fjernet det og kun svaret i havegruppen.

Jeg vil derfor bede alle der svarer i denne tråd om at beholde
X-posten medmindre en del af tråden svinger over i noget helt
specifikt have eller jura.

>Jeg vil da under alle omstændigheder være glad for at høre resultatet, det
>kunne jo være mig der stod i situationene en anden gang.

Jeg skal nok fortælle afslutningen på sagen her i tråden, når jeg når
så langt, forhåbentligt allerede i morgen.

Indtil da, følger jeg interesseret denne tråd. Den ræv går mig
virkelig på og jeg føler at jeg er fanget i en catch22, det er MIN
ræv, men jeg må ikke selv bortskaffe den eller begrave den (sidste
ville jeg aldrig gøre alligevel).

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 12-05-02 22:46

I artiklen <ukjtduo50pid3vehloj677vru28ihcardi@4ax.com>,
skrev H. Olesen <esemanews@nospam.dk>:
> [...]

Hvad med den lokale jagtforening. Hvis ræven har lagt sig til at dø et lunt
sted er det enten fordi den er død af alderdom, eller den er blevet anskudt
eller forgivet. Dette kunne være noget for en retsmediciner

--
Helge.

Fra : H. Olesen

Dato : 13-05-02 00:08

On Sun, 12 May 2002 23:46:04 +0200, <juletrae@post4.tele.dk> wrote:

>Hvad med den lokale jagtforening. Hvis ræven har lagt sig til at dø et lunt
>sted er det enten fordi den er død af alderdom, eller den er blevet anskudt
>eller forgivet. Dette kunne være noget for en retsmediciner

Kan godt se din smiley men rent faktisk var det oppe at vende helt
alvorligt med dem jeg talte med i kolonihaveforeningen, at det måske
ville være interessant for kommunen, at se hvad ræven indeholdt, når
de netop gennem de sidste par år har gjort så meget ud af at fortælle
hvor store smittebærere rævene er og man absolut ikke måtte holde dem
til og fodre dem.

Nogen der ved hvem der i Københavns kommune er interesserede i det?
Skal jeg tilbage til mit oprindelige udgangspunkt Miljøkontrollen?

Fra : V.B:K.

Dato : 12-05-02 22:48

Hvordan ligger det med gravfreden ?
Hvis nu ræven valgte at dø på det sted - flot have - "her vil jeg dø og
begraves", overtræder man så ikke gravfreden ved at fjerne den ?

Vagn

Fra : Peden

Dato : 12-05-02 23:16

> Hvis nu ræven valgte at dø på det sted - flot have - "her vil jeg dø og
> begraves", overtræder man så ikke gravfreden ved at fjerne den ?
End ikke hvis Ræven var en person ville dette gøre sig gældende, medmindre
Ræven kunne bevise at den rent faktisk ejede haven, hvem ved ? ;)

mvh
Peter

Fra : Helle Skoett

Dato : 12-05-02 22:55

> [...]
> lugten. Men hvor pokker skal jeg komme af med den, Gert siger jo at
> man ikke selv må begrave eller bortskaffe døde dyr.

Det kan måske lære dig at komme lidt oftere i din have.... ))
Jeg tror, du har ret i, at den stakkels gamle ræv har hygget sig og fået
varmen for sidste gang oven på en pose jord, du ikke selv skulle bruge. Den
har garanteret ikke ville skaffe dig et problem på halsen. Så grav et hul
til den bag stauderne. Stil en ordenlig sjus parat i stuen, og så hurtigt
ned i hullet med Mikkel, og ind i stuen med dig til den ventende
lækkerbidsken...
Nu har jeg godt nok aldrig haft med så store dyr at gøre, men jeg er slet
ikke i tvivl om, at den lugter. Sidste år havde én eller anden lagt en
solsort til mørning under solskins-trappen, og jeg kunne ikke finde ud af,
hvad det dog var, der udsendte den væmmelige lugt. Så jeg fandt den alt for
sent. Den var faktisk ved at gå selv....
Og på fredag bliver det meget varmt og meget værre med lugten, så drøn den
ned i hullet i morgen.
Jeg synes ikke, det er lækkert, men ring, hvis du skal have hjælp.

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-02 05:43

Helle Skoett skrev:

>til den bag stauderne. Stil en ordenlig sjus parat i stuen, og så hurtigt
>ned i hullet med Mikkel, og ind i stuen med dig til den ventende
>lækkerbidsken...

En tøjklemme for næsen kan tage en del lugt.

Den højteknologiske løsning består natyurligvius i at leje en
arbejdsdragt med lukket hætte og friskluftforsyning. Husk at
ringe til den lokale sprøjte først så læserne kan få sig et
billigt grin.

--
Bertel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-05-02 09:11

On Sun, 12 May 2002 22:23:52 +0200, H. Olesen <esemanews@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>virkelig på og jeg føler at jeg er fanget i en catch22, det er MIN
>ræv, men jeg må ikke selv bortskaffe den eller begrave den (sidste

For nogle år siden var det oppe at vende at man ikke overhovedet måtte
begrave døde dyr i sin have. Så hvis lille fido døde, så skulle han
afleveres hos dyrlægen som kunne skaffe ham af vejen. Det blev dog
ændret ret hurtigt så man i hvert fald fik lov at begrave sine kæledyr i
sin egen have. Men om en ræv kommer ind under her aner jeg ikke.

Om der er sygdom i kræet eller ej, hvis den bliver begravet så er det
kan det vel ikke spredes overhovedet.

(Og som en sidebemærkning vil jeg have lov at kalde denne tråd for en
'københavnertråd' - kun folk derovre fra kan få så meget ballade ud at
at bette dødt dyr )) En død ræv kan umuligt lugte værre end når man
bliver overhalet af M. Simonsen som kører rundt og samler døde
grissebasser hos landmændene på en varm sommerdag

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kl

Dato : 12-05-02 23:24

Når vi har dyr der dør ringer vi til Daka. De afhenter og destruere.
Bor i Jylland men du får nr alligevel de må kunne henvise til Sjælland.
Navn: Daka a.m.b.a.
Adresse: Ribevej 53
Postnr og by: 8723Løsning
Telefon: 76 74 51 11

Dyr må ikke bortskaffes med dagrenovation, men mindre dyr må begraves. Men
om dette også gælder ræve skal jeg ikke kunne sige, der kan være regler
vilde dyr.

Bor på nedlagt landbrugsejendom og alle vores bortskaffes med Daka. ( Sket 2
gange)

--

MVH

Kim Langballe

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-05-02 06:45

"H. Olesen" wrote:
klip
> Hvem er rette instans at henvende sig til, når kolonihaven er placeret
> i Københavns kommune? Jeg har været lidt rundt på Københavns kommunes
> hjemmeside og mit bedste gæt var

Skov og Naturstyrelsen skriver hertil :

http://www.sns.dk/udgivelser/2001/raeve/del3.htm

Derfor bør en død ræv med skab fjernes, efter at man, uden at
røre ved ræven, har krænget en plastiksæk ud over den. Ræven kan også
graves ned. Kontakt eventuelt det nærmeste statsskovdistrikt eller
kommunen for råd og vejledning.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : R.N.

Dato : 13-05-02 20:53

Kære Helle

Nu er vi mange der venter på at høre, hvordan det er gået
med ræven i din have.

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : TN

Dato : 13-05-02 22:14

Hak
> Kære Helle
>
> Nu er vi mange der venter på at høre, hvordan det er gået
> med ræven i din have.
HAK

Ja for dælen, skriv endelig tilbage hvad du gjorde!
Mega griner at læse tråden!
Den ræv er da blevet til muldjord inden der er foretaget noget i sagen.

Thomas

Fra : Kim Noer

Dato : 14-05-02 00:26

"TN" <nospam@neumann.dk> wrote in message

> Ja for dælen, skriv endelig tilbage hvad du gjorde!
> Mega griner at læse tråden!
> Den ræv er da blevet til muldjord inden der er foretaget noget i
sagen.

Hvem ejer så den muldjord?

--
If 0 thinks it looks like O, then 0 got a problem right?

Fra : H. Olesen

Dato : 14-05-02 07:07

On Mon, 13 May 2002 23:14:18 +0200, "TN" <nospam@neumann.dk> wrote:

>HAK
>
>Ja for dælen, skriv endelig tilbage hvad du gjorde!

Jeg ringede til miljøkontrollen og spurgte dem, hvad jeg skulle gøre
med en død ræv i min have?

Svaret faldt prompte, at jeg kunne komme den i en affaldssæk og smide
den ud med dagrenovationen.

Fint nok, men efter tråden her, var jeg nysgerrig efter hvad der var
tilladt vedr. bortskaffelse, så jeg spurgte udtrykkeligt om man godt
måtte det, da jeg havde fået at vide at det ikke var tilladt. Sagde
også jeg havde fundet det på et par forskellige sider på internettet,
at det ikke var tilladt.

Hertil fik jeg igen et svar uden tøven, at så var det der stod på de
sider forkert, og at man havde en aftale med R98 om dette.
Selvfølgeligt skulle ræven være forsvarligt indpakket, så der ikke lå
stumper af død ræv når R98 folkene kom.

Med denne besked tog jeg så på arbejde og med kvindelig charme og
fedteri fik jeg overtalt en af mine mandtlige kolleger til at gøre det
for mig

Men jeg har da lært en masse af denne historie, bl.a ved jeg nu, som
jeg ikke gjorde før, at jeg har jagtretten i min kolonihave, at et dyr
der udånder på en grund tilhører den der ejer/lejer grunden, Falck har
en aftale med Dyrenes Værn om at transportere syge dyr, det er tilladt
selv at begrave mindre kæledyr, Daka kan kontaktes til afhentning af
døde dyr i Jylland - på sjælland kan man kontakte Kampas (og så er der
jo også lige M. Simonsen som tøffer rundt oppe i det nordjyske og
henter døde grise), der døde på landsplan ca 45.000 ræve i Danmark i
år 2001, og der er ikke konstateret skab eller lign. de sidste mange
år.

Jeg har også lært mig, at der er nogle folk der ikke kan forstå at man
kan have svært ved ting. Een ting er, at komme med humoristiske
bemærkninger og prøve på at opmuntre til at få det gjort, det har jeg
det fint med, men jeg synes absolut ikke at de klæder folk at være
nedladende, som Bertel var.

Mikkel, may you rest in peace.

Fra : Allan Riise

Dato : 14-05-02 08:26

H. Olesen <esemanews@nospam.dk> scribbled:

> [...]
> bemærkninger og prøve på at opmuntre til at få det gjort, det har jeg
> det fint med, men jeg synes absolut ikke at de klæder folk at være

Ja ja lille Mikkel har det sikkert bedre nu, end liggende der i din
kolonihave, man undres bare over at det kan være så kringlet at viden om
hvad man må/kan/skal gøre.
Er også glad over at du atter kan gøre fuld brug af din kolonihave. Så er
det så bare jeg håber at der ikke er en sror gammel bryggerhest der vælger
at udånde i din kolonihave, da jeg ikke er sikker på at renovationen har
lyst tilæ at køre med en sådan krabat )

PS. Tag dig ikke af Bertel, sådan er han nu bare en gang. Han er lige så
empatisk som Birte Rønn Hornquist. Man kunne godt få den mistanke at han er
til partiet Venstre, som jo higer den idé at enhver er sin egen lykkes smed,
og hvor er det da bare ærgeligt at DU ikke fatter hvad JEG siger, o.s.v. men
det er jo så en helt anden historie )

Venligst .....
--
-- Allan Riise -- ICQ 55853098
-- www.AriSoft.dk --

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 14-05-02 17:37

Allan Riise skrev:

> [...]
> er sin egen lykkes smed, og hvor er det da bare ærgeligt at DU ikke
> fatter hvad JEG siger, o.s.v. men det er jo så en helt anden historie

Hold venligst usmagelige personangreb og politik ude af jura-gruppen. Og lær
at skære i dine citater.

--
Mvh. Peter
"Very clever, Worf. Eaten any good books lately?"

Fra : Allan Riise

Dato : 14-05-02 19:15

Peter Bjerre Rosa <peter@filmsvar.dk> scribbled:
Venligst Allan Riise

> Hold venligst usmagelige personangreb og politik ude af jura-gruppen.
> Og lær at skære i dine citater.
Uha da, fik jeg nu gjort noget forkert. Du er måske også en af den slags der
vil have at ALLE der bruger NG, også skal læse netiketten !!
Så går jeg udfra at du så er typen der selvfølgelig har fejet helt ren foran
egen dør. Du begiver dig vel ikke ud "in real life" uden at du har tjekket
at du nu har læst hele færdselsloven og straffeloven, de kommunale vedtægter
+ fanden og hans pumpestok.
Jeg må indrømme at jeg bliver lidt prikken. Jeg har haft et par
meningsudvekslinger med Bertel før, og han er overhovedet ikke til at hugge
eller stikke i.
For at dette ikke skal ende i angreb, så synes jeg at visse personer er
nogen stivnakker, som minder om de gamle skrankepaver der jo, som det sig
hør og bør i bureaukratiet, ifølge deres menig, sender folk fra skranke til
skranke, kontor efter kontor, og der sker ikke en pot pis.
Se f.eks. dit eget indlæg. Var det on topic ? NOT
Hvis der er noget her der er spild, så er der visse folks evige jagt efter
at finde syndere.
FØJ

Venligst, stadig da ....

Fra : H. Olesen

Dato : 14-05-02 09:02

On Mon, 13 May 2002 23:14:18 +0200, "TN" <nospam@neumann.dk> wrote:

>Mega griner at læse tråden!

Samme her, det var herligt at kunne få sig nogle gode grin, der kunne
hjælpe mig gennem traumet, som det vitterligt var.

Fra : V.B:K.

Dato : 14-05-02 12:44

Jeg opfordrer Helle til at invitere alle deltagere i denne tråd på en gang
grill en gang til sommer.
Så kan vi jo se hvor dyret opholdt sig og hvor den døde.
Måske kan vi splejse til en "rævekage" som gave til hende for ulejligheden
med at have så mange mennesker på besøg.
Jeg skal gerne tage hele kul med til grillen.
Mads kunne jo tage noget at det nordjyske "rævepis" (læs bjesk) med.

Vagn

Fra : Allan Riise

Dato : 14-05-02 13:31

"V.B:K." <hjermbo@fjernworldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg skal gerne tage hele kul med til grillen.
> Mads kunne jo tage noget at det nordjyske "rævepis" (læs bjesk) med.

Den er jeg helt med på, bare vi ikke skal spise dyr fra Helle's have !!!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-05-02 13:46

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> wrote in

> Den er jeg helt med på, bare vi ikke skal spise dyr fra Helle's
> have !!!

jow da - hun har jo jagtretten til den, og den må hun da gerne give
andre lov til at udnytte ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Allan Riise

Dato : 14-05-02 13:50

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> scribbled:
> "Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> wrote in

> jow da - hun har jo jagtretten til den, og den må hun da gerne give
> andre lov til at udnytte ;)
Jo tak, men nej tak, en ting at at hun kan/må servere dyr fra haven, så tror
jeg nu nok at vil sige nej tak alligevel....
)

Venligst ...

Fra : Gregers Petersen

Dato : 14-05-02 18:10

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse
> jow da - hun har jo jagtretten til den, og den må hun da gerne give
> andre lov til at udnytte ;)

Tjah, hvis haven er beliggende mindst 500 m. fra byzone, og grunden er
større en 1 ha land (hvis hun selv skyder) eller 5 ha land (hvis en fremmed
skal skyde) , samt at jægeren står mindst 50 m. fra huset når han skyder.

Så tag den

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 14-05-02 19:58

On Tue, 14 May 2002 19:10:27 +0200, "Gregers Petersen"
> [...]

>skal skyde) , samt at jægeren står mindst 50 m. fra huset når han skyder.

Så er der vist nogle der skal tage nogle meget gode sigtekorn med. De
kommer til at stå meget langt fra, da haven kun er på 300 kvm og
ligger midt i København, 2100 København Ø.

Btw, så spekulerer jeg stadig over spørgsmålet om man ikke har
forstyrret gravfreden ved at flytte ræven? Når det gælder for en
moskusand, så må det vel også gælde for en ræv.

Men på den anden side, så tror jeg at Mikkel får mere fred og ro hvor
han nu er, især hvis hele flokken her tropper op i haven hos mig til
grillfest med halve og hele kul

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-05-02 20:04

"H. Olesen" wrote:

> Men på den anden side, så tror jeg at Mikkel får mere fred og ro hvor
> han nu er, især hvis hele flokken her tropper op i haven hos mig til
> grillfest med halve og hele kul

Ja, men var han ikke borte, ku vi kul'e ham ned

> ***Det er bedre at have jord under neglene end at have jord i
> hovedet***

Jow, CPR-nr er nu bedre en matrikel-nr

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-05-02 00:02

"Gregers Petersen" <usenet@fjern-dettegpweb.dk> wrote in

> [...]
> grunden er større en 1 ha land (hvis hun selv skyder) eller 5 ha
> land (hvis en fremmed skal skyde) , samt at jægeren står mindst

man kan vel jagte med lasso eller noget i den stil ikke ? ;)

Fra : Gregers Petersen

Dato : 15-05-02 11:27

> man kan vel jagte med lasso eller noget i den stil ikke ? ;)

Hmm.
Så hører det vidst ikke under jagt, og jeg tror du ville få problemer med
Dyrenes beskyttelse og evt. med "Forening Mod Texasisering af Kongeriget
Danmark"

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-05-02 16:12

> Hmm.
> Så hører det vidst ikke under jagt, og jeg tror du ville få
> problemer med Dyrenes beskyttelse og evt. med "Forening Mod
> Texasisering af Kongeriget Danmark"

De kan da bare komme an, de kan vel ikke anfægte jagtretten ? (og de
skal vel bevise at der er overtrådt en lov ;)

Fra : H. Olesen

Dato : 15-05-02 19:45

On Wed, 15 May 2002 15:11:30 GMT, Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk>
wrote:

>De kan da bare komme an, de kan vel ikke anfægte jagtretten ? (og de
>skal vel bevise at der er overtrådt en lov ;)

Du får hermed retten til at jagte ukrudt i min kolonihave, du kan øve
dig på http://www.havesiden.dk/hemmelig.htm

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-05-02 14:12

H. Olesen <esemanews@nospam.dk> wrote in

> Du får hermed retten til at jagte ukrudt i min kolonihave, du
> kan øve dig på http://www.havesiden.dk/hemmelig.htm

Invalid bytecode - den går ikke du...

Fra : H. Olesen

Dato : 17-05-02 13:20

On Thu, 16 May 2002 13:11:34 GMT, Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk>
wrote:

>Invalid bytecode - den går ikke du...

Okay, okay, hvis du ikke kan lide bytecoden, så skal jeg nok forsyne
dig med et lugejern..... Hvornår kommer du?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-05-02 17:37

> Okay, okay, hvis du ikke kan lide bytecoden, så skal jeg nok
> forsyne dig med et lugejern..... Hvornår kommer du?

Når du har indbetalt lønnen, arbejder kun på forudbetaling (i hvert
fald på den slags job!;)

- men anyway, det var en fejl i den der javaapplet der er på siden
*G*

Fra : H. Olesen

Dato : 18-05-02 20:23

On Fri, 17 May 2002 16:36:42 GMT, Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk>
wrote:

>Når du har indbetalt lønnen, arbejder kun på forudbetaling (i hvert
>fald på den slags job!;)

Hehe, rent faktisk, så kan jeg godt lide at luge. Kravle rundt på alle
fire og stikke fingrene i jorden og blive møgbeskidt, jeg elsker det

Men det er også sjovt, at invitere mænd til at komme og slå græs og
luge for mig, det er de sjoveste og mærkværdigste responses jeg får,
ingen har endnu sagt 'ja' selvom jeg har dyrket denne lille "leg"
gennem flere år. Aner ikke hvad jeg skal sige den dag, at der er en
der siger 'ja'

> - men anyway, det var en fejl i den der javaapplet der er på siden
>*G*

K, det må du sige til ham, hvis side jeg har hugget den på Husker
desværre ikke hvilken, det var et helt andet emne end have og jeg har
bare fået modificeret rammen til min joke (selvom der nu er noget
sandt i den, for at holde haven ukrudtsfri, skal man jagte ukrudtet
igen og igen og igen). Men hvad er der galt med den? Synes altid at
den har virket på de maskiner og med de browsere som jeg har set den
via....

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-05-02 20:21

"H. Olesen" wrote:

> [...]
> ingen har endnu sagt 'ja' selvom jeg har dyrket denne lille "leg"
> gennem flere år. Aner ikke hvad jeg skal sige den dag, at der er en

Fin ide, du er hermed inviteret til at luge i min have,
der er vist noget at komme efter

Har lige lavet mælkebøtteraid, hvor plænen står to - tre uger
og alle mælkebøtter bliver "håndskåret".

Men bedene trænger

Og jeg laver gerne kaffe, alt hvad du ønsker at spise og drikke
til, bare sig til, -transport kan tilbydes

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-05-02 20:36

"Erik G. Christensen" wrote:

> Har lige lavet mælkebøtteraid, hvor plænen står to - tre uger
> og alle mælkebøtter bliver "håndskåret".

Har lige været et vend ude,
det er en enorm livskraft mælkebøtter har...

selv efter at være skåret op ligger de på kompostbunken og
strækker sig og laver skærm,
så lidt grenkvas må vel kvæle dem.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-05-02 00:01

> Hehe, rent faktisk, så kan jeg godt lide at luge. Kravle rundt
> på alle fire og stikke fingrene i jorden og blive møgbeskidt,
> jeg elsker det

Puha, jeg bryder mig nu ikke om det - eller, det kan da være meget
hyggeligt hvis det er godt vejr og man er flere om det...
Har faktisk brugt to sommerferier på at luge ukrudt, slå græs og
hjælpe med hækklipning (rive affaldet sammen), men det var til en
timeløn jeg tvivler på du gider give *G* (~90 det ene ord og 149 det
andet p.g.a. en fejl ;)

> [...]
> jeg får, ingen har endnu sagt 'ja' selvom jeg har dyrket denne
> lille "leg" gennem flere år. Aner ikke hvad jeg skal sige den

glæd dig ;)

> hvad er der galt med den? Synes altid at den har virket på de
> maskiner og med de browsere som jeg har set den via....

tjaa, måske fordi du ikke bruge Opera ;)

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 17-05-02 19:41

"H. Olesen" wrote:

> Okay, okay, hvis du ikke kan lide bytecoden, så skal jeg nok forsyne
> dig med et lugejern..... Hvornår kommer du?

Megen respekt for din indsats for din fysiske indstilling til have-
kultivering, men også en enorm forundring over din oplevelse af hvad
der er natur, det sker hverdag dyredrab(ok, følelsesladet begreb, men
derudover mulvarpe, regnorme, m.v.)

Har du nogensinde gjort dig begreb om, hvad natur er, -så'n rigtig
brutalt.....

Fra : H. Olesen

Dato : 18-05-02 20:06

On Fri, 17 May 2002 20:41:07 +0200, "Erik G. Christensen"
<egc@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>derudover mulvarpe, regnorme, m.v.)
>
>Har du nogensinde gjort dig begreb om, hvad natur er, -så'n rigtig

Jeps, jeg har ingen problemer i selv med en død ræv. Men grundet
størrelsen og især forrådnelsen, det kunne jeg bare ikke have med at
gøre, og især ikke, da jeg, som tidligere har skrevet, har en meget
god lugtesans. Havde jeg f.eks lagt et stykke oksehøjreb ud på
græsplænen og det havde ligget og var gået i forrådnelse, ville jeg
have haft det på samme måde.

Pudsigt, at langt de fleste der har skrevet i denne tråd sagtens ville
kunne klare at fjerne ræven; langt de fleste ytringer jeg har fået fra
både kvinder og mænd, som jeg har henvendt mig til omkring dette,
havde absolut ikke lyst til at fjerne den for mig, da de heller ikke
kunne selv.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-05-02 19:54

"H. Olesen" wrote:

> [...]
> både kvinder og mænd, som jeg har henvendt mig til omkring dette,
> havde absolut ikke lyst til at fjerne den for mig, da de heller ikke

Næ, der er forskel på teori og praksis,
og som du nævner, kan det kræve mere af en selv, end man lige
forventer, -sådan har jeg haft det ved den første høne, jeg
kappede hovedet af, den første kalv jeg slog ihjel pga af
manglende underliv osv,
men som jeg skrev, er vi en del af naturen, og må finde vor
plads der, på godt og ind imellem ondt, selvom det ikke føles
behageligt.

Og når jeg fremhæver dette, er det udfra samtaler med bl.a.
naturvejledere, der er overordentlig betænkelig ved den
holdning, nutidens børn har til naturen, hvor forskellen
mellem køledisk og natur er enorm.

Fra : Peder Porse

Dato : 15-05-02 22:19

Jo, for haven er vel oplyst til at være på 300 kvm.

Men hvis ingen andre kan, kører jeg for den sags skyld gerne til dne der
by ovbre ved den svenske grænse i morgen eftermiddag og begraver den der
ræv.

Men det fordrer 1 øl ogh 1 flaske vin ikke nødvendigvis i Farumklassen.
pp

Fra : Peder Porse

Dato : 15-05-02 22:15

Fra : Peder Porse

Dato : 15-05-02 22:50

KOm til at tænke på, er der en, der ved hvor jeg kan find en mp3 af mit
bysbarns "Mikkel han er død"??
pp