/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvordan "føles" forkert dæktryk?
Fra : Kristoffer Lippert


Dato : 12-05-02 14:18

Hejsa

Jeg eksperimenterer lidt med mit dæktryk på min Kawa (GPZ500) for tiden, og
kunne godt tænke mig at vide om der er nogle specielle symptomer alt efter
om man har for meget eller for lidt tryk i ?

Jeg kan ret hurtigt set på min benzinøkonomi hvis jeg lukker luft ud,
specielt af bagdækket, men ud over det, så synes jeg ikke der er den store
forskel, men det er nok fordi jeg ikke lige ved hvad man helt precist skal
kigge efter.

Nogen tommelfinger regler ?

/Kristoffer




 
 
John Kramme (12-05-2002)
Kommentar
Fra : John Kramme


Dato : 12-05-02 15:21


"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> wrote in message
> Nogen tommelfinger regler ?
>
> /Kristoffer

Hvad der står i din instruktionsbog omkring dæktryk bør overholdes !
Et mindre tryk kan ikke anbefales. Hvis du absolut vil prøve med lidt mere
luft end anbefalet, så sker der ikke noget ved eks. at fylde 2.2 BAR tryk i
et dæk som normalt skal have 2.1 BAR tryk, det kan endda i nogle tilfælde
give en anelse forbedrede køreegensaber !
Lad være med at overreagere med trykket, det er dækket ikke lavet til !

John



Søren Johansen (12-05-2002)
Kommentar
Fra : Søren Johansen


Dato : 12-05-02 16:14

"John Kramme" skrev:
> Hvad der står i din instruktionsbog omkring dæktryk bør overholdes !
.....snip

Kristoffer!

Det ovenstående er naturligvis ikke korrekt!
Du kan højst bruge instruktionsbogens opgivelser som et sted at starte. Jeg
går dog ud fra, at du har behov for eller lyst til at eksperimentere, siden
du er gået igang . Det kan være rigtig interessant at se hvor langt man
kan komme med hensyn til forbedrede køreegnskaber blot ved at tilpasse
dæktryk og affjedring (hvis din altså er justerbar) til sin egen kørestil.

Det rette dæktryk er afhængig af mange faktorer. Du kan som minimum tage
hensyn til:
- fabrikat og type. Man kører ofte med meget forskellligt dæktryk, alt efter
om man kører på hårde touring-dæk eller bløde dæk af sports- eller
race-type.
- temperatur. Om sommeren bliver dine dæk sikkert hurtigere varme, og du
skal derfor justere dit dæktryk herefter.
- kørestil. Jeg tilpasser mit dæktryk alt efter om jeg skal på en track-day,
ud at køre på de små veje med "drengene" eller en week-end tur til Assen for
at se race. Blot 4 psi op eller ned gør en stor forskel på min Ducati!

Du får naturligvis størst glæde af at eksperimentere med dæktryk, hvis du
har en sportspræget kørestil. Da det ikke engang er sikkert at en med samme
MC som dig, foretrækker de samme egenskaber som du gør, er det efter min
mening svært at bruge andres opgivelser.

Altså: Ud og prøv hvad DU bedst kan lide...
God fornøjelse...

Mvh
Søren
888




John Kramme (12-05-2002)
Kommentar
Fra : John Kramme


Dato : 12-05-02 18:43


"Søren Johansen" <sjohansen@vip.cybercity.dk> wrote in message
> "John Kramme" skrev:
> > Hvad der står i din instruktionsbog omkring dæktryk bør overholdes !
> ....snip
>
> Kristoffer!
>
> Det ovenstående er naturligvis ikke korrekt!


det var da ligegodt fandens, producenten af køretøjet opgiver da ikke for
sjov skyld oplysninger om hvad dæktrykket skal være, i de fleste tilfælde er
der endda angivet et anbefalet dæktryk ved forskellige belæsningsgrader !

John



Jacob Stegelmann (12-05-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 12-05-02 19:50


"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3cdea9bb$0$260$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> det var da ligegodt fandens, producenten af køretøjet opgiver da ikke for
> sjov skyld oplysninger om hvad dæktrykket skal være, i de fleste tilfælde
er
> der endda angivet et anbefalet dæktryk ved forskellige belæsningsgrader !

tja jeg kører, som jeg husker det, med 10 psi mere end anbefalet i manualen,
og dækkene slides pænt.

--
Jacob



Inkognito (13-05-2002)
Kommentar
Fra : Inkognito


Dato : 13-05-02 22:26


Jacob Stegelmann <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en
news:3cdeb943$0$52612$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3cdea9bb$0$260$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> >
> tja jeg kører, som jeg husker det, med 10 psi mere end anbefalet i
> manualen, og dækkene slides pænt.

Pænt?
Pænt hurtigt???

--
Hondahans





Jacob Stegelmann (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 14-05-02 17:06


"Inkognito" <hondahans@igkognito.dk> skrev i en meddelelse
news:abpb2h$2od6$3@news.cybercity.dk...
>
> Jacob Stegelmann <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en
> news:3cdeb943$0$52612$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > "John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3cdea9bb$0$260$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > >
> > tja jeg kører, som jeg husker det, med 10 psi mere end anbefalet i
> > manualen, og dækkene slides pænt.
>
> Pænt?
> Pænt hurtigt???

nå ja, den var vel ikke så godt formuleret.
med pænt mener jeg at slidet på dem er pænt og jævnt fordelt henover
profilen.

--
Jacob



Claus Rittig (13-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 13-05-02 16:50

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3cdea9bb$0$260$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> > Det ovenstående er naturligvis ikke korrekt!

> det var da ligegodt fandens, producenten af køretøjet opgiver da ikke for
> sjov skyld oplysninger om hvad dæktrykket skal være, i de fleste tilfælde
er
> der endda angivet et anbefalet dæktryk ved forskellige belæsningsgrader !

Tjah, så har du lært noget nyt idag!

På off-road motorcykler "eksperimenterer" man meget med dæktrykket, eller
rettere man justerer altid dæktryk efter hvad underlag man skal køre på.
Sandbane (fx Hadsund): 10-12 psi bag
Stenet hårdbane (fx. Dall): 20 psi bag

Rittig



John Kramme (13-05-2002)
Kommentar
Fra : John Kramme


Dato : 13-05-02 19:48


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> Tjah, så har du lært noget nyt idag!
>
> På off-road motorcykler "eksperimenterer" man meget med dæktrykket, eller
> rettere man justerer altid dæktryk efter hvad underlag man skal køre på.
> Sandbane (fx Hadsund): 10-12 psi bag
> Stenet hårdbane (fx. Dall): 20 psi bag
>
> Rittig

Lært noget idag ...hhmm

Tjae du ved sikkert bedst når det drejer sig om stok og sten, men der er
efter min mening forskel på om man kører med lavt dæktryk på en stenet eller
sandet bane ved relativt lave hastigheder kontra hvis det drejer sig om en
langtur " x km " med tung oppakning og høj hastighed, med for lavt dæktryk,
igen er det et spørgsmål om hvad man mener med lavere dæktryk, fordi hvis
det kun er +/- nogle få % så er der jo ingen problem, det er først et
problem når der overdrives !

Jeg mener, at man ikke kan generelisere det her emne ?

PS : forresten så læste jeg et sted at hvis man kørte den nye Suzuki GSX
1000 R til begrænsningen 300 km/t, så ville bagdækket være slidt op på ca.15
minutter, her er det rigtigt spændende med justering af dæktrykket ( farlig
leg ), gad vide hvad der sker hvis man justerer dæktrykket +/- 0,2 bar,
holder dækket mon så 13 kontra 17 minutter ( bare en tanke

John



Dennis Hellan Peders~ (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 14-05-02 07:47


"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce00a71$0$248$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> PS : forresten så læste jeg et sted at hvis man kørte den nye Suzuki GSX
> 1000 R til begrænsningen 300 km/t, så ville bagdækket være slidt op på
ca.15
> minutter, her er det rigtigt spændende med justering af dæktrykket (
farlig
> leg ), gad vide hvad der sker hvis man justerer dæktrykket +/- 0,2 bar,
> holder dækket mon så 13 kontra 17 minutter ( bare en tanke
> >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Det vil sige , at bagdækket er slidt op efter ca. 75 km , det lyder
_lidt_ fantastisk


--
Hilsen
Dennis Pedersen
XJ 600 S



S@nd (14-05-2002)
Kommentar
Fra : S@nd


Dato : 14-05-02 08:49

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjern dette)@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:abqbsa$eg8$1@sunsite.dk...
....
> Det vil sige , at bagdækket er slidt op efter ca. 75 km , det lyder
> _lidt_ fantastisk
....
Nu er der jo heldigvis stor forskel på dæk, meeeen hvis man kunne få et
speedwaydæk i GSX-R1000-dimensioner, så skulle det da ikke undre mig, at det
var væk i løbet af 75km.


Mvh. S@nd - " Som kørte på Speedwaydæk i de glade knallertdage "
|| Bol d'Or || - " BT020 "
|| SS-Racing ||



Mads Lund (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 14-05-02 13:26

> Lært noget idag ...hhmm

Forhåbentlig.

>
> Tjae du ved sikkert bedst når det drejer sig om stok og sten, men der er
> efter min mening forskel på om man kører med lavt dæktryk på en stenet
eller
> sandet bane ved relativt lave hastigheder kontra hvis det drejer sig om en
> langtur " x km " med tung oppakning og høj hastighed, med for lavt
dæktryk,
> igen er det et spørgsmål om hvad man mener med lavere dæktryk, fordi hvis
> det kun er +/- nogle få % så er der jo ingen problem, det er først et
> problem når der overdrives !

Bare som eksempel, så kører vi på RR maskinerne med dæktryk varierende fra
18-20 psi på kolde tørvejrsdage til små 50 psi i regnvejr i varmt vejr
ligger trykket typisk omkring 25 psi

Desuden vi alene dækkets temperatur påvirke trykket en del, så der skal
altid måles med varme dæk. (omend os amatører blot pumper lidt luft i og så
ræser det bedste vi har lært).

På gadecyklen ligger jeg dog oftest noget højere med ca 32 psi for og 40-45
psi bag. Det højere tryk skyldes gade cyklens højere vægt, samt at ved
højfartskurver er stabiliteten bedre med det højere tryk, mens temperaturen
i dækkene stiger ved brug af lavere tryk. Følingen med cyklen tæt på
skridgrænsen er også beder med et moderat tyrk, da gummiet slipper i en
blødere bevægelse, mens det med et for højt tryk er mere on/off bid i
underlaget.

> Jeg mener, at man ikke kan generelisere det her emne ?

Seføldig kan man det. Prøv løs og find den kombination der passer dig bedst.
Og når du totalt at fucked din cykels køreegenskaber, så gå tilbage til std.
indstillingen det virker hver gang.

>
> PS : forresten så læste jeg et sted at hvis man kørte den nye Suzuki GSX
> 1000 R til begrænsningen 300 km/t, så ville bagdækket være slidt op på
ca.15
> minutter, her er det rigtigt spændende med justering af dæktrykket
farlig
> leg ), gad vide hvad der sker hvis man justerer dæktrykket +/- 0,2 bar,
> holder dækket mon så 13 kontra 17 minutter ( bare en tanke

Næ det har ikke den store indflydelse. Med 300 vil centrifugalfrakten slynge
dækket ud til 0°stålblætet er fuldt spændt ud, og så vil det faktisk holde
dækket i facon selv om man punkterer. Eks. set ved F1 GP'et i østrig i
søndags.

Mads Lund
Ninja9RT 300+



RuneR \(TDM850\) (14-05-2002)
Kommentar
Fra : RuneR \(TDM850\)


Dato : 14-05-02 14:31

SNIIIP.......

> Følingen med cyklen tæt på
> skridgrænsen er også beder med et moderat tyrk,

Svensker og så racist tsk tsk



origo@earthling.net (14-05-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 14-05-02 13:31


"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message
news:on7E8.62$%G3.2493@news.get2net.dk...
> Desuden vi alene dækkets temperatur påvirke trykket en del, så der skal
> altid måles med varme dæk.
Jeg trodde ellers at dekktrykk skulle måles ved kalde dekk. Hvor har du den
opplsyning fra?

JS



Mads Lund (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 14-05-02 13:46

> Jeg trodde ellers at dekktrykk skulle måles ved kalde dekk. Hvor har du
den
> opplsyning fra?

Jeg tror egentlig det er ligegyldig, men RR fyrerne måler da lystigt løs
lige efter de kommer ind fra et pas, og mens de har dækvarmerene på.

Men det er nok mest noget med at måler ved samme temperatur hver gang, så
målingerne kan sammenlignes. Og på gadecykler er det jo temmelig meget
lettere at måle på kolde dæk, mens det for ræserne nok er mest oplagt med
varme dæk.

Mads Lund
Ninja9RT



origo@earthling.net (14-05-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 14-05-02 13:53

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message
news:gG7E8.68$%G3.2565@news.get2net.dk...
> Jeg tror egentlig det er ligegyldig, men RR fyrerne måler da lystigt løs
> lige efter de kommer ind fra et pas, og mens de har dækvarmerene på.
>
> Men det er nok mest noget med at måler ved samme temperatur hver gang, så
> målingerne kan sammenlignes. Og på gadecykler er det jo temmelig meget
> lettere at måle på kolde dæk, mens det for ræserne nok er mest oplagt med
> varme dæk.

Fordi racere gjør det ene eller annet, betyr det ikke at det er korrekt.
Nedefor et link vedr. samme tema:

http://groups.google.com/groups?q=Dunlop+pressure+brubaker&hl=da&selm=39dc55
41.15871142%40news.mcit.com&rnum=1


JS



S@nd (14-05-2002)
Kommentar
Fra : S@nd


Dato : 14-05-02 15:40

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:abr028$mu6$1@sunsite.dk...
>
> "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message
> news:on7E8.62$%G3.2493@news.get2net.dk...
> > Desuden vi alene dækkets temperatur påvirke trykket en del, så der skal
> > altid måles med varme dæk.
> Jeg trodde ellers at dekktrykk skulle måles ved kalde dekk. Hvor har du
den
> opplsyning fra?
....
Da vi var i Vandel til 1.afd af DM, havde vi en aftale med en repræsentant
fra Metzler, som var meget interesseret i holdbarheden på vores Rennsport
dæk. Han målte hele tiden på varme dæk, da det er de forhold dækkene
arbejder under.
Det viste sig også at dækkene nåede et væsentligt højere tryk under
varmepåvirkningen. Når vi startede ud med 30psi på kolde dæk, var trykket
steget til 36psi efter 15min. træning.

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||
|| SS-Racing ||



origo@earthling.net (14-05-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 14-05-02 15:57


"S@nd" <andpe_96@hotmail.com> wrote in message
news:3ce121a3$0$11935$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Da vi var i Vandel til 1.afd af DM, havde vi en aftale med en repræsentant
> fra Metzler, som var meget interesseret i holdbarheden på vores Rennsport
> dæk. Han målte hele tiden på varme dæk, da det er de forhold dækkene
> arbejder under.
Det er jo en helt annen snakk. Det teknikerne er interessert i, er å så
hvordan varmeutviklingen (og dermed trykk endringen) er under/etter
belastning og det kan de jo ikke måle ved kalde dekk.

> Det viste sig også at dækkene nåede et væsentligt højere tryk under
> varmepåvirkningen. Når vi startede ud med 30psi på kolde dæk, var trykket
> steget til 36psi efter 15min. træning.
Naturlig nok.


JS




Jes Vestervang (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 15-05-02 23:10

Mads Lund wrote:

.......
> Med 300 vil centrifugalfrakten slynge dækket ud til 0°stålblætet er fuldt
> spændt ud, og så vil det faktisk holde dækket i facon selv om man
> punkterer. Eks. set ved F1 GP'et i østrig i søndags.
>
Så er tricket bare at bremse ned uden at komme under 300!
Well, ok, hvis det er på baghjulet kan man vel under nedbremsningen måske
flytte nok vægt over på forhjulet til at bagdækket ikke laver ballade
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Claus Rittig (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-05-02 20:09

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce00a71$0$248$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Lært noget idag ...hhmm

Okay, du har ihvertfald haft muligheden. Nogle lærer jo aldrig...

> Tjae du ved sikkert bedst når det drejer sig om stok og sten, men der er
> efter min mening forskel på om man kører med lavt dæktryk på en stenet
eller
> sandet bane ved relativt lave hastigheder kontra hvis det drejer sig om en
> langtur " x km " med tung oppakning og høj hastighed, med for lavt
dæktryk,

Ja. Nogle instruktionsbøger husker da også at nævne at en tungtlastet
touringklar cykel med 2 pers. skal have noget højere dæktryk end en ulastet
med kun fører - har du aldrig set det?

> det er først et
> problem når der overdrives !

Sammenhold lige ovenstående med:

> PS : forresten så læste jeg et sted at hvis man kørte den nye Suzuki GSX
> 1000 R til begrænsningen 300 km/t, så ville bagdækket være slidt op på
ca.15
> minutter

- og brug så 2 minutter på at fundere over hvor mange steder i europa du vil
finde en lige motorvej med tilstrækkelig lidt trafik til at kunne holde
300km/t i 15 minutter.
Hvem overdriver?

Rittig



John Kramme (14-05-2002)
Kommentar
Fra : John Kramme


Dato : 14-05-02 21:50


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> Okay, du har ihvertfald haft muligheden. Nogle lærer jo aldrig...


Jo tak jeg lærer noget nyt hver dag, men ind imellem må der sorteres noget
fra, godt fra skidt og omvendt


> Ja. Nogle instruktionsbøger husker da også at nævne at en tungtlastet
> touringklar cykel med 2 pers. skal have noget højere dæktryk end en
ulastet
> med kun fører - har du aldrig set det?

Jo det har jeg !
Nu er vi sammen nået så langt som til instruktionsbogen ( herligt ) det var
netop der jeg gerne ville hen, de anbefalede dæktryk i instruktionsbogen bør
netop overholdes


> - og brug så 2 minutter på at fundere over hvor mange steder i europa du
vil finde en lige motorvej med tilstrækkelig lidt trafik til at kunne holde
> 300km/t i 15 minutter.
> Hvem overdriver?
>
> Rittig


De 2 minutter er gået nu ......
Konklussion : jeg skal ikke ud at lede efter motorvej til noget eller nogen,
måske findes der baner til den slags ....aner det ikke og jeg er egentlig
også fuldstændig ligeglad, om de findes eller ej :-/
Hvem overdriver ? skriver du ...eehh, jeg kan kun sige at jeg kender masser
af mennesker som overdriver, men det er vel ikke dem vi skal snakke om, så
derfor må du gerne argumentere for hvad du mener ?
Det kan vel ikke være teksten omkring GSX 1000 R'en , det er nemlig ikke
noget jeg har fundet på, det står faktisk beskrevet på internettet !

John Kramme




Claus Rittig (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-05-02 22:23

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce178a6$0$3758$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> > Ja. Nogle instruktionsbøger husker da også at nævne at en tungtlastet
> > touringklar cykel med 2 pers. skal have noget højere dæktryk end en
> ulastet
> > med kun fører - har du aldrig set det?

> Jo det har jeg !
> Nu er vi sammen nået så langt som til instruktionsbogen ( herligt ) det
var
> netop der jeg gerne ville hen, de anbefalede dæktryk i instruktionsbogen
bør
> netop overholdes

Jeg giver op.

Der står som regel også standard-indstilling for affjedring i
instruktionsbogen, dem vil du så også holde dig slavisk til, ikke?

Rittig




John Kramme (15-05-2002)
Kommentar
Fra : John Kramme


Dato : 15-05-02 15:28


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> Der står som regel også standard-indstilling for affjedring i
> instruktionsbogen, dem vil du så også holde dig slavisk til, ikke?
>
> Rittig


Vi var igang med en snak om dæktryk, hvorfor så påbegynde en snak om
affjedring, hvad bliver det næste så ? motoren ....eller ?
Jeg giver også op !

John Kramme



Claus Rittig (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 15-05-02 21:59

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce270a0$0$10872$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> > Der står som regel også standard-indstilling for affjedring i
> > instruktionsbogen, dem vil du så også holde dig slavisk til, ikke?

> Vi var igang med en snak om dæktryk, hvorfor så påbegynde en snak om
> affjedring, hvad bliver det næste så ? motoren ....eller ?

Du brugte som argument for ikke at eksperimentere med dæktryk (jeg tror
endda du påstod det var farligt?) at der var angivet anbefalet dæktryk i
instruktionsbogen - på trods af at du kan læse mange indlæg i tråden fra
folk som ser det som en naturlig ting at ændre dæktryk efter forholdene.
Derfor trak jeg parallellen til instruktionsbogens anbefalede instilling af
affjedring. Er det så underligt?

Men tag det roligt, der er ingen der vil klandre dig at du ikke ønsker at
afvige fra det anbefalede dæktryk.
Det vil nok bare være naivt at tro at du så kraftigt kan fraråde andre at
gøre det, uden at risikere at blive modsagt af folk der er nysgerrige nok
til at have undersøgt om en motorcykel kan køre bedre ved andre dæktryk
under forskellge forhold.

Rittig



Rune \(Bandit600\) (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600\)


Dato : 16-05-02 20:42

Hvornår skal i to giftes?


Venlig hilsen Rune
http://www.geocities.com/rromdal/

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3ce2cc44$0$11929$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ce270a0$0$10872$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> > > Der står som regel også standard-indstilling for affjedring i
> > > instruktionsbogen, dem vil du så også holde dig slavisk til, ikke?
>
> > Vi var igang med en snak om dæktryk, hvorfor så påbegynde en snak om
> > affjedring, hvad bliver det næste så ? motoren ....eller ?
>
> Du brugte som argument for ikke at eksperimentere med dæktryk (jeg tror
> endda du påstod det var farligt?) at der var angivet anbefalet dæktryk i
> instruktionsbogen - på trods af at du kan læse mange indlæg i tråden fra
> folk som ser det som en naturlig ting at ændre dæktryk efter forholdene.
> Derfor trak jeg parallellen til instruktionsbogens anbefalede instilling
af
> affjedring. Er det så underligt?
>
> Men tag det roligt, der er ingen der vil klandre dig at du ikke ønsker at
> afvige fra det anbefalede dæktryk.
> Det vil nok bare være naivt at tro at du så kraftigt kan fraråde andre at
> gøre det, uden at risikere at blive modsagt af folk der er nysgerrige nok
> til at have undersøgt om en motorcykel kan køre bedre ved andre dæktryk
> under forskellge forhold.
>
> Rittig
>
>



Claus Rittig (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 16-05-02 22:57

"Rune (Bandit600)" <Rune.Romdal@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce40b75$0$18636$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvornår skal i to giftes?
>

Mens du funderer over det, kan du så ikke øve dig lidt på din citatteknik?
Man svarer under det man citerer, og man skærer overflødig tekst væk.

Rittig



Rune \(Bandit600\) (19-05-2002)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600\)


Dato : 19-05-02 10:25



> "Rune (Bandit600)" <Rune.Romdal@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ce40b75$0$18636$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hvornår skal i to giftes?
> >
>
> Mens du funderer over det, kan du så ikke øve dig lidt på din citatteknik?
> Man svarer under det man citerer, og man skærer overflødig tekst væk.
>
> Rittig
>
> Sådan her?

Venlig hilsen Rune
http://www.geocities.com/rromdal/



Jacob Stegelmann (19-05-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 19-05-02 16:43


"Rune (Bandit600)" <Rune.Romdal@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce76f71$0$18593$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Mens du funderer over det, kan du så ikke øve dig lidt på din
citatteknik?
> > Man svarer under det man citerer, og man skærer overflødig tekst væk.
> >
> > Rittig
> >
> > Sådan her?

næsten, for nu ser ud som om dit svar faktisk er en del af det du svarer på,
da det står under ">"erne

--
Jacob




Claus Rittig (19-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 19-05-02 20:15

"Jacob Stegelmann" <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3ce7c7dc$0$97880$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> > > Mens du funderer over det, kan du så ikke øve dig lidt på din
> citatteknik?
> > > Man svarer under det man citerer, og man skærer overflødig tekst væk.
> > >
> > > Rittig
> > >
> > > Sådan her?
>
> næsten, for nu ser ud som om dit svar faktisk er en del af det du svarer
på,
> da det står under ">"erne

Ja, men det var da stadig en klar forbedring!

Takker,
Rittig



Rune \(Bandit600\) (24-05-2002)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600\)


Dato : 24-05-02 22:12

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3ce7f941$0$18617$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Jacob Stegelmann" <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ce7c7dc$0$97880$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > > > Mens du funderer over det, kan du så ikke øve dig lidt på din
> > citatteknik?
> > > > Man svarer under det man citerer, og man skærer overflødig tekst
væk.
> > > >
> > > > Rittig
> > > >
> > > > Sådan her?
> >
> > næsten, for nu ser ud som om dit svar faktisk er en del af det du svarer
> på,
> > da det står under ">"erne
>
> Ja, men det var da stadig en klar forbedring!
>
> Takker,
> Rittig

OK så tror jeg endelig jeg har fanget den

Venlig hilsen Rune
http://www.geocities.com/rromdal/



Jacob Stegelmann (25-05-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 25-05-02 00:23


"Rune (Bandit600)" <Rune.Romdal@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ceeac8d$0$70474$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > Ja, men det var da stadig en klar forbedring!
> >
> > Takker,
> > Rittig
>
> OK så tror jeg endelig jeg har fanget den
>

det må sgu være et uheld, lad det ikke gentage sig

--
Jacob



Jes Vestervang (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 15-05-02 23:03

John Kramme wrote:
.....
> Det kan vel ikke være teksten omkring GSX 1000 R'en , det er nemlig ikke
> noget jeg har fundet på, det står faktisk beskrevet på internettet !
>
Nå, så det er noget andre har fundet på!
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Pein (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 14-05-02 22:37

"Claus Rittig" wrote ...
>
>Ja. Nogle instruktionsbøger husker da også at nævne at en tungtlastet
>touringklar cykel med 2 pers. skal have noget højere dæktryk end en
>ulastet med kun fører - har du aldrig set det?
>
John Kramme vil muligvis hellere følge instruktionsbogen end køre med det
mest korrekte dæktryk, på en cykel hvor dette tilfældigvis _ikke_ er nævnt i
instruktionsbogen.

Og instruktionsbøgerne plejer vist også at beskrive at dæktrykket skal
aflæses med kolde dæk, og derved blæser man på den forskel der er på
sommerkørsel i Italien og vinterkørsel i det kolde nord.

Men pyt Claus. Vi andre ved at under visse forhold er dæktryk udenfor
instruktionsbogens anbefalinger det bedste. Det må række.

> "John Kramme" skrev ...
>
>> PS : forresten så læste jeg et sted at hvis man kørte den nye Suzuki GSX
>> 1000 R til begrænsningen 300 km/t, så ville bagdækket være slidt op på
>> ca.15 minutter
>
Og så skriver han endda videre, at her er det rigtigt spændende at justere
dæktryk, selvom det nok er det mest uspændende eksempel indtil videre.
For det første en komplet urealistisk situation fordi man skal lede længe
for at finde et sted det kan lade sig gøre, for det andet fordi oplysningen
sikkert ikke holder vand. 75 km. er ikke meget på et bagdæk. Jeg ville være
lidt kildekritisk der. Jeg kan ikke tro det er noget der står i en
instruktionsbog fra Suzuki eller en Haynes manual eller lignende.

Mvh. Pein



origo@earthling.net (15-05-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 15-05-02 05:56


"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> wrote in message
news:dpfE8.5559$HN.227565@news010.worldonline.dk...
> Og instruktionsbøgerne plejer vist også at beskrive at dæktrykket skal
> aflæses med kolde dæk, og derved blæser man på den forskel der er på
> sommerkørsel i Italien og vinterkørsel i det kolde nord.
Kan du ikke utdype hvorfor man burde måle ved varme dekk? Hvilken fordel får
man ut av det, og hvordan vet du hvilket trykk du så skal bruke? Hvis du nå
har kjørt en strekning med mange sving, hvor dekkene har har vært på ekstra
arbeide, hvordan vil du ta høyde for det når du måler neste gang?


JS






Søren Lindholt (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Søren Lindholt


Dato : 15-05-02 10:51

origo@earthling.net wrote in article <abspol$ejl$1@sunsite.dk>...
>
> "Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> wrote in message
> news:dpfE8.5559$HN.227565@news010.worldonline.dk...
> > Og instruktionsbøgerne plejer vist også at beskrive at dæktrykket skal
> > aflæses med kolde dæk, og derved blæser man på den forskel der er på
> > sommerkørsel i Italien og vinterkørsel i det kolde nord.
> Kan du ikke utdype hvorfor man burde måle ved varme dekk? Hvilken fordel
får
> man ut av det, og hvordan vet du hvilket trykk du så skal bruke? Hvis du

> har kjørt en strekning med mange sving, hvor dekkene har har vært på
ekstra
> arbeide, hvordan vil du ta høyde for det når du måler neste gang?
>
Det siger Niels vel heller ikke, men "kolde " dæk er jo ikke koldere end
den omgivende luft, dvs. den kan selv i DK svinge over 50 grader. Og da
tryk og temp er tæt afhøngige bør man jo tjekke dæktryk jævnligt gennem
årstiderne..

Måling af varmkørte dæk kan vel hovedsageligt bruges på bane hvor man
derved regulerer op eller ned for at ændre køreegenskaberne, og man netop
kører de samme sving igen og igen..
For ikke at nævne terrænkørsel, Dakar osv, hvor nogen biler kan justere
trykket under kørslen, for at forbedre grip efter underlaget.
..
--
Søren
http://motortosse.dk
Besøg vores stand på Herning Stumpemarked - 9. november
Bliv snydt og fornærmet - for samme pris!!



origo@earthling.net (15-05-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 15-05-02 11:34


"Søren Lindholt" <lindholt@FJERNperson.dk> wrote in message
news:01c1fbf6$442c11f0$b07610ac@pc4148...
> origo@earthling.net wrote in article <abspol$ejl$1@sunsite.dk>...
>Og da
> tryk og temp er tæt afhøngige bør man jo tjekke dæktryk jævnligt gennem
> årstiderne..
Selvsagt. Jeg har da heller ikke sett en eneste manual som sier noe annet.

> Måling af varmkørte dæk kan vel hovedsageligt bruges på bane hvor man
> derved regulerer op eller ned for at ændre køreegenskaberne, og man netop
> kører de samme sving igen og igen..
Hvordan vil du så evaluere det? Jeg er enig i at trykk endres for å påvirke
egenskaper som flex, temperatur, grip m.v., men hvis du endrer på varme
dekk, har du ingen referanseramme å forholde deg til. Og her er det jo
nettopp at fabrikantene sier at det lufttrykk du nå engang velger, det bør
settes når dekkene er kalde.


JS




Kristoffer Lippert (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Kristoffer Lippert


Dato : 15-05-02 14:07


> Hvordan vil du så evaluere det? Jeg er enig i at trykk endres for å
påvirke
> egenskaper som flex, temperatur, grip m.v., men hvis du endrer på varme
> dekk, har du ingen referanseramme å forholde deg til. Og her er det jo
> nettopp at fabrikantene sier at det lufttrykk du nå engang velger, det bør
> settes når dekkene er kalde.

Det kommer vel an på om dækkene er "varme" ved samme temperatur hvergang og
heletiden.
Trykket ændrer sig jo med temperaturen, derfor må man vel skulle måle
trykket ved samme temperatur for at have en referenceramme.
Men eftersom temperaturen i den virkelige verden svinger med årstiden, og
den temperatur dækkene har når de er kolde dermed også svinger, kan dette
vel ikke give nogen precis referenceramme.

Ellers kan man vel finde en formel, med noget temperatur og noget tryk i, og
sætte tingene deri, men så skal man nok næsten være dækproducent...

/Venligst
Kristoffer




Pein (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 15-05-02 19:13

<origo@earthling.net> wrote ...
>
> Kan du ikke utdype hvorfor man burde måle ved varme dekk?
>
Næh, for det mener jeg ikke, og har aldrig skrevet.
Man kan dog muligvis få udbytte ud af at måle trykket med standard kolde
dæk, og derefter måle det med varme dæk, og notere sig forskellen til senere
reference.
Men faktum er, at følger man blindt instruktionsbogen, og sætter samme tryk
hjemmefra hver gang, så kommer man i virkeligheden til at køre rundt med
helt forskellige tryk alt efter forholdene.

Så var det nok bedre at prøve (selvom det er svært) at tage lidt højde for
forholdene, og vælge et passende dæktryk hjemmefra.

Holder jeg hjemme i garagen i 10 graders varme og skal ud at køre på delvist
snedækkede veje midt i januar, så putter jeg lidt ekstra i, hvis jeg ikke er
for doven.
Når jeg så holder på en bjergcampingplads i Dolomitterne i 10 graders varme
og måler den til 32 psi som der står i bogen (tror jeg), og dagens plan er
at trille rundt om Gardasøen hvor der sikkert bliver 35 graders varme i
skyggen, så lukker jeg lige 5 psi ud (hvis jeg ikke stadigvæk er for doven).

På den måde er der måske 10 psi til forskel på det tryk jeg putter i, men
når jeg kører er trykket tættere på at være det rigtige, end hvis jeg bare
blindt havde fulgt bogen.

Men det er jo lidt på fornemmeren. Det er bare påstanden om at man altid
skal give den det tryk der står i instruktionsbogen, jeg opponerer mod.

Mvh. Pein



origo@earthling.net (15-05-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 15-05-02 19:47

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> wrote in message
news:ywxE8.7528$HN.272827@news010.worldonline.dk...

> Man kan dog muligvis få udbytte ud af at måle trykket med standard kolde
> dæk, og derefter måle det med varme dæk, og notere sig forskellen til
senere
> reference.
Og hva skulle den referanse brukes til? man kjører jo sjeldent presist like
hurtig, og dermed har referansen ingen verdi.

> Holder jeg hjemme i garagen i 10 graders varme og skal ud at køre på
delvist
> snedækkede veje midt i januar, så putter jeg lidt ekstra i, hvis jeg ikke
er
> for doven.
Det vil nok være en fordel å måle dekktrykket ved den utendørstemperatur det
skal benyttes i.

JS






Mads Lund (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 15-05-02 22:23

> > snedækkede veje midt i januar, så putter jeg lidt ekstra i, hvis jeg
ikke
> er
> > for doven.
> Det vil nok være en fordel å måle dekktrykket ved den utendørstemperatur
det
> skal benyttes i.

Har du nogen sinde prøvet at måle dæktryk i 10° frost ? I sådanne
situationer tænker man mest på at holde varmen (til man har kørt i 10
minutter og sveder som en gal) Desuden kunne jeg godt forestille mig at et
temmeligt lavt dæktryk er at foretrække i sne.

Mads Lund
ex KTM300 snecykel



John Kramme (15-05-2002)
Kommentar
Fra : John Kramme


Dato : 15-05-02 15:34


"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> wrote in message

75 km. er ikke meget på et bagdæk. Jeg ville være
> lidt kildekritisk der. Jeg kan ikke tro det er noget der står i en
> instruktionsbog fra Suzuki eller en Haynes manual eller lignende.
>
> Mvh. Pein


Hvem har sagt at det står i instruktionsbogen ? ikke jeg !

John Kramme



origo@earthling.net (15-05-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 15-05-02 15:51

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3ce2720c$0$10916$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> 75 km. er ikke meget på et bagdæk. Jeg ville være
> > lidt kildekritisk der. Jeg kan ikke tro det er noget der står i en
> > instruktionsbog fra Suzuki eller en Haynes manual eller lignende.
> >
> > Mvh. Pein

> Hvem har sagt at det står i instruktionsbogen ? ikke jeg !


Men det er forøvrig korrekt nok. Testen ble foretatt i et tysk blad, og
varmeutviklingen og hjulspinn ved topphastighet på Hayabusa, var så høy at
dekket kun ville holde ganske få km - hvis man altså kunne holde
topphastighet i så lang tid.


JS



Pein (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 15-05-02 19:20

<origo@earthling.net> wrote ...
> "John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> wrote ...
>
> > Hvem har sagt at det står i instruktionsbogen ? ikke jeg !
>
Det er der vist ingen der har sagt.

> Men det er forøvrig korrekt nok. Testen ble foretatt i et tysk blad, og
> varmeutviklingen og hjulspinn ved topphastighet på Hayabusa, var så
> høy at dekket kun ville holde ganske få km - hvis man altså
> kunne holde topphastighet i så lang tid.
>
Tja hvis det er et af de anerkendte blade, så er den sikkert god nok. Det
lyder godt nok hidsigt.
Hvor længe holder et bagdæk i Superbike Racing egentlig?

Mvh. Pein



Michael K. S. (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 15-05-02 19:33

On Wed, 15 May 2002 20:20:19 +0200, "Pein" <niels@pein.fjerndette.dk>
wrote:

>Hvor længe holder et bagdæk i Superbike Racing egentlig?

I princippet ca. 25-30 omg. a ca. 4-5 km eller ca. 150 km,men det
begynder allerede at gå ned ad bakke inden da - afhængig af den valgte
compound,temp. osv.

De kører så heller ikke topspeed flatout hele tiden,det er dækkene
ikke lavet til og ville heller ikke kunne holde til det.Det er faktisk
sket på highspeedbaner som Hockenheim o. lign at et dæk på det
nærmeste er eksploderet - Chili's bagdæk lavede det....

Haya'ens 18 min. som Suzuki selv har brugt i sine reklamer er under
forudsætning af den kører flatout i de 18 min. Iøvrigt er det en kendt
sag at Haya'en er hård ved de dæk der blev specialudviklet til den -
Bliver den brugt bare sådan pænt hårdt holder de ca. 1000-1500 km.

-M

Kristoffer Lippert (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Kristoffer Lippert


Dato : 15-05-02 22:14

Hej.

> Hvor længe holder et bagdæk i Superbike Racing egentlig?

Sidst jeg sad og så tidskørslerne, og der sagde de at de dæk de bruger der
(som så er udviklet til kun at blive brugt til tidskørsler) holder 2
omgange. - Der bliver gummiet godt nok hurtigt slidt op...


/Mvh
Kristoffer





Mads Lund (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 15-05-02 22:29

> Tja hvis det er et af de anerkendte blade, så er den sikkert god nok. Det
> lyder godt nok hidsigt.

Tjo, men der ligges jo også ca 150hk ned på et ganske lille areal, og når
køletiden indtil den dæk stymp kommer i vejkontakt igen samtidig er relativ
lav, skal temperaturen nærmest stige en del = blød gummi der så spinner
nogle % ifht. asfalten, hvilket nok virker lidt som en fløde havarti på en
råkostjern

Mads Lund
Ninja9RT, som kun har kørt 300 kmt ganske få sekunder ad gangen, men dog har
bevist at dækslid er enormt hastigheds afhængigt, da alm kørsel (120-180kmt)
giver 8.000 km på pilot sport, mens high speed touring med 140-250kmt giver
4000 km levetid, og gummi fnuller i bagskærmen.




Pein (12-05-2002)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 12-05-02 20:06

"Søren Johansen" wrote ...
> "John Kramme" skrev:
>> Hvad der står i din instruktionsbog omkring dæktryk bør overholdes !
> ....snip
>
> Kristoffer!
>
> Det ovenstående er naturligvis ikke korrekt!
>
Heh. Jeg husker tydeligt hvordan jeg blev grint bagud af mudderet da de
andre rødder fandt ud af hvilket dæktryk jeg kørte med på een af mine første
ofroad ture. Så vidt jeg husker var det 32 psi der stod i bogen (og som jeg
naivt kørte med), men det er altså bedre med noget i omegnen af 18 psi på en
offroadtur. Nogen gange mindre.

Instruktionsbogens anbefalinger er vel ok til alm. daglig kørsel hvis man
kører med de dæk de foreskriver, men ellers afhænger det jo af hvordan man
bruger sin motorcykel.

For ikke hard-core kørere kan det være svært at mærke en lille afvigelse i
dæktryk, men det kan nogen gange ses på dækslid. Er det lidt ekstra slidt
lige ved siden af midten (begge sider) kører man sikkert med for lavt tryk.

/Pein



Kristoffer Lippert (13-05-2002)
Kommentar
Fra : Kristoffer Lippert


Dato : 13-05-02 14:18

Hej!

Tak for anvisningerne...
Jeg kan desværre ikke umiddelbart justere affjedringen på cyklen ude at
skulle til at skifte fjedre og ting ud, og det er måske lige i overkanten...

Jeg går efter at prøve nogle ting af, og derved forbedre min teknik. OG
selvfølgeligt ha' det sjovt!
Men det lyder som om at det bare er at eksperimentere løs, og så se hvad der
virker.
- Så off we go...

/Kristoffer




Rune Soegaard Larsen (13-05-2002)
Kommentar
Fra : Rune Soegaard Larsen


Dato : 13-05-02 16:53

Søren Johansen wrote:


> - kørestil. Jeg tilpasser mit dæktryk alt efter om jeg skal på en
> track-day, ud at køre på de små veje med "drengene" eller en week-end tur
> til Assen for at se race. Blot 4 psi op eller ned gør en stor forskel på
> min Ducati!

Jeg har flere steder læst, at det ikke anbefales at eksperimentere for meget
med dæktrykket. Maks +- 10% af det af fabrikanten foreskrevne tryk.

/Rune

John Kramme (13-05-2002)
Kommentar
Fra : John Kramme


Dato : 13-05-02 19:13


"Rune Soegaard Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message
> Jeg har flere steder læst, at det ikke anbefales at eksperimentere for
meget
>med dæktrykket. Maks +- 10% af det af fabrikanten foreskrevne tryk.


HØRT

Desværre har jeg hørt om dækeksplosioner ( gennem min kammi som er værkfører
hos NDI ) fordi folk har været ved at lege lidt for meget med høje eller
lave dæktryk, ( ødelæggelse af kanttråde i dækket ) men hvis man ved hvad
man gør og ikke overdriver så sker der sikkert ikke noget ved det =
småændringer

Nu er der sikkert "nogle" her i gruppen som ved en helt masse om dæk, ingen
tvivl om det, men jeg vælger nu at lægge min lid til min kammi som har været
i dækbranchen i snart 20 år !

Konklussionen må være : Et godt gummi på, når man skal af med trykket

John



HANS LYNGBÆK BALDRIA~ (12-05-2002)
Kommentar
Fra : HANS LYNGBÆK BALDRIA~


Dato : 12-05-02 17:12

Hej Kristofffer


Hvis der er for lidt dæktryk vil du opleve det som en "sejlende" "gyngende"
"gummiagtig" kørsel - somom du glider ved sving m.v. - hvis der er for meget
dæktryk vil det være en "stiv" utæmmet fornemmelse.. Med det rette dæktryk
oplever du at du ligger sikkert i sving, og har en præcis styring....

mvh

Hans
"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> skrev i en meddelelse
news:3cde6b58$0$3783$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Hejsa
>
> Jeg eksperimenterer lidt med mit dæktryk på min Kawa (GPZ500) for tiden,
og
> kunne godt tænke mig at vide om der er nogle specielle symptomer alt efter
> om man har for meget eller for lidt tryk i ?
>
> Jeg kan ret hurtigt set på min benzinøkonomi hvis jeg lukker luft ud,
> specielt af bagdækket, men ud over det, så synes jeg ikke der er den store
> forskel, men det er nok fordi jeg ikke lige ved hvad man helt precist skal
> kigge efter.
>
> Nogen tommelfinger regler ?
>
> /Kristoffer
>
>
>



Armand (12-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-02 20:43


HANS LYNGBÆK BALDRIAN <baldrian@get2net.dk> skrev i en
news:zvwD8.65$w_1.2119@news.get2net.dk...
>
> Hvis der er for lidt dæktryk vil du opleve det som en "sejlende"
"gyngende"
> "gummiagtig" kørsel - somom du glider ved sving m.v. - hvis der er for
meget
> dæktryk vil det være en "stiv" utæmmet fornemmelse.. Med det rette
dæktryk
> oplever du at du ligger sikkert i sving, og har en præcis styring....

For lavt dæktryk vil hurtigt medføre en symmetrisk nedslidning af
mønsteret på begge sider af midten - Som til gengæld står ubenytten hen

Specielt fordækket vil man kunne gøre denne erkendelse på, og det drejer
sig i fald om at få hævet trykket førend at dækkets tværsnit ligefrem
bliver spidst/trekantet og lige til at smide ud p.g.a. tossede
køreegenskaber


Hvis man absolut vil fifle med sagerne selv, vil jeg anbefale at man
maler en plet på dækket med en optyndet alm. vægmaling og holder øje med
dennes bortslidnings-mønster - Er malingen tilstrækkelig tynd vil den
hurtigt slides af hvorved den hurtigt vil sladre om slid-mønsteret,
såvel
som vil forsvinde og derfor ikke genere kørslen (á vedhæftning)!

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177520
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408661
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste