Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Optisk og digital zoom + et panorama
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-05-02 12:30

Optisk og digital zoom + et panorama

Den forgangne uges snak om optisk og digital zoom, har gjort at jeg har
lavet to billedserier, hvor jeg fotograferer fra samme standpunkt,
omregnet til et 24x36 kamera, så zoom'es der fra 35 mm til 924 mm.

Den første serie billeder er et lanskabsfoto, der er ca. 3,5 km. ud til
den gravhøj som jeg stepvis zoom'er ind på.

Den anden billedserie er taget fra toppen af Rundetårn i København, jeg
zoom'er ind på Ørresundsbroen, jeg har ikke tjek på hvor langt der er
fra Rundetårn ud til højbroen, men det er ihvertfald over 10 kilometer.

Billedserierne viser at man taber tegning når man zoom'er, men det er
ikke spor anderledes end når man bruger kraftige teleobjektiver, jeg har
for en del år tilbage lavet en lignende billedserie, med de faste
objektiver på mit Zenza Bronica 6x4,5 mellemformat kamera, og når jeg
combinerer 500 mm objektivet med en 2x telekonverter, så er der heller
ikke mange detaljer tilbage, det er den store mængde luft der er mellem
objektiv og motiv, som slører og udvisker detaljerne.

Jeg har også lavet et 380° panorama, det er stykket sammen af 10
vidvinkel optagelser.

Direkte link til zoom-serierne og panoramaet.
http://www.photo-gallery.dk/zoom_%26_panorama/zoom_%26_panorama_1of1.html

Jeg har også opdateret www.photo-gallery.dk med 64 nye fotos, der alle
er optaget her i løbet af uge 18, der er 4 preview-ark med 16 thumbnails
billeder, hvis man ønsker at se et billede i stor størrelse, så kan man
klikke på thumbnails billedet

Direkte link til oversigten over previews med "Nye fotos"...!
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/default.htm#anchor508424

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 12-05-02 13:54

> Billedserierne viser at man taber tegning når man zoom'er, men det er

Kunne du lægge et udsnit af originalen i oprindelig opløsning (eller gerne
hele originalen) på nettet også - det der med at zoome 4.4x optisk og
"un-zoome" tilbage ned til 650 pixels igen giver ikke så meget mening i den
demonstration.

// Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-05-02 14:48

Steffen Poulsen wrote:

> [...]
> gerne hele originalen) på nettet også - det der med at zoome 4.4x
> optisk og "un-zoome" tilbage ned til 650 pixels igen giver ikke så

Jeg har fuld forståelse for dine ønsker, men jeg har desværre ikke nok
båndbredde og serverkapasitet til at efterkomme dine forslag.

Hvis der er nogen som har ca. 30 Megabyte plads, på en server som kan
tåle tung trafik, som de vil stille til rådighed, så vil jeg godt lægge
originalerne ud til download, jeg skal dog oplyse, at det ene højopløste
billede jeg lagde ud på nettet, for ca. 10 dage siden, har genereret
942.809.472 bytes trafik.

Eksemplerne viser fint hvordan billederne fungerer på en skærm, og jeg
kan oplyse, at jeg sagtens kan printes flotte kopier i størrelsen A5,
fra de billeder som ligger på www.photo-gallery.dk

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 19-05-02 22:59

> Jeg har fuld forståelse for dine ønsker, men jeg har desværre ikke nok
> båndbredde og serverkapasitet til at efterkomme dine forslag.

Uhm, fx bare et 100x100 udsnit af orginalen - gerne i jpg - fylder vel ikke
mere end ca. 25 kb. Jeg håber da dit isenkram og båndbredde kan holde til
sådan en belastning

... Det var bare meget sjovere at komme lidt tættere på de pixels der kom ud
af kameraet, når nu det er dem det handler om.

// Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-02 22:11

> [...]
> ikke mange detaljer tilbage, det er den store mængde luft der er mellem
> objektiv og motiv, som slører og udvisker detaljerne.

Det er et lækkert panoramabillede du har lavet.

Det tab af tegning du omtaler skyldes vel ikke alene afstanden, den digitale
zoom har også en del af skylden sammen med en kraftig komprimering, et 640 x
480 billede på 84 kB kan aldrig blive særligt detallieret
Man kan også se kvalitetstabet ved digital zoom ved at se på størrelsen af
TIFF filen, dine optiske billeder fylder 18 MB, mens det med 4,4 gange
digital zoom kun fylder 1 MB.

Dine billeder styrker min opfattelse af at digital zoom er ubrugeligt.

Hilsen Aksel

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-05-02 22:58

Aksel wrote:

> Dine billeder styrker min opfattelse af at digital zoom er ubrugeligt.

Uha - da.. hvor du er kartegorisk, for mig at se, så kommer det an på
hvad billederne skal bruges til, man kan ikke lave et stort print, men
til små print og Internet fungerer digital zoom da fint nok.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-02 21:19

> Uha - da.. hvor du er kartegorisk, for mig at se, så kommer det an på
> hvad billederne skal bruges til, man kan ikke lave et stort print, men
> til små print og Internet fungerer digital zoom da fint nok.

Du har ret, men når du bruger 4,4 gange digital zoom udnytter du kun ca. 10%
af din chip, og det er da synd med det superkamera du har.

Jeg er misundelig, bruger selv et Olympus 2100 UZ, det er erfaringerne med
det der gør mig så begejstret for optisk zoom, 10 gange med næsten ingen
fortegning er helt fantastisk og opvejer efter min mening at det kun er 2,1
Mpixel.

Hilsen Aksel

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-05-02 23:33

Aksel wrote:

> Du har ret, men når du bruger 4,4 gange digital zoom udnytter du
> kun ca. 10% af din chip, og det er da synd med det superkamera
> du har.

Du har fuldstændig ret, 4,4 x digital zoom er ikke optimalt, og det nok
kun et ud af mange tusinde billeder, hvor jeg vil gå til den type
yderlighedder, men det var den eneste måde hvorpå jeg kunne få de
pågældne billeder, fra det sted hvor jeg stod, og alternativet var ingen billeder.

Og jeg kan garantere dig, at hvis det havde været en paparazzi optagelse
af Kronprinsen og hans nye kæreste, så var det blevet trykt på
adskillige forsider, uden smålig skelen til opløsningen...:)

> [...]
> gange med næsten ingen fortegning er helt fantastisk og opvejer
> efter min mening at det kun er 2,1 Mpixel.

Jeg kender godt dit Olympus, det er optisk så godt, at du på tilsvarende
type optagelser nok vil få et bedre resultat end jeg fik, det er jo
sådan, at digicams har deres styrker og svaghedder, og man kan ikke få
alle fordelene på en gang.

Mit ældste digicam har f.eks. en macrofunktion, hvor tætteste afstand er
6 mm, det er der ingen af mine nyere digicams der kan matche, men det
gamle Canon PowerShot 350, har desværre kun en opløsning på 640x480
pixel, så det er lidt så' som så' med den fordel.

Og så voldsomt dyrt er det Fuji FinePix 6900 zoom som jeg fotograferer
med heller ikke, hos www.digital4u.dk kan det købes for 7.595,- kr.
incl. moms., der findes da mange analoge 24x36 mm. kameraer som er dyrere.

For mig at se, så handler det om at man ikke "sparer" på sit digicam,
man skal ta' alle de billeder man kan overkomme, for jo flere billeder
man tar', jo dygtigtere bliver man til at kompensere for kameraets
svaghedder, og man får også forrentet ens investering meget bedre.

Fra : Niels J Larsen

Dato : 14-05-02 11:00

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> [...]
> har lavet to billedserier, hvor jeg fotograferer fra samme standpunkt,
> omregnet til et 24x36 kamera, så zoom'es der fra 35 mm til 924 mm.

snip

En lille kritik: Ville det ikke sige mere om zoomens muligheder hvis du
havde brugt f.eks. en bygning i 2-300 meters afstand til serien, sådan at
en evt mangel på detailler ville skyldes den optiske/digitale zoom, og ikke
10 km luft? Det skulle selvfølgelig være en bygning fyldt med detailler,
f.eks. Frederiksborg slot.

--
Niels Jørgen

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-05-02 12:35

Niels J Larsen wrote:

> [...]
> optiske/digitale zoom, og ikke 10 km luft? Det skulle selvfølgelig
> være en bygning fyldt med detailler, f.eks. Frederiksborg slot.

En zoom-test kan udføres på mange måder, og der er ikke en måde der er
mest rigtig, jeg har selv overvejet en serie med portrætter, hvor alle
billederne viser nogenlunde det samme udsnit, og hvor det kun er
afstanden mellem kamera og motiv der ændres.

Mit formål med billederne var kun, at jeg ville forholde mig
konstruktivt til de debatter der har været om emnet, og da der er tre
billeder i hver serie, hvor jeg anvender digital zoom, og det er kun
billederne med 6 x optisk + 4,4 x digital zoom, hvor billedernes
skarphed er på grænsen til det acceptable, så viser serierne, at digital
zoom godt kan bruges til noget fornuftigt.