DK-sydspanien på SU !!
Fra : Anders S.

Dato : 12-05-02 11:55

Hej alle
I starten af juli skal jeg, min Yamaha og et telt på besøg i Cordoba i
Spanien. Næsten 3000 kilometer gennem Tyskland, Belgien og Frankrig. Jeg har
tjekket forskellige ruter på bla. www.geostar.dk og http://route.web.de, men
det er ikke lykkedes mig at finde nogen oversigt over betalingsmotorveje i
Europa. Jeg skal forholdsvis hurtigt derned, men vil meget gerne undgå de
allerdyreste strækninger i Frankrig og Spanien.
Findes der en nemt tilgængelig oversigt over betalingsvejene i Sydeuropa?
(For de nysgerrige ser ruten således ud:
http://www.geostar.dk/SHARE/iti.asp?ItineraryID=E008EA5E-267D-4D79-8F84-385C
61B7B670&language=da&VN=Export&VV=Emailiti - skønt, ik´!).
Hvad der spares på motorveje kan jo omsættes i tapas og iskolde spanske øl

På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Anders

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 12-05-02 20:19

"Anders S." <anderss@hotmailDOTcom> wrote in message

> Findes der en nemt tilgængelig oversigt over betalingsvejene i Sydeuropa?

Du nævner selv Geostar. Faktisk mener jeg helt bestemt at man netop på Shell
Geostar (www.shellgeostar.com) kan vælge at den skal generere ruten udfra
ønske om netop at undgå betalingsveje... Gå ind under "plan your route" og
se længere nede på siden hvor man kan vælge "I would like to avoid toll
roads".

Hvis du ikke har prøvet det før (og det passer med din øvrige rute), så kan
jeg anbefale turen gennem Rouer distriktet ad europavej 42. Det er noget af
en oplevelse... Den ene gigantiske fabrik efter den anden med et mylder af
elkabler, rør og meget andet. Det er nok de grimmeste ca. 90 kilometer jeg
har kørt på motorcykel ... men helt sikkert noget man skal se

God tur.

Hilsner,

Tony
(der sidste sommer kørte til Paris i et hug)

Fra : Anders S.

Dato : 12-05-02 22:17

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> wrote in message >
> [...]
> se længere nede på siden hvor man kan vælge "I would like to avoid toll
Hej Tony
Tak for svaret - men det batter desværre ikke rigtigt noget. Jeg har prøvet
både med og uden den omtalte funktion - og forskellen er kun på knap 30
kilometer (ikke et godt tegn). Desuden giver det ikke nogle oplysninger om,
hvorvidt ruten stadig indeholder betalingsveje - og hvor!
Det er måske heller ikke så fa´ns vigtigt - men på en fantastisk tur sidste
år løb jeg sgu lige ind i fx. de ca. 100 kilometer motorvej nord for
Barcelona, der koster over 100 kroner!! (og hvor der forresten går en dejlig
landevej lige ved siden af).
Men ellers tak for svaret!
> God tur.
Mange tak - jeg glæder mig.
> Hilsner,
> Tony
> (der sidste sommer kørte til Paris i et hug)
Av !!!
Venlig hilsen Anders (der synes, at Ruhr-distrikt-kørsel lyder fedt

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 13-05-02 01:38

> [...]
om,
> hvorvidt ruten stadig indeholder betalingsveje - og hvor!

Om funktionaliteten rent faktisk virker ved jeg desværre ikke, men går blot
ud fra det.

> [...]
> år løb jeg sgu lige ind i fx. de ca. 100 kilometer motorvej nord for
> Barcelona, der koster over 100 kroner!! (og hvor der forresten går en

Ja det lyder jo lidt surt. Jeg har hørt om folk, der løb ind i betragtelige
beløb på motorveje gennem Østrig.

> Venlig hilsen Anders (der synes, at Ruhr-distrikt-kørsel lyder fedt

Husk at holder tungen lige i munden. Man kører hurtigt galt i de områder.
Der er en million-millard (mindst!) afkørsler så det kan være svært at køre
rigtigt i et hug.

Hilsner,

Tony (der endte i Köln og spildte en time på hjemturen)

Fra : Kenneth T

Dato : 13-05-02 14:39

> Ja det lyder jo lidt surt. Jeg har hørt om folk, der løb ind i
betragtelige
> beløb på motorveje gennem Østrig.

Ja det er hvis man glemmer at betale, en vignette til 7 dage på mc koster ca
30-50kr og gælder til stort set alle motorveje i Østrig, men derudover vil
de f.eks. have ca 60kr hvis du tager den store kedelige motorvej over
brenner passet.

Jeg fik selv en bøde for et par år siden dernede, (havde glemt at købe
vignette) og der blev også stoppet en lastbil for samme forseelse, det løb
vist op i 10kkr klassen for ham :)

--
Venligst
Kenneth T

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 13-05-02 08:54

Jeg tror nu nok til skal passe. Motorvejen er ikke altid kortest.

Og der findes faktisk rigtig mange fede landeveje, som alle burde prøve
uanset om det er for at spare penge eller ej.

--
Mvh.
Henrik (som tilbage lagde mange km på landeveje sidste år i Frankrig)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Inkognito

Dato : 13-05-02 22:25

Anders S. <anderss@hotmailDOTcom> skrev i en

> [...]
> Tak for svaret - men det batter desværre ikke rigtigt noget. Jeg har
> prøvet både med og uden den omtalte funktion - og forskellen er kun på

Hvor mange motorvejsruter herhjemme vil give mere end 10 km's
besparelse??
Prøv lige at se på forskellen i rejsetid istedet!

>........... Desuden giver det ikke nogle oplysninger om,
> hvorvidt ruten stadig indeholder betalingsveje - og hvor!

Hvis man har fravalgt dem, så må man nødvendigvis stole på at der ikke
vises nogen overhovedet!

> [...]
nord for
> Barcelona, der koster over 100 kroner!! (og hvor der forresten går en

Spanien skulle være unik derved at mc'er og biler betaler det samme,
hvilket ER for dyrt; men i Frankrig er det ikke nær så dyrt at bruge
motorvejene som motorcyklist.

Specielt de franske "route nationales" er slemt nedslidte og ikke kun
fyldt med nærige motorcyklister; men også, og især, nærige
lastvognschauffører!
Derved bliver transport igennem Frankrig udenfor motorvejsnettet ikke
ligefrem den hyggelige transport man påtænkte!!

--
Hondahans

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 14-05-02 08:21

"Derved bliver transport igennem Frankrig udenfor motorvejsnettet ikke
ligefrem den hyggelige transport man påtænkte"

Sidste år kørte vi fra Dordogne til Clermont-ferrand og videre til
Geneve-søen ad landeveje, det var der ingen probs. med, fine veje. Det
drejer sig vel ikke om at komme hurtigst frem, men på den sjoveste måde

Og det er rigtigt at det er billigt at køre på motorveje i Frankrig. Vi
kørte stort set kun på motorvejen ned til Camp-moto i Crest. Jeg vil ikke
benægte at der findes dårlige veje i Frankrig, for det gør der, men der er
altså mange gode.

--
Mvh.
Henrik

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-05-02 17:28

Inkognito wrote:

> Specielt de franske "route nationales" er slemt nedslidte og ikke kun
> fyldt med nærige motorcyklister; men også, og især, nærige
> lastvognschauffører!

Nu er det ikke sådan at chaufføren selv bestemmer hvilke veje han skal køre
på. Og det kunne også tænkes at vognmanden havde sendt vognen ud på
gratisvejen for at du kunne få dine varer billigere?.

> Derved bliver transport igennem Frankrig udenfor motorvejsnettet ikke
> ligefrem den hyggelige transport man påtænkte!!

Næ, men turen er da langt flottere.

Ib Jakobsen

Fra : Steven

Dato : 13-05-02 12:49

On Sun, 12 May 2002 12:54:45 +0200, "Anders S."
> [...]

>Europa. Jeg skal forholdsvis hurtigt derned, men vil meget gerne undgå de
>allerdyreste strækninger i Frankrig og Spanien.

Vejdirektoratet og Falck udgav i 2000 en Europa Guide til kr. 90. Den
indeholdt en masse oplysninger bl.a. om betalingsmotorveje og andre
nyttige ting og jeg synes, at den rigeligt var pengene værd. Den kunne
købes hos boghandlere.

Jeg ved dog ikke om den stadigvæk udgives i en 2002 udgave.

FDM udgiver iøvrigt også forskellige turbøger.

God tur.

Steven
FZS600