Ophavs ret eller ej til software
Fra : Henry

Dato : 12-05-02 10:49

Hej

Jeg er muligvis ved at komme i en prekær situation:

Jeg har et software udviklingsfirma som udvikler specielttilpassede
applikationer på bestilling.

Situationen den at jeg har gennem de sidste 5 år lavet en række
applikationer til et firma som de så har solgt videre til deres kunder. Jeg
har på et tidspunkt solgt sourcekoden til firmaet da de ønskede at sikre sig
mod at mit firma gik konkurs og med de deraf følgende problemer med
videreudvikling af applikationerne.

Nu har jeg fået en henvendelse fra en konkurrende firma som, pga. min
erfaring på det område jeg arbejder indefor, ønsker at jeg laver en lignende
applikation til dem.

Begge firmaer jeg leverere til, leverere til samme slutkunde, og teknologien
er og skal være den samme, det er bestemt af slutkunden.

Der er ikke taget patent på nogle af delene i løsningen.

Jeg ønsker at genbruge så meget af mine methoder og software design som
muligt.

Mine spørgsmål er;

* Har jeg rettigheder til at benytte mine egne metoder (måden jeg har løst
visse opgaver på) igen hvis jeg leverere til firma 2?
* Er der love der forbyder at jeg genbruger (dele) af det design layout jeg
har benyttet tidligere?
* Er det ikke et dilemma som mange udviklingsfirmaer står overfor?

mvh
Henry

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-05-02 11:24

In article <3cde3b76$0$18613$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Henry wrote:
> [...]
> har på et tidspunkt solgt sourcekoden til firmaet da de ønskede at sikre sig
> mod at mit firma gik konkurs og med de deraf følgende problemer med

Hvad står der i den aftale ??
Må du sælge til andre ??
Må de ??

> [...]
>
> * Har jeg rettigheder til at benytte mine egne metoder (måden jeg har løst
> visse opgaver på) igen hvis jeg leverere til firma 2?

Hvad har du selv aftale med firma1?

> * Er der love der forbyder at jeg genbruger (dele) af det design layout jeg
> har benyttet tidligere?

Nja, ikke direkte, men hvis du har lavet en aftale der siger at
det må du ikke, så hænger du på den.

> * Er det ikke et dilemma som mange udviklingsfirmaer står overfor?

Nej, for de sikrer sig ved at beholde copyright på deres kode.
Du kunne have løst problemet med at du gik konkurs ved at lave
en kontrakt der omhandlede netop det, som gør at de så kan købe
koden.

JonB

Fra : TGD

Dato : 13-05-02 12:49

"Henry" <henry@vfrSLET.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg er muligvis ved at komme i en prekær situation:
>
> Jeg har et software udviklingsfirma som udvikler specielttilpassede
> applikationer på bestilling.
<KLIP>

Prøv at se her www.it-retten.dk en udemærket gratis bog om IT