Sygdom i æble- og pæretræ
Fra : Svend Erik

Dato : 12-05-02 08:49

Hej med jer.

I vores pacelhushave er der lige plads til to frugttræer, et æbletræ og et
pæretræ. De er nu begge ca. 2,5 m høje og er begyndt at bære lidt frugt. Nu
er der imidlertid kommet en sygdom i dem begge, som de ikke har det så godt
med.

Er der nogen der kan sige, hvilken sygdom det drejer sig om og hvad man evt.
kan gøre ved det. Jeg har lagt et billede af sygdommen på følgende link:

http://dk.photos.yahoo.com/bc/have_se/lst?.dir=/Sygdomme+i+%e6ble-+og+p%e6re
tr%e6er&.src=ph&.view

Vi har ikke andre frugttræer, men de står begge tæt op ad hækken, hvor
naboen også har nogle frugttræer.

Med venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Svend Erik

Dato : 12-05-02 09:37

Det fungerede ikke helt som jeg troede. Linken bliver klippet over og
fungerer derfor ikke. Det er dog muligt med noget besvær at kopiere linken
over i en browser ad to omgange.

Beklager.

Med venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jakob Bock

Dato : 12-05-02 11:00

> Det fungerede ikke helt som jeg troede. Linken bliver klippet over og
> fungerer derfor ikke. Det er dog muligt med noget besvær at kopiere linken
> over i en browser ad to omgange.

Det virker fint nok her -- MS Outlook Express 5 Macintosh Edition -- men jeg
aner ikke hvad dine træer fejler.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-05-02 09:00

On Sun, 12 May 2002 10:36:37 +0200, "Svend Erik" <have_se@post9.tele.dk>
wrote:

>Det fungerede ikke helt som jeg troede. Linken bliver klippet over og
>fungerer derfor ikke. Det er dog muligt med noget besvær at kopiere linken
>over i en browser ad to omgange.

Hvis du smider sådan et link ind imellem <> så bliver det ikke delt.

Dit æbletræ har i hvert fald kræft. Og det ser ret slemt ud. Grenen over
det sår der, dør sikkert i løbet af kort tid.

Pæretræet... det er muligvis også kræft. Jeg har ikke set kræft på
pæretræer, så helt sikker er jeg ikke - jeg er faktisk ikke engang
sikker på om pæretræer kan få kræft?

Det værste ved det er at der ikke er ret meget man kan gøre ved det. Man
kan forsøge at klippe den angrebne grene væk et godt stykke under såret,
men det plejer kun at hjælpe i kort tid.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 13-05-02 09:51

> [...]

> kan forsøge at klippe den angrebne grene væk et godt stykke under såret,
> men det plejer kun at hjælpe i kort tid.

Hejsa,
Mit æbletræ ser desværre også sådan ud. :-/ Jeg har lige klippet de angrebne
grene af, men har lige et par enkelte spørsmål: Smitter det? Jeg har et
andet æbletræ som står et par meter væk. Kan det blive angrebet, hvis ikke
jeg får fældet det syge træ?

Mvh Renate

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-05-02 12:20

On Mon, 13 May 2002 10:50:30 +0200, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrote:

> [...]
>andet æbletræ som står et par meter væk. Kan det blive angrebet, hvis ikke

Der er meget forskel på hvor modtagelige de forskellige sorter af æbler
er. Ingrid Marie-æbler er f.eks ret nemme til at få det. Om det direkte
smitter aner jeg ikke. Men man skal vist passe lidt på med først at
klippe syge grene af et træ og så bagefter klippe i et raskt træ.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Svend Erik

Dato : 14-05-02 21:14

> [...]
> kan forsøge at klippe den angrebne grene væk et godt stykke under såret,
> men det plejer kun at hjælpe i kort tid.

Tak for begge råd.

Jeg må så i gang med den store grensaks og et meget trist arbejde!!

Hilsen
Svend Erik