Andet multimedie
Hvilket format
Fra : Kolle

Dato : 12-05-02 06:33

hej gruppe.

Jer har fornylig anskaffet mig et digitalt videokamera (dejligt) og har så
optaget noget film som jeg har redigeret i Pinnacle hvor det hele er blevet
ganske fint.

Men hvilket format skal jeg "udgive" det til.
jeg kan vælge .avi eller .mpeg.

jeg har også hentet TMPGE og virtualDub hvor man har andre muligheder.

Nu vil jeg så godt vide hvilket format man skal vælge hvis man samtidig vil
beholde en god kvalitet. ?
Da filmene skal sendes til familiemedlemmer som ikke har den store forstand
på computerer skal det helst være et format som win multimediaplayer kan
vise.
Men selvfølgelig er det et andet format som er det bedste må jeg jo finde en
løsning hos dem :)

Hvad siger i ???

Kolle

Fra : Leony

Dato : 12-05-02 11:00

"Kolle" <kolle@e-far.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvilket format skal jeg "udgive" det til.
> jeg kan vælge .avi eller .mpeg.

Det kommer vel an på hvordan din familie skal bruge det.
..avi (komprimeret som DivX) fylder lidt, samtidig er kvaliteten glimrende.
Dette er godt hvis de skal downloade det.
..mpg (komprimeret som vcd) fylder mere end DivX, til gengæld kan man brænde
det ud på cd-r og se det på de fleste stationære dvd afspillere.

> jeg har også hentet TMPGE og virtualDub hvor man har andre muligheder.

TMPGenc kan lave vcd.
Virtualdub kan lave DivX.

> Nu vil jeg så godt vide hvilket format man skal vælge hvis man samtidig
vil
> beholde en god kvalitet.

DivX er et godt valg. Det fylder ikke så meget og kvaliteten er i top.

> Da filmene skal sendes til familiemedlemmer som ikke har den store
forstand
> på computerer skal det helst være et format som win multimediaplayer kan
> vise.

DivX kan vises i WMP. Du skal bare installere et codec først. Det klares ved
at klikke på en exefil og sige ja til nogle indstillinger. Det burde en uden
computerkendskab kunne installere.

Læs mere om vcd, divx og andre formater på:
www.doom9.net
www.vcdhelp.com
her er også udførlige guider til hvordan disse filer laves i praksis og
meget andet godt.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/