Hjælp - jeg har dummet mig :-)
Fra : Kent Christensen

Dato : 12-05-02 00:26

Hej

Jeg har dummet mig noget så gevaldigt.

Jeg har i lang tid været ret irriteret over Mælkebøtterne i min plæne,
og ville egentlig gerne have dem laaaangt væk.

Doven som jeg nogle gange er, tog jeg for nogle dage siden ukrudtssprøjten
med Roundop og gav Mælkebøtterne en ordentlig omgang. Jeg troede egentlig,
at jeg evnede at ramme Mælkebøtterne ret præcist - var faktisk meget forsigtig.
Meeen - tjoooh - Roundop var nok ikke det helt rigtige at bruge - jeg skulle
selvfølgelig have brugt en form for plænerens eller noget lignende. Jeg skulle
måske endda være gået så langt som til at sætte mig ned på knæene med en
skovl i hånden . Det var nok også muligt at pensle Roudop'en på. Nu er
græsset desværre dødt i en omkreds ca. 8 cm om hver Mælkebøtte, og det ser
jo ikke så godt ud. Jeg har vel sprøjtet en 10 - 15 planter.

Hvad gør jeg nu? Jeg vil jo gerne have en pæn plæne igen så hurtigt
som muligt. Skal jeg grave det visne græs op og så nyt græs, eller vil
græsset selv lukke de døde "huller" og blive pæn indenfor en rimelig
tid?.

Håber nogle kan hjælpe mig.

Vh
Kent

Fra : Finn

Dato : 12-05-02 04:10

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har dummet mig noget så gevaldigt.

Det sker jo somme tider.

> [...]
> som muligt. Skal jeg grave det visne græs op og så nyt græs, eller vil
> græsset selv lukke de døde "huller" og blive pæn indenfor en rimelig

Hvis du vil have det hurtig lukket igen så fjern den brune plet, lav evt.
hullet firkantet.
Så tager du nederst i haven et stykke plæne op der passer i hullet og sår
nyt græs der,
så er det kun et sted hvor der er en bar plet i stedet for 15 steder.

Ellers må du så nyt græs i pletterne.

Mvh. Finn

Fra : Per H

Dato : 12-05-02 07:40

On Sun, 12 May 2002 05:10:29 +0200, "Finn" <cartman@hansen.dk> skrev:

> [...]
>hullet firkantet.
>Så tager du nederst i haven et stykke plæne op der passer i hullet og sår

man kan lave en model. feks en lille haveflise at hakke nyt tørv op
på. så bliver det nok det mest nøjagtige.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-05-02 23:09

Per H <phbyg@privat.dk> skrev i en

> man kan lave en model. feks en lille haveflise at hakke nyt tørv op
> på. så bliver det nok det mest nøjagtige.
>

> Vh Per
> ICQ 8212837

Tjah, lidt kantbeskæring skulle vel nok kunne brokkes i hullet uden brug af
mikrometerskrue....

Det hjælper heller ikke at pensle forsigtigt, jeg har to sæsoner som endelig
erfaring, taget til efterretning: Lad være, det giver langtidsholdbare
pletter! Hvis blandingen skal kunne slå mælkebøtten ihjel vil den mængde
påvirke græsset før eller siden, det kan end ikke kan tåle dampene af sådan
en blanding. Derimod praktiserer jeg toxan-præcisionsskydning med
blomsterforstøver sat til 'vandpistol', så kommer der ikke drivende tåger
uønskede steder. Forbrugets beskedne størrelse bevirker at jeg kun kommer
til at købe nyt Toxan hvis det kan blive for gammelt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Lund

Dato : 13-05-02 07:54

Preben Riis Sørensen wrote:

Hvis blandingen skal kunne slå mælkebøtten
> ihjel vil den mængde påvirke græsset før eller siden, det kan end
> ikke kan tåle dampene af sådan en blanding. .

Jeg tror nu ikke lige det er dampen, men derimod spredning gennem roden på
den sprøjtede plante til græsset, der slår omgivelserne ihjel, det lærte vi
tivertilfald på sprøjtekursus.

--
Mvh.
Henning Lund

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-05-02 23:21

Henning Lund <......>
> [...]
> den sprøjtede plante til græsset, der slår omgivelserne ihjel, det lærte

Helt sikkert, jeg ville blot beskrive at netop græs er flere hundrede gange
(gætteri) mere følsomt overfor Roundup end mange tokimbladede, der kræver et
ret godt skud for at bukke under.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bananslaven

Dato : 14-05-02 10:19

Da jeg arbejdede i bananplantage i en kibbutz sprøjtede man en lille
smule
petroleum ned i de skud, man ikke ville bevare.
Det er meget effektivt.
Man kan nøjes med at sprøjte det ned i "hjertet" på en mælkebøtte.
Benzin er også meget effektivt. Det er noget med, at det ødelægger
plantens cellehinde, så
den simpelthen udtørrer. Der er kun et sort krater et par dage efter.
........ Forurening?....

Bananslaven

Fra : Kent Christensen

Dato : 13-05-02 18:02

Tak til alle for de hurtige og fine svar.

I går (søndag) hakkede jeg tørv op i et afsidesliggende sted
i haven og fik dem til at passe fint ned i de huller, jeg havde
lavet hvor græsset var dødt. Det var ret let. Nu er jeg så
spændt på, om jeg kan få det til at gro, men jeg sørger
for at vande tørvene godt, så det skal nok gå .

Vh
Kent