Hvorfor får man bøde for det...
Fra : Brian Axelgaard

Dato : 11-05-02 20:35

Hvis man har tunet sin knallert på en-eller-anden måde, ikke så den kører
100km/t men en meget let tuning, ala 50km/t. Det kører de jo i sverige på de
nøjagtigt samme knallerter.
Hvis man så kommer kørende med 30km/t og bliver stoppet i fx en rutine
kontrol, hvor de finder at man har pillet ved den, så får man stadig en
bøde.... hvorfor det? Man har jo ikke kørt for stærkt, og bremserne virker
lige godt på en tunet knallert som de gøre på en standard knallert, så længe
man kører med samme fart.
Det er sgu en af de ting i loven jeg ikke fatter....

Fra : N/A

Dato : 11-05-02 21:27

Fra : N/A

Dato : 11-05-02 21:27

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-05-02 21:27

In article <3cdd7b00$0$258$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, Brian Axelgaard wrote:
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jamen tak skal du have! Det du citerer er langt fra, hvad du skriver. At jeg
> ikke forstår loven går mig under ingen omstændigheder for dum til at føre en
> knallert. Tænk dig om før du lukker sådan noget lort ud igen. TAK!

Okay, du stiller et politisk (hvorfor er loven sådan) spørgsmål
i en juridisk gruppe. Dit spørgsmål hører mere hjemme i
dk.politik.trafik

> Nej det vil jeg ikke, men det er stadig en den samme knallert, der er måske
> bare skiftet en dyse i karburatoren.

Nej, det er ikke den _SAMME_ knallert. Der er skiftet en dyse i
karburatoren.

> Ubrugelig sammenligning helt uden for sammenhæng. Har du noget bedre?

Det er meget simpelt. Loven skriver at en knallert maximalt må
kunne køre 30 km/t og maximalt have 1hk? Hvis den har mere er den
ulovlig, og derfor får du en bøde. Det er fuldstændig lige meget
om du har holdt stille, eller kørt 30 km/t, eller mere. Du får
bøden fordi din knallert er tunet, ikke for hastigheden.

JonB

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 11-05-02 21:41

> Okay, du stiller et politisk (hvorfor er loven sådan) spørgsmål
> i en juridisk gruppe. Dit spørgsmål hører mere hjemme i
> dk.politik.trafik

Okay... så kan det være jeg lige smutter derover...

> Nej, det er ikke den _SAMME_ knallert. Der er skiftet en dyse i
> karburatoren.

Når man køber nyt cylinder anbefales det at man kører med for stor dyse og
ekstra olie, for at køre cylindret til, altså for at forlænge dets levetid.
Så er det måske også ulovligt... åbenbart.

> [...]
> om du har holdt stille, eller kørt 30 km/t, eller mere. Du får
> bøden fordi din knallert er tunet, ikke for hastigheden.

Det er i hvert fald mindst 1.2hk, fordi det har sådan en som min fra ny
af... Okay, så den må simpelthen ikke kunne køre mere end 30mk/t. Hvem skal
så teste om den kan? Sender politibetjenten den mon så til syn så. Hvis jeg
har pillet ved min knallert så fx en større dyse, men samtidigt større
bagtandhjul, så den ikke kan køre mere en 30km/t (med mig på...), hvad sker
der mon så?

Fra : TN

Dato : 11-05-02 22:42

HAK
> [...]
> har pillet ved min knallert så fx en større dyse, men samtidigt større
> bagtandhjul, så den ikke kan køre mere en 30km/t (med mig på...), hvad
HAK

Du skal have fat i detail-forskrifterne. Sålænge du holder dig indenfor dem
så er den lovlig. Også selvom den måske kører lidt hurtigere end 30 km/t.

Thomas

Fra : Ove Kristensen

Dato : 12-05-02 00:45

"Brian Axelgaard" <_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3cdd8230$0$252$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> har pillet ved min knallert så fx en større dyse, men samtidigt større
> bagtandhjul, så den ikke kan køre mere en 30km/t (med mig på...), hvad

Det hele er meget enkelt, hvis du foretager konstruktionsændringer som
strider imod knallertens typegodkendelse, så er du hjemfalden til bøde m.m.
og det bliver enten undersøgt på stedet, eller i Statens Bilinspektions
synshal - sådan er det.

Mvh
OveK.

Fra : Reino Andersen

Dato : 12-05-02 10:27

"Ove Kristensen" skrev:

> [...]
m.m.
> og det bliver enten undersøgt på stedet, eller i Statens Bilinspektions

Nej - ikke helt.

For det første bliver knallerten sjældent undersøgt på stedet. Moderne
knallerter er ikke sådan lige at skille ad og det er de færreste betjente,
der har typegodkendelsen og værktøj med ude. Endvidere er det jo ikke alle,
som lige ved hvad de skal kigge efter. Knallerten bliver transporteret til
en politistation af Falck (for knallertejerens regning).

For det andet bliver knallerten undersøgt af politiets egne folk (i hvert
fald i Storkøbenhavn). De ulovlige dele bliver konfiskeret.

--
Reino

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-05-02 09:56

In article <3cdd8230$0$252$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, Brian Axelgaard wrote:
> [...]

> ekstra olie, for at køre cylindret til, altså for at forlænge dets levetid.
> Så er det måske også ulovligt... åbenbart.

Ja, det er ulovligt.

> [...]
> bagtandhjul, så den ikke kan køre mere en 30km/t (med mig på...), hvad sker

Tja, hvis motoren laver mere end 1.2hk (eller hvad grændsen nu er)
så er den stadig ulovlig, derfor får du stadig en bøde. Det er
lige meget hvor stærkt du kører.

JonB

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-05-02 10:31

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

>Tja, hvis motoren laver mere end 1.2hk (eller hvad grændsen nu er)
>så er den stadig ulovlig,

Øh, nej. Den er ulovlig, hvis årsagen til de mere end 1,2 HK er,
at du har lavet konstruktive ændringer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Hurricane

Dato : 19-05-02 23:58

> Okay, så den må simpelthen ikke kunne køre mere end 30mk/t. Hvem skal
> så teste om den kan? Sender politibetjenten den mon så til syn så.

Korrekt... den ryger en tur forbi synshallen.

- Hurricane

Fra : Reino Andersen

Dato : 21-05-02 18:30

"Hurricane" skrev:

> Korrekt... den ryger en tur forbi synshallen.

Politiet plejer nu at klare det selv - enten KTA eller en kyndig person fra
færdselsafdelingen.

Og det bliver ikke testet om den kan køre hurtigere end 30 km/t. Det bliver
testet om der er foretaget konstruktive ændringer. Er der foretaget
ændringer, bliver de ulovlige dele konfiskeret.

--
Reino

Fra : Peden

Dato : 12-05-02 00:25

> Det er meget simpelt. Loven skriver at en knallert maximalt må
> kunne køre 30 km/t og maximalt have 1hk?
Men i disse herlige EU tider gælder det sidste ikke længere, nu må
knallerter gerne have mere end 1hk og veje mere end 60kg, bare de ikke kører
mere end 30, hvilket de fleste gør, også uden tunning overhovedet, det samme
gælder for 45modellerne.

Hvad sker der hvis man bliver stoppet med lovlig hastighed, betjenten stiger
på og racer den til 60km/t, får man en bøde?`Det ville jo virke absurd, men
det er ikke utænkeligt, har prøvet op til flere modeller der kørte 60 eller
mere, efter tilkørsel vel og mærke.

mvh
Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-05-02 01:17

"Peden" <peden@anarki.dk> wrote in news:abk964$lih$1@sunsite.dk

> [...]
> bøde?`Det ville jo virke absurd, men det er ikke utænkeligt, har
> prøvet op til flere modeller der kørte 60 eller mere, efter

hvis knallerten holder sig inden for lovens rammer for hvordan den
skal være mht. tandhjul, dyser osv. får du ikke nogen bøde - det er
det med typegodkendelsen som en nævnte i et andet indlæg.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-02 06:48

Peden skrev:

>Hvad sker der hvis man bliver stoppet med lovlig hastighed, betjenten stiger
>på og racer den til 60km/t, får man en bøde?

Ikke hvis der ikke er lavet ændringer i motoren. Jeg havde en
gang en knallert der kunne køre 50 km/t, og den blev betragtet
som lovlig. Det skyldtes at der ved en fejl var sluppet en
sending gennem kontrollen med for store dyser (eller noget andet
der var for stort). Jeg blev aldrig stoppet for betjentene kendte
godt de knallerter.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-05-02 08:19

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> [...]
> sending gennem kontrollen med for store dyser (eller noget andet
> der var for stort). Jeg blev aldrig stoppet for betjentene kendte

Selv om knallerten kan køre hurtigere end de de lovlige 30 uden, at
knallerten er tunet, boret og hvad ved jeg, så er det stadig ikke
tilladt at køre mere end 30, og hvis man gør det kan man formodentligt
få en bøde.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-02 09:12

Morten Bjergstrøm skrev:

>Selv om knallerten kan køre hurtigere end de de lovlige 30 uden, at
>knallerten er tunet, boret og hvad ved jeg, så er det stadig ikke
>tilladt at køre mere end 30

Hvor står det? Jeg har lige gennemsøgt færdselsloven, og der
fandt jeg det ikke.

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-05-02 09:58

In article <4t8sduo0ec3h54sdpug0grd0j2blludvo2@news.telia.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvor står det? Jeg har lige gennemsøgt færdselsloven, og der
> fandt jeg det ikke.

Hvad med steder hvor der er max 30 km/t som hastighedsgrænse?

JonB

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-05-02 10:10

Hansen wrote:

> Hvad med steder hvor der er max 30 km/t som hastighedsgrænse?

Hvor er der en påbudstavle om en max hastighed på 30km/t. Jeg har set et
skilt (oplysningtavle? fx et skilt ved en skole...), hvor anbefalet max
hastighed er 30km/t, men man må jo stadig køre 50km/t der, hvis
omstædighederne tillader det.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-05-02 10:17

In article <3cde3196$0$3776$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, Brian Axelgaard wrote:
> [...]
> skilt (oplysningtavle? fx et skilt ved en skole...), hvor anbefalet max
> hastighed er 30km/t, men man må jo stadig køre 50km/t der, hvis

På villa veje, og specielt veje der er markeret som stille veje.

JonB

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-05-02 10:36

> På villa veje, og specielt veje der er markeret som stille veje.

Okay! Dem ser jeg ingen af her hjemme. Hvor bor du? altså bare byen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-05-02 10:51

In article <3cde37da$0$3757$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, Brian Axelgaard wrote:
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Okay! Dem ser jeg ingen af her hjemme. Hvor bor du? altså bare byen

Jeg bor på nørrebro, men tog kørekort på Bornholm, hvor der er
villa veje. Min kørelerer fortalte mig at på den slags veje var
hastighedsgrænsen 30km/t. Jeg mener også at der var sådan et spørgsmål
til teori prøven som jeg bestod uden fejl.

Med hensyn til stille veje, så findes der en i nærheden af hvor
jeg bor. Der står 30km/t på et skilt.

JonB

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-05-02 11:18

> [...]
> hastighedsgrænsen 30km/t. Jeg mener også at der var sådan et spørgsmål
> til teori prøven som jeg bestod uden fejl.

Og jeg skulle svare 50km/t, hvis spørgsmålet "Hvor hurtigt må man køre her?"
kom sammen med et billede af en oplysningstavle (firkantet, normalt blå og
hvid, med enten hvid eller sort skrift) med påtrykt 40km/t. Ellers talte det
som en fejl.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-05-02 18:38

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote in

> På villa veje, og specielt veje der er markeret som stille veje.

Du må stadig gerne køre hurtigere end de 30km/t hvis forholdene
tillader det - du skal bare ikke ramme nogen! ;)

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-05-02 21:16

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse
> bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote in

> Du må stadig gerne køre hurtigere end de 30km/t hvis forholdene
> tillader det - du skal bare ikke ramme nogen! ;)

Nemlig... det var også det jeg ville frem til :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-05-02 22:04

"Brian Axelgaard" <_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote in

> Nemlig... det var også det jeg ville frem til :)

Lidt samme stil som hvis du har 0,1 promille og ikke kører galt...

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 13-05-02 12:07

> Lidt samme stil som hvis du har 0,1 promille og ikke kører galt...

Ja! Og hvis man så kører galt md en 0.1 promille, så står der sgu også
"promille kørsel" på bøde... og indkaldelsen til retten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-05-02 20:18

"Brian Axelgaard" <_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote
in news:3cdf9e9b$0$10889$ba624c82@nntp01.dk.telia.net

> Ja! Og hvis man så kører galt md en 0.1 promille, så står der
> sgu også "promille kørsel" på bøde... og indkaldelsen til retten

Klart, det er jo det det er...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-02 10:33

Jon Bendtsen skrev:

>Hvad med steder hvor der er max 30 km/t som hastighedsgrænse?

Det er der da ikke noget specielt ved. Hvis der er en
maksimumhastighed på 20 km/t, må selv en knallert ikke køre
hurtigere.

Cykler er et lidt specielt problem fordi man ikke kan forventes
at have et speedometer.

--
Bertel

Fra : Morten Larsen

Dato : 12-05-02 12:42

> Cykler er et lidt specielt problem fordi man ikke kan forventes
> at have et speedometer.

Hvilket også er lidt spøjst, da det ikke er lovkrav
at have et speedometer i din bil, eller motorcykel ell. ell. osv
bare du holder hastigheden - det samme gælder for feks. din
advarselstrekant, den er ikke lovpligtig at have i bilen, men
der vanker en bøde hvis ikke den står bag din bil efter et uheld

Morten

---

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-02 13:05

Morten Larsen skrev:

>Hvilket også er lidt spøjst, da det ikke er lovkrav
>at have et speedometer i din bil ...

Det er til dels historisk betinget. Før i tiden var det jo
sjældent at nogen cyklede over 30 km/t. Desuden tror jeg ikke at
der er behov for en speciel regel.

Jeg læste en gang om en amerikansk cyklist der har hængt en
seddel om en færdselsbøde op på sin opslagstavle. Han havde kørt
over 80 km/t hvor kun 50 var tilladt (det var ned ad bakke).

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 12-05-02 14:57

Morten Larsen <hos@larsen.dk> skrev

> Hvilket også er lidt spøjst, da det ikke er lovkrav
> at have et speedometer i din bil, eller motorcykel

Det er nu ikke rigtigt.

Detailforskrifter for Køretøjer:

10.04.002
HASTIGHEDSMÅLER

(1)
Hastighedsmåler (speedometer) skal kunne aflæses under kørslen og skal vise
hastigheden i km/t eller m.p.h.

(2)
Fartskriver, der opfylder bestemmelserne i pkt. 10.04.001 og 10.04.002 (1),
anses som hastighedsmåler.

10.04.020
BIL

(1)
Bil skal være forsynet med hastighedsmåler.

10.04.030
MOTORCYKEL

(1)
Motorcykel skal være forsynet med hastighedsmåler.

10.04.041
REGISTRERINGSPLIGTIG KNALLERT

(1)
Registreringspligtig knallert skal være forsynet med hastighedsmåler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-05-02 18:40

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Hastighedsmåler (speedometer) skal kunne aflæses under kørslen
> og skal vise
> hastigheden i km/t eller m.p.h.

Stenet, det må da være besværligt med et speedometer i MPH...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-02 05:36

Henrik Stidsen skrev:

>Stenet, det må da være besværligt med et speedometer i MPH...

Næ, faktisk ikke. Jeg lånte en gang min kammerats bil mens
speedometeret ikke virkede. Det tog ikke lang tid at finde ud af
at bruge omdrejningstælleren i stedet.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-05-02 20:19

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in

> Næ, faktisk ikke. Jeg lånte en gang min kammerats bil mens
> speedometeret ikke virkede. Det tog ikke lang tid at finde ud af
> at bruge omdrejningstælleren i stedet.

hmmm, det tror jeg ikke jeg kunne...

Anyway, kender faktisk en der har en MC med MPH speedo, de har da
vist heller ikke problemer med farten

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 13-05-02 20:50

> Anyway, kender faktisk en der har en MC med MPH speedo, de har da
> vist heller ikke problemer med farten

Jeg kender en som kun har rpm tæller....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-02 21:58

Henrik Stidsen skrev:

>hmmm, det tror jeg ikke jeg kunne...

Læg dig i køen på motorvejen og bemærk at tælleren viser f.eks.
2000 i 4. gear. Så ved du at du skal holde lidt under 1000 for at
køre 50 osv. Et par gearskift med uændret hastighed kan hurtigt
give de tilsvarende tal i andre gear. Det kan dog ikke anbefales
at gå fra 5. til 1. på motorvejen.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-05-02 22:30

> [...]
> 2000 i 4. gear. Så ved du at du skal holde lidt under 1000 for at
> køre 50 osv. Et par gearskift med uændret hastighed kan hurtigt

Det er rigtigt ja, men jeg tror det tager noget tilvænningstid ;)

> Det kan dog ikke anbefales
> at gå fra 5. til 1. på motorvejen.

du er da også så kedelig ;)

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-05-02 23:01

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Et par gearskift med uændret hastighed kan hurtigt
>give de tilsvarende tal i andre gear.

Tæller du også køer inde på markerne ved at tælle benene og dele
med 4?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Larsen

Dato : 13-05-02 17:22

> Morten Larsen <hos@larsen.dk> skrev

> Det er nu ikke rigtigt.
>
> Detailforskrifter for Køretøjer:

cut

Ok - jeg har bare været til syn med en bil (dog nogle år tilbage), hvor
speedometeret ikke
virkede, det gjorde jeg selv opmærksom på - for god ordens skyld, men
fik at vide at det var ligegyldigt, bare man ikke kørte for stærkt

Nu er synsfolk måske heller ikke de rette at spørge til råds om lov, men
jeg regnede med at dette passede når manden sagde det.

Morten

---

Fra : Claus MC

Dato : 12-05-02 21:24

"Morten Larsen" <hos@larsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilket også er lidt spøjst, da det ikke er lovkrav
> at have et speedometer i din bil, eller motorcykel ell. ell. osv

Jo, det er det

Du kan evt. læse mere i detailforskrifter for køretøjer, pkt. 10.04.020

BIL
Bil skal være forsynet med hastighedsmåler.

10.04.030
MOTORCYKEL
Motorcykel skal være forsynet med hastighedsmåler.

Men det er vist rigtigt, at der ikke altid har været krav om det !

¨/Claus

Fra : Morten Larsen

Dato : 13-05-02 17:26

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Morten Larsen" <hos@larsen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jo, det er det
>
> Du kan evt. læse mere i detailforskrifter for køretøjer, pkt. 10.04.020

Ja det ved jeg nu Jeg har kommenteret min fejl for Alexbo - jeg
følger for dårligt med, når man tænker på at jeg har været Automekaniker
i 14 år - damn

Morten

---

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-05-02 16:05

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Cykler er et lidt specielt problem fordi man ikke kan forventes
>at have et speedometer.

?

Det kan man da heller ikke på knallert.

Jeg har faktisk før brokket mig lidt over den lov her i gruppen,
for før var der en nydelig sammenhæng: Knallerter og traktorer
skulle ikke have speedometer, men til gengæld fik de heller ikke
bøder for at køre hurtigere end de var godkendt til, såfremt der
ikke var foretaget konstruktive ændringer. Den sammenhæng er gået
fløjten med lovændringen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-02 17:14

Fra : Gregers Petersen

Dato : 12-05-02 17:53

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja, hvilket er en knallert 45.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 12-05-02 17:56

"Bertel Lund Hansen" skrev:

> [...]

Ja, en registreringspligtig knallert (knallert 45). Denne tråd handler om en
ikke-registreringspligtig knallert.

--
Reino

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-05-02 19:58

Jeg har aldrig skullet registrere nogen af mine knallerter.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-05-02 09:58

In article <Xns920C5EA83624A.miljokemi.dk@172.16.16.111>, Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> knallerten er tunet, boret og hvad ved jeg, så er det stadig ikke
> tilladt at køre mere end 30, og hvis man gør det kan man formodentligt

Sikkert, men det er jo så for at køre for stærkt, ikke for at
knallerten er ulovlig.

JonB

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-05-02 09:17

> Hvor står det? Jeg har lige gennemsøgt færdselsloven, og der
> fandt jeg det ikke.

§ 43 a. For registreringspligtig knallert må hastigheden uanset § 42
aldrig overstige 45 km i timen. For ikkeregistreringspligtig knallert
må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 30 km i timen.

Politiets bødetakster må du selv finde frem.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-02 10:32

Morten Bjergstrøm skrev:

>§ 43 a.

Tak. Nu opdagede jeg at jeg ikke havde den sidste version af
loven. Men bemærk at den passus ikke fandtes da jeg havde
knallert.

--
Bertel

Fra : Lyrik

Dato : 12-05-02 11:11

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 30 km i timen.
>

> Politiets bødetakster må du selv finde frem.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ha! Du tror bødetakst alene gør det!?) Næh! Min fine ven, her i
Forbudtland kan vi gøre det meget meget mere forbudt og jo forbudtere jo
bedre!

Hvis du med din lovlige knallert kører ned ad Geels bakke med 51 kilometer i
timen eller-uha!-endnu mere, så mister du kørekortet til din bil, hvis du
har en/et sådant, for så har du overskredet den tilladte hastighed med 70%
eller derover.....og det manglede da også
bare_og_hvorfor_skulle_det_ikke_også_være_sådan?-og_kan_vi_så_Ikke_få_stramm
et_op_og_overvåget_lidt_mere_og_kan_vi_så_ikke_få_npget_mere_forbudt?

Jens

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-05-02 12:41

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et_op_og_overvåget_lidt_mere_og_kan_vi_så_ikke_få_npget_mere_forbudt?

Der er du helt forkert på den. Man kan _ikke: miste sit kørekort til
indregistrede køretøjer, ved at køre ulovligt på en ikke-indregistret
køretøj. Jeg kan køre 125km/t på en stille villavej og stadig have mit
kørekort til bilen i behold.

Fra : Lyrik

Dato : 12-05-02 22:59

"Brian Axelgaard" <_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote in
message news:3cde5516$0$221$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> [...]
> indregistrede køretøjer, ved at køre ulovligt på en ikke-indregistret
> køretøj. Jeg kan køre 125km/t på en stille villavej og stadig have mit
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du kan ikke miste dit kørekort ved for eksempel at køre beruset på cykel.
Jeg har ringet til Lyngby Politi og fået det bekræftet.
"For man skal jo kunne komme hjem med sin brandert på en eller anden
måde."
Men kører du beruset på knallert og har kørekort så kan du miste det, efter
de noget åregamle oplysninger jeg har.
Ligeledes mister du kørekortet hvis du overskrider 45 kilometersgrænsen på
EU-knallert med 70%, selv om det samlede resultat ligger indenfor en
eventuel hastighedsbegrænsning for de øvrige køretøjer.
Kan man miste kortet for at køre beruset på 30 kilometers knallert, så kan
man også miste det for at overskride 70% begrænsningen for samme. Det må
være den helt klare konklusion.

Jens

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 13-05-02 12:06

> Kan man miste kortet for at køre beruset på 30 kilometers knallert, så kan
> man også miste det for at overskride 70% begrænsningen for samme. Det må
> være den helt klare konklusion.

Dete r ikke noget de praktiserer så. Jeg kender mange som er taget med med
over 70%...om det blev målt med laser eller andet godt:) det ved jeg ikke.
Men er det 70% af de 30km/t eller er det 70% af den lokale hastighedsgrænse?
Der jo en stor forskel....

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-05-02 17:16

On 13.05.2002 13:05, in article
3cdf9e44$0$10909$ba624c82@nntp01.dk.telia.net, "Brian Axelgaard"
<_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Men er det 70% af de 30km/t eller er det 70% af den lokale hastighedsgrænse?
> Der jo en stor forskel....

Hvis der er hold i det med at man kan miste kortet, så er det er
selvfølgelig de 30 km/t der gælder. Det er vist uddebateret - du må aldrig
(jf. Færdselslovens § 43a, 2. pkt.) køre stærkere end 30 km/t på en
ikke-registreringspligtig knallert. Det er det samme som hvis du fx kører
100 km/t i en lastbil på en landevej. Så regner de selvfølgelig også fra de
70 km/t som lastbilen må køre.

Hvis vi så lige skal tage det med at miste kortet for at køre på knallert,
så tror jeg ikke helt den holder. Prøv at følge med her:

Færdselslovens § 125 bestemmer at retten til at føre et motordrevet køretøj,
hvortil der kræves kørekort skal frakendes føreren af et sådant køretøj,
hvis han gør sig skyldig i spirituskørsel. Læg mærke til formuleringen
"føreren af et sådant køretøj". Der er altså tale om en der faktisk fører et
køretøj, der kræver kørekort.

Kørekort kræves jf. § 56 stk. 1 til motorkøretøj. Motorkøretøj er defineret
i § 2 nr. 13 som (lidt forenklet) biler og motorcykler - altså ikke
30-knallerter. (45-knallerter er en anden snak, der skal man have kørekort
efter § 63a)

Så selvom spirituskørsel i § 53 stk. 1 er defineret som et forsøg på at køre
motordrevet køretøj (som jf. § 2 nr. 12 også indbefatter knallert), gælder
frakendelse af kørekortet ved spirituskørsel kun, når man "fører et sådant
køretøj" [...] "hvortil der kræves kørekort".

Når det gælder hastighedsoverskridelser er argumentationen den samme. Her
gælder i stedet § 126, der indleder med at "Retten til at føre de i § 125
nævnte køretøjer [der kræver kørekort] skal endvidere frakendes føreren af
et sådant køretøj..."

For lige at opsumere: Reglerne peger altså ikke bare på den der har et
kørekort, men den der i den aktuelle situation (hvor han kører
spirituskørsel eller for stærkt) fører et køretøj, der kræver kørekort.
Knallert-30-køreren kan straffes med bøde (og i særlige tilfælde fængsel)
for at køre for stærkt eller køre spirituskørsel, men han kan ikke miste
kørekortet. "Knallertkørekort" er ikke kørekort i færdselsloven, men et
bevis for at have modtaget undervisning i færdselsregler og kørsel med
ikke-registreringspligtig knallert jf. § 63 stk. 2.

/kristian

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 13-05-02 17:55

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B905B377.2F6F%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]
> bevis for at have modtaget undervisning i færdselsregler og kørsel med
> ikke-registreringspligtig knallert jf. § 63 stk. 2.

Så fik vi vist det på plads! Tak skal du have

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-05-02 19:17

On 13.05.2002 18:55, in article
3cdff03b$0$3763$ba624c82@nntp01.dk.telia.net, "Brian Axelgaard"
<_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Så fik vi vist det på plads! Tak skal du have

For en god ordens skyld skal jeg nok lige bemærke at det er min egen
fortolkning, men jeg synes nu ordlyden er ret klar.

/kristian

Fra : Lyrik

Dato : 11-05-02 23:04

"Brian Axelgaard" <_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote in
message news:3cdd7293$0$10885$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
længe
> man kører med samme fart.
> Det er sgu en af de ting i loven jeg ikke fatter....

Jeg havde da jeg var dreng en af de mest latterlige lamme knallerter der
fandtes, en Velo-Vap, med carborundumrulletræk på forhjulet.
Den kunne kun køre 30, for der var en klap i indsugningen som blev suget
fast og kvalte den hvis den hev luften for hurtigt ind. Så 4-taktede den så
røgskyerne stod fra den.
Jeg var så frustreret, fordi den ikke engang ned ad bakke kunne få mere fart
på, så jeg prøvede at jolle rundt med pedaler, lægge mig ned over styret og
andre slige-fandt jeg ud af ULOVLIGHEDER!!!
Jeg blev stoppet af to betjente som bebrejdede mig!
Jamen den er helt lovlig, forsikrede jeg.
Jamen den må ikke køre mere end tredive!-Så du må ikke lægge dig ned og
jolle i pedalerne!!!

Så kom ikke her med dine formasteligheder om ULOVLIGE KONSTRUKTIONSÆNDRINGER
BEREGNET PÅ ULOVLIGE HYPERHASTIGHEDER!)
Forstå at du lever i forbudtland hvor borgerne altid efterspørger : -"mere
forbudt!"

Jens

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-05-02 08:27

Nu når vi er inde på det med at blive stoppet..... Betjenten beder helt
sikkert føreren om at skille knallert af så han kan få de ulovlige ting med
sig. Hvad så, hvis knallerten ikke er ulovlig? Hvem skal så samle den igen?
Har man ikke krav på at få sin knallert lavet igen?

Man kan også se det fra den anden side (uhadada). Betjenten må have et godt
grundlag for at bede føreren om at skrue i sin knalert, så så længe
betjenten mener at den sandsynligvis er tunet, så skal føreren selv samle
den igen.

Er det sådan det hænger sammen?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-05-02 10:39

On Sat, 11 May 2002 21:34:41 +0200, "Brian Axelgaard"
> [...]

>Hvis man så kommer kørende med 30km/t og bliver stoppet i fx en rutine
>kontrol, hvor de finder at man har pillet ved den, så får man stadig en
Fordi din knallert er typegodkendt, du ikke må ændre på din knallert,
således at den ikke længere opfylder det der står i typegodkendelsen.
Du får en bøde for at have foretaget ændringer på knallerten. Hvis du
har kørt for stærkt kan der komme en bøde ovenpå.

>Man har jo ikke kørt for stærkt, og bremserne virker
>lige godt på en tunet knallert som de gøre på en standard knallert, så længe
>man kører med samme fart.
>Det er sgu en af de ting i loven jeg ikke fatter....
Det er fordi du ikke ved at den er typegodkendt, og at du ikke må
foretage (konstruktive) ændringer på et typegodkendt køretøj.
Det er uden betydning om ændringerne gør køretøjet
bedre/hurtigere/langsommere/dårligere/smartere/grimmere.
/Hans