Syn af crosser
Fra : Lars Henrik

Dato : 11-05-02 20:53

hvorledes ligger det med at syne en brugt crosser, afgift o.lign. ?
der skal naturligvis lys og deslige på, men hvordan er det med
myndighederne ?
Lars H team-sneglefart.dk

Fra : John Kramme

Dato : 11-05-02 20:56

Der skal jo forelægge en typegodkendelse !
hvilket køretøj drejer det sig om ?

John

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-05-02 11:14

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Der skal jo forelægge en typegodkendelse !

Nej, det skal der ikke.

Og tråde bliver meget mere læselige hvis man svarer under det man citerer,
og ikke over.

Motorcyklen skal (hvis den ikke har været indregistreret i andet EU land på
normal vis) enkeltgodkendes, og dette kræver bl.a. en støjmåling som er ret
dyr at få lavet i DK, men som kan laves til ordentlige priser hos TÜV prøve
institutter i Tyskland.
Der skal monteres lysanlæg med batteri, horn, kædeskærm, lovlige skærme,
blinklys, speedometer og den slags, og afgiften kan være svær at sige noget
om på forhånd, men det er jævnligt lykkedes at få fx. Husky'er afgiftet
billigt - ca. 20.000,- for en '98 sidste år har jeg hørt.
Min KTM '99 blev indregistreret sidste år til ... ja, sagen er egentlig ikke
afsluttet endnu, men omkring 30.000,- tror jeg. Regne med 60% af cyklens
handelsværdi i afgift, og tjek på DBA og www.enduro.dk hvad tilsvarende
cykler handles til.
Det er også lykkedes at få Gasgas indregistreret til humane priser, mens
Husaberg plejer at ende med at blive ret dyre i afgift. Hvorfor? Måske fordi
de kigger på hvad de tidligere cykler har kostet i afgift ved behandlingen.

Rittig

Fra : John Kramme

Dato : 12-05-02 15:24

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> Og tråde bliver meget mere læselige hvis man svarer under det man citerer,
og ikke over.

Sorry

Det går nogle gange, lidt for stærkt ....ups ( 10 piskeslag til mig )

John

Fra : John Kramme

Dato : 12-05-02 15:39

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> Motorcyklen skal (hvis den ikke har været indregistreret i andet EU land
på normal vis) enkeltgodkendes

> Rittig

Spørgsmål til Claus

Herhjemme ( DK ) er det vel normalt færdselsstyrelsen der tager sig af den
slags speciel-godkendelser, ikke ?

John

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-05-02 17:40

> Herhjemme ( DK ) er det vel normalt færdselsstyrelsen der tager sig af den
> slags speciel-godkendelser, ikke ?

Øh, joh, det tror jeg. Godkendelsessektionen har jeg hørt det omtalt som.

Min KTM er enkeltgodkendt, men det har jeg ikke selv gjort. Flere af mine
klubkammerater har fået godkendt cykler på den måde, men jeg er for doven
til alt det bøvl, jeg vil hellere ud at køre...

Rittig

Fra : Lars Henrik

Dato : 12-05-02 17:09

Claus Rittig wrote:

> [...]
> de kigger på hvad de tidligere cykler har kostet i afgift ved behandlingen.

Husqvarna laver jo den samme model til enduro som min, så alt det påkrævede
udstyr er ikke noget problem....kun pengene
det var mere alle de praktiske tring, mht. de forskellige myndigheder.
Lars H team.sneglefart.dk

ps. hvordan var 6-timers i Holstebro ?

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-05-02 18:29

"Lars Henrik" <lars-h@team-sneglefart.dk> skrev i en meddelelse

> ps. hvordan var 6-timers i Holstebro ?

Langt.

Okay, vejret var noget lort. Solen hamrede ned fra en skyfri himmel, og man
kunne se hvor folk gik, for det støvede efter dem! Jeg drak og drak og drak,
for jeg havde en fornemmelse af at det her ville kræve vædske.

Jeg kørte Enduro DM, så jeg skulle køre 3 timer + 1 omg.
Cross-klassen var for par, og de skulle skiftes til at køre i 6 timer.
Gamle Ole (Han du lod slippe fra dig ved sidste løb i Dall) skulle køre
Marathon, 6 timer ene mand!

Banen var 8 km lang og en del mere teknisk end den plejer. Der var masser af
snørkleri mellem træerne, og der var rødder i hundredevis, der var et par
væltede træer man skulle over, der var humplet og hullet, og et enkelt sted
skulle man lige langs en sø, hvor man skulle lade være med at tabe balancen
til venstre, for så fik man buksevand. Der var nogle grøfter man skulle
over, og så som sædvanlig nogle stræk i skoven med træstubbe over det hele,
nogle steder var de lette at se, nogle steder fik man sig en overraskelse.
Der var lidt mose, og det er altid underholdende. Efter en times tid gik der
hul på muld-laget, og så er det dumt at køre i sporet, for mose er noget
lumsk stads at køre i, det bremser _helt_ vildt. Og selvfølgelig var der
masser af sand. Det meste var dog skovbund og lyng.

Fra Aalborg var vi:
Ole på Hon CR500
Dan på Yam DT125
Søren på Yam WR200
Lars Henrik på Yam WR200 (Han kørte RM125 i Dall sidste gang)
Rittig på KTM EXC380
Pein på Yam DT125
Ib på Husq WRE125

Ole kørte Elite DM de første 3 timer og Marathon de sidste 3, resten af os
kørte Bredde.
Der var tyvstart! Det er fanme ved at blive en vane! Jeg troede de fik hold
på folk, så jeg blev holdende. Det gjorde de ikke, og så blev jeg lidt
irriteret og febrilsk, og så kunne jeg ikke starte geden, så jeg fik en
rigtig gennemført _lortestart_!

Selvom vi kørte mest i skov og lyng, så støvede det som ind i helvede den
første omgang, derefter var det kun slemt nogle få steder. Ole havde en
krise på et tidspunkt, hvor han kom i pit og var dehydreret. Han kunne ikke
rigtig holde balancen, men de fik hældt noget vand på ham, og han kom ud
igen - men det krævede nogle lange pauser, så hans plan om at vinde Marathon
gik i vasken.
Jeg så af og til nogle af de andre, og det lykkedes at holde et pænt tempo
indtil jeg gik i pit efter 6 (tror jeg) omgange. Wild Ting sagde jeg lå i
toppen af Bredde, men det kunne jo lisson ikke passe, og iøvrigt var der jo
fandens mange KTM'er med kørere i KTM-kluns, så de var ikke sikre på hvem
der var hvem. Jeg skulle have kørt i mit firser-kluns som jeg plejer, så er
jeg sgu da til at kende. Men næh-nej, popsmart skal det være.
Efter pitstoppet kørte jeg nogle omgange, så kunne jeg mærke at jeg ville
løbe tør for luft på et tidspunkt, så jeg satte tempoet ned for at spare
lidt på de spaghetti'er jeg kalder mine arme. Det hjalp nogle omgange, men
ikke nok. Jeg gik ned. Helt ned. Derefter havde jeg kun een tanke i hovedet:
"Jeg SKAL gennemføre". De sidste 3 omgange gjorde ondt. Jeg sad også for
meget ned til sidst, så lige nu er jeg helt hudløs i røven, faktisk så meget
at det vædsker en del. Klamt. Mine hænder gjorde ondt. Jeg prøvede på et
tidspunkt at strække lidt ud i fingrene for at bekæmpe en begyndende krampe,
men så ku jeg mærke nogle vabler der ikke var ret vilde med at blive
strukket ud, så det holdt jeg op med. 6 vabler, den ene blødte lidt.
Programmør-hænder er ikke velegnede til enduro.
Jeg indhentede SonoSøren (Lindholt). Han har en underlig måde at køre på.
Jeg lærer nok aldrig helt at forstå ham. Han ligger og tøffer af sted i et
_meget_ afslappet tempo, som om han dagdrømmer eller sådan noget. Så ser han
mig nærme mig bagfra, og så - det er det samme hver gang - kører han
pludselig som død og helvede. Jeg kunne godt have sat et angreb ind, hvis
jeg havde haft nogle kræfter, men-øh... Så vi fulgtes nogenlunde ad en halv
omgang til han blev træt, så lykkedes det mig at slæbe mig forbi ham. På et
tidspunkt var han ved at trække fra mig, og jeg kunne ikke gøre noget ved
det. Jeg var _færdig_. Men han var nu nok heller ikke helt frisk længere.
Jeg havde set en del fra min klasse udgå eller stå og skrue ude på banen,
bl.a. Tommy Vollgas som jeg ellers havde seedet til 2'er. Så jeg regnede
egentlig med at Poul Pik ville have gode muligheder for at slutte som 2'er.
På sidste omgang ca. et par km før mål tog Poul mig med en omgang, men han
havde Jacob Hansen (favoritten i Bredde) lige i nakken. Få hundrede meter
senere tiltede Poul, og så kunne han følge i hælene på Jacob ind til den
ternede klud. Det var han ikke ret tilfreds med. Den sidste kilometer kørte
jeg de sidste ressourcer ud, for jeg fik øje på at Hans Rowedder (Århus, KTM
300) var ved at hente mig. Han slog mig med 45 sek. sidste år, så jeg kørte
så jeg var ved at brække mig, for at han ikke skulle lave det nummer igen.
Det lykkedes.
Jeg kan ikke huske resultaterne helt, men Poul blev jo 2'er, jeg blev 5'er,
Ib blev 9'er og Søren blev 12'er. Jeg tror Dan udgik med defekt, og Lars
Henriks og Peins placeringer kan jeg ikke huske.
Jeg erindrer heller ikke hvad Ole blev i Elite, men jeg tror han blev 4'er
efter Andre Larsen (som har konverteret til KTM), Jan Hansen (også KTM) og
øhhhh...
Nå, Ole blev ihvertfald 3'er i Marathon. Jeg kan ikke huske navnet på ham
der vandt, men han var let gråhåret og lignede en kontornusser, og han kørte
Hon CRF450 som om strømerne var i hælene på ham i samtlige 6 timer. Han
kørte _ret_ imponerende!

Hov, nu kom jeg vist til at gå i selvsving igen.

Rittig

Fra : Søren Lindholt

Dato : 12-05-02 21:46

> Jeg indhentede SonoSøren (Lindholt). Han har en underlig måde at køre på.

Ka da godt være du ikke forstår det, men så læs lige hvad du skrev om din
egen optræden:

> [...]
kørte
> så jeg var ved at brække mig, for at han ikke skulle lave det nummer igen.

Er det ikke lissom det samme? hehe

Men ellers er fine fine løb, men for sytten tusinde hvor var det varmt. Og
jeg var så søvning om aftenen at jeg sov gennem halvdelen af
speedwaytransmissionen.
Men i dag var vi ude at køre igen, nyklassikeren "Thyholm rundt". Jeg sad
fast i bundløst muggen tang der da vist "liiige" kunne bære men opslugte mit
forhjul på et millisekund og jeg fik en mavepumper af styret , vi kørte
noget vildt hilldown, først ad en smal sti langs en klint, og så ned af en
høj høj skrænt. Så fandt vi en død hjort på stranden, og senere et
grævlingeskelet... det er *bare* nogen øde strande deromkring.

Og måske får jeg en dag skrevet en samlet historie om de sidste 4 dages
offroad,
"Kristi Flyvehop-dag", med simultan-fastsidning i en slamfyldt bæk, PerPs
måde at grave huller med DTens bagskærm efter hillclimb, " det var sjovt at
køre ned, mon man kan køre op igen?" og efterfølgende spektakulære
grusvejscrash der på smertefuld men dog pædagogisk vis har genopfrisket
værdien af albuebeskyttere.
Fredagens mosefræs hvor han nær havde sat DTen HELT under vand, men nøjedes
med forenden (og sig selv...)
Men nu jeg for træt...

Søren

Fra : Kenneth T

Dato : 12-05-02 22:59

> [...]
> køre ned, mon man kan køre op igen?" og efterfølgende spektakulære
> grusvejscrash der på smertefuld men dog pædagogisk vis har genopfrisket

Det lyder sgu som om I har moret jer, jeg glæder mig som altid til næste del
af "sagaen om de gæve off-rowdere nordfra"

--
Venligst
Kenneth T

Fra : Pein

Dato : 13-05-02 00:37

"Claus Rittig" wrote ...

>Der var lidt mose, og det er altid underholdende. Efter en times tid gik
>der hul på muld-laget, og så er det dumt at køre i sporet, for mose er
>noget lumsk stads at køre i, det bremser _helt_ vildt.

Hvor var det egentlig? Mener du det nede ved søen?
Jeg synes nemlig der var en slags mangel på mudder/vand/plæver. Ikke at jeg
egentlig savnede det, det har før kostet mig dyrt, men jeg kunne nu
alligevel ikke lade være med at køre igennem et enkelt af mudderhullerne
selvom der var et spor udenom. Sådan bare for hyggens skyld.

> Jeg skulle have kørt i mit firser-kluns som jeg plejer, så er jeg
> sgu da til at kende. Men næh-nej, popsmart skal det være.

Ja hvad var det for noget? Du har nok set mig, men jeg så ikke dig, sikkert
fordi du lignede de der andre "fabrikskørere"

> Programmør-hænder er ikke velegnede til enduro.

Der skal vist meget til. Efter en lang golfkarriere kunne jeg lave hvad som
helst uden at få vabler - troede jeg. Enduro er det første nogensinde der
har givet mig vabler i hænderne.

> Jeg kan ikke huske resultaterne helt, men Poul blev jo 2'er, jeg
> blev 5'er, Ib blev 9'er og Søren blev 12'er.

Hvis Søren blev 12'er, så tror jeg at jeg er udenfor pointene, for min
ufrivillige pause (defekt nr. 2) kostede en omgang.
Søren og jeg fulgtes ad og skiftedes til at overhale hinanden indtil jeg
knækkede bremsegrebet (defekt nr. 1), og var nødt til at køre ind og skifte
det. Det kostede dog ikke mange minutter. Han lå faktisk lige bag mig da det
skete. Han sagde det så sjovt ud. Grrrrrr.
Tak til Dan og Wild Ting for hjælp i pitten.

>Jeg tror Dan udgik med defekt,

Een eller anden kørte ind i ham, så han mistede bagskærmen, men jeg ved ikke
hvorfor han udgik. Bagskærmen kan jo undværes.

> Hov, nu kom jeg vist til at gå i selvsving igen.

Tilgivet!

/Mvh. Pein
(der skal til at konditræne - av, av)

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-05-02 17:05

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor var det egentlig? Mener du det nede ved søen?

Ja, der hvor man kørte ind mellem buske og træer, de første 20-30 meter var
noget mose, og det var der sporet kom - der var faktisk to af de mose-spor,
lige efter hinanden.
Jeg tonsede derind i 3. gear, og havde svært ved at nå at dreje ned mod
søen, men jeg kom ihvertfald ikke i nærheden af sporene. (Okay, pånær en
enkelt kikser).

> Tak til Dan og Wild Ting for hjælp i pitten.

Ja, for satan, det var uvurderligt!

> Een eller anden kørte ind i ham, så han mistede bagskærmen, men jeg ved
ikke
> hvorfor han udgik. Bagskærmen kan jo undværes.

Han har huleme ikke for meget held i de løb! Han må se at få indregistreret
den KTM, så bliver risikoen for at blive påkørt bagfra noget mindre...

Rittig

Fra : Lars Henrik

Dato : 13-05-02 20:32

Claus Rittig wrote:

> [...]
> den KTM, så bliver risikoen for at blive påkørt bagfra noget mindre...

om ikke andet, så kan man da sige at I har det noget hyggeligt derude i
skoven...........
Lars H team-sneglefart.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-05-02 20:14

> om ikke andet, så kan man da sige at I har det noget hyggeligt derude i
> skoven...........
> Lars H team-sneglefart.dk

Ja, vi keder os ikke.
Vil du ikke snart med ud at lege enduro?

Rittig

Fra : Lars Henrik

Dato : 14-05-02 20:58

Claus Rittig wrote:

> "Lars Henrik" <lars-h@team-sneglefart.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, vi keder os ikke.
> Vil du ikke snart med ud at lege enduro?
>
> Rittig

man ved aldrig.... et eller andet sted hvor der også må være crossere
med(indtil videre)
Lars H team-sneglefart.dk
ps. Ronni har et flot billede af en flagpost i Dall, fra JM/FM..hehehe

Fra : Pein

Dato : 14-05-02 22:12

"Lars Henrik" wrote ...

> man ved aldrig.... et eller andet sted hvor der også må være
> crossere med (indtil videre).

Arh, en smule for sent. Der var også en crossklasse til Wild West i
Holstebro i lørdags.

Men notér i kalenderen: 28 juli. Grand National, Viborg, Finderup
øvelsesterræn.
Det er enduro DM 5, så vi er der alle sammen. Der deltager også en fandens
masse andre, og der er flere crossklasser. I alt ca. 300 deltagere tror jeg.
Og kom bare hele Team Sneglefart. Alle kan være med, hvis man ikke er bange
for et par mudderhuller. Crosslicensen virker også til Enduro. Deltagergebyr
ca. 200 kr.

Sidste år: Vi kørte det der hedder 3 timer plus en omgang. Det betyder
fællesstart og en eller anden pitstrategi. Når der er gået 3 timer, venter
man (løbsledelsen) på ham der fører, og når han passerer får han og alle
efterfølgende flaget for sidste omgang. Efter vinderen er kørt i mål en
omgang senere, bliver alle efterfølgende også vinket ind.
Således er det ikke sikkert man får flaget for sidste omgang, for man kan jo
være blevet overhalet af vinderen på hans sidste omgang. Men det er givet at
man får kørt noget mere end 3 timer, alt efter hvor lang en omgang er.
Sidste år var den ca. 29 km. Da jeg endte i et dybt mudderhul kun 3 km. før
mål på min 4. omgang, var der gået ca. 4 timer.
(jeg fik den ud af mudderet, men koblingen brændte af det sted).

Denne løbsafvikling betyder også, at man kan køre 1 omgang, derefter puste
ud i pitten et par timer indtil ham der fører skal rundt på sin sidste
omgang, så triller man en enkelt omgang igen for at gennemføre.
Kyllingeagtigt, men hvis det nu er hårdere end man troede, så er det en
mulighed.

Kom og vær med. Aalborg Offroad MC Klub og Team Sneglefart skulle jo nok
kunne finde ud af at sætte pit op ved siden af hinanden.

/Pein
AORMCK og DEK

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-05-02 22:36

> Sidste år: Vi kørte det der hedder 3 timer plus en omgang.

Lille rettelse: Det er ikke 3 timer + 1 omg. det er kun 2½ time + 1 omg.
Nu sidder jeg og kommer helt i tvivl om det kun er 2 timer + 1 omg, men jeg
tror det er 2½, det er ihvertfald ikke 3 som det var ved Wild West, hvor
banen også var væsentlig sværere (mere snæver, mere skov, flere sving osv.).
Og så vidt jeg husker, er Sønderjysk kun 2 timer + 1 omg. men det blev
sidste gang kortet ned til 1½ time + 1 omg pga tyvstarter.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-05-02 22:29

> man ved aldrig.... et eller andet sted hvor der også må være crossere
> med(indtil videre)

Hvad med Grand National eller Sønderjysk Terræn Cross? Der behøver du ingen
nummerplade.

> ps. Ronni har et flot billede af en flagpost i Dall, fra JM/FM..hehehe

Scan det og kyld det på Binaer, det må jeg se! Ellers må jeg se det næste
gang vi mødes.
Det er en del sjovere at være flagpost når der er nogle man kender med i
løbet, jeg brugte væsentlig mere tid på at heppe på jer, end på at flage
(der skete nemlig ikke noget i mine områder). Jeg havde ellers regnet med at
en af jer ville smide sig i enten det fæle spor der var i udgangen af
svinget, eller i hullet til venstre, men nej, A-kørere styrter åbenbart
lettere end C-kørere. De styrtede nemlig flere gange lige der.

Rittig