navnebeskyttelse
Fra : ~coolio~

Dato : 11-05-02 17:34

Hej

jeg har lige et hurtigt spørgsmål, jeg er ved at starte firma op, men kan
ikke finde nogen sider hvor der står noget om det navn jeg vil bruge er
optaget. Jeg har været igennem toldogskat´s og danmarks statistik´s sider,
men uden resultat. Har prøvet at søge på div. men intet hjælper. Er der en
klog mand der ved noget.

et lille tillægsspørgsmål kan man bruge en internetadresse på et
eksisterendet firmanavn, som måske er i brug men ikke beskyttet - siden er
ikke optaget.

Jeg vil helst starte uden at træde nogen for meget over fødderne

på forhånd 1000 tak

Fido
**min email er ikke rigtig - gider ikke alt det spam - sorry**

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-05-02 17:37

In article <abjh5i$1odn$1@news.cybercity.dk>, ~coolio~ wrote:
> [...]
> men uden resultat. Har prøvet at søge på div. men intet hjælper. Er der en

Kan du ikke bare prøve at registrere det ??

> et lille tillægsspørgsmål kan man bruge en internetadresse på et
> eksisterendet firmanavn, som måske er i brug men ikke beskyttet - siden er
> ikke optaget.

Nej, du er jo i OND tro.

JonB

Fra : ~coolio~

Dato : 11-05-02 17:40

Hej, tak for det hurtige svar

jeg har registeret det, men først lige sendt det ind, og det tager ca. 14
dage inden det bliver registeret, og det er ikke fordi jeg er i ond tro, kun
at jeg vil gerne undgå misforståelser. Jeg skal snakke med trykkeri o.lign
så snart jeg har tingene afklaret. Så det er mest fordi jeg er utålmodig?!?

Jeg har ikke været ude at kigge på markedet, og så tilføjet en bindestreg,
stumt d eller sådan noget

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-05-02 17:51

In article <abjhh6$1olk$1@news.cybercity.dk>, ~coolio~ wrote:
> Hej, tak for det hurtige svar

Svar nedenunder.

> [...]
> så snart jeg har tingene afklaret. Så det er mest fordi jeg er utålmodig?!?

Jeg mente registrer det som varemærke?? eller hvad det nu er det
hedder, det var ikke internettet jeg mente.

> Jeg har ikke været ude at kigge på markedet, og så tilføjet en bindestreg,
> stumt d eller sådan noget

Nej, men du skrev jo at et andet firma hed noget og der var ikke
noget domaine.

JonB

Fra : ~coolio~

Dato : 11-05-02 17:53

> [...]
> hedder, det var ikke internettet jeg mente.

> Nej, men du skrev jo at et andet firma hed noget og der var ikke

ja okay, det var forkert skrevet af mig, det var hvis jeg oprettede en side
og fik dem op at køre, og der så kom nogen om 1 år og klagede

Fra : Peter G C

Dato : 12-05-02 13:55

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:

[klip]

> Kan du ikke bare prøve at registrere det ??

Hvor skulle han i givet fald registrere firmanavnet og ville det have nogen
virkning?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-05-02 14:32

In article <abloh7$pi9$1@tux.netsite.dk>, Peter G C wrote:
> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:
>
> [klip]

> Hvor skulle han i givet fald registrere firmanavnet og ville det have nogen
> virkning?

Det ved jeg sku da ikke, men der har tidligere været nævnt noget med
at have vundet hævd på et navn, og at det derfor var beskyttet. I
samme omgang blev der nævnt at navnet kunne registreres et eller
andet sted for penge.

JonB

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-05-02 14:44

Peter G C wrote:

> Hvor skulle han i givet fald registrere firmanavnet og ville det have nogen
> virkning?

Patent- og Varemærkestyrelsen

http://www.dkpto.dk/

Og ja, hvis det kan registreres som varemærke.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 12-05-02 14:52

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:

[klip]

> Patent- og Varemærkestyrelsen
>
> http://www.dkpto.dk/
>
> Og ja, hvis det kan registreres som varemærke.

Utvivlsomt, men det vil nok ikke ske med den pågældende
enkeltmandsvirksomhed....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 12-05-02 14:53

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:

[klip]

> Nej, du er jo i OND tro.

Og hvilken retsvirkning har denne onde tro?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-05-02 18:50

In article <ablru4$sjk$1@tux.netsite.dk>, Peter G C wrote:
> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:
>
> [klip]

> Og hvilken retsvirkning har denne onde tro?

Ja, den er jo svær, for dk-hostmasters afgørelser kan næppe kaldes
for en retslig afgørelse. Det jeg mente var at hvis han registrerer
navnet på en konkurerende virksomhed, og dette ikke er et generelt
navn, så vil jeg mene han er i ond tro, han ved jo at konkurenten
existerer. Lidt lige som hvis man ser et prisskilt der er åbenlyst
forkert.

Tilfredstillende forklaring? eller var det en pæn hentydning om at
jeg bør få bedre styr på jura, hvis jeg ikke vil vildlede med mine
indlæg herinde ??

JonB

Fra : Peter G C

Dato : 12-05-02 22:23

> [...]

> Tilfredstillende forklaring? eller var det en pæn hentydning om at
> jeg bør få bedre styr på jura, hvis jeg ikke vil vildlede med mine

Det flyver jo med begreber - men jeg sætter spørgsmålstegn ved, om de bliver
brugt rigtigt.

Ond tro? Ja ja. Men ændrer det på noget? Måske vi bare skulle have fat på
det rigtige retsgrundlag først: hvilke regler gælder?

/Peter

--
http://www.grauslund.com