Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål til ejere af Durst M600 eller M6~
Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 11-05-02 11:05

Jeg overvejer at supplere mit S/H mørkekammer med en DURST M600 eller M601
for også at kunne forstørre 6x6, jeg vil dog også gerne kunne bruge det til
35mm.
Da begge modeller udgik af produktion engang tilbage i 70'erne, der ofte
ting som mangler. Jeg har derfor nogle spørgsmål -så jeg kan sikre mig at
det eksemplar jeg ender med inkluderer alt det nødvendige tilbehør.

For M601's vedkommende ved jeg at der findes forskellige opsætninger
afhængigt af hvilket negativ format man ønsker at forstørre.
1) Der skal helst følge 3 kondensatore med, hvoraf to bruges samtidig: 2 af
typen Sivocon80 (benyttes sammen til 6x6) og 1 af typen Sivocon50 (som
benyttes sammen med en Sivocon80 til 35mm).
Spørgsmål: Har nogen erfaringer med kun at benytte 2 Sivocon80 til både 35mm
og 6x6?
2) Der findes negativholdere til hhv. mellemformat og 35mm. Mellemformat
holderen har glas på begge sider og nogle regulerbare maskerings rammer
indbygget.
Spørgsmål: Kan mellemformat holderen også benyttes til 35mm (kan den maskere
ned til 35mm -har den riller som støtter filmen)?
3) Objektiv pladen (Lens board) findes i 2 udgaver: en "flad" som kun kan
benyttes til mellemformat, og en med fordybning som er en forudsætning for
35mm.
Spørgsmål: Jeg mener at have læst at objektiv pladen med fordybning kan
bruges til begge formater -er det korrekt?

Vedr. M600
Jeg kender stort set kun denne model af udseende. Kan nogen fortælle hvilke
løsdele som er nødvendige for at benytte den til begge formater?

Mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-05-02 12:57

"Niels H. S. Nielsen" skrev...
> Spørgsmål: Har nogen erfaringer med kun at benytte 2 Sivocon80 til
både 35mm
> og 6x6?

Du kan sagtens bruge 6x6 kondensatoren til 35mm. Belysningstiden
bliver bare en anelse længere.

> Spørgsmål: Kan mellemformat holderen også benyttes til 35mm (kan den
maskere
> ned til 35mm -har den riller som støtter filmen)?

Jeg mener ikke den kan maske ned til 24x36. Men du kan få en løs
24x36 "bundplade" til holderen, med riller og det hele.

> Spørgsmål: Jeg mener at have læst at objektiv pladen med fordybning
kan
> bruges til begge formater -er det korrekt?

Den undersænkede holder er lavet for at undgå udlysningsproblemer.
Den kan bruges til begge formater. Hvis det kniber med
bælgudtrækket, mener jeg at den kan vendes...

> Vedr. M600
> Jeg kender stort set kun denne model af udseende. Kan nogen fortælle
hvilke
> løsdele som er nødvendige for at benytte den til begge formater?

Hvis du finder een med farvehovede, behøver du ikke
bekymre dig om kondensatorer. I praksis kan du
ligeledes nøjes med en 80mm og en undersænket
objektivplade, Hvis du i forvejen har
et 24x36 forstørrelses apparat stående, behøver
du vel egentlig også kun en 6x6 negativholder.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 11-05-02 15:07

"Peter Schrøder" skrev:
> Jeg mener ikke den kan maske ned til 24x36. Men du kan få en løs
> 24x36 "bundplade" til holderen, med riller og det hele.

Tak Peter,
Ved du tilfældigvis om en sådan bundplade var standard tilbehør eller ekstra
udstyr. Det er mest for at vurdere chancerne for at jeg kan finde et
eksemplar. Jeg formoder ikke de kan bestilles hos Durst da de iflg. deres
hjemmeside ophørte med at supportere M601 i begyndelsen af 80'erne.

> Hvis du i forvejen har et 24x36 forstørrelses apparat stående, behøver
> du vel egentlig også kun en 6x6 negativholder.

Det er korrekt -og det var også min indledende tanke, men hvis det viser sig
at være et app. jeg kan lide, kunne jeg måske spare lidt plads ved at
skrotte mit gamle. Jeg har en forestilling om at det er komplet umuligt
opdrive smådele til sådan en "antikvitet", så jeg vil gerne bestræbe mig på
at finde alt hvad jeg behøver i et hug.
Tak for hjælpen
Mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : Frank Larsen

Dato : 14-05-02 23:45

For ca. 2 år siden købte undertegnede negativmasker m.m. hos Hother i Kbh.
og jeg fik da den fornemmelse at de ligger inde med mange reservedele selv
til ældre modeller af Durst apparater, iøvrigt vil jeg tro at ikke kommer
til at mangle noget hvis du får et brugt tilbudt, de fleste der har et
sådant apparat til salg har givetvis også passet godt på "stumperne" jeg har
ihvertfald alt til mit apparat og har som sagt indkøbt nogle dele hos
Hother, men kun på grund af indbrud, og ikke på grund af slitage eller
bortsmidning m.m.

--
Mange hilsner fra
Frank Larsen

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 12-05-02 19:58

Hej Niels

On Sat, 11 May 2002 12:04:39 +0200, "Niels H. S. Nielsen"
<nhsn@removethis.forloren.dk> wrote:

> [...]
>benyttes sammen med en Sivocon80 til 35mm).
>Spørgsmål: Har nogen erfaringer med kun at benytte 2 Sivocon80 til både 35mm

Om jeg nu ikke husker helt forkert sidder de to kondensorlinser i
SIVCON 80 sammen i en pakke, du bytter altså bare ud 50 mm
kondensorpakken med en 80 mm kondensorpakke.

Det går udmärket at använde 80mm kondensorpakken til 50 mm optik,
derimod går det naturligvis ikke omvendt.

> [...]
>Spørgsmål: Kan mellemformat holderen også benyttes til 35mm (kan den maskere
>ned til 35mm -har den riller som støtter filmen)?

Mellemformat negativholderen har styrestift også for 35 mm film, den
har også trinlöst reglerbare linjaler så det er ikke noget problem.

> [...]
>Spørgsmål: Jeg mener at have læst at objektiv pladen med fordybning kan
>bruges til begge formater -er det korrekt?

Kan og kan, man kan som bekendt så meget. Men i dette tilfälde vil jeg
nog ikke göre det. Problemet er at objektivet kommer for tät ved
negativet, du begränser altså dina muligheder når det gälder
forstörrelsesgrad da du på den förste bid af snäkkens vandring skal
kompensere for at opjegtivet er for tät på negativet.

>Vedr. M600
>Jeg kender stort set kun denne model af udseende. Kan nogen fortælle hvilke
>løsdele som er nødvendige for at benytte den til begge formater?

I det store og hele samme som til 601 men naturligvis heder de noget
andet.

Du skal altså også her ha to objektivholdere, to kondensorsystem med
mindre du nöjer dig med systemet til 80 mm optiken

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige