Salatorm
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-05-02 01:19

Er der nogen der ved hvilke 'orm' det er jeg har fundet ved et par syge
salatplanters rødder. De var hvidgule med hård skal, 1 mm tykke og ca. 1 cm
lange? Jeg går ud fra at det er dem der har skadet salatens rødder eller
rodhals.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-05-02 08:36

> [...]
> lange? Jeg går ud fra at det er dem der har skadet salatens rødder eller

Det er sandsynligvis smælderlarver -- det passe i hvertfald på beskrivelsen,
og er rigtigt glade for salatplanter. Larven bliver, når den er fire år
gammel, til en bille -- smælderen -- og denne lægger (normalt) sine æg hvor
der gror græs. Så hvis der har været græsplæne der, hvor der nu står (stod?)
salat, så forklarer det en del.

Sidste år måtte vi også se til, hvordan en del (slet ikke så små)
salatplanter gik til, fordi smælderlarverne spiste deres rødder. Pludselig
kunne man uden videre løfte planterne op, og inden i resterne af roden, sad
den lille gule larve.

Det er ellers meningen, at larverne skal spise græsrødder. Det er derfor,
deres forældre har placeret dem der, hvor de nu engang har gjort det. Der er
derfor nogen der mener, at vis bare der findes nok ikke helt omsat organisk
materiale i jorden, så vil smælderlarverne spise det (først). Men noget skal
de jo have at spise de små, og hvis der ikke er andet, så foretrækker de
altså bl.a. salatplanternes rødder.

Når jeg graver lidt rundt i vores køkkenhave jord, kan jeg se, at der
stadigvæk er en del smælderlarver tilbage. I år har vi dog tilført den
græstørv, som vi i første omgang havde fjernet fra stykket. Så spørgsmålet
er, om de resterende smælderlarver kan nøjes med at spise det. Indtil videre
lever alle vores salatplanter da endnu.

Der er også nogen der skriver, at man kan fange dem, ved at grave nogle
halve kartofler ned rund omkring. De kan nemlig også godt lide at gnave i
kartofler.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-05-02 23:10

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en

> [...]
>
> Der er også nogen der skriver, at man kan fange dem, ved at grave nogle
> halve kartofler ned rund omkring. De kan nemlig også godt lide at gnave i

Tak, men har du bemærket tykkelsen, størrelsen, og nu tilføjer jeg at de
næsten ikke var til at nappe over? Du behøver ikke svare, jeg har lige snust
Nettet igennem for yderligere info - det er smælderlarver. Der var græs, men
der blev dyrket kartofler på stykket sidste sæson uden særligt meget gnav,
dog bemærkede jeg enkelte boreprøver, mødte dog ingen smælderlarver ved den
lejlighed. Desværre står der nu kartofler lige op til det stykke, mon nu jeg
skal til at have det helt store angreb?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 12-05-02 08:32

> Tak, men har du bemærket tykkelsen, størrelsen,

Ja. De varierer meget i størrelse. De er trods alt mellem 0 og 4 år gamle.

> og nu tilføjer jeg at de næsten ikke var til at nappe over?

Det har jeg aldrig prøvet -- de ser dog noget pansrede ud. Jeg plejer bare
at smide dem ud på græsplænen. Så kan de bo der. Jeg har en ide om, at de
ikke bevæger sig meget omkring. Og når nu græs er deres naturlige biotop, så
burde de jo være glade, og blive der.

> Der var græs, men der blev dyrket kartofler på stykket sidste sæson uden
> særligt meget gnav, dog bemærkede jeg enkelte boreprøver, mødte dog ingen
> smælderlarver ved den lejlighed.

Jeg tror nu alligevel, at der er tale om smælderlarver. Vi oplevede det
samme med vores kartofler -- dog i et omfang, så jeg ikke vil betegne det
som noget reelt problem. Det at de tog salatplanterne, var dog ret
irriterende. I år så vi løbende salatplanter i potter og bakker -- så har vi
noget at plante ud, hvis uheldet er ude.

> Desværre står der nu kartofler lige op til det stykke, mon nu jeg
> skal til at have det helt store angreb?

Det tror jeg ikke -- tværtimod. Man må gå ud fra, at der kun kommer nye
smælderlarver på arealer der er tilgroede med græs. Og da smælderlarven er
fire år om at udvikle sig, burde bestanden i år være en 1/4 mindre end
sidste år (hvis det ellers var første år siden græsplænen blev lavet om til
køkkenhave).

Venlig hilsen
Jakob