HJÆÆLP TIL RS125
Fra : Golam Sadeghnia

Dato : 10-05-02 23:20

Jeg har en Aprilia RS125 fra '98, med en ROTAX 123 motor.
Der er sket det at en leje fra den nederste del af plejlstangen (dvs. ved
krumtappen) er gået. Det har resulteret i at stemplet har rykket sig lidt
længere op/ned end det skulle. Derfor er topstykket røget. Samtidig har den
ødelagte leje (eller det der var tilbage af den) fundet vej op til
cylinderen og er blevet smadret af stemplet, der samtidig har ridset
cylinderen.
Det jeg vil høre er:
1. kan det lade sig gøre at skifte lejen ud. Altså undgå at skulle købe en
hel ny krumtap
2. kan dette i så fald holde, hvis cylinderen bliver boret større, således
at jeg kun skal købe et nyt (større) stempel (der så selvfølgelig vil yde
mere.. hence my question)
3. ELLER skal jeg købe en brugt (renoveret) motor, fordi at det SLET IKKE
kan betale sig at reparere det?

Er der mon nogen derude, der har været ude for det samme? (den har desuden
køret 16000 nu.. måske typisk for en RS125 at opføre sig underlig omkring
nu)
Hvis i har nogle ideer eller forslag vil jeg MEGET gerne høre dem.

- Golam
(jeg er ved at blive desperat, og vejret gør det ikke bedre)

Fra : Per M. Pedersen

Dato : 11-05-02 09:30

"Golam Sadeghnia" <s010233@campusnet.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - Golam
> (jeg er ved at blive desperat, og vejret gør det ikke bedre)

Du kan godt skifte lejet og krumtappen burde ikke have taget skade. Du kan
dog ikke bore cylinderen op. I det tilfælde du måtte mangler stumper så sig
til.

--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen

Fra : John Kramme

Dato : 11-05-02 12:47

Øv'sen, en kedelig oplevelse for dig Golam

Måske var det en ide at ændre vores hjemmeside :
www.aprilia.highspeedzone.com til www.aprilia.krisecenter.com
beregnet til os nødlidte på RS'ere med havarerede maskiner !

PS : Noget nyt trænger vi ihvertfald til på førstnævnte side, den er kedelig
og uspændende at kigge på, så hvis der er nogen RS 50-125-250 folk derude
som har gode ideer til siden, så kom endelig med dem
Hvis der evt. er nogen som vil være med til at redigere siden, så er de
velkomne til at give lyd !

V.H John Kramme

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 11-05-02 15:56

> [...]
> mere.. hence my question)
> 3. ELLER skal jeg købe en brugt (renoveret) motor, fordi at det SLET IKKE
Jeg tror ikke det kan betale sig at lave cylinderen igen. Måske er det
billigere at købe et Polini kit til den istedet.
Det yder vist også en smule mere. Lejet kan vel nok skiftes hvis ellers det
andet ikke har taget skade, hvilket jeg ikke
tror det har.

> - Golam
> (jeg er ved at blive desperat, og vejret gør det ikke bedre)
/Thomas

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-05-02 19:58

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@NOSPAMget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Lejet kan vel nok skiftes hvis ellers det
> andet ikke har taget skade, hvilket jeg ikke
> tror det har.

Husk lige at skifte hovedlejerne også, for hvis nederste plejlstangsleje er
gået, er der typisk metalspåner i hovedlejerne fra sølen, og så holder de
ikke ret længe.

Rittig

Fra : John Kramme

Dato : 11-05-02 19:52

"Golam Sadeghnia" <s010233@campusnet.dtu.dk> wrote in message > (jeg er ved
at blive desperat, og vejret gør det ikke bedre)

Hej Golam

Der er en belægning på cylindervæggen der hedder Ginisil, derfor lader den
sig ikke bare lige bore op, fordi så forsvinder belægningen, der var en gub
som sagde til mig at man ikke engang må hohne den, der findes dog et firma i
Tyskland som kan lave en ny Ginisilbelægning på den, men det skulle efter
sigende være dyrt, så derfor kan løsningen som jeg selv har gjort være den
billigste, jeg har investeret en Polini 154 ccm cylinder til ca. 3000.-
bestilt hos Søborg MC, spørg efter Peter som ved en del om det :
http://www.soborgmc.dk/Kontaktpers.htm det kan ikke engang betale sig at
købe originalt ROTAX / Apriliacylinder den er dyrere :-/

Når og hvis du skal bestille stumper ( lejer + pakninger + andet ) findes
der i Tyskland :
http://www.centromotori.de/ og http://www.geiwiz.de/

ellers spørg Per M.Pedersen, han har / ved åbentbartet eller andet

V:H John

Fra : John Kramme

Dato : 11-05-02 20:04

"Golam Sadeghnia" <s010233@campusnet.dtu.dk> wrote in message

> 3. ELLER skal jeg købe en brugt (renoveret) motor, fordi at det SLET IKKE
kan betale sig at reparere det?

Hvis du ender med at vælge en renoveret motor ( den er meget dyr ) så kan du
snakke med Hallat, de er hjælpsomme, deres adresse er :
http://www.rotax-deutschland.de/index.html

V.H John