Havedam... er det en god ide?
Fra : Robert Eriksen

Dato : 10-05-02 23:23

For Gud ved hvilken gang har jeg igen gravet hele min minimalistiske
have op fordi jeg ikke var tilfreds.
Jeg må efterhånden se i øjnene at grønne fingre ikke lige er mig.

Da haven ikke er specielt stor har jeg nu fået den ide at jeg måske
kunne
anlægge en lille havedam istedet.
Men vil det være en god ide og hvor meget arbejde/udgifter er der i den
forbindelse?

Jeg bor i byzone og er absolut ikke interesseret i at blive samlingssted
for diverse frøer, myg, guldsmede og hvad Vor herre nu ellers har
planetet i vådområder. Er der nogen risiko for det i en lille
lejligheds-have?
Er det overhovedet til at have en havedam på lige lidt over 4kvm?
Hvad skal jeg bruge af pumper, UV-lamper og den slags? Jeg ville gerne
have et par guldfisk svømmende rundt i det.
Hvad koster den slags? Og er det noget der skal køre i døgndrift ved
500Watt?
Er de 4kvm nok til at oprette et mini økosystem eller skal jeg regne med
at skulle tømme, rense og genopfylde dammen hver 2. måned?
Hvor meget vedligeholdelses arbejde er der i sådan en?
Ikke at jeg har noget imod at lægge lidt arbejde i det men er det en
større rengøring hver 14. dage eller hvert andet år? Og hvad skal så
gøres?
Hvad med selve vandet. Skal dammen bare fyldes op og det er så det?

Som det jo nok fremgår er jeg alt andet end ekspert på området. Jeg vil
bare gerne have en lille dam med fisk i
Så jeg håber der er nogle kloge folk der kan fortælle mig om ideen er
fuldstændig uladsiggørlig eller om der er håb. Og om der er andre ting
jeg har glemt eller bare ikke tænkt på.

Mvh
Robert

Fra : Torben Leander

Dato : 11-05-02 08:17

Hej Robert !

Jeg tror du vil blive meget glad, for din beslutning, hvis du laver en lille
havedam. Sådan en kan man lave i næsten en hvilken som helst have.
Du kan sagtens lave en på 4 kvm, hvis du bare sørger for at den er tilpas
dub, Min 1 meter. Så burde du sagtens kunne få det i balance.
Du må for guds skyld ikke begynde at skifte vand, flere gange om året. Det
har hverken fisk eller planter godt af.
Men køb tilpas mange planter. De hjælper dig også med at holde vandet i
balance.

Du skal købe en tilpas stor pumpe, Ca 1200.-
Et biofilter til omkring 500 - 600.-
Et UV filter til 900.-

Hvis du køber disse ting, så burde det kunne køre.

Jeg har selv en lille dam, på 3000 Liter vand. Det eneste jeg gør ved den,
er lidt oprydning i foråret for blade der er fløjet i den i løbet at
efteråret/vinter. Så skal planter selvfølgelig klippes ned og trimmes lige
som i resten af haven.
Når solen begynder at få lidt magt. Så begynder der at komme lidt trådalger
på stenene i de lave områder, men så køber jeg noget der hedder Algree
Wizart og drysser ud over vandet. Det gør jeg af to omgange med 3 dages
mellemrum, så kan jeg holde det nede.

Det koster selvfølgelig nogle penge, at etablere sådan en dam, og holde den
ved lige, men det er al' besværet og pengene værd. Min kone og jeg ville
ikke for en hver pris, undvære vores.

Jeg har en hjemmeside, hvor du kan gå ind og se min og andres havedamme.

Adressen er www.totter.dk

Hilsen Torben L. Andersen

Fra : Robert Eriksen

Dato : 12-05-02 10:13

Hej Torben.

Tak for svaret... jeg har vist liiiiige et par spørgsmål til

Torben Leander wrote:

> [...]
> balance.
>
> Du skal købe en tilpas stor pumpe, Ca 1200.-
Er det en ilt- eller vandpumpe?
Hvad er forskellen på de to pumper?

> Et biofilter til omkring 500 - 600.-
> Et UV filter til 900.-
UV filteret skulle, så vidt jeg har forstået, fjerne alger. Hvad gør
biofilteret?

Jeg har kigget lidt mere på min have og har en nogenlunde ide til
hvordan dammen skal udformes.
Planen var så at grave hullet ned til 1 meters dybde med etager på
siderne.
Da meget af min have består af spagnum/købejord ville jeg så afstive
etagerne med gamle havefliser og lægge plastik henover.
Er det en god fremgangsmåde eller skal der noget under plastikken for at
afskærme den med jord og sten?
Det vil jo være lidt kedeligt hvis der går hulv på plasten.

Er det noget specielt plastik der skal bruges som dam-bund?

> [...]
> er lidt oprydning i foråret for blade der er fløjet i den i løbet at
> efteråret/vinter. Så skal planter selvfølgelig klippes ned og trimmes lige
3000 Liter er vist omtrent samme størrelse som min så bliver (hvis min
folkeskole-matematik ellers er i nogenlunde ordentlig brug).
Har du nogle billeder af hvordan du har lavet/indrettet den?
Hvilke fisk har du i?
Jeg synes den ser meget stor ud på billederne på din hjemmeside. Hvor
mange kvm dækker den?

> [...]
> ved lige, men det er al' besværet og pengene værd. Min kone og jeg ville
Etableringsomkostningerne er jeg ikke så bange for. Det er trods alt kun
én gang det skal betales
Det er mere de "små ting" der kommer til. Som f.eks.
strømbrug/fiskefoder/rengøring osv. Mange bække små gør et stort dræn på
kontoen ;)

/Robert

Fra : Torben Leander

Dato : 12-05-02 11:43

Hej igen Robert !

Det er en vandpumpe du i første omgang skal bruge. Den kan ikke i mine øjne
blive for stor.
Jeg har en Laguna 3000 pumpe med to variable udtag på. Så kan man selv
regulere hvor meget vand der skal føres op til filtrene. Fra pumpen går der
en slange op til UV lyset hvor svævealgerne bliver slået ihjel, derfra går
der en slange op i mit biofilter som optager de ihjelslåede alger og slam
fra dammen. På den måde kan du holde dit vand rent.
Når vandet kommer igennem biofiltret bliver det renset for de urenheder der
er i vandet. Det der så samler sig i biofiltret bliver til bioorganismer som
hjælper med at holde dit vand i den rigtige balance.

Vandet fra det andet udtag, kan man selv bestemme hvor man leder hen. Det
kan eventuelt være et lille vandfald.
En Lagune 3000 pumpe bruger 55W.
Jeg har selv 3 vandpumper i mit bassin. Til forskellige ting.

Det er selvfølgelig også vigtigt at have mange planter i dammen, for de
hjælper også til med at holde vandet i balance.
Jo flere fisk du kommer i dammen, jo vigtigere er det at have disse ting i
orden.

Angående folie og underlag. Så kan jeg kun anbefale at ofre det rigtige
bassinfolie, som er beregnet til at lave bassiner af. (Kan købes mange
steder). Samme sted som man køber folien, kan man også købe noget kraftigt
filt, som man lægger i hullet, inden man lægger folien på plads. Det skulle
standse småsten og ligende i at nå at lave hul i folien.
Hvis du bruger noget andet plastic eller gummidug, risikere du, at det
udskiller gift, så du mister alle de fisk du kommer i dammen.

Jeg har ikke nogle billeder af hvordan min dam er indrettet, for da vi
gravede den ud gik min kone og videofilmede i stedet for at tage billeder.
Man er nødt til at lave nogle lave områder i dammen til at stille
plantekurvene på. Men hvis man gør det, er man nødt til også at lave et
eller andet omkring dammen, for en sådan hylde i dammen, er en udmærket
trappe at stå på for en Fiskehejre. Den bitre erfaring har jeg selv gjort.

Der findes en udmærket bog om emnet, der hedder Havedammens forunderlige
verden. Den kan jeg anbefale.

Jeg vil meget gerne hjælpe dig igang hvis jeg kan. Jeg køre selv på 4 år,
med min dam. De erfaringer jeg har gjort hen ad vejen delere jeg
selvfølgelig gerne ud af.

Jeg har ikke regnet på det samlede strømforbrug.

Du kan skrive din E-mail adresse til mig her. Så kan jeg sende dig mit
telefonnummer. Så er du velkommen til at ringe, hvis det er nemmere.

Hilsen
Torben Leander Andersen.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 12-05-02 14:43

Endnu engang tak for svaret.

Torben Leander wrote:

> Der findes en udmærket bog om emnet, der hedder Havedammens forunderlige
> verden. Den kan jeg anbefale.
Jeg vil se om jeg kan få fat i den bog et sted. Lidt søgning på nettet
viste at den vist kan svare på de fleste af mine spørgsmål.

> [...]
> selvfølgelig gerne ud af.
>
> Jeg har ikke regnet på det samlede strømforbrug.

Hvis en pumpe kun bruger 55W så er det nok også til at overkomme.

> Du kan skrive din E-mail adresse til mig her. Så kan jeg sende dig mit
> telefonnummer. Så er du velkommen til at ringe, hvis det er nemmere.

Min e-mail adresse er roe@adr.dk
Jeg vil lige i første omgang se at få fat i den bog du nævner.
Derefter vil det nok være rart med lidt assistance fra en med
første-hånds erfaring hvis dit tilbud stadig står ved magt til den tid

/Robert

Fra : Pol Skardenni

Dato : 12-05-02 19:56

> [...]
> Derefter vil det nok være rart med lidt assistance fra en med
> første-hånds erfaring hvis dit tilbud stadig står ved magt til den tid

der er enudmærket hjemmeside om emnet http://www.sitecenter.dk/benn_jette/sidstenyt/
/Pol