Besynderlig klikkelyd ...
Fra : Asger Steffensen

Dato : 10-05-02 22:57

Hej NG

Her 5 dage før en ferietur har jeg bemærket en underlig klikkelyd fra
maskineriet. Den høres kun mellem ca. tomgang og godt 3000 rpm, og minder
nærmest om ventilklikken. Cyklen starter og kører iøvrigt fortrinligt. Over
3000 rpm kan jeg ikke høre noget.

I sommeren 2000 var der et lignende symptom, dengang var det
knastkædestrammeren der havde sat sig fast, så kæden slog mod
knastkædebrønden ved lave rpm. Ved højere rpm kunne den antageligvis ikke
"nå" at slå mod brønden, og lyden forsvandt da også da jeg fiksede
strammeren.
Derfor tjekkede jeg knastkædestrammeren igår, men den virker tilsyneladende
som den skal. Tilbage er så ventilerne. Men dem justerede jeg i vinter, og
der burde jo ikke opstå klikken (for stort spillerum) bare sådan lige (efter
max. 2500 km). Desuden bliver spillerummet jo gerne mindre.
Og iøvrigt, hvis det var det der var problemet, ville de jo også klikke ved
højere rpm. end 3000.
Maskinen har kun kørt omtrent 15000 km ialt.
Det mystificerer, og ikke mindst irriterer mig en hel del, da jeg ikke er
meget for at køre 3000 km på ferie med en kværn der ikke er tiptop.

Kan nogen hjælpe?

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 11-05-02 15:17

Asger Steffensen <ast@get2net.dk.nospam> skrev i en

> [...]
er
> meget for at køre 3000 km på ferie med en kværn der ikke er tiptop.

Lige en af mine std.-svar:
Hæld en kraftig sulfo-blanding over topstykket, og især området omkring
tændrørene lige efter start (meget hurtigt bliver forrørene så varme at
vandet vil dampe ved kontakt dermed og umuliggøre udsigten!)!
Hvis der dannes sæbebobler er topstykket flækket, hvis ikke så er du
ihvertfald sikker på at det ikke er dén fejl når du kører 1000 km
hjemmefra !!

--
Armand.
(der engang oplevede en kammerats VF1000, med en "mærkelig klikken", der

Fra : Asger Steffensen

Dato : 11-05-02 16:18

> [...]
> Hvis der dannes sæbebobler er topstykket flækket, hvis ikke så er du
> ihvertfald sikker på at det ikke er dén fejl når du kører 1000 km

Hmm, Armand, tak for det opløftende svar - godt jeg har et ekstra
topstykke.
Men, men, ville et flækket topstykke holde op med at lave lyde ved rpm>3000?
Iøvrigt, området omkring tændrørene er dybe huller, der kan såmænd være en ½
liter vand uden at det kommer i kontakt med udstødningen.

Asger

Fra : Asger Steffensen

Dato : 11-05-02 17:45

> [...]
½
> liter vand uden at det kommer i kontakt med udstødningen.
Ups, der var jeg ikke helt korrekt. Hvis jeg hælder vand på toppen vil det
kun ligge på topdækslet, der dækker hele topstykket, det må du kende fra din
gamle Ninja? Tændrørshullerne er lukket med "propper" der lukker
tændsrørshullerne for skidt.
Derfor er det næppe muligt at udføre testen på denne måde. Evt. "gasudslip"
vil fise ind i krumtaphuset, og slippe ud gennem udluftningen til
luftfilterkassen. Men jeg kan jo pille den slange ud, og se om der kommer
gas den vej.

Asger

Fra : Armand

Dato : 12-05-02 00:54

> Hvis jeg hælder vand på toppen vil det kun ligge på topdækslet, der
> dækker hele topstykket, det må du kende fra din gamle Ninja?

Jup!

> Tændrørshullerne er lukket med "propper" der lukker tændsrørshullerne
> for skidt. Derfor er det næppe muligt at udføre testen på denne måde.

Jo (se nedenfor!)!
Men propperne er simple gummihylser der sidder omkring
tænd-kablerne/hætterne, så hvis du absolut mener at de er i vejen, så
tag dem af først :-/

> Evt. "gasudslip" vil fise ind i krumtaphuset, og slippe ud gennem
> udluftningen til luftfilterkassen. Men jeg kan jo pille den slange ud,
> og se om der kommer gas den vej.

Der vil altid komme gas den vej p.g.a. "underkompressionen", der
forårsages af den mængde forbrændingsgas som stempelringene ikke kan
pakke for!

Skaden på et flækket topstykke vil oftest være en revne imellem et af
udstødningsventil-sæderne og tændrørshullet og er tydelig at se som en
linie på tværs af gevindene i tændrørshullet når man står med topstykket
i hænderne.
Gas der blæses ud den vej skal nok finde vej videre - Du kan ikke bilde
mig ind at en gummiprop omkring tændrørshætten pakker bedre end
stempelringene
Det du tænker på er måske at flækken måtte forekomme ud til overkanten
af forbrændingskammeret, og derved ende ud inde i knastkammeret - Men i
så fald skulle den gå tværs igennem kølevands-kammeret, og det gør
den næppe. Dette ikke mindst derved at du så også ville have problemer
med at holde kølevand på motoren !!

Jeg tror nu ikke at topstykket sådan pludseligt er flækket uden grund;
men du kan til egen beroligelse forvisse dig derom ved at pøse godt med
sulfovand omkring tændrørshætterne imens motoren kører - Er der en
utæthed skal den nok finde vej til atmosfæren og derfor blæse bobler
hvis der er sæbevand ivejen!

Steens ide med udstødningspakningerne giver jeg faktisk større mulighed
for - Og den fejl er ligeledes til at checke med sæbevand (omkring
udstødnings-porten)!
Men hér er det vel ikke nødvendigt at gøre opmærksom på at motoren
(forrørene!) skal være kold for at det hele ikke går op i damp

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 12-05-02 11:04

> [...]
>
> Der vil altid komme gas den vej p.g.a. "underkompressionen", der
> forårsages af den mængde forbrændingsgas som stempelringene ikke kan
I know, og det jeg mente var at man ikke ville kunne tjekke ved at
kigge/føle på den slange, da man jo ikke har noget sammenligningsgrundlag,
altså hvor meget gas kommer der normalt ud den vej.

> [...]
> udstødningsventil-sæderne og tændrørshullet og er tydelig at se som en
> linie på tværs af gevindene i tændrørshullet når man står med topstykket
Been there, done that - jeg har også kørt XS500 Jeg kan (desværre)
sagtens kende et revnet topstykke når jeg ser et.

> Gas der blæses ud den vej skal nok finde vej videre - Du kan ikke bilde
> mig ind at en gummiprop omkring tændrørshætten pakker bedre end
> stempelringene
Nej selvfølgelig ikke, du har fuldstændig ret.

> [...]
> så fald skulle den gå tværs igennem kølevands-kammeret, og det gør
> den næppe. Dette ikke mindst derved at du så også ville have problemer
Hvilket der ikke er. Jeg havde lige glemt det med vandkappen.

> [...]
> sulfovand omkring tændrørshætterne imens motoren kører - Er der en
> utæthed skal den nok finde vej til atmosfæren og derfor blæse bobler
Næ, det ville også undre mig såre! Så jeg vil nok tjekke andre fejlkilder
først. Klikkelyden forekommer mig at være metallisk, så jeg hælder stadig
til knastkæden/strammeren.
Og godt nok har jeg et andet topstykke liggende, men jeg er nu ikke særlig
vild efter at skulle til at skifte top få dage før en ferie...

> Steens ide med udstødningspakningerne giver jeg faktisk større mulighed
> for - Og den fejl er ligeledes til at checke med sæbevand (omkring
> udstødnings-porten)!
Yep, selvfølgelig...

> Men hér er det vel ikke nødvendigt at gøre opmærksom på at motoren
> (forrørene!) skal være kold for at det hele ikke går op i damp
Nah, den havde jeg regnet ud.

Men stadig, hvad angår såvel revnet top som utæt udblæsning: Lyden ville vel
ikke forsvinde ved rpm højere end ca. 3000?

Asger

Fra : Armand

Dato : 12-05-02 20:41

> Men stadig, hvad angår såvel revnet top som utæt udblæsning: Lyden
> ville vel ikke forsvinde ved rpm højere end ca. 3000?

Tjaeh :-/
Vi taler stadig om *klik*'s vs. baggrundsstøj fra en vild og potent
Kawa-1000'er!
Jeg tror at motoren overdøver meget allerede ved 3000 rpm :-/
Endvidere vik *klik*-lyden velsagtens også følge omdrejningerne - Og
hvornår begynder "klikken" at blive til "snerren" ? :-/

Ang. at ringe sandsynlighed medføre at man springer over testen:
Netop sulfo-trick'et er så enkelt at man simpelthen ikke kan være så
doven at man springer over dét - Uanset sandsynligheden!!!!

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 13-05-02 17:14

> ...en vild og potent Kawa-1000'er!
Ooooh, det var pænt sagt...

> Jeg tror at motoren overdøver meget allerede ved 3000 rpm :-/
> Endvidere vik *klik*-lyden velsagtens også følge omdrejningerne - Og
> hvornår begynder "klikken" at blive til "snerren" ? :-/
Tjae...

> Ang. at ringe sandsynlighed medføre at man springer over testen:
> Netop sulfo-trick'et er så enkelt at man simpelthen ikke kan være så
> doven at man springer over dét - Uanset sandsynligheden!!!!
Næ, det har du jo ret i.

Asger

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-02 20:55

On Fri, 10 May 2002 23:57:21 +0200, "Asger Steffensen"
<ast@get2net.dk.nospam> wrote:

Hej Asger.

> [...]
>nærmest om ventilklikken. Cyklen starter og kører iøvrigt fortrinligt. Over

Jeg er på et tidspunkt blevet fuppet noget så grundigt af noget der
lignede på min genbo's XJ650.
Jeg troede fanden var løs, men fejlen viste sig at være en utæt
udstødningspakning.
Meget harmløst og nemt at fixe.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 13-05-02 03:54

> [...]

> godt 3000 rpm, og minder nærmest om ventilklikken. Cyklen
> starter og kører iøvrigt fortrinligt. Over 3000 rpm kan jeg

Vildt gæt: Tændingsbanken (dårlig [lav-oktan] benzin, tændingen har
flyttet sig eller lign.)?

Den vil i hvert fald være tydeligst ved lavere omdr. og specielt
ved fuldgas.

--
B-)
Ting til salg: http://go.to/salg

Fra : PC

Dato : 14-05-02 08:43

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk.nospam> wrote in message news:<epXC8.721$HN.18629@news010.worldonline.dk>...

> [...]
> Det mystificerer, og ikke mindst irriterer mig en hel del, da jeg ikke er
> meget for at køre 3000 km på ferie med en kværn der ikke er tiptop.

*********

Er lyden tydligst når du accellerer?
Er lyden væk, når du holder en jævn fart under 3000 rpm?

Hvis ja, så kan det være knastakslerne der har lidt "vandret slør".
Ikke noget at bekymre sig om. Det plejer dog først at komme ved højere
km-tal.

Ellers, prøv at efterspænde udstødningsflangerne, og andre
bolte/møtrikker/beslag omkring motoren.

Mvh, Palle.
GPZ550.