oliepumpe på en dt125lc
Fra : oxford

Dato : 10-05-02 22:11

Jeg har efter en del drillerier fået samlet min Yamaha dt125lc fra 83.
Første gang jeg startede den lækkede den kølevand ud nede ved pumpen. Jeg
havde godt set at den var blevet tætnet med noget orange stads der mindede
mere om silicone end flydende pakning, men jeg regnede med at ham den
ingenørstuderende gut jeg købte den af, havde lavet det ordentligt. Nå, men
af med skjoldet og rense osv. ny flydende pakning, og så på igen. Yes denne
gang var den sku tæt. Jeg havde blandet en liter benz med 4% og brugt det
til at starte med, og den røg da lidt, men det skal sådan en 2hakker vel
gøre.
Så fyldte jeg noget 2taktsolie i beholderen, og efter nogle få minutter røg
den sku godt nok ad H til.
Nu har jeg tappet olien af igen, og skilt pumpen ad, men jeg syntes der er
lidt mange tynde kobber/messing skiver bag ved den "remskive" som kablet
sidder fast på. Det virker for mig som om det er dem der bestemmer hvor
langt akslen i pumpen kommer ud og ind, og der med også mængden af olie.
Jeg snakkede lidt med den lokale mc-forhandler, og han sagde der var nogle
tydelige mærker, så man kunne se hvor meget der skulle justeres på kablet.
Jeg kan dog ikke lige se hvordan man justere kablet, da der ikke er nogen
"strammer" på. og mærkerne kan jeg heller lige få øje på.
Så mit spørgsmål går ud på om ikke der er en der ligger inde med sådan en
vejl. og evt en kopi at tegning over sådan en motor? Jeg tænkte om Claus
Rittig måske kunne hjælpe? ( har tidligere hjulpet med ledn. diagram, som
var til stor hjælp.)
Jeg skylder ham godt nok en stor tår øl i forvejen. Hihihi....
Men alle andre er også meget velkomne til at komme med hjæp,råd og fif.

På forhånd tak.

M.v.h.Flemming, som er ved at være godt træt af sin gamle hærgede dt125ér,
bare fordi han skulle være nærig og købe den som samlesæt....

Fra : Per M. Pedersen

Dato : 11-05-02 09:34

"oxford" <oxford.1954@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> M.v.h.Flemming, som er ved at være godt træt af sin gamle hærgede dt125ér,
> bare fordi han skulle være nærig og købe den som samlesæt....

Du hører nok ikke fra Claus i dag. Ham og de andre gutter fra Ålborg Offroad
Klub er taget til wild west enduro i Holstebro. Led , fed, sygt, langt,
hårdt og modbydeligt 3-timers løb!!

--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen....som også gerne ville have været med.

Fra : oxford

Dato : 11-05-02 16:44

> Du hører nok ikke fra Claus i dag. Ham og de andre gutter fra Ålborg
Offroad
> Klub er taget til wild west enduro i Holstebro. Led , fed, sygt, langt,
> hårdt og modbydeligt 3-timers løb!!

Ja, man kan kun være lidt misundelig. De har det helt sikkert kannont
sjovt...

Flemming

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-05-02 20:13

> Offroad

Ja, undtagen Gamle Ole, han kunen ikke nøjes med 3 timer, så han kørte en 3.
plads hjem i Marathon - 6 timer!

> Ja, man kan kun være lidt misundelig. De har det helt sikkert kannont
> sjovt...

Sjovt?!? Jeg sidder her på min forpinte røv og passer på at mine 6 store
vabler ikke rammer tastaturet, og hele (H E L E) mit korpus gør ondt af
helvede til.
Jeg har aldrig kørt noget der var så hårdt før. Jeg lagde ud med en rigtig
eklatant lorte start. Jeg var stort set sidst gennem første sving, og ...
ja, i har vel set vejret idag? Knaldende sol fra en skyfri himmel. Det var
ikke støvet, det var sort som i en negers røv, var det. Jeg kom laaaangt
bagefter pga. det lille kiks. Ellers gik det fint til jeg pittede ca.
midtvejs, men så gik jeg død og måtte lunte de sidste 3 omgange i let
dehydreret tilstand. Jo, ih hvor var det sjovt!
På sidste omgang blev jeg lap'et af Poul Pik Yam WR200 (fra Aalborg Off-Road
MC Klub) som førte Bredde, men han havde Jacob Hansen KTM EXC400 lige i
nakken, og de så ikke ud til at have tid til at hykkesnakke. De forsvinder
bag en række træer, og det næste jeg ser er Jacob komme ud bag træerne før
Poul, og det er kun 2 km før mål. Poul havde været i mulden. Det kostede kun
nogle få sekunder, men det kostede en sejr.

Men iøvrigt har jeg ikke kigget til oliepumpen på DT'en de sidste par år, så
jeg kan faktisk ikke lige huske hvordan den ser ud.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-05-02 18:43

"Per M. Pedersen" <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ham og de andre gutter fra Ålborg Offroad
> Klub er taget til wild west enduro i Holstebro. Led , fed, sygt, langt,
> hårdt og modbydeligt 3-timers løb!!

> Per Milborg Pedersen....som også gerne ville have været med.

Hvorfor var du så ikke med?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 11-05-02 15:15

> [...]
> vel gøre. Så fyldte jeg noget 2taktsolie i beholderen, og efter nogle
> få minutter røg den sku godt nok ad H til.

Ikke så sært!
- 4% er rigeligt meget (?)
- Bensinmix giver pågældende blandingsforhold hele tiden og dette står i
forhold til at især ved tomgang har motoren næsten ikke brug for noget!
- Ved koldstart med choker tilføres en overmængde af bensin - Ved mix
tilføres derved også samme overmængde af olie!

Scenarie:
Du starter op v.h.a. choker og 4% mix'et bensin , og eftersom at det
ikke lyder som at du kører nogen prøvetur bliver motoren højest gasset
op (á 30% af rpm's?) nogen gange - Egentligt ikke sært at dét bliver med
røg til følge!

Efterfølgende hælder du olie på seperatsmøringen. Når den så begynder at
virke smøres motoren "tilstrækkeligt" af seperatsmøringen hvortil komme
de i bensinen i forvejen værende 4%
Seperat-pumpen øger forsyningen i takt med omdrejninger og gasgivning,
hvorved der lukker også den op for maximal olie-forsyning (á 2½-3%?) i
de
øjeblikke du vrider på rullen. "Middel-omdrejningstallet" og
belastningen i
det hele taget er slet ikke til denne oliemængde, hvorved at den vil
kunne begynde at ose alene med speratsmøring
Så igen: Det er ikke sært at din oser!

> [...]
nogen
> "strammer" på. og mærkerne kan jeg heller lige få øje på.

Kablerne befinder sig sikkert i den justering som de altid har været i,
så det skulle vel ikke være nødvendigt at justere noget ind :-/
I den sidste ende er eneste kontrol-mulighed for rette blanding noget
med at lade pumpen pumpe olie over i en beholde under X antal
omdrejninger i et givet tidsrum og derefter måle mængden; men dét tal
har jeg ikke

--
Armand.

Fra : oxford

Dato : 11-05-02 16:42

> [...]
> - Ved koldstart med choker tilføres en overmængde af bensin - Ved mix
> tilføres derved også samme overmængde af olie!

Det kan godt være at 4% er lige i overkanten, men den er ny boret og med nyt
stempel, da det andet havde sat sig. Jeg tænkte at det kunne være oliepumpe
der måske var defekt, så derfor sagde ham gutten der solgte mig stemplet, at
jeg bare kunne komme 4% i benzinen. og så tjekke om der var forbrug af det
olie i beholderen.
Kan du så ikke lige fortælle mig hvad procent jeg så skal køre med.

> Kablerne befinder sig sikkert i den justering som de altid har været i,
> så det skulle vel ikke være nødvendigt at justere noget ind :-/

Grunden til at jeg spurgte var at jeg købte den i en papkasse. Motoren var
pillet af og adskilt. Så alle kablerne var demonterede. Og der er ikke nogen
justere skrue på olie-kablet.

> [...]
> med at lade pumpen pumpe olie over i en beholde under X antal
> omdrejninger i et givet tidsrum og derefter måle mængden; men dét tal

Måske en sikker, men vel en besværlig måde at tjekke det på, da forbruget
vel først kan måles rimeligt nøjagtigt efter en del timers drift. Eller
hvad?

Flemming

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-05-02 20:28

> Måske en sikker, men vel en besværlig måde at tjekke det på, da forbruget
> vel først kan måles rimeligt nøjagtigt efter en del timers drift. Eller
> hvad?

Ja.
Din metode med olie i bensinen er fin til at tjekke om pumpen virker, men 4%
er nok i overkanten. Hvilken olie snakker vi om?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 12-05-02 01:18

> [...]
> Det kan godt være at 4% er lige i overkanten, men den er ny boret og
med
> nyt stempel, da det andet havde sat sig.

Jo, jo!
Nyrenomalede cylindre skal vel have lidt oversmøring(?); men derfor vil
det ose alligevel. Og det var osen der bekymrede dig!!

> Jeg tænkte at det kunne være oliepumpe der måske var defekt, så derfor
> sagde ham gutten der solgte mig stemplet, at jeg bare kunne komme 4% i
> benzinen. og så tjekke om der var forbrug af det olie i beholderen.

Fornuftig ræsonnement

> Kan du så ikke lige fortælle mig hvad procent jeg så skal køre med.

Nix!
Totaggere er der andre her i gruppen der er bedre til end mig!
Min egen RGV 250'er klarede sig dog fint igennem 6 RR-sæsonner med
3%mix; men jeg vil overhovedet ikke hænges op på noget andet end RGV'er
:-|

> [...]
var
> pillet af og adskilt. Så alle kablerne var demonterede. Og der er ikke

En eller anden form for justering må der nu skulle være! :-/

> [...]
forbruget
> vel først kan måles rimeligt nøjagtigt efter en del timers drift.

Joeh :-/ Men at lade motoren stå med 3.000 rpm i to timer for at lave
dén måling er vel også lige vldsom nok =
Og så behøver "beholder" jo ikke ligefrem være en mælkejunge!?
Et reagensglas af passende størrelse - evt. en engangssprøjte med
stoppet tud og uden stempel istedet (= lettere tilgængeligt!)

Endvidere opfatter jeg også den test som værende en enten/eller -test!

Og så var jeg slutteligt lige inde på Powersportspro's "partsfish" og
kigge på kabelføringen på en DT 125 fra '81:

Desværre kan jeg ikke stjæle afbildingen på siden, men:
Hovedkablet kan justeres ved gasgrebet, og det rækker for justering
gassen, hvorfor der ikke er justeringsfitting's på det kabel af de to
"opsplittede" der går til karburatoren!
På det andet "opsplittede" kabel er der tydeligt en justerings-"fitting"
for enden!
Har du måske forbyttet de to korte kabler???

--
Armand.

Fra : oxford

Dato : 12-05-02 08:08

> Og så var jeg slutteligt lige inde på Powersportspro's "partsfish" og
> kigge på kabelføringen på en DT 125 fra '81:

Det er dog en dejlig side.... Det var lige sådan et billede af pumpen jeg
manglede.
Tak for linket...

Flemming

Fra : Armand

Dato : 12-05-02 20:40

> Det er dog en dejlig side.... Det var lige sådan et billede af pumpen
> jeg manglede. Tak for linket...

Hæ!
Du fik jo ikke engang et link !?

Kan man ikke få dig til at indrømme at du havde forbyttet de to kabler?

--
Armand.

Fra : oxford

Dato : 13-05-02 22:32

> Hæ!
> Du fik jo ikke engang et link !?
>
> Kan man ikke få dig til at indrømme at du havde forbyttet de to kabler?

Jo, det var da en slags link. Jeg søgte på google "Powersportspro
partsfish", og vupti, så var det på skærmen. Jeg havde nok ikke fundet det
uden din hjælp.
Vedr. kablet, så kan det da godt være de er byttet, men det må være en
tidliger ejer, da kablet sad i karburatoren da jeg fik, og samlede den. Jeg
har ikke haft det adskilt.
Det kan godt være at jeg har bytte kablerne oppe i kassen hvor kablerne er
samlet, men det skulle vel ikke betyde noget.

Flemming

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-05-02 20:27

> Ikke så sært!
> - 4% er rigeligt meget (?)

Det afhænger meget af hvilken olie man bruger. Ringe olier kan godt være
beregnet til 4% mix, mens gode kan være 2%, eller i sjældne tilfælde kun 1%
(Maxima).

Rittig

Fra : oxford

Dato : 11-05-02 21:44

> Det afhænger meget af hvilken olie man bruger. Ringe olier kan godt være
> beregnet til 4% mix, mens gode kan være 2%, eller i sjældne tilfælde kun
1%
> (Maxima).

Jeg ved ikke om det er noget ringe olie, men det er ihvertfald ikke det
dyreste de havde.
Det hedder Fuchs Silkolene Scoot2 Syntetisk.

Mvh. Flemming, som har i tankerne at købe en gammel suzuki ts185er, som er
synet. Gider snart ikke at tage bussen mere. Så må ymerhakkeren blive et
vinterprojekt med maling og det hele....

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-05-02 11:18

> Jeg ved ikke om det er noget ringe olie, men det er ihvertfald ikke det
> dyreste de havde.
> Det hedder Fuchs Silkolene Scoot2 Syntetisk.

Hmmm... Sorry, den kender jeg ikke.

Rittig

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-05-02 16:50

Jeg ved ikke om oliepumpen er magen til den på en DT125R men prøv at kigge
her http://home2.inet.tele.dk/aspcox/dt-manual/dt125r.htm

Han er vist stadig på søen så det kan godt gå en ugen inden han svarer på
email.

/Anders - Der ikke ved "noget" om oliepumper selvom jeg har fået fet
forklaret adskillige gange ...

Fra : oxford

Dato : 11-05-02 17:02

"Anders Majland (Replace DOT with . when replying by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke om oliepumpen er magen til den på en DT125R men prøv at kigge
> her http://home2.inet.tele.dk/aspcox/dt-manual/dt125r.htm

Det er desværre ikke den samme pumpe. (tror jeg nok). Min har kun et kabel
ned til pumpen.
Men han har da en lille tabel hvor der står hvor meget olie den skal give.
From 200 pump strokes: ( hvad så end det vil sige? Hvordan måler man de
200??)Minimum (idle) 0,38 - 0,48 ml oil

Maximum (full throttle) 3,56 - 3,94 ml oil

Flemming