Bremseudluftnings-helvede - HJÆÆLP
Fra : Jakob Viggo Hansen

Dato : 10-05-02 22:09

Projekt: Skift bremsevæske på min SV650S' forbremse.

Jeg må hav' overvurderet min evner!! Jeg trode ellers at den
vidunder-bremseudluftningsdims jeg havde købt af Lois.de ville gøre
processen til en leg; men Nej!

Efter 3 timers pumben er min forbremse stadig slatten som en kogt
grønsag, og jeg er DESPERAT.

Det lykkedes at få alt den gl. væske ud, og ved at:
- pumpe,
- holde bremsegrebet inde,
- løsne udluftnings niplen
- lukke niplen
- slippe grebet
synes den ene caliper at have god væskestand, dvs. der kommer
bremsevæske ud. Den anden er tør - der kommer intet ud!?

Imorgen gør jeg hvad jeg sikkert burde have gjort fra starten:
Anskaffer den størst mulige en-gangssprøjte, og 1/2 m akvarie-slange,
og starter forfra.

Er der nogen der ser sig i stand til at give mig en letfattelig
fremgangsmåde?

Jeg antager at man pumper væske ind fra neden, en caliper af gangen,
men hvordan kan man se når man er "nået helt igennem"?? Og hvordan med
selve udluftningen ? er min pumpe - løsne - stramme sekvens rigtig?

( Jeg kan slet ikke tåle tanken om Worst Case Scenario: at skulle
trække kværnen hen til Enghave Motor og be om dyrt betalt hjælp. Det
må sgu' da være muligt uden en cand.stud.ledvogter? )

med løftet venstre, og håb om hjælp
Jakob Viggo

Fra : Asger Steffensen

Dato : 10-05-02 22:32

"Jakob Viggo Hansen" <jaha@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> trække kværnen hen til Enghave Motor og be om dyrt betalt hjælp. Det
> må sgu' da være muligt uden en cand.stud.ledvogter? )

Det er et helvede at udlufte bremser. Jeg har selv gjort det netop med en
engangssprøjte. Pump ind i de ene caliber, mens luftskruen er åben i den
anden. Til sidst kommer der væske ud, og så kan man lufte ud på normal vis.
Du kan også sætte en slange fra bagcaliberen og bruge den til at pumpe med.
(Men jeg må indrømme at sidste gang gad jeg ikke bøvle, og trillede ud til
Søborg MC, hvor han så vidt jeg husker tog et par hundrede for det).

Asger
ZX-10

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 10-05-02 22:58

In article <21XC8.716$HN.17822@news010.worldonline.dk>, Asger Steffensen wrote:
> Det er et helvede at udlufte bremser. Jeg har selv gjort det netop med en

Ikke noedvendigvis.

www.speedbleeder.com

--
Soren

Fra : Asger Steffensen

Dato : 10-05-02 23:00

"Soren S. Jorvang" <soren@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke noedvendigvis.
>
> www.speedbleeder.com

Det var dog et genialt påfund. Hvorfor har man ikke gjort det selv. Har du
prøvet dem?

Asger

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 10-05-02 23:21

In article <yrXC8.722$HN.18716@news010.worldonline.dk>, Asger Steffensen wrote:

> Det var dog et genialt påfund. Hvorfor har man ikke gjort det selv. Har du
> prøvet dem?

Ja, og jeg er fuldt ud tilfreds.

--
Soren

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 12-05-02 08:12

"Jakob Viggo Hansen" <jaha@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

<SNIP en masse velkendte problemer>

> med løftet venstre, og håb om hjælp
> Jakob Viggo

Hej Jacob...

Når du holder dit styr der hvor du udlufter, så vil jeg næsten med garanti
tro at "væske" vejen starter med at gå opad, og så kommer banjoen og knækker
det hele nedaf.. dette er det højeste punkt på hele ruten..... Derfor kan
der være ret så store chancer for at du har en bobbel hængende der har selv
været der en del gange) Prøv lidt forsigtigt at afmontere din bremsecyl.
hold den således at pumpe stemplet er det højeste punkt. det plejer at
hjælpe :D

mvh Tommy Fer