Roser
Fra : Ukendt

Dato : 10-05-02 21:55

Jeg skal til at lave en terrasse og får et problem med nogle roser (Dronning
Margrethe) som står i et bed langs en mur.
Det nye niveau bliver ca. 40 cm. højere end det nuværende, skal jeg grave
roserne op og genplante dem i den nye højde? eller kan jeg fylde op med let
jord til den nye højde?
Opfyldningen kan godt ske ad 2 gange med et år imellem.
Sætter roserne rødder oppe på stænglerne i den nye jord eller bliver de
kvalt?

Hilsen Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-05-02 07:49

On Fri, 10 May 2002 22:55:25 +0200, "Aksel"
<akselj-snabela-mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>Opfyldningen kan godt ske ad 2 gange med et år imellem.
>Sætter roserne rødder oppe på stænglerne i den nye jord eller bliver de

Du kan godt fylde jord på, men 40 cm er nok i overkanten. 10 cm ville
der ikke være problemer med, 20 cm fordelt over 2 år ville nok også gå,
men 40 cm syntes jeg er lidt meget. De vil sandsynligvis slå rod på
stænglerne, men så kan du også risikere at de enten bliver større eller
mindre kraftige i væksten end de er nu.

At grave dem op og plante igen var nok bedre, men hvis roser har stået
bare 3-4 år et sted, så syntes jeg de er meget svære at flytte - der
følger ikke ret meget rod med.

http://www.gartneriet.dk