Evalotte
Fra : Tom

Dato : 10-05-02 19:16

Hej

Vi har lige købt et Evalotte æbletræ, og plantet det i haven.
Er der nogen som kender dette træ og som kan fortælle lidt om æblerne,
pasning, beskæring osv.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-05-02 07:45

On Fri, 10 May 2002 20:15:55 +0200, "Tom" <tkc_dk@iname.com> wrote:

>Vi har lige købt et Evalotte æbletræ, og plantet det i haven.
>Er der nogen som kender dette træ og som kan fortælle lidt om æblerne,
>pasning, beskæring osv.

Beskæring: Ikke nødvendigvis, de første 10 år kan der godt gå uden at
det behøves.

Pasning: Som andre frugttræer, dvs. det vigtigste er at holde græsset
væk på et område som er mindst 50 cm fra stammen. Jeg plejer at smide
staldgødning eller rent halm omkring dem, det holder græsset fint væk,
selv om de står i en græsplæne.

Så vidt jeg lige husker, så smager en Evalotta ret godt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 21-05-02 22:25

Mon, 13 May 2002 08:44:44 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Pasning: Som andre frugttræer, dvs. det vigtigste er at holde græsset
>væk på et område som er mindst 50 cm fra stammen.

Hvorfor er det nu liiiiiige, at man skal holde græsset væk?

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-02 07:58

On Tue, 21 May 2002 23:25:20 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Mon, 13 May 2002 08:44:44 +0200, berigede Mads Lie Jensen
><mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvorfor er det nu liiiiiige, at man skal holde græsset væk?

Det tager næring og til dels vand som træet ellers skulle have haft.

Om man bruger bark-/træflis, halm, staldgødning eller laver et lille bed
med sommerblomster er så næsten ligegodt. Og det er kun de første par år
det er nødvendligt, når først træet har stået der i 4-6 år så kan det
meget bedre klare trykket fra græsset.

http://www.gartneriet.dk