Valg af hund
Fra : Anders Vad

Dato : 10-05-02 18:04

Hej NG!

Er der nogen der har erfaringer med Weimaraner som jagt-/familiehund?

Mvh
Anders.

Fra : Tine Yding Jensen

Dato : 10-05-02 23:11

"Anders Vad" <shodan@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Er der nogen der har erfaringer med Weimaraner som jagt-/familiehund?
>
> Mvh
> Anders.

Hej Anders,

Jeg har en Weimaraner, som har været brugt (ganske lidt dog) på jagt og
prøver, han er først og fremmest familiehund.
Du må meget gerne stille mig spørgsmål af mere uddybende karakter, enten her
eller priv.(håber ikke det er dårlig netikette, at opfordre andre til at
skrive privat til en, men det er ikke ment uhøfligt).

Mvh. Tine

Fra : Anders Vad

Dato : 15-05-02 19:11

Hej Tine.

Efter at have set et par indlæg her i NG, så er der et par specifikke
spørgsmål der trænger sig på (andre er velkomne til også at svare):
1: Hvordan er de at arbejde med rent indlæringsmæssigt, er det meget
selvstændige hunde?
2: Har de svagheder/styrker på jagt?
3: Hvilke typer jagt egner de sig bedst til?
4: Er det "enmands-hunde"?

Mvh
Anders.

Fra : Jack Jensen

Dato : 15-05-02 19:45

> [...]
> selvstændige hunde?
> 2: Har de svagheder/styrker på jagt?
> 3: Hvilke typer jagt egner de sig bedst til?

Hej Anders

Jeg har som sagt ikke selv haft Weimaraner.
Jeg har selv trænet 4 hunde op fra hvalp til jagthund/familiehund.

Jeg kan godt lide den tyske ruhårede - men jeg bryder mig ikke om den
korthårede.
- Personlig smag - (jeg synes sgu den korthårede ligner en ell. anden
albinofims)

Smag og behag.

Jeg har læst meget om Weimaraneren i tyske jagtblade.
Efter det ligner den meget tysk ruhår i temperament.
Dvs. at den knytter sig mest til "hundeføreren" - normalt manden - (undskyld
til kvinderne).
Den skal indordne sig i hierakiet i hundeflokken - (familien) - men det skal
ALLE hunde.

Mine erfaringer fra de tyske hunde- og jagtblade - (od de skulle vel vide
hvad de taler om) - så er det en god hund både til jagt og hjemme i
familien.

- Men man kan jo blive ved med at sammenligne hund e i en uendelighed.

- Du skal spørge dig selv:
Hvad ønsker jeg af hunden?
Skal det være en stående jagthund - eller stødende?
Skal den være stor eller lille?
Skal den både være jagthund og familiehund?
Skal den gå indenfor "bøssen" - eller skal den søge langt ud?

Med de terræner vi har til rådighed i dag vil jeg tilråde dig at vælge en
labrador.
Den har alt i sig. - Den er en fantastisk familehund - og børnevenlig som
få.
Samtidig får du ikke bedre apportør - der er INGEN der kommer på højde med
en labrador med at finde vildt.

Mange Labrador tager stand for vildt som en stående hund - så jeg ved godt
hvilken hund jeg skulle vælge

Mvh
Jack

Fra : Tine Yding Jensen

Dato : 15-05-02 22:42

Hej Anders,

Jeg vil prøve at svare dig efter bedste evne.

> [...]
> spørgsmål der trænger sig på (andre er velkomne til også at svare):

> 1: Hvordan er de at arbejde med rent indlæringsmæssigt, er det meget

Uhh, de er meget kloge og dygtige Tror de er nr. 21 på listen over
intelligente hunderacer Spøg til side...
Hmmm, tja, både ja og nej. Dvs. jeg har set eksempler på begge dele (og lidt
der i mellem). De Weimaranere jeg kender, er meget forskellige, hvad
spørgsmålet om selvstændighed angår. Jeg synes, det er en fornøjelse at se
på en hund, som arbejder selvstændigt, men i tæt kontakt med fører, men tror
også, at det er et spørgsmål om, hvilke træningsmetoder man benytter sig af.
Som tommelfingerregel, vil jeg sige, at de er meget interesserede i at
sammarbejde med en fører, som behandler dem med respekt, kærlighed og
tålmodighed. Jeg har med stor succes selv brugt godbidder og (til nogle
ting) klikker, men det er et temperamentsspørgsmål. Derudover mener jeg
ikke, som mange jagthundeejere jeg har truffet bekendtskab med, at man først
skal begynde at træne sin hund "rigtigt", når den er fyldt et år. Kan ikke
se pointen i at give sin hund en masse dårlige vaner, såsom at prelle mv.,
for så at bruge oceaner af krudt på at pille det af igen (ofte med uetiske
metoder).

> 2: Har de svagheder/styrker på jagt?

Mest styrker, synes jeg. Men den korte pels taget i betragtning, skal man
lige overveje brombærkrattets tæthed Min egen er bedøvende ligeglad med,
hvor ondt det gør - og det er også fint med mig, men jeg sender ham til
gengæld heller ikke ind et sted, hvor han ikke automatisk går ind af sig
selv.
Hvis du har tænkt dig at bruge din hund på prøve, hvor hundene ofte er
koblede, vil jeg sige, at du skal kigge dig lidt for, for vi er nogle
stykker, som har _meget_ verbale hunde. Det kan godt være lidt træls og
sætte tålmodigheden på prøve.

> 3: Hvilke typer jagt egner de sig bedst til?

Har lige konsulteret min veninde, som er mere garvet hvad angår praktisk
jagt end jeg. Vores fælles opfattelse er, at Weimen er en super all-round
jagthund. Arbejder lige koncentreret på mark og i skov. Har gode anlæg for
både før- og efterskudsarbejde og er meget vandglade. Har trænet lidt
schweiss selv, og det er en af min egen hunds favoritter.

> 4: Er det "enmands-hunde"?

Igen bliver det et tja, hmm, både og svar. Jeg tror at Weimens hjerte altid
vil banke for den/dem der går tur med den, træner den, fodrer den og i det
hele taget beskæftiger sig med den. Så hvis I er flere i familien, der vil
tage aktivt del i hundearbejdet, så mener jeg faktisk at Weimen vil elske al
opmærksomheden Mht. fremmede, er mange Weimere lidt reserverede og går
ikke lige hen til folk de ikke kender. Dette skal respekteres og hunden skal
ikke presses til at få kontakt, hvis den ikke vil.

Håber du kan bruge noget af det. Mange af beskrivelserne er mine subjektive
meninger, og passer ganske givet ikke på alle Weimaranere. Hvis jeg skal
komme med en lille sidebemærkning, så vil jeg selv kigge efter min næste
Weim længere nordpå. Er ret lun på kennel Disodils i Sverige

Mange hilsener

Tine

Fra : Allan Nielsen

Dato : 11-05-02 00:11

"Anders Vad" <shodan@mail.tele.dk> wrote in message
> Hej NG!
>
> Er der nogen der har erfaringer med Weimaraner som jagt-/familiehund?
>
> Mvh
> Anders.

Hej Anders

En af mine gamle venner havde Weimaranere som han brugte både som familie og
jagthunde. Så vidt jeg ved var de fremragende jagthunde(de brugte dem til
aportering) og som jeg husker dem var de ret godmodige.
Desuden er det en rigtig smuk hund, så hvis jeg en dag får tid til hund
bliver det en Weimaraner.
mvh
Allan

Fra : Per Herholdt Anderse~

Dato : 11-05-02 11:02

Jeg har været på jagt på Flyvestation Vandel, her var der et par Weimaranere
blandt de drivende hunde. De gjorde det så vidt jeg kunne bedømme godt.
Føreren af hundene gjorde altid opmærksom på hundene ved parolen, de har
(næsten) samme farve som råvildt. Det er altså en god ide at huske et farvet
bånd til hundene hvis man kommer steder hvor der skydes råvildt med hagl.
Jeg mener godt nok at jægere skulle kunne se forskel og alt det der, men
hvis det var min hund ville jeg ikke stole blindt på at alle kan det og ikke
bliver for ivrige.
MVH Per

Fra : B.J.Hansen

Dato : 11-05-02 19:25

Anders Vad <shodan@mail.tele.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3cdbfd6f$0$68553$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG!
>
> Er der nogen der har erfaringer med Weimaraner som jagt-/familiehund?
>
> Mvh
> Anders.

Hej Anders.

Jeg har en Weimaraner, 7 år gammel, en fortræffelig hund til jagt, og en dejlig familiehund. den var oprindelig kun tænkt som familiehund, og til erstatning for vores Beagel, og den har til fulde, levet op til vore forventninger.
Der er stor forskel fra hund til hund, og på den måde de er opdraget på. Vores er ikke egentlig opdraget til jagt, men generne i hunden ved det ikke, så derfor ligger det naturligt for vores hund at jage det den kan opfatte som bytte, det gælder især naboens høns der forvilder sig ind på hundens enemærker.
Den er utrolig let at dressere, og har en utrolig god sporsans, efter det jeg kan bedømme ud fra vores hund, er den lidt bedre en den ruhårede, men jeg tør næsten ikke nævne det, for ikke at få alle de med gode ruhårs på nakken, men der er nu noget om snakken. Hvis jeg igen vælger hund, skal det være en af samme slags, en dejlig trofast hund, der kræver meget motion, mindst en time om dagen bør man afsætte, så har den det fint, og du har ingen problemer

hilsen Bent.

Fra : Jens Langkniv

Dato : 12-05-02 13:57

> [...]
>
> Mvh
> Anders.
>
> Ja mon ikke alle kender denne knoklede grimme køter - hvor 99% er bidske
og 1% dog børnevenlige - og denne triste grå køter er ikke velset hos os.

Men lyt du blot til rygklapperne som ikke er jægere - og få alle
problemerne.

Iøvrigt er der kun German Wirehaired Pointer - som er fejlfrie og perfekte.

Jens Langkniv
Pensioneret krybskytte

(Elsker nye danske jordbær og nyskudte harer samtidig)

Fra : Anders Vad

Dato : 12-05-02 18:40

Få dig et liv.... Fjols!!!!

Anders.

Fra : Jens Langkniv

Dato : 12-05-02 18:43

> Få dig et liv.... Fjols!!!!
>
> Anders.

Du vil passe godt sammen på alle områder med den grimme køter - hunde ligner
altid sin herre.

Jens med den lange

Fra : Casper

Dato : 13-05-02 10:24

On Sun, 12 May 2002 19:42:49 +0200, "Jens Langkniv"
<jenslange@hotmail.com> wrote:

>"Anders Vad" <shodan@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Du vil passe godt sammen på alle områder med den grimme køter - hunde ligner
>altid sin herre.

Så vil jeg nødig se din...

Casper

Fra : Jack Jensen

Dato : 14-05-02 23:04

> [...]
> Hej NG!
>
> Er der nogen der har erfaringer med Weimaraner som jagt-/familiehund?

Hej

Jeg kender ikke waimaraner som jagthund.
Men det er en flot hund at se på.
- Men hvis den ligner ruhår og korthår i sind - så er den forbandet lang tid
om blive renlig
Også selvom du holder øje med hunden lige efter den har spist, sovet og du
har leget med den.

Det skal selvfølgelig ikke afholde nogen fra at købe en sådan. - Bare man er
indstillet på at de er langsomme til at blive renlige.
(Jeg har selv haft ruhår - og det var en fantastisk jagthund/familehund) -
Desværre måtte jeg aflive den da den var 3,5 år gammel. Den fik epilepsi i
meget svær grad.
Men det er den bedste jagthund jeg nogensinde har haft!
Og jeg skal ikke lægge skjul på at jeg tudbrølede over at miste den hund.

Alle hunde kan blive virkelig gode - både som familiehunde og jagthunde (de
skal selvfølgelig have nogle ordentlige gener).
Men alfa og omega er at de får en ordentlig behandling!

Og når man transporterer dem til og fra jagt - så sker det selvfølgelig IKKE
i et lukket bagagerum!
Der er desværre for mange der efter min mening er nogle værre svin ved deres
hunde. - De transporterer dem nemlig på ovenstående måde.

En hund er - og vil altid opfattes som en del af hierakiet i en hundeflok.
Og den hundeflok er = den menneskefamilie hvor den nu tilfældigvis havner
iblandt!
(Den er en hund - ikke et menneske - men den skal behandles ordentligt. - Så
får du også en god hund).

Jeg kunne blive ved - men bare du/familien har den rigtige indstilling til
det at få en hund.
Så er du godt på vej.

Mvh
Jack

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 15-05-02 07:02

"Jack Jensen" <jackjensen@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> får du også en god hund).
>
> Jeg kunne blive ved - men bare du/familien har den rigtige indstilling til

Snak for dig selv. Bare fordi du ikke kan gøre din hund renlig, er det noget
pjat at give hele 2 hunderacer skylden.

Til Anders

Jeg har trænet og gået på jagt sammen med et par Weimaranere, og syntes det
er nogle pragtfulde hunde. De er begge dygtige på jagt og rolige at være
sammen med. Det eneste problem jeg kan se ved de "små" racer er, at der er
et begrænset udvalg af hunde at vælge mellem.

Men kan du finde et kuld fra forældre med gode resultater, syntes jeg du
skal klø på.

Christian

Fra : Jack Jensen

Dato : 15-05-02 10:43

"Christian Rosenfeldt" <cro@renovationsteknik.dk> wrote in message

> Snak for dig selv. Bare fordi du ikke kan gøre din hund renlig, er det
noget
> pjat at give hele 2 hunderacer skylden.
> Christian

Det er en velkendt sandhed at ruhår og korthår er langsomme til at blive
renlige.
- Og jeg snakker altid for mig selv.
Høflighed er åbenbart et ukendt begreb for dig?
Mvh
Jack

Fra : Anders Vad

Dato : 15-05-02 19:37

Da hunde-ejere ofte har en tendens til kun at fortælle om deres hunds gode
sider, kunne jeg godt tænke mig at høre fra flere der har oplevet
Weimaranere på jagter/ i familien. (Både godt og skidt) Det giver
forhåbentligt en godt nuanceret billede af hunden.

Mvh
Anders.