Helstegt gris
Fra : anni jensen

Dato : 10-05-02 16:55

Hej.

Vi skal lave en helstegt pattegris.
Er der nogle i gruppen der har kendskab til fremgangsmåden?
Hvor lang tid? ( den er på 30 Kg levende vægt)
Hvordan skærer man den ud uden at det ryger ned i grillen?
Hvad med salt? og afstand fra kullene?
På forhånd tak
Jes

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 10-05-02 18:55

Prøv at se denne tråd.

http://makeashorterlink.com/?P256328D
--
vh ¸.·´¯)

Fra : sune vuorela

Dato : 12-05-02 12:35

On Fri, 10 May 2002 17:55:27 +0200, "anni jensen" <ajsn@privat.dk>
wrote:

>Vi skal lave en helstegt pattegris.

lækkert - hvornår skal vi komme?

>Er der nogle i gruppen der har kendskab til fremgangsmåden?

>Hvor lang tid? ( den er på 30 Kg levende vægt)

en dags tid spændt ud over et stort bål
og den vendes en gang i mellem

>Hvordan skærer man den ud uden at det ryger ned i grillen?

Man tager den af!

>Hvad med salt? og afstand fra kullene?

Masser af salt til skindet, der ridses i tern. Deruover skal skindet
overhældes med porter en gang i mellem. Husk et par portere til dem
der skal passe svinet også - ellers kan det godt blive lidt varmt!

Og masser af brænde til bålet!

Og god appetit!

--
Sune

Fra : anni jensen

Dato : 12-05-02 17:50

> [...]

> der skal passe svinet også - ellers kan det godt blive lidt varmt!
> Hvad nu hvis svinepasseren kun kan lide pilsnerøl?

Hilsen Jes

Fra : Peder Hundebøll

Dato : 14-05-02 08:46

Vi har lavet det nogle gange, og jeg sidste gang havde vores slagter
anbefalet at grisen blev flået, i stedet for at man skærer ridser i sværen -
og jeg må sige at det var det bedste resultat jeg har fået. Det giver en
mere brugbar "overflade" med en flot sprød stegeskorpe. Kødet tar også
lettere md salt og krydderier. Det er altså svært at lave sprød svær på en
grilgris, enten bliver den gummiagtig eller også for hård.
En tommelfingerregel er at der går ca et kg grillkul pr kg gris, så det kan
være en god idee at starte op med et stort bål og lave en masse gløder hvis
man har brænde og tid nok.
Ellers skal du nok regne med 5-6 timers stegetid, men det er svært at sige
nøjagtigt. Det er meget vigtigt at der ikke er træk omkring bålet, så kan
det være næsten umuligt at holde tilstrækkelig varme på "stegen" og så kan
det altså tage rigtig lang tid og kul før man er færdig.
Når I placerer gløder/kul under grisen så læg mest i enderne ved
skinker/bov for der er "stegen" tykkest. Hvis midterstykket ser ud til at
have fået for meget inden resten er færdig kan man dække det af med staniol.
Det kan være en god idee at have en lille blomstersprøjte til at dæmpe
flammer med, nogen gange kan gløderne godt flamme op når fedt fra grisen
drypper ned, men det er som regel kun lige i starten det er et problem. Det
er barae ret ærgerligt hvis stegen bliver soddet/branket. (i øvrigt har jeg
engang været med til at bruge en stor lodret grill, lavet af en gammel 1200
l olietank, den var altså ret genial fordi der ikke kom problemer med
flammer)
GOd fornøjelse