Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad skal jeg vælge ??
Fra : Jeppe Nørgaard

Dato : 10-05-02 17:56

Hej jeg er en dreng på 14 der vil købe et kamera men ved ikke om det skal
være Spejlrefleks-, digital- eller alm. kompaktkamera. Jeg har set på
forskellige tests osv. men kan ikke finde ud af hvad det er jeg vil have for
jeg kan nemt komme til at bruge mange bileder på ingen ting også skal det
også være muligheder for at instille for jeg er perfektionist inde for
sådanne områder.
Det jeg mest fotografere er menesker (men ikke poptræt) biler (mest biler
også når de køre) natur og bare alt mligt andet

Hilsen Jeppe
Jeg ved godt at det her lyder avanceret men jeg håber i kan hjælpe

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 10-05-02 18:59

"Jeppe Nørgaard" <fam.noergaard@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej jeg er en dreng på 14 der vil købe et kamera men ved ikke om det skal
> være Spejlrefleks-, digital- eller alm. kompaktkamera.

Først: Hvor mange penge vil du bruge på kameraet?

Dernæst: Vil du arbejde med billederne på computer?

> Det jeg mest fotografere er menesker (men ikke poptræt) biler (mest biler
> også når de køre) natur og bare alt mligt andet

Umiddelbart vil du kunne få glæde alle tre kameratyper,
men skriv lidt mere om dine forventninger til billederne.
Ellers kan det være svært at give gode råd.

Vh.
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk

Fra : Ole Rosted

Dato : 10-05-02 20:22

On Fri, 10 May 2002 18:56:10 +0200, in dk.fritid.foto you wrote:

Hej Jeppe,

> [...]
>Hilsen Jeppe
>Jeg ved godt at det her lyder avanceret men jeg håber i kan hjælpe

Jeg vil foreslå, at du køber et digital-camera af rimelig kvalitet!
Alene af den grund, at du har billederne umidelbart efter de er
taget.

For et års tid siden villre jeg have sagt: "Spejlrefleks - ubetinget"
Men kun fordi jeg selv fremkaldte og forstørrede.

Bliver fotohandleren - eller en fremkalderanstalt - involveret, sætter
du dig selv udenfor indflydelse på det færdige resultat!

Et rimeligt godt dig. camera giver dig faktisk bedre muligheder end
dem du kan opnå med både spejlrefleks- og compact camera. Forudsat du
ikke selv vil fremkalde filmen og lave billederne! (det er *lidt*
kompliceret med farvebilleder)

Billeder taget med et dig. camera kan umidelbart sendes over nettet
eller bruges på din evt. hjemmeside (dvs. ingen indscanning)
Og med en god (6-farve) printer kan dine papirbilleder kun vanskeligt
skelnes fra fotohandlerens.

Og som sagt.: Digital fotografering er "her og nu billeder"
For mig er der ingen tvivl: Du vil afgjort få mest fornøjelse af et
dig. camera!

vh. Ole Rosted

Fra : Henrik Enslev

Dato : 10-05-02 21:00

> For mig er der ingen tvivl: Du vil afgjort få mest fornøjelse af et
> dig. camera!
>
> vh. Ole Rosted

Ja, men man skal lige være klar over, at man ikke kan lave feinsmakeri på
dig. kam. , da man er afhængig af printer. Jeg mener bl.a. Nikon laver
spejlrefleks dig kam. men så er det vist omkring 75000kr, (ret mig hvis jeg
tager fejl)
Jeg bruger selv et Olympus 2000Z og skal på mandag sende billeder derfra til
tryk i et tidsskrift, spændende at se resultatet.

Venlig hilsen

Henrik

Fra : Ole Rosted

Dato : 11-05-02 08:20

On Fri, 10 May 2002 22:00:06 +0200, Henrik Enslev
<henslev@mobilixnet.dk> wrote:

>Ja, men man skal lige være klar over, at man ikke kan lave feinsmakeri på
>dig. kam. , da man er afhængig af printer.

Ja - som jeg nævnte, skal man have en god printer, hvis man vil have
papirbilleder.
Til hjemmesider (og andet net-brug), er kvaliteten stort set
ligegyldig den bliver reduceret alligevel (med mindre man agter at
sætte billeder på siderne der ruinerer folk med dial-up forbindelse)

>Jeg mener bl.a. Nikon laver
>spejlrefleks dig kam. men så er det vist omkring 75000kr,
>(ret mig hvis jeg tager fejl)

Jeg tror nu kun de koster ca. 60.000. For mig er prisdifferencen
imidlertid aldeles uvæsentlig - jeg har ikke råd til nogen af dem

>Jeg bruger selv et Olympus 2000Z og skal på mandag sende billeder derfra til
>tryk i et tidsskrift, spændende at se resultatet.

Det er altid spændende - men selv med bogtryk er du jo ude i den samme
"printer-problematik".

Hvad angår feinsmeckerei mener jeg, at gennemsnitsamatørens muligheder
for billedbehandling er bedre ved digital fotografering end ved alm.
mørkekammerarbejde. Igen forudsat at det rigtige "udstyr" - Photoshop
f. eks. - er til stede.

Forøvrigt glemte jeg at give Jeppe URL'en til en af de mange gode
sites der har med dig. cameraer at gøre:

   www.dpreview.com

vh Ole Rosted

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 11-05-02 09:17

"Henrik Enslev" <henslev@mobilixnet.dk> skrev:

> [...]
> dig. kam. , da man er afhængig af printer. Jeg mener bl.a. Nikon laver
> spejlrefleks dig kam. men så er det vist omkring 75000kr, (ret mig hvis

Canon laver EOS D30 og det nye EOS D60 til henholdsvis 21.000,- og 23.000,-.
Der kan man bruge alle linser og filtre ja, you name it, fra hele Canon EOS
serien !!!

(John =

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-05-02 19:27

Og Nikon er lige kommet D100 til 1899$ http://www.dpreview.com/. Vi må jo
vente og se hvad prisen bliver i DK, men det lover jo godt for os der har
støvede spejlreflekser liggende med linser etc. men venter på digital ditto
til en pris der er til at betale. I mellemtiden har jeg fornøjelse af min
G2, men irriteres jævnligt over autofocus sløvheden (som alle tilsvarende
kameraer lider af). Ellers fremragende kamera, men når jeg ser hvor hurtigt
mit Nikon kamera (N50) fokuserer (øjeblikkeligt), så er det jo en verden til
forskel.....
Mvh,
Hans

Fra : Jeppe Nørgaard

Dato : 10-05-02 20:52

jeg sidder og laver på en hjemmeside og det er helt sikker at bildederne
skal der ind på men kan man fået dig kamera der kan indstilles til
forskellige lukkehastigheder for når jeg skal tage bileder af biler der køre
skal man indstille lukkehastigheden. Jeg har ca 3-5 tusinde kr.

/Jeppe

Fra : Jeppe Nørgaard

Dato : 11-05-02 08:44

Så siger jeg tak for hjælpen

/Jeppe
www.friserverplads.dk/jeppedb

Fra : Jeppe Nørgaard

Dato : 11-05-02 17:21

Hej igen jeg har lige et spørgsmål til jeg sidder og kigger på et par nikon
og sony kameraer og jeg vil lige høre om man mere betaler for mærket end for
selve kamereaet??
Også om i kan andbefale et godt kamera til en ca. 5000

/jeppe

Fra : complex@pc.dk

Dato : 11-05-02 17:35

Minolta 4x ægte zoom 4Mpix
Se evt www.kamerahuset.dk der har jeg købt min
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Jeppe Nørgaard

Dato : 11-05-02 19:45

Jeg tror det er den samme som jeg har set på
(http://www.minoltafoto.dk/produkter/produkt_stor.asp?ProduktID=222)

/jeppe