Mere om skarvmassakren ved Arresø
Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 10-05-02 13:38

Sagen omkring den ulovlige ødelæggelse af en skarvkoloni ved Arresø har
været omtalt her for nylig. - Men hvordan reagerer så Skov- og
Naturstyrelsen:

På netnatur fandt jeg følgende pressemeddelelse fra JP og Kristeligt Dagblad
citeret i et indlæg:

MEX Skarver Nyhedsbrev om presseresume, nr. 392, 7. Maj 2002 7. Maj 2002 -
Skarver: Det får foreløbig ingen konsekvenser, at en skovfoged i forrige uge
gav sine medarbejdere besked på ulovligt at nedlægge et skovområde med en
skarvkoloni ved Arresø i Nordsjælland. Tisvilde Skovdistrikt, der stod for
fældningen, har udarbejdet en redegørelse om forløbet, men den har ikke
kastet nyt lys over sagen, fortæller underdirektør i Skov- og Naturstyrelsen
Jens Peter Simonsen (Kristeligt Dagblad s. 2 + Jyllands-Posten s. 5).

Ikke så meget som en løftet pegefinger. Ikke så meget som en beklagelse af
det stedfundte.

Jeg mener ikke det tjener noget formål at fare frem med bål og brand og
fyringer. Men det er altså ret stærk tobak at en hændelse som denne åbenbart
skal gå upåtalt hen i Skov- og Naturstyrelsen.

Der burde have foreligget en pressemeddelse eller anden udtalelse fra S & N,
der sagde, at man beklagede det stedfundne, at der ikke ville ske
gentagelser, at man havde indskærpet medarbejderne at gældende love og
cirkulære omkring artsfredninger o.l. skal overholdes - og at man i
gentagelsestilfælde kunne skride til afskedigelse af folk, der bevidst
overtrådte reglerne.

Jeg giver normalt ikke så meget for konspirationsteorier; men i dette
tilfælde, var det måske alligevel på sin plads at få klarlagt, om der i
nogen som helst forstand forelå en politisk, moralsk eller bare "intern"
forlods accept af det stedfundne, eller om det var en helt individuel
handling.

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Christian Svane

Dato : 16-05-02 13:06

"Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen som helst forstand forelå en politisk, moralsk eller bare "intern"
> forlods accept af det stedfundne, eller om det var en helt individuel

Skov- og Naturstyrelsen kommenterer den meget uheldige episode i deres
seneste nyhedsbrev dateret d. 8. maj:

http://www.sns.dk/Nyheder/nyhedsbrev/skov_02.pdf

Bla. udtaler Vicedirektør Jens Peter Simonsen følgende ... "Det er en
ualmindelig trist historie for Skov- og Naturstyrelsen. Den eneste mulige
forklaring er, at der må være gået en klap ned for de ansvarlige, for den
slags må simpelthen ikke ske."

Mvh Christian Svane