Spørgsmål til folkekirken???
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 10-05-02 12:17

Et udøbt 1½ år gammel barn hvis fader ikke er døbt, men moderen til barnet
er barnedøbt. Barnet er kommet i pleje hos moderens forældre, på grund af
skilsmisse, druk og andet misbrug..

Morfaderen ville ikke have noget med barnet at gøre fordi han mener sig selv
for gammel, men Mormoderen vil ikke have at barnet skal falde i fremmede
hænder og har taget barnet til sig. Også fordi Mormoderen tror datteren skal
komme til fornuft en dag inden længe og så kan tage barnet tilbage.

Nu vil Mormoderen have barnet døbt, Morfaderen er ligeglad, men mener ikke
der er dem som bedsteforældre der skal døbe barnet, også fordi de i alle
deres dage ikke har troet på noget med kirken.

Barnets forældre tror ikke og vil ikke have barnet døbt, Bedsteforældrene
har ingen planer om at opdrager barnet i den Kristne tro. Men barnet blev
døbt fordi Mormoderen ikke vil have at barnet skal holdes "Udenfor".

Da jeg ved om en der er frelst på sin forældres tro, har jeg et spørgsmål
til Folkekirken medlemmer??

Hvis barnet en dag som voksen kommer til troen på den levende Guds Søn Jesus
Kristus, er barnet så frelst på forældrenes tro, på bedsteforældrenes tro,
eller skal barnet nu som voksen Gendøbes på sin egen tro???

Erik L

"The wind of the Holy Spirit is not sent to
us to cool us down, but to fan the flame."

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-05-02 14:12

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

snip!

> Da jeg ved om en der er frelst på sin forældres tro, har jeg et spørgsmål
> til Folkekirken medlemmer??

Hvordan kan man "være frelst på sine forældres tro"?

Man kan blive barnedøbt på grund af forældrenes vilje i deres trossamfund,
men så er det til gengæld også vigtigt at man tilssvarende bliver
konfirmeret, når man er gammel nok til dèt. Ellers skal en ikke-døbt
selvfølgelig lade sig døbe.

> [...]
> Kristus, er barnet så frelst på forældrenes tro, på bedsteforældrenes tro,
> eller skal barnet nu som voksen Gendøbes på sin egen tro???

Hvis ikke barnet er døbt som barn skal det døbes een gang i livet. Een gang.

Til gengæld mener jeg det er vanvittigt at skulle lade sig gendøbe, fordi
man derved gør Gud til en løgner, idet forskellige trossamfund latterligt
nok ikke vil godkende den dåb, de alle sammen udfører i Kristi Navn.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 10-05-02 16:47

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> snip!

> Hvordan kan man "være frelst på sine forældres tro"?

Det har kan jeg ikke få at vide af Peter B Juul der er frelst af på sine
forældres tro???

************
Citat Peter B Juul; news:m36649afkk.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

Barnet døbes på forældrenes tro. Hvis det er derfor det skal døbes (og
det forventes præsten faktisk at checke), så er den lokale eller i
hvert fald en relevant kirke vel alt rigeligt.
************
Citat folkekirkens hjemmeside;
http://www.folkekirken.dk/Tro/Bekend/Katekismus.htm

Hvad giver eller gavner dåben?
Den virker syndernes forladelse, genløser fra døden og Djævelen og giver
alle dem, som tror det, den evige salighed, således som Guds ord og løfte
lyder.

(hvad må betyde i folkekirkelig-regi at barnet er frelst fra synden, døden
og Djævelens greb i dåben!!!)

> [...]
> men så er det til gengæld også vigtigt at man tilssvarende bliver
> konfirmeret, når man er gammel nok til dèt. Ellers skal en ikke-døbt

Nu er konfirmation ikke mit spiciale, da jeg aldrig har læst om det i
Bibelens-regi, eller kender til den fra en Frikirke forkyndelse!

> [...]
> man derved gør Gud til en løgner, idet forskellige trossamfund latterligt
> nok ikke vil godkende den dåb, de alle sammen udfører i Kristi Navn.

Kristi Navn er nok det mest misbrugte Navn på Jorden, men jeg ser det som en
meget stor erro, at vi i Danmark ikke kan blive enige om hvad der står i
Bibelen om dåb og nadver. Uden at Præster/Forstander skal komme ind af
bagdøren med løgnerens fældeskirkelige aftaler om fred kirkerne imellem (som
f.eks Alpha-kursuet gør det)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-05-02 20:40

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Det har kan jeg ikke få at vide af Peter B Juul der er frelst af på sine
> forældres tro???

Nå. Det kan man måske ikke være?

Du er så glad for apg 2,38. Har du læst næste vers?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 11-05-02 05:18

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Nå. Det kan man måske ikke være?
>
> Du er så glad for apg 2,38. Har du læst næste vers?

Ja! og jeg har også gjort som befalet og modtaget Helligåndens gave som
lovet!

Jeg er også glad for Luthers breve;

I 1528 skriver Luther: "Dåben er ikke til hjælp for nogen, heller ikke skal
den gives til nogen, uden at vedkommende tror selv, og uden personlig tro må
ingen blive døbt... Om vi ikke er i stand til at bevise at de små børn tror
selv og har personlig tro, så er det mit oprigtige råd og min mening, at vi
straks ophører - og jo snarere jo bedre - og aldrig mere døber et barn -
Luther

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 11-05-02 19:46

Erik Engelbrecht Larsen wrote:

> [...]

Hallo mr fanatic )

barnedåben sikre at barnet vokser op i en kristent miljø. Det står
forældre og gudmoder/fader garant for. Gud/kirken/forældre værner om det
nyfødte barn og indlemmer det i den kristne kultur.

Når barnet modnes og det har lært at læse kan det så selv vælge at
konfirmere sig.Eller vælge at lade være.

Frelse? Det finder du måske ud af når du er død, måske ikke..

Lad være med at tage for givet at netop du er blevet frelst.

hilsen claus.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-05-02 21:03

"Claus Christian Larsen" <Claus398@netscape.net> skrev i en meddelelse

> Hallo mr fanatic )

Øh, Claus? Du ved godt at det er den forkerte, du her citerer, ikke?

Dèt du svarer på, er nemlig noget, jeg har skrevet, men som du fejlagtigt
tillægger Erik...

Anders Peter Johnsen

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 11-05-02 20:23

Anders Peter Johnsen wrote:
> "Claus Christian Larsen" <Claus398@netscape.net> skrev i en meddelelse

> Dèt du svarer på, er nemlig noget, jeg har skrevet, men som du fejlagtigt
> tillægger Erik...

ok. Det havde jeg ikke set. Som du selv er inde på var det Erik jeg for
en kort bemærkning ville skrive til.

Hilsen Claus.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-05-02 21:57

> ok. Det havde jeg ikke set. Som du selv er inde på var det Erik jeg for
> en kort bemærkning ville skrive til.

Ja, det håber jeg da?

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 12-05-02 19:24

> [...]
> forældre og gudmoder/fader garant for. Gud/kirken/forældre værner om det
> nyfødte barn og indlemmer det i den kristne kultur.

Sikke da noget sluder, barnet kan da udmærket opdeages i den Kristne tro
uden at være Barnedøbt (frikirkerne kan), Miljøet afhænger af de voksne der
skaber miljøet for børnene.

Forældre og gudmoder/fader er de Kristne OK, men det er sjælent her i
landet, men uanset det kommer kulturen automatisk for børn der smides i
Børnehaven og skolen for deres opdragelse.

> Når barnet modnes og det har lært at læse kan det så selv vælge at
> konfirmere sig.Eller vælge at lade være.
>
> Frelse? Det finder du måske ud af når du er død, måske ikke..

""Måske"", men et måske det kan jeg ikke bruge til noget.

> Lad være med at tage for givet at netop du er blevet frelst.

Jeg er måløs, her er jeg uforskyldt blevet frelst, uden jeg har søgte at
blive frelst eller har løbet fra møde til møde for at få følelsen af
frelsen.

Sov videre, så går Jesus forbi dig;

Fra : Anders Blichfeldt

Dato : 15-05-02 13:01

Rent kirkeretsligt mener jeg ikke, at en præst i Folkekirken kan
tillade sig at døbe dette barn. Det er kun den, der har
forældremyndighed over et barn, der kan begære det døbt. Og
bedsteforældrene har det kun i pleje ifølge dine oplysninger. Det er
præstens ansvar at sikre, at forholdene er i orden overfor loven.

Hvis barnet bliver døbt, er det hverken forældres, bedsteforældres
eller dets egen tro, der gør dåben til en dåb. Det er ene og alene
Vorherres nåde.

Hilsener fra
Anders Blichfeldt

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-05-02 13:19

ikkeskrive@hotmail.com (Anders Blichfeldt) writes:

> Hvis barnet bliver døbt, er det hverken forældres, bedsteforældres
> eller dets egen tro, der gør dåben til en dåb. Det er ene og alene
> Vorherres nåde.

Det gælder jo så enhver dåb.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Praeterea censeo Moulin Rouge omnibus videndum esse"
The RockBear. ((^))

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 15-05-02 23:03

"Anders Blichfeldt" <ikkeskrive@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedsteforældrene har det kun i pleje ifølge dine oplysninger. Det er
> præstens ansvar at sikre, at forholdene er i orden overfor loven.

Præsten kendte forholdet ganske godt, men mente at barnet ikke vil få
Helligånden hvis barnet ikke blev døbt!

> Hvis barnet bliver døbt, er det hverken forældres, bedsteforældres
> eller dets egen tro, der gør dåben til en dåb. Det er ene og alene
> Vorherres nåde.

Det er mere end jeg kan overskue, "Vorherres nåde" siger du??

Vil det sige Bedsteforældrene eller forældrene kan bestemme om barnet skal
have Guds nåde, ved at døbe eller lade dåben ude??

Erik L

Fra : Anders Blichfeldt

Dato : 16-05-02 12:42

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> wrote in message news:<3ce2db14$0$18590$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Vil det sige Bedsteforældrene eller forældrene kan bestemme om barnet skal
> have Guds nåde, ved at døbe eller lade dåben ude??

Hm, tjah, det kan man godt sige. Måske det bliver mere tydeligt, hvis
vi taler nutidsdansk og siger: Ethvert menneske (barn eller voksen
eller midt imellem) er "smadderheldig", når det sker. Dåben er lissom
at vinde i lotto: det er en lykke, man ikke har arbejdet for og derfor
ikke har fortjent. Man kan ikke gøre andet end at sige thank you.

Og billedet med lottosedlen er faktisk rammende osse i fortsættelsen.
Hvis du har vundet i lotto, men nogen (for eksempel dine forældre
eller bedsteforældre) får beskeden i telefonen på et tidspunkt, hvor
du ikke selv kan tage imod den - så kan de jo vælge at bestemme, om du
skal have gevinsten. De kan for eksempel sige: "Det tror vi jo ikke
på, og vi har forresten heller aldrig selv haft noget med lotto at
gøre" og følgelig undlade at fortælle dig om dit held. Så har du været
heldig, men du får aldrig gavn af det. Pengene forbliver på en konto
eet eller andet sted og venter på dig, men det er ikke sikkert, at de
nogensinde bliver afhentet.

Ligeså med dåben. Den er et stort held for den, der får del i den, men
den kræver at blive fulgt op i form af meddelelse om dens
forudsætninger. Barnedåben kræver med andre ord, at barnet senere
"bliver opdraget i den kristne tro", sådan som det bliver sagt til
forældre og dåbsvidner hver eneste gang et barn bliver døbt i
Folkekirken.