Fedtfattigt patent?
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 10-05-02 11:26

Jeg hørte, med stor undren, i morges at Danish Crown har patent på
fedtfattig leverpostej. Det kom frem i sammenhæng med, at Danish Crown vil
forbyde det lille slagteri Hanegal at producere deres fedtfattige og
økologiske leverpostej.

Er jeg den eneste, der undrer mig over, at fedtfattig leverpostej betragtes
som en frembringelse med tilstrækkelig nyhedsværdi til at der kan opnås
patent?

Kan man evt. læse patenter on-line? Det kunne være spændende at se præcis
hvad patentet omfatter.

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/

"Det forstår jeg ikke, det burde virke." [TM]

Fra : Jesper V. Larsen

Dato : 10-05-02 14:17

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> skrev i en meddelelse

> Er jeg den eneste, der undrer mig over, at fedtfattig leverpostej
betragtes
> som en frembringelse med tilstrækkelig nyhedsværdi til at der kan opnås
> patent?

Samme her. Men mit gæt er, at patentet kan gå på en fremstillingsmetode, som
måske i praksis er den eneste anvendelige eller rentable.

Hilsen

Jesper V. Larsen

Fra : Peden

Dato : 10-05-02 16:56

> Samme her. Men mit gæt er, at patentet kan gå på en fremstillingsmetode,
som
> måske i praksis er den eneste anvendelige eller rentable.
Måske noget med at bruge kartofler eller andet fyld, istedet for kød ?

mvh
Peter

Fra : petersen_michael

Dato : 10-05-02 18:24

Peden skrev i meddelelsen ...

fremstillingsmetode,

>Måske noget med at bruge kartofler eller andet fyld, istedet for kød ?

nope, der er allerede en "let" leverpostej på markedet
mener det hedder "den grønne slagter" eller sådan noget
resultatet er bla. opnået ved at skovle nogle grøntsager i postejen..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-02 19:00

"petersen_michael" <petersen_michael@den-gyldne-måge.mail.tele.dk>
wrote in news:3cdc0214$0$6432$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> nope, der er allerede en "let" leverpostej på markedet
> mener det hedder "den grønne slagter" eller sådan noget
> resultatet er bla. opnået ved at skovle nogle grøntsager i
> postejen..

Den grønne slagter er Danish Crowns eget mærke, det er, ifølge
politiken, ikke en skid mere miljøvenligt eller fedtfattigt eller
noget som helst end de normale produkter...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : petersen_michael

Dato : 11-05-02 10:10

Henrik Stidsen skrev i meddelelsen ...

>Den grønne slagter er Danish Crowns eget mærke, det er, ifølge
>politiken, ikke en skid mere miljøvenligt eller fedtfattigt eller
>noget som helst end de normale produkter...

du har ganske givet ret når du siger det

der blev blot i TV postuleret at Danish Crown ikke producerede
fedtfattig leverpostej, og ikke PT havde planer om at starte en
produktion..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-05-02 11:16

petersen_michael wrote:
> Henrik Stidsen skrev i meddelelsen ...
>
> der blev blot i TV postuleret at Danish Crown ikke producerede
> fedtfattig leverpostej, og ikke PT havde planer om at starte en
> produktion..

Ikke planer om at starte produktion af en fedtfattig, /økologisk/
leverpostej.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-05-02 13:08

Kim Ludvigsen <Ludvig@mail.dk> wrote in news:3CDCEF78.6080509@mail.dk

upser, du fik hvis bommet lidt rundt i hvem der skrev hvad hva ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-05-02 14:38

Henrik Stidsen wrote:
> Kim Ludvigsen <Ludvig@mail.dk> wrote in news:3CDCEF78.6080509@mail.dk

> upser, du fik hvis bommet lidt rundt i hvem der skrev hvad hva ?

Både og. Jeg glemte at fjerne dit navn sammen med det, du havde skrevet,
men det fremgik da, at den citerede tekst var skrevet af Peter - indtil
du klippede Peters navn væk

--
Mvh. Kim Ludvigsen, der ikke turde klippe i ovenstående citat.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-05-02 15:13

> Både og. Jeg glemte at fjerne dit navn sammen med det, du havde
> skrevet, men det fremgik da, at den citerede tekst var skrevet
> af Peter - indtil du klippede Peters navn væk

øhm, ups - gjorde jeg noget forkert ? ;)

Fra : Lars Christensen

Dato : 11-05-02 17:18

On Sat, 11 May 2002 11:10:01 +0200, "petersen_michael"
> [...]

>der blev blot i TV postuleret at Danish Crown ikke producerede
>fedtfattig leverpostej, og ikke PT havde planer om at starte en

Den Grønne Slagter er mærke eget af Tulip. Jeg er så ikke klar over om
Danish Crown ejer Tulip.

Lars

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-05-02 17:27

In article <gvgqducs232bfk1gsh6g1rooeui1skj22d@4ax.com>, Lars Christensen wrote:

> Den Grønne Slagter er mærke eget af Tulip. Jeg er så ikke klar over om
> Danish Crown ejer Tulip.

Det mener jeg de gør.

JonB

Fra : Peden

Dato : 12-05-02 00:15

> Det mener jeg de gør.

Danish crown ejer vist alt hvad der hedder svineslagteri i Danmark.

mvh
pEter

Fra : Emil

Dato : 10-05-02 22:13

On 10 May 2002 10:26:23 GMT, Kasper Damkjær wrote:

>Er jeg den eneste, der undrer mig over, at fedtfattig leverpostej betragtes
>som en frembringelse med tilstrækkelig nyhedsværdi til at der kan opnås
>patent?

Nej, det er direkte imod loven.
(Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.)

Sagen skulle dog ikke have været lækket til offentligheden.

-----------
Patentloven. Lov nr. 479 af 20. december 1967. Jf. lovbek. nr.
366 af 9. juni 1998, Kapitel 1, Almindelige bestemmelser
Stk. 2. Som opfindelser anses især ikke, hvad der alene udgør
fremlæggelse af information.
§ 2. Patent meddeles kun på opfindelser, som er nye i forhold
til, hvad der var kendt før patentansøgningens indleveringsdag,
og som tillige adskiller sig væsentligt derfra.
------------

Danisch Crown (herefter benævnt DC) har alene fremlagt
information som har været almindeligt kendt og publiceret i lang
tid (årtier ref. div. gamle kogebøger. F.eks. Sparekogebogen fra
19xx, Madam Mangors beskrivelser o.s.v.).

DC har (påstand) frembragt en anderledes fremgangsmåde, som ikke
tidligere har været beskrevet (påstand). §2 kan derfor komme i
anvendelse, men alene hvis fremgangsmåden adskiller sig væsentlig
fra almindeligt kendte metoder.

Som jeg ser det, kan kun en granskning i patentets indhold give
svar på, om *metoden* (ikke produktet) er patenterbar.

Herudover er der spørgsmålet om væksthøjde.
En opfindelse anses for at have opfindelseshøjde, hvis den i
forhold til den kendte teknik ikke er nærliggende for en fagmand.

Et tredie spørgsmål er navnet. Ordene 'fedtfattig' og
'leverposteg' er normale danske betegnelser, og anvendelsen vil
næppe kunne indskrænkes af nogen. Men lad det nu ligge.

m.v.h. Emil