Havegødning
Fra : bv32

Dato : 09-05-02 23:03

Jeg prøver ihærdigt at finde ud af, hvilken gødning jeg skal bruge for
min have uden at skulle tage jordbundsprøver og alt muligt avanceret.
Jeg skal gøde roser (gamle), blomster (gamle), spireahæk (nyplantet 50
cm høj), ligusterhæk (gammel), frugtbuske (fra sidste år) og nogle andre
buske (gamle). Så vidt synes jeg, at jeg er kommet frem til, at den
nemmeste, bedste og billigste løsning ville være kunstgødning med NPK
blandingsforhold 12-5-14 eller 14-3-18. Er det korrekt eller skal jeg
investere i flere forskellige blandinger?

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-05-02 12:44

bv32 wrote:

> [...]
> blandingsforhold 12-5-14 eller 14-3-18. Er det korrekt eller skal jeg
> investere i flere forskellige blandinger?

Du skal kun gøde hvis du kan se at planterne mangler noget.
du skal ikke bruge så meget P, hvilket vil sige at du skal bruge:
14-3-18

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-05-02 19:22

bv32 <bv32.news@kandu.dk> skrev i en
> [...]
> blandingsforhold 12-5-14 eller 14-3-18. Er det korrekt eller skal jeg
> investere i flere forskellige blandinger?

14-3-18 er en udmærket blanding der kan bruges alle steder du nævner -
den indeholder kobber og er derfor fri for klor, som en del ting i
køkkenhaven ikke tåler. Der er rigeligt med kalium, da det meste genbruges
i form af bladfald fra afgrøderne.
Der står lidt om gødning på den adresse som jeg lagde ind til Soffi
vedrørende
kompost.
Hvor meget der skal gives pr. 100 kvm afhænger af, hvor stor tilvækst du
vil have af de diverse buske. Roserne er nok den mest grådige plante af
dem du nævnte.

Per A. Hansen