Første MC
Fra : Denis Nielsen

Dato : 09-05-02 22:08

Jeg skal ud og købe min først mc.
Er der en som har en god ide til hvad det kan være for en?
har tænkt på en Aprillia rs 250.
Er der nogen som har andre forslag?
Det skal helst være en sport/racer, helst under 50.000kr

Mvh Denis

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 09-05-02 22:35

"Denis Nielsen" <Tubii@it-college.dk> wrote in message
> [...]
> har tænkt på en Aprillia rs 250.
> Er der nogen som har andre forslag?
> Det skal helst være en sport/racer, helst under 50.000kr

Det afhænger meget af hvad du ønsker, men personligt vil jeg absolut ikke
anbefale en RS250 som begynder mc, uden dog at have prøvet den selv. Den må
formodes at kræve en ret god økonomi selvom den er billig, idet den bruger
meget benzin og har en så hårdtpumpet mekanik, at den skal serviceres ofte
og grundigt for at fungere ordentligt. Den har en temmelig ekstrem
kørestilling og motoren skal have nok have tæsk før den leverer varen, så
den er nok mest relevant som legetøj til sommer søndage, men hvis det er det
du er ude efter er det selvfølgelig også fint nok.
mht. anbefalinger på alternativer. Da jeg selv stod med valget af begynder
mc faldt det på en Honda CB 500. Det er absolut ingen racer og den er langt
fra så smuk og spændende som en rs250, men den kan bruges til daglig og
koster ikke en formue at holde kørende. Det samme gør sig gældende for
suzuki gs 500 og kawasaki er-5. Skal det være en racer kune man jo kigge
lidt på en CBR 600 F1 eller en tidlig GSX-600F, som begge kan fåes i dit
prisleje.
Bare min mening.

Mvh
Anders Olesen, hvis kæreste også sætter pris på ikke at skulle sidde bag på
en RS 250

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 10-05-02 09:19

Hejsa

Kawa's GPZ500 eller GPX600 er vidst også med i det prisleje. evt. kan man
måske finde en ZZR600 deromkring også... - Men ud til nogle forhandlere og
prøvekør nogle cykler. Det er helt sikkert den sjoveste måde at finde ud af
hvad du skal købe.
Prøv noget forskelligt, og giv dig god tid.

/Mvh
Kristoffer

Fra : GolleFar

Dato : 10-05-02 01:35

"Denis Nielsen" skrev d. 09-05-02 22:08 dette indlæg :
> [...]
> har tænkt på en Aprillia rs 250.
> Er der nogen som har andre forslag?
> Det skal helst være en sport/racer, helst under 50.000kr

Jeg vil give [8260]Anders Olesen fuldstændig ret i valget af
begyndercykler.
Jeg vil dog foreslå dig at du venter min. en eller to sæsoner med
racer-drømmene (afhænger naturligvis også af din alder og dit
temperament. Er du allerede 102 år, så køb skidtet nu).
Det vil gøre dig langt bedre rustet til at håndtere en racers
temperament.

Det skal dog lige siges at hverken CB 500 eller ER 500 er sløve. De
skulle nok kunne give dig det fornødne "sug i bollerne" det første års
tid eller to. (Og forsikringen på "drømmemaskinen" falder jo også i den
tid)

Du vil sagtens kunne køre en racer, men at mestre den tager tid! (Og det
er jo fandens fistende at give den lidt peber) Få hellere lidt erfaring
og den fornødne opfattelse af dig selv i trafikken som motorcykelist,
inden du køber racer.

Hold dig fra de små "racere". Det er lidt ligesom at have lyst til fisse
og så kun have to stykker lever, en smule olie og en radiator! RS 250 er
da sikkert en fin cykel, men er du til rigtige racere, bliver den sgu
med garanti hurtigt for fimset.

Køb hellere en solid allround-cykel og rag noget erfaring til dig. Det
er alfa omega!

Husk at billister er snotkogende, kaffedrikkende, småsovende og rystende
uopmærksomme mongoler og der burde være jagtsæson på dem fra Marts til
December!!!
Du er NØDT TIL at se det de ikke gør! Ellers holder du ikke længe....
Men DAMN det er fedt at køre!!

Held og lykke med købet

... og med lidt held får du mit baghjul at se

http://www.kandu.dk/

Fra : SLP/JM

Dato : 10-05-02 14:38

"GolleFar" <GolleFar.news@kandu.dk> skrev
> [...]
er
> da sikkert en fin cykel, men er du til rigtige racere, bliver den sgu

Hvor meget har du kørt på en RS 250?

--
Susanne

Fra : GolleFar

Dato : 10-05-02 19:19

"SLP/JM" skrev d. 10-05-02 14:38 dette indlæg :

> "GolleFar" <GolleFar.news@kandu.dk> skrev
> fisse
> er
>
> Hvor meget har du kørt på en RS 250?
>
> --
> Susanne
>

> For den opmærksomme læser burde det fremgå tydeligt at jeg IKKE har
kørt RS 250.
Med viden om at "assumption is the mother of all fuckups" i baghovedet,
tillod jeg mig dog at tillægge den kommede motorcykelist lidt af min
egen fartfeber. Hvorvidt han besider denne eller ej er for så vidt sagen
uvedkommende...han kan jo blot vælge at overhøre mine anbefalinger, hvis
mine formodninger om hans personlighed er skudt helt forbi.
RS 250 har fået fine anmeldelser og det er derfor ikke ment som en
kritik af maskinen som sådan. Men med 10 års erfaring på mc, hvoraf 9 af
dem har været på ryggen af den ene "rigtige" racer efter den anden (fik
du den?), kan jeg blot konstatere at meget ofte vil MER´ HA´ MER´.
Rådet lød endvidere at starte "blidt" og derefter avancere til noget med
lidt mere power i. Med det i mente har jeg svært ved at se hvordan en RS
250´er passer ind i den plan. 70 hypper (eller hvad den nu end har) kan
næppe klacificeres som power. (Med mindre man er 1.20 høj, vejer 257
gram og bliver kåd/sommerlun i bukserne ved lyden af en BERNINA der
zigzagger i fløjlsstof- og iøvrigt synes at fartgrænserne er til for at
blive overholdt)

Jeg undskylder hvis jeg har trådt nogle over tæerne.

Hver mand/qvind sin drøm...Det var blot et råd...en mening. Take it or
leave it.

http://www.kandu.dk/

Fra : Denis Nielsen

Dato : 10-05-02 19:30

"GolleFar" <GolleFar.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg undskylder hvis jeg har trådt nogle over tæerne.
>
> Hver mand/qvind sin drøm...Det var blot et råd...en mening. Take it or

Du har ret i jeg gerne vil have en med meget mere go i.
Men når jeg får købt en mc bliver den ikke sådan lige udskiftet er jeg
næsten sikker på.
Så derfor vil jeg gerne købe en så der bliver lidt fart, og på den måde kan
beholde motorcyklen i nogle år.

Fra : Armand

Dato : 11-05-02 12:32

Denis Nielsen <Tubii@it-college.dk> skrev i en

> Du har ret i jeg gerne vil have en med meget mere go i.

Ud fra hvilke kriterier vil den eoplevelse af "go" være?
Er du begynder vil det halve af RS'erens ydelse føles som "go" i et godt
stykke tid!

> [...]
> næsten sikker på.
> Så derfor vil jeg gerne købe en så der bliver lidt fart, og på den

Den største årsag til at ens motorcykel kommer til at føles for lille er
når man kommer ud at køre med andre hvis modeller er større; men dér
spiller misundelses hhv. blærerøvs -faktoren meget ind!
For min egen part nøjedes jeg af økonomisk nød med 34 HK på min første
motorcykel, som rakte fint de i år indtil jeg af vanvare kom til at
teste en 500'er med 48 HK. Først da blev den med ét slag for lille!
Forøvrigt holdt 500'eren ligeledes et par år førend jeg havde råd til at
købe mig et pornojern med seks udstødninger; men 500'eren er faktisk den
model jeg nogensinde har kørt længst på i løbet af én sæson (bl.a i
kraft af at jeg denagng var til træf i Holland hver 3. weekend)!

--
Armand.
(der stiller sig skeptisk overfor den navlebeskuende tendens der for

Fra : SLP/JM

Dato : 10-05-02 20:01

> [...]
(fik
> du den?), kan jeg blot konstatere at meget ofte vil MER´ HA´ MER´.

Jeg ved ikke, hvad du mener med "en rigtig racer", hvis en RS 250 ikke
er en racer, men hvor meget kan man reelt race på offentlig gade? HK er
ikke alt.

Bortset fra det, så spurgte jeg mest for at vide, hvilket grundlag du
udtaler dig på...

--
Susanne

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-05-02 21:16

"GolleFar" <GolleFar.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Med det i mente har jeg svært ved at se hvordan en RS
> 250´er passer ind i den plan. 70 hypper (eller hvad den nu end har) kan
> næppe klacificeres som power.

Nu er heste jo kun halvdelen af historien...
Hvor meget vejer dine "rigtige ræsere", og hvor mange hundrededele pr.
omgang vil du tro de kan slå en RS250 med på fx. Jyllandsringen?

> Jeg undskylder hvis jeg har trådt nogle over tæerne.
> Hver mand/qvind sin drøm...Det var blot et råd...en mening. Take it or
> leave it.

Jeg tror ikke du har fornærmet nogen, jeg tror snarere nogle af os ikke
rigtig kan forestille os cykler som kan få en RS250 til at fremstå som "ikke
en rigtig ræser".

Rittig
(Kører race på 2-takt. Imorgen på KTM EXC380, 65hk/102kg)

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-05-02 15:13

> [...]
> og så kun have to stykker lever, en smule olie og en radiator! RS 250 er
> da sikkert en fin cykel, men er du til rigtige racere, bliver den sgu

LOL!
Du har ikke prøvet en RS250, vel?

Rittig

Fra : John Kramme

Dato : 10-05-02 15:52

> da sikkert en fin cykel, men er du til rigtige racere, bliver den sgu
> med garanti hurtigt for fimset.

Fimset .....hhmm, formuler lige det ? hvis det er hurtigheden du referer til
kan jeg oplyse dig om at den i mange tilfælde kan spille op imod hurtige 4
takts maskiner i området 600 ccm ( dog ikke 600 ccm superbikes )

Peter Rahbek har selv i en test engang omtalt RS 250'eren med nogenlunde
samme beskrivelse ( set på MC-BASEN )

> Køb hellere en solid allround-cykel og rag noget erfaring til dig. Det
> er alfa omega!

Jeg ville også selv som den "første" maskine, vælge f.eks en stille/rolig
offroader eller en 5-600ccm allround cykel som du er inde på, men vi skal
her huske at det som Denis ønsker er en Raceragtig maskine !
....ikke sandt ?

John

Fra : Denis Nielsen

Dato : 10-05-02 16:14

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> takts maskiner i området 600 ccm ( dog ikke 600 ccm superbikes )
>
> Peter Rahbek har selv i en test engang omtalt RS 250'eren med nogenlunde

Kender du andre stedet end mc-basen hvor de skriver om mc?
Da jeg nu også fandt en Suzuki GSX 400 RR som ser noget sporty ud.
Men jeg vil gerne have noget mere fakta om den man kan ikke rigtig finde
det.

Jeg vil gerne have noget om hvordan det er ogs køre på den og sådan noget
lige som ved MC-basen skriver, de har bare ikke lige om den her.

> [...]
> offroader eller en 5-600ccm allround cykel som du er inde på, men vi skal
> her huske at det som Denis ønsker er en Raceragtig maskine !

Jo det er nemlig rigtig vil gerne have en Racer :)

Fra : Brian Lænø

Dato : 10-05-02 18:11

"Denis Nielsen" skrev

<snip >

> Jo det er nemlig rigtig vil gerne have en Racer :)

Når du skriver at du vil have en racer, hvad er det så du går efter?
Er det motor ydelse, køreegenskaber, vægt, kørestilling eller udseende?
Du skriver i din købeannonce på "dk.marked.privat.motorcykel" at du gerne
vil prøve en RS250, før du køber en.
Har du prøvet nogen sports motorcykler?
Hvilke motorcykler har du prøvet?
Hvad er dit kørsels behov, hvad slags transport skal du bruge den til?
Du skriver at den skal stå i din mors navn, indtil du bliver 21.
Du er vel klar over, at det er lige meget hvem der står som ejer, hvis du
kommer ud for en ulykke.
Hvis forsikringen vurderer at det er på grund af maskines størrelse/kræfter
at ulykken skete, så er du på den!

--
Brian
Cagiva Elefant 750 (ørken racer)

Fra : Denis Nielsen

Dato : 10-05-02 18:41

"Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
> kommer ud for en ulykke.
> Hvis forsikringen vurderer at det er på grund af maskines

den skulle jo gerne være rap, så den er hurtig fra 0 til 100 men hvis den
kan køre 200 så er det rigeligt.
køreegenskaber må gerne være gode, også der for jeg kigger på rs 250 da
mc-basen skriver den har rigtig gode køreegenskaber.
vægt og kørestilling kender jeg ikke så meget til også derfor jeg vil prøve
en!
Og nej har ikke prøvet en.

Udseende må den gerne se ud som en racer, alså med fuldkåbe, det er ikke ens
betydning med den skal være pæn i lakken, da det ikke gør så meget den har
nogle riset. Men bare designet er pænt nok.

Ja det er jeg fuldstændig klar over, og har også overvejet en rs 125, men er
gået fra det igen da jeg er sikker på den hurtig bliver for kedelig.
Men derimod rs 250, tror jeg at jeg vil kunne køre på en del år.

Fra : John Kramme

Dato : 11-05-02 00:35

> [...]
> gået fra det igen da jeg er sikker på den hurtig bliver for kedelig.
> Men derimod rs 250, tror jeg at jeg vil kunne køre på en del år.

Jeg mener at en RS 125 er noget man ejer 1 - 2 år for at lære lidt kurve
svingteknik, hvilket den er god til ( sjov maskine uden at være *hidsig )
for derefter at anskaffe sig noget hurtigere og større, RS 125'eren er en
fin maskine til en begynder med benzin og ræs i blodet

* = kun 33 hk

En ting er sikkert, man skal gøre op med sig selv om man er til typen :
Offroad, Roadrace, Touring, Street, Allround ....o.s.v !
Når dette er gjort skal man først lede efter en passende maskine !

V.H John ( er selv til både Offroad og Roadrace ...hver ting til sin tid

Kom lige i tanke om at min gamle SP 370'er snart skal støves af

V.H John

Fra : Brian Lænø

Dato : 11-05-02 10:21

"Denis Nielsen" skrev

> [...]
> gået fra det igen da jeg er sikker på den hurtig bliver for kedelig.
> Men derimod rs 250, tror jeg at jeg vil kunne køre på en del år.

Du bør gå efter noget, du kan køre på lovligt.
Hvad med en droslet Suzuki GS 500 eller Honda CB 500, dem kan du få med
fuldkåbe.
Når du så får det store kort, så fjerne du bare begrænsningen.
Det kan godt være billigere (pr. måned) at købe en ny til 50.000-70.000 end
at købe en gammel RS 250 til 40.000-50.000.
Forsikring på en 500cc er også billigere end for en RS 250.
Det er bedst hvis du får den forsikret i dit navn, det gælder om at få op
sparet nogle år i annicetet, før man køber den helt dyre model.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 10-05-02 18:24

> [...]
> og så kun have to stykker lever, en smule olie og en radiator! RS 250 er
> da sikkert en fin cykel, men er du til rigtige racere, bliver den sgu

Sarkasme mode on:

Helt korrekt, en Kawa 1000 fra starten af firserne SE DET ER EN RACER

*LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL*

Den udtalelse er på højde med denne " min nye mc er langt bedre i svingene
nu når den har flere heste"<-- Skrevet her i gruppen

*låååååååååååål*

Sarkasme mode off:

mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR250

Fra : Trine Jørgensen

Dato : 10-05-02 09:20

Jeg har en RS 125, som jeg har kørt på siden jeg fik mit kort for 2 år
siden. Den er meget letkørt, kvik, og ligger utrolig godt på vejen. 250'eren
er selvfølgelig hurtigere, men skulle have de samme egenskaber - så den vil
jeg absolut anbefale. 125'eren kører 22 km/l og bruger olie for ca. 60
kr./md.
Der er også en vægtfordel, den er nem at tumle, og tager ikke så let magten
fra een.
Jeg har ikke haft andre problemer med min 125'er end et knækket
koblingskabel ... og får kun lavet service på den en gang om året.

Minus: lyden - forbered dig på mobning ... men det er kun til i kommer ud på
de snoede veje

Men tag rundt og prøv, det er den bedste måde af finde ud af hvad der passer
dig. God jagt!

Hilsner
Trine, RS125

"Denis Nielsen" <Tubii@it-college.dk> wrote in news:3cdae55b$1
@ancula.itc.dk:

Fra : Peter H Hasselbalch

Dato : 10-05-02 09:25

> har tænkt på en Aprillia rs 250.
> Er der nogen som har andre forslag?
> Det skal helst være en sport/racer, helst under 50.000kr

Som andre allerede har påpeget er det _måske_ ikke ideelt med en hidsig
maskine de(t) første år. Jeg vil anbefale Honda CB500, Suzuki GS500 eller
Kawasaki ER5

Jeg har skrevet en masse om de(t) første svære valg - måske kan du have
glæde af at kigge det igennem.

http://www.hasselbalchs.dk/default.asp?x=50 Det er nok mest punkterne
"MC-Type" og "Størrelsen" du bør kigge på.

Håber du finder "den rette"....

--
Mvh Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4

Fra : Jens T

Dato : 10-05-02 10:16

> Som andre allerede har påpeget er det _måske_ ikke ideelt med en hidsig
> maskine de(t) første år. Jeg vil anbefale Honda CB500, Suzuki GS500 eller
> Kawasaki ER5

Det er et par klassiske bud på en begyndercykel. Efter min mening burde du
også overveje, om der i stedet kunne blive plads til en fire-cylindret i
budgettet. Jeg købte selv en Suzuki Bandit 600 som første cykel, og den
giver væsentlig mere smæk for skillingen end CB500'eren og GS500'eren, der
begge er tocylindrede. Banditten er ofte ikke meget dyrere end en CB500 som
brugt, og du får en cykel, du ikke bliver så hurtigt træt af efter min
mening. Den er i det hele taget ikke så 'knallert-agtig' som Hondaen og den
mindre Suzuki (har ikke prøvet Kawa'en).

God fornøjelse og held & lykke med købet!

/Jens

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 10-05-02 10:30

"Jens T" <tornoe@myrealbox.com> wrote in message

> [...]
den
> mindre Suzuki (har ikke prøvet Kawa'en).
>
> God fornøjelse og held & lykke med købet!

Hvorfor er der aldrig nogen der nævner XJ 600 S Diversion som en god
begyndercykel? Den er letkørt, driftssikker, billigt i drift og kører
omkring 18-22 km/l (afhængigt af kørestil).

Jeg skulle nok mene at den med lidt kilometer på bagen kan fåes til omkring
50k.

Hilsner,

Tony
XJ600S

Fra : Erling Egelund

Dato : 10-05-02 13:00

> Hvorfor er der aldrig nogen der nævner XJ 600 S Diversion som en god
> begyndercykel? Den er letkørt, driftssikker, billigt i drift og kører
> omkring 18-22 km/l (afhængigt af kørestil).
Efter at have prøvet GPZ 500 S, ER-5 og XJ 600 S Diversion, er XJ'eren den
ringeste af de tre IMHO. Stellet føles blødere og moteren sløv. Den er
tilmed noget tungere, hvilket ikke umiddelbart taler for den som
begyndercykel. Endelig er det også Yamaha, der har lavet gearkassen til den
=> ikke noget at råbe hurra for.

Erling
748

Fra : John Kramme

Dato : 10-05-02 10:41

En meget væsentlig ting ....har du erhvervet dig stort eller lille MC kort ?

John

Fra : Denis Nielsen

Dato : 10-05-02 11:12

Har sådan set kun til lille mc, men min mor har mc kørekort så jeg regnede
med at den skulle stå i hendes navn til næste år hvor jeg bliver 21

Fra : John Kramme

Dato : 10-05-02 11:33

Din mors kørekort har intet med dig at gøre, hvis du køber en stor MC og
bliver impliceret i en ulykke med "lille kørekort" ....tjaaee, så har du et
problem, husk på at det så ikke er sikkert at din forsikring dækker !!!!
( hvis man finder ud af det med dit kørekort ...vel at mærke )

Det er fristende med en stor MC .....men lad være, lad fornuften sejre, få
en lille MC eller en større droslet MC ....som begyndercykel

V.H John

Fra : Denis Nielsen

Dato : 10-05-02 11:52

Jeg vil da også mene en 250 er en lille mc
jeg synes en 125 er for lille da jeg nok skal have den her mc de næste 5år
eller mere, der for synes jeg at jeg vil købe en som er lidt større

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 10-05-02 13:04

det er ikke ccm der gør sig gældende om det er en lille eller stor mc, der
imod vægt kontra hk som afgører det, så pas på

Fra : N/A

Dato : 10-05-02 18:26

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 10-05-02 18:26

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> 250'eren går ikke på lille mc-kort den har 69 hk hvorimod 125'eren har 33
hk
> som accepteres for lille mc-kort ......hvis du skal have en større mc så
kan

Hej John.

RS125 accepteres vist ikke på lille kort, pga for "godt" vægt/kraft
forhold... kan ikke huske forholdet... men ved bla. TDR125 er for let og med
32 hk...

mvh Tommy Fer

Fra : John Kramme

Dato : 11-05-02 00:42

" -[ F e r ]-" <fer@cool.dk> wrote in message

> RS125 accepteres vist ikke på lille kort, pga for "godt" vægt/kraft
> forhold

Hej Tommy din gamle ( tidligere ) RS'er dreng

Jov, jeg har faktisk engang forhørt mig ved myndighederne om det, pga.
uoverensstemmelser om netop dette emne, og du har fuldstændig ret i din
påstand vægt/kraft, der burde RS 125'eren nemlig ikke slippe gennem nåleøjet
( lille MC-kort ) men det gør den åbentbart alligevel :-Tilsyneladende en
specialgodkendelse !

V.H John

Fra : Kim Hansen

Dato : 10-05-02 18:31

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> 250'eren går ikke på lille mc-kort den har 69 hk hvorimod 125'eren har 33
hk
> som accepteres for lille mc-kort >

Der er også noget med en vægt kontra HK regel der gør at maskiner under 34HK
kan være for store til lille kørekort fordi de vejer for lidt.

Kim

Fra : John Kramme

Dato : 11-05-02 00:43

"Kim Hansen" <kim@translator-lykke.dk> wrote in message

> Der er også noget med en vægt kontra HK regel der gør at maskiner under
34HK
> kan være for store til lille kørekort fordi de vejer for lidt.

Nemlig !!!

V.H John

Fra : N/A

Dato : 10-05-02 12:21

Fra : Denis Nielsen

Dato : 10-05-02 12:21

"Jacob Stegelmann" <stegelmann(@)privat.dk> wrote in message

> "Denis Nielsen" <Tubii@it-college.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og næste år har du vel også haft kortet i to år ikke? for kortet bliver jo
> ikke opgraderet til stort bare fordi du bliver 21, det er først når du har
> haft det i to år.

Jo fik det da jeg var 19 så det passer med 21år

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 10-05-02 17:01

> "Jacob Stegelmann" <stegelmann(@)privat.dk> wrote in message

> regnede

> Jo fik det da jeg var 19 så det passer med 21år

ok, ville bare være surt hvis snupperjens nappede dig tre dage efter din 21
år fødselsdag med et lille kort og stor cykel

--
Jacob